haarspeldbochten???

Nog geen vaste bestemming gevonden of je zoekt een camping voor een groep of specifiek doel.
Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Nimma » vr 13 nov 2015 11:15

Hier [in Hongarije] wordt iig gewaarschuwd cq advies gegeven hoe je boven komt, en dat is echt niet voor niks whistle.gif

De camping ligt 250 m ten noorden van Pannonhalma. Vanuit Pannonhalma campingborden volgen. Let op: in de eerste versnelling omhoog naar de camping.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: haarspeldbochten???

Bericht door AadB » vr 13 nov 2015 11:33

Wel opletten anders krijg je dit mrgreen.gif

http://youtu.be/aljffP8mGx0
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: haarspeldbochten???

Bericht door nicolaas » vr 13 nov 2015 12:12

bergweggetje kl.JPG
als je niet weet wat er voor je ligt, ben je voor de een onverantwoord bezig, maar voor de ander is het een groot avontuur.
wellicht een troost, ook het kleinste kippetje raakt met zijn disselsteun dan wel eens het wegdek van een 800 jaar oud bruggetje.
om maar te zwijgen over de keren dat we met de hand het kippetje door een antiek straatbochtje moesten duwen.
. Moet er wel bij zeggen, dat we thuis op de beelden van de gopro soms pas het bord, verboden voor caravans, zagen.
Waren de mooiste vakanties.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: haarspeldbochten???

Bericht door PMT » vr 13 nov 2015 12:13

Er zijn nog al wat campings die het niet zo nauw nemen om hun gasten goed voor te lichten mbt aanrijroute, helaas maar al te vaak meegemaakt. Zeker in de tijd dat Maps met Streetview nog niet bijna overal beschikbaar was en er ook niet gewaarschuwd werd door een inspecteur, hebben wij nogal eens een vervelende ingang gehad. In een ander draadje daar al eens overgeschreven ("benauwde momenten")
Onderstaande beeld (uit Maps) toont de ingang van camping Sant'Antonio nabij Napels (Vesuvius op de achtergrond) was ook zo'n rot ingang, een haakse bocht gevolgd door een steile helling, waar we in 2004 met stinkende platen boven kwam.
De weg naar boven terug naar de SS145 loog er qua stijgingspercentage trouwens ook niet om. Wel een prachtige omgeving.
Bijlagen
ingang camping s antonio.jpg
camping Sant'Antonio in Vico Equense
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Nimma » vr 13 nov 2015 12:26

Ook meegemaakt dat ik de coördinaten heb moeten wijzigen omdat een collega inspecteur niet de coördinaten bij de ingang van de camping had opgemeten maar die van zijn eigen standplaats achteraan op de camping. En dan stuurt de navi je met plezier naar een zandweggetje waar je helemaal niet wil zijn stom.gif
Volg in het algemeen liever de beschrijving in de gids dan de coördinaten.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Hobby Linka » vr 13 nov 2015 12:30

RE.gif

Daarom controleer ik de coördinaten van de camping altijd aan de hand van Google Maps. Even de camping opzoeken, coördinaten van de slagboom opschrijven en die in navi zetten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Fred N » vr 13 nov 2015 13:04

Haarspeldbochten in Europa? awhoea.gif
Wegen die moeilijk te berijden zijn met een caravan in het gebied zoals de Moezel of zuid Nederland of waar dan ook in Europa?
Wegen zijn allemaal aangelegd met bouwmachines.
De tijd dat de wegen werden aangelegd met een pikhouweel een schop en een ezel zijn al ver voorbij. mrgreen.gif
Het valt allemaal wel mee.
Je moet gewoon geduld hebben en een beetje kunnen rijden.

Onderstaande chauffeur komt ook beneden en er gaat er zelfs een naar boven die zoekt zeker de problemen op. mrgreen.gif


Als je een beetje skills hebt draai je zelfs hier je combinatie thumbup.gif


Dit is in Noorwegen.
Daar zijn pas haarspeldbochten maar de bus komt ook benden.
Trollstigen Romsdal Norway Åndalsnes Rauma Norge



Mees

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Mees » vr 13 nov 2015 13:10

Het venijn zit 'em vaak in de staart.
Niet alleen de caravan achter-onderkant (of bovenkant bij de tunneltjes)
maar ook de laatste honderden meters naar de camping
of de verkeerd ingereden stom.gif stom.gif weg; niet opgelet, Garm*n3598 veranderde zelfstandig boos.gif de geprogrammeerde en gecontroleerde route.
In haarspeldbochten nooit problemen gehad.
Maar ik kneep hem wel even bij het opdraaien naar camping "Zur Muhle" in het Zwarte Woud verleden jaar.
In het Kleine Campingboek van de ANWB stond al: zeer steile helling.
Op hun site: http://www.camping-kirnbach.de/nl2.html (even doorklikken naar 'hoe jullie ons bereiken'....) staat 20%.
Waterpas, rolmaat en Pythagoras gaven aanzienlijk meer aan.
Dan loop ik eerst 'even' naar boven om te kijken (rijdend met de losse auto als het te ver is).
Ja het ging goed (met eigen auto).
Foto's vertekenen en hebben geen diepte; je schrikt echt als je ervoor staat; de kilometerslange weggetjes naar het gehucht waren al pittig.
Maar bij het terras oprijden, raakte ik toch met een achtersteun het beton; geen schade > heel erg langzaam manoeuvreren, even achteruit de boel weer vrij rijden, afkoppelen en met je neuswiel steeds 'trimmen' tijdens het moveren.

@FredN
Bedankt voor je Noorwegen tip thumbup.gif
Heb al veel soortgelijke wegen met de combi bereden in dat land waar geen einde aan lijkt te komen.
Deze staat nu op m'n lijstje !!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: haarspeldbochten???

Bericht door PD » vr 13 nov 2015 13:48

Iemand ervaring met Camping Warsberg scratch.gif
Wij gaan daar wss met Hemelvaart naartoe en als ik even google, ligt de camping op een berg bij Saarburg en heeft het weggetje 12 haarspeldbochten al valt het stijgingspercentage van 12 % wel mee knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Kingpin1966 » vr 13 nov 2015 13:50

RE.gif
ANWB zegt 10% over 3km.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Micky » vr 13 nov 2015 13:56

PremiumDiscovery schreef:Iemand ervaring met Camping Warsberg scratch.gif
Wij gaan daar wss met Hemelvaart naartoe en als ik even google, ligt de camping op een berg bij Saarburg en heeft het weggetje 12 haarspeldbochten al valt het stijgingspercentage van 12 % wel mee knipoog.gif
Gewoon ogen dicht en gas op die lolly thumbup.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Mees » vr 13 nov 2015 14:59

De ellende komt pas echt, als je tegenliggers krijgt op 1 baans, 1 strooks wegen, ongeacht je combi en eigen vaardigheden.
Jullie (en ik whistle.gif ) kunnen het wel.
.....maar die ander?

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: haarspeldbochten???

Bericht door janoniem » vr 13 nov 2015 15:11

@Kingpin1966,

....een CX-5 zit er eventjes niet in....
Daar zou ik het fluitend mee redden volgens CT.....


Dacht ik ook, maar na een noodgedwongen stop op een route met flinke helling (geadviseerd door TT) aan de Cote d'Azur, kwam ik niet meer weg.
De enige oplossing was afkoppelen, keren met mover, aankoppelen en een andere route.
Het was waarschijnlijk de Traction Control van de CX-5 die tegenwerkte. Dus die gaat voortaan uit onder deze omstandigheden.

Op weg naar camping Seehof in Kramsach stuurde ons de TT al eens via de Neudegger Höhenweg.
Die "avontuurlijke" route zal ik niet gauw vergeten. Bijkomend nadeel was dat onze vrienden (via de gemakkelijke route) ten onrechte op de niet afgesproken camping Seeblick Toni terecht waren gekomen. Die camping eigenaren leefden met elkaar in onmin en vingen met veel enthousiasme gasten op die de volgende locatie op het oog hadden.
Vanaf dat moment is het bij ons "navigatie uit" en volgen we de beschrijving uit een gids.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Kingpin1966 » vr 13 nov 2015 15:20

RE.gif
Heeft de CX-5 dan standaard geen Hill Start Assist?
Wordt bij Mazda ook wel Hill Launch Assist genoemd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19707
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Daphne » vr 13 nov 2015 15:28

RE.gif

Hill assist is niets meer dan dat de auto niet terugrolt op een helling wanneer de rem wordt losgelaten. Het helpt je niet om weg te komen als je geen grip hebt. Ik heb hill assist op m'n Fiësta en dat is best handig als je op een helling voor een verkeerslicht moet wegrijden. Vroeger heeft menig examenkandidaat dit kunstje moeten doen door een goede gas-koppeling-handrem coördinatie mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Meenhoes » vr 13 nov 2015 15:31

PremiumDiscovery schreef:Iemand ervaring met Camping Warsberg scratch.gif
Wij gaan daar wss met Hemelvaart naartoe en als ik even google, ligt de camping op een berg bij Saarburg en heeft het weggetje 12 haarspeldbochten al valt het stijgingspercentage van 12 % wel mee knipoog.gif
Eitje voor jouw beest mrgreen.gif Wij zijn er vorig jaar mei geweest en ik kom ook probleemloos boven thumbup.gif


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: haarspeldbochten???

Bericht door PD » vr 13 nov 2015 15:34

RE.gif
Okay thanx, hellingspercentage is idd een eitje voor de Disco (volgens Caravantrekker max. 47% :lol: en dan kan ik ook nog naar lowgear), maar ik was ff benieuwd naar de breedte van het weggetje....... Ik hoor niks angstaanjagends in je reactie dus dat zal ook wel meevallen mrgreen.gif En dan is het zoals Micky ook aangeeft: Gas op die lollie blij.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Kingpin1966 » vr 13 nov 2015 15:39

janoniem schreef: Het was waarschijnlijk de Traction Control van de CX-5 die tegenwerkte. Dus die gaat voortaan uit onder deze omstandigheden.
Dat kan idd. kloppen, was het een kiezelweggetje o.i.d.? Dus geen asfalt?
Dan wordt vaak geadviseerd om de traction control uit te schakelen omdat de wielen kunnen doorslaan omdat ze geen grip krijgen
Klinkt behoorlijk tegenstrijdig maar is helaas waar, zonder TCS heeft een auto soms meer grip dan met TCS ingeschakeld.
http://www.gebrvangent.nl/tips/waar-die ... nopje-voor
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op vr 13 nov 2015 15:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Nimma » vr 13 nov 2015 15:41

Voor de ANWB op pad nog nooit echte problemen gehad met op de camping te komen; soms wel 5km omhoog de berg op zonder passeer mogelijkheden; een paar keer de caravan beneden laten staan en dan kom je boven toch caravanners tegen op de de camping. Een solo auto tegen komen gaat dan nog wel, die tuft een stuk achteruit ergens het bos/wei in en je kunt erlangs. Een keer op weg naar een camping, 7 km slingeren het bos door tot ik uitkwam bij een groep heftig zwaaiende mensen; daar was een rally aan de gang en ze waren voor het gemak vergeten onderaan de berg een bordje te zetten; caravan losgehaakt en met de mover gekeerd; en dan de auto ook en zo weer naar beneden.
NB mijn eerst ervaring met tractioncontrole was dat ik niet wegkwam van een camping omdat er met geringe snelheid een steile scherpe bocht gemaakt moest worden; een koppel van 400Nm ten spijt gooide die TC steeds weer het toerental naar beneden en dan is alle fut er meteen weer uit; ik had die auto net en geen idee hoe dit op te lossen; nu gaat bij dubieuze stijgingen de TC er gewoon af, beetje banden slijten maar steeds wel weer boven komen; beter een beetje banden afbranden dan je koppeling thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Meenhoes » vr 13 nov 2015 16:14

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Okay thanx, hellingspercentage is idd een eitje voor de Disco (volgens Caravantrekker max. 47% :lol: en dan kan ik ook nog naar lowgear), maar ik was ff benieuwd naar de breedte van het weggetje....... Ik hoor niks angstaanjagends in je reactie dus dat zal ook wel meevallen mrgreen.gif En dan is het zoals Micky ook aangeeft: Gas op die lollie blij.gif
Precies, gang is alles mrgreen.gif
De weg is breed genoeg, geen probleem wanneer er een tegenligger nadert thumbup.gif


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: haarspeldbochten???

Bericht door JanPunne » vr 13 nov 2015 19:17

eurotrotter schreef:RE.gif
Probeer ook "vooruit"te kijken,dat klinkt raar,maar dat doe je door "over je schouder "te kijken of er tegenliggers aankomen ,onder of boven je.
De passagier kan hier ook actief meekijken,als bestuurder zie je moeilijker wat er aan de rechterkant van je gebeurt.
Als jij ,als daler,ziet dat er een tegenligger aankomt en jullie tegelijk bij de bocht zijn kun je even wachten tot de weg vrij is.
Verder is t zo dat ,in bergachtige streken,het stijgende verkeer voorrang heeft boven het dalende verkeer,soms wettelijk geregeld,zoals b.v. in Zwitserland
De Postbus heeft ook voorrang als deze daalt..

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: haarspeldbochten???

Bericht door eurotrotter » vr 13 nov 2015 21:45

RE.gif
DE regel in Zwitserland is in dit geval dat men zich laat leiden door de aanwijzingen van de chauffeur van de postbus.
Een ervaren postbuschauffeur zal zien wat het verstandigste is;zijn recht nemen of een ander voor laten gaan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: haarspeldbochten???

Bericht door erik-waalwijk » vr 13 nov 2015 22:03

Je hebt toch n claxon als er n haarspeldbocht komt en je kunt er niet inkijken, omdat het om n rots heen is. Zo ingewikkeld kan t niet zijn.

Dit geld ook voor tunnels waar je elkaar niet kunt passeren. verdiep je meer in de gewoontes van n land en koop n degelijke kaart ipv dom op navigatie de bergen ingaan. Zowiezo ben ik geen voorstander van navigatie maar dat is persoonlijk. Je weet zelf t beste tot hoever je kunt gaan en wat de ruimte is die je nodig hebt met n caravan erachter Dat kan niemand voor jou beoordelen. Maar gezond verstand is beter dat blind n navi volgen.
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: haarspeldbochten???

Bericht door troapel » za 14 nov 2015 07:21

Ik maak altijd een lijstje, met beknopte instructies, hoe ik moet rijden en die maak ik vast aan de zonneklep. Ook zet ik de TomTom aan en controleer bij elke instructie of ik het eens ben met de TomTom. Zo niet, volg ik mijn eigen instructies.
Dit is nog nooit fout gegaan.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19707
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: haarspeldbochten???

Bericht door Daphne » za 14 nov 2015 09:43

troapel schreef: Dit is nog nooit fout gegaan.
De kans dat het in jouw 5 jaar ervaring een keer fout had kunnen gaan met de caravan is natuurlijk heel klein knipoog.gif mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Bestemming nog onbekend”