Wegligging?
Wegligging?
Wij willen een caravan gaan kopen en zoals het er nu uitziet zal dat wel eens een Adria Altea kunnen gaan worden.
Maar nu hoor ik ineens iemand zeggen dat "een Adria" bekend staat om zijn slechte wegligging.
Klopt dit, of is dat een historisch verhaal, net zoals de "onzin" dat zelfs de nietjes in de Renault-folder al roesten?
Wie kan hier iets over zeggen?
Maar nu hoor ik ineens iemand zeggen dat "een Adria" bekend staat om zijn slechte wegligging.
Klopt dit, of is dat een historisch verhaal, net zoals de "onzin" dat zelfs de nietjes in de Renault-folder al roesten?
Wie kan hier iets over zeggen?
Re: Wegligging?
Onzin!
Heb zelf ook een Altea 462.
Merk tijdens het rijden niet eens dat hij erachter hangt.
Slingerd bijna niet en rijd +- 100/110.
Heb wel een anti slinger koppeling.
Heb zelf ook een Altea 462.
Merk tijdens het rijden niet eens dat hij erachter hangt.
Slingerd bijna niet en rijd +- 100/110.
Heb wel een anti slinger koppeling.
Adria Altea 462 PS 2008/ 2009 wordt getrokken door een Ford Mondeo 2.0 TDCI uit 2006 gechiptuned by ATM 160pk
Re: Wegligging?
Heel vroeger was dit misschien zo, maar de tegenwoordige Adria caravans rijden perfect volgzaam achter de auto
wel goed beladen en zware spullen zo laag mogelijk.
Succes ton
wel goed beladen en zware spullen zo laag mogelijk.
Succes ton
Re: Wegligging?
We zien ze af en toe nog wel, die oude Adria's, veelal in goede staat ondanks de beweringen dat de kwaliteit bedroevend was.
Die caravans hadden een brede witte of blauwe band, hoog op de wielen en redelijk hoge opbouw en inderdaad waren ze berucht om hun labiele weggedrag.
Het imago van slechte kwaliteit en de uiterst slechte wegligging komt niet uit het niets, maar wat kon je verwachten van een merk dat jarenlang als goedkoopste in de prijslijsten stond? Want goedkoop waren ze zeker.
Sinds eind jaren 80 is er heel wat veranderd en kunnen Adria's tegenwoordig wedijveren met elke gemiddelde klasse caravan.
Die caravans hadden een brede witte of blauwe band, hoog op de wielen en redelijk hoge opbouw en inderdaad waren ze berucht om hun labiele weggedrag.
Het imago van slechte kwaliteit en de uiterst slechte wegligging komt niet uit het niets, maar wat kon je verwachten van een merk dat jarenlang als goedkoopste in de prijslijsten stond? Want goedkoop waren ze zeker.
Sinds eind jaren 80 is er heel wat veranderd en kunnen Adria's tegenwoordig wedijveren met elke gemiddelde klasse caravan.
Re: Wegligging?
hallo, wij hebben ook een altea 542 pk en die ligt zeker zeer stabiel achter de auto,,,gewoon goed beladen zoals je met elke caravan moet doen,
veel plezier alvast met je caravan,
groetjes van josiane
veel plezier alvast met je caravan,
groetjes van josiane
Re: Wegligging?
Ik heb twee Adria's gereden en de laatste tot 2005.
Toen ik de caravan inruilde was hij acht jaar oud,en heb toen een nieuwe Bijerland Sprinter 4.50 eb gekocht eind Maart 2005.
Hoewel ik met de Adria's altijd goed heb gereden, was het wat de wegligging betrof met de Bijerland stukken beter.
De Bijerland ligt als een "Blok" achter de wagen.
Toen ik de caravan inruilde was hij acht jaar oud,en heb toen een nieuwe Bijerland Sprinter 4.50 eb gekocht eind Maart 2005.
Hoewel ik met de Adria's altijd goed heb gereden, was het wat de wegligging betrof met de Bijerland stukken beter.
De Bijerland ligt als een "Blok" achter de wagen.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Wegligging?
Adria staat als sinds tijden op Alko onderstellen.
Die vindt je bij heel veel caravanmerken terug dus ook die wegligging zal niet verschillen van de andere merken.
Volledige onzin dus.
Die vindt je bij heel veel caravanmerken terug dus ook die wegligging zal niet verschillen van de andere merken.
Volledige onzin dus.
Re: Wegligging?
RE.gif
Ook ik reed met beide Adria's met een Alko onderstel, maar toch maakt het verschil.
Ook ik reed met beide Adria's met een Alko onderstel, maar toch maakt het verschil.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Wegligging?
Ben ondertussen aan mijn 4e Adria toe en dat is zeker niet vanwege slechte wegligging.
Heb wel meegemaakt met een familielid die nog nooit op pad met een caravan was geweest dat hij niet boven de 80 uit kom komen zonder te gaan slingeren.
Dat kan natuurlijk komen doordat er een slechte plek is uitgekozen voor de as maar meestal is een slechte belading de oorzaak. Dat was in dit geval ook, een volle watertank en weinig gewicht aan de andere zijde van de caravan. De zaken wat aangepast in de caravan en daarna probleemloos.
Heb wel meegemaakt met een familielid die nog nooit op pad met een caravan was geweest dat hij niet boven de 80 uit kom komen zonder te gaan slingeren.
Dat kan natuurlijk komen doordat er een slechte plek is uitgekozen voor de as maar meestal is een slechte belading de oorzaak. Dat was in dit geval ook, een volle watertank en weinig gewicht aan de andere zijde van de caravan. De zaken wat aangepast in de caravan en daarna probleemloos.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Wegligging?
RE.gif RE.gif
De ontwikkelingen staan natuurlijk niet stil in acht jaar.
De ontwikkelingen staan natuurlijk niet stil in acht jaar.
Re: Wegligging?
Grappig dat je schrijft: "slingert bijna niet" dat zou nu wel eens net kunnen zijn wat "men" bedoelt, een lekker rijdende caravan slingert helemaal nietmikanos schreef:Onzin!
Heb zelf ook een Altea 462.
Merk tijdens het rijden niet eens dat hij erachter hangt.
Slingerd bijna niet en rijd +- 100/110.
Heb wel een anti slinger koppeling.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wegligging?
onzin? het is niet alleen de as die bepaalt hoe de caravan achter de auto ligt, ik had verwacht dat jij dat toch wel zou weten@dri schreef:Adria staat als sinds tijden op Alko onderstellen.
Die vindt je bij heel veel caravanmerken terug dus ook die wegligging zal niet verschillen van de andere merken.
Volledige onzin dus.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wegligging?
Dit is dus grote onzin. Dat de belading te wensen over kan laten heeft niets met de as te maken. Of die nou onder een Adria zit of ergens anders onder maakt daarbij niet uit.HeGJ schreef:... nu hoor ik ineens iemand zeggen dat "een Adria" bekend staat om zijn slechte wegligging.
Re: Wegligging?
Als je kunt spreken van een slechte wegligging, dan hebben alle caravans een slechte wegligging. Het zijn nu eenmaal geen formule 1 wagens.
Met 100 km een haakse bocht nemen is niet aan te raden...
De nuchtere feiten:
Bijna alle caravans (Hobby ook al) gebruiken een chassis en as van ALKO. Veelal standaard componenten.
Bijna alle caravans zien er in grote lijnen hetzelfde uit, een min of meer rechthoekige doos op wielen.
De gewichten per lengte ontlopen elkaar ook niet veel. (Behalve als je een "uitgeklede" caravan vergelijkt met een superluxe caravan)
Waar zou dan het verschil in wegligging moeten zitten ?
Kleine verschillen zijn er alleen, als de as meer of minder naar achter geplaatst wordt. Bij een lege caravan.
Dat is met (goed) beladen caravans echter weer verwaarloosbaar.
Uiteraard geldt het vergelijk alleen bij caravans van dezelfde lengte.
Met 100 km een haakse bocht nemen is niet aan te raden...
De nuchtere feiten:
Bijna alle caravans (Hobby ook al) gebruiken een chassis en as van ALKO. Veelal standaard componenten.
Bijna alle caravans zien er in grote lijnen hetzelfde uit, een min of meer rechthoekige doos op wielen.
De gewichten per lengte ontlopen elkaar ook niet veel. (Behalve als je een "uitgeklede" caravan vergelijkt met een superluxe caravan)
Waar zou dan het verschil in wegligging moeten zitten ?
Kleine verschillen zijn er alleen, als de as meer of minder naar achter geplaatst wordt. Bij een lege caravan.
Dat is met (goed) beladen caravans echter weer verwaarloosbaar.
Uiteraard geldt het vergelijk alleen bij caravans van dezelfde lengte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wegligging?
helder verhaal.
Ook de eventueel toekomstige leverancier had het verhaal al met soortgelijke bewoordingen ontkracht.
Kortom: geen beletsel om tot aanschaf van deze mooie caravan over te gaan.
Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage.
Ook de eventueel toekomstige leverancier had het verhaal al met soortgelijke bewoordingen ontkracht.
Kortom: geen beletsel om tot aanschaf van deze mooie caravan over te gaan.
Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage.
Re: Wegligging?
Bestaan die dan ?mikanos schreef: Heb wel een anti slinger koppeling.
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)
Re: Wegligging?
Dacht ik ook al.
Ik heb de caravan vastgelast op de trekhaak en sindsdien slingert die helemaal nooit meer.
Ik kan alleen alleen maar rechtuit op vakantie.
Ik heb de caravan vastgelast op de trekhaak en sindsdien slingert die helemaal nooit meer.
Ik kan alleen alleen maar rechtuit op vakantie.
Re: Wegligging?
Huh...onze caravan heeft een mover en rijdt zelfstandig. Geen slingerkoppeling voor nodig.
Re: Wegligging?
Wij hebben een oude Adria (1990) maar zowel mijn vader, de buurman als wijzelf vinden dat ie hartstikke lekker achter de auto's ligt, niks geen problemen
Groetjes Yvette
Dethleffs C'Trend 505 FSK 2016
Dethleffs C'Trend 505 FSK 2016
Re: Wegligging?
iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties.
We hebben inmiddels een Adria 432 PX besteld.
Tot ziens op de camping.
We hebben inmiddels een Adria 432 PX besteld.
Tot ziens op de camping.
-
- Berichten: 360
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Re: Wegligging?
Wie zegt dat dat onzin is?HeGJ schreef:net zoals de "onzin" dat zelfs de nietjes in de Renault-folder al roesten?
Groeten, Erik
Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)
Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)
Re: Wegligging?
hoi Ik ben nieuw hier en ben in het bezit van een Adria 461 db uit 2000. ik heb op de heenreis van mijn vakantie rond de 100 makkelijk kunnen rijden. maar op de terug reis niet harder dan 80/85 want daarboven kan hij gaan slingeren . dit wil ik er uit hebben want volgend jaar willen we met de caravan naar het buitenland . als trek auto heb ik een Peugeot 307 sw uit 2006 met een 20 liter motor . op de heen reis en de terug reis lag de bagage ongeveer het zelfde en de zwaardere dingen boven de as , en niks in de kastjes boven in . ik heb ook een anti slinger koppeling op de caravan . ik heb ook vorig jaar nieuwe banden gemonteerd (de zwaardere bestelwagen banden) maar hij doet het niet altijd . maar de kogeldruk is rond de 5 a 80 kilo ?????? weet iemand iets???? heb er ook schokbrekers onder zitten . 2 fietsen (lichtgewicht mountainbikes en een kleine kinder fiets achter op de caravan ) en 2 fietsen op de dissel.
groeten Harold Hommeles
groeten Harold Hommeles
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Wegligging?
Die ongeveer het zelfde beladen is waarschijnlijk toch niet zo erg het zelfde.
Je combi zal op de heenweg toch net iets beter beladen zijn geweest, misschien zat je toen al op de grens van je kunnen.
Zet eerst die fietsen eens in de caravan of op je auto en het zal direct een stuk beter gaan.
En voor de reis altijd even je kogeldruk checken, ik heb me ook wel eens achter de oren gekrabt omdat ik enkele kilo's kogeldruk kwijt was....bleek de watertank nog halfvol te zitten,was ik ff vergeten dus....
Je combi zal op de heenweg toch net iets beter beladen zijn geweest, misschien zat je toen al op de grens van je kunnen.
Zet eerst die fietsen eens in de caravan of op je auto en het zal direct een stuk beter gaan.
En voor de reis altijd even je kogeldruk checken, ik heb me ook wel eens achter de oren gekrabt omdat ik enkele kilo's kogeldruk kwijt was....bleek de watertank nog halfvol te zitten,was ik ff vergeten dus....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Wegligging?
Fietsen aan beide uiteinden van de caravan zullen zeker het slinger effect nadelig beïnvloeden. Heb je voor de terugreis de bandenspanning ook gecontroleerd. Te slappe bandenspanning zal ook bij de bestelwagen banden het bewegen in de wangen niet tegenhouden.
Als je het niet meer trekt, moet je duwen.
Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.
Re: Wegligging?
wat was het totaal gewicht van je caravan, met de fietsen erop, want 5 fietsen (waarvan 1 kleine) lijkt me al een heel gewicht voor je caravan en als de caravan in zijn geheel gewoon veel te zwaar is komt het de stabiliteit ook niet ten goede
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB