Verwarming voor 's nachts in de caravan

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Hans1954 » wo 19 okt 2016 21:43

LauRalph schreef:Begrijp ik het goed dat jullie een waterbed in jullie caravan hebben? scratch.gif Hebben jullie dan een vaste- of seizoensplek oid? Ik zie het even niet helemaal voor me...
Een waterbed in de caravan is zeer goed mogelijk. Dient alleen ALTIJD met zout water gevuld te worden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Nimma » wo 19 okt 2016 21:56

awhoea.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Chris » wo 19 okt 2016 22:03

En vloerverwarmingsmatten gebruiken niet heel veel stroom.
Ongeacht of het 220 of laagspanning is.
Laagspanning zou ik prefereren, puur vanwege veiligheid, maar het nadeel is dat je de spanning van 230 om moet zetten naar 24 of 48 volt.
Geschakelde voedingkjes uit China zijn hier prima voor... weegt niks.
Voor 230 volt is er wel veel meer te koop.
In China wordt dat in veel huizen kamerbreed in de vloer verwerkt, als hoofdverwarming dus.
Veel te vinden bij Aliexpress.

En nogmaals.... vloerverwarming houd zeker de kou uit de caravan tijdens koudere periode's.
Als de hele vloer 28 graden wordt zal dit zeker merkbaar zijn in de ruimte.

Grtz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Thei Luijten » wo 19 okt 2016 22:20

JPGeetje, zelfs die priem in de hangkast kan geen kwaad denk ik, zeker als je de kastdeur dichthoudt. Het hete afvoergas zoekt de sterk stijgende weg van de minste weerstand, en dat is recht omhoog door de schoorsteen.
Niet proberen natuurlijk, bovendien ik ga er ook vanuit dat je niet op een hete zomerdag gaat stoken, want het is net als bij heteluchtballonnen, die werken het best op koele momenten, 's ochtends, 's avonds en 's winters, dan stijgt de hete lucht het sterkst.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door JPGeetje » do 20 okt 2016 10:51

RE.gif
Ha ha Thei, klopt helemaal. thumbup.gif
Waarschijnlijk zal er alleen maar (valse) lucht door worden aangezogen.
De opmerking was dan ook meer bedoeld om aan te geven dat je geen boude dingen moet doen met de kachelinstallatie knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door WillyL » za 22 okt 2016 11:30

Als ik moet kiezen tussen de gas/Ultraheat-verwarming of een klein vorstweerdertje op electriciteit zou ik voor het eerste gaan. Kleine vingertjes kunnen misschien wel aan het electrische gedeelte (verwarmingselement). Als die dingen omvallen of afgedekt worden (door vallende handdoek of dekentje bv.) kunnen ze toch nog warm worden.
De caravan opwarmen gaat wel beter met de ringverwarming aan, 's nachts op de laagste stand. De warmte komt dan van dicht tegen de grond, achter de zit/bed en in ons geval verwarmd die ook de ruimte onder het bed - heerlijk.
Zelf heb ik wel wat werk gehad om zacht getril van de ventilator te verhelpen (oa van de achterwand van de kachel versterkte het gebrom).

Een Ultraheat heeft 4 standen= Uit, 500,1000 en 2000 watt. Bij niet al te koude nachten voldoet 1000 W en zelfs 500 W om de kilte te breken.
Het verwarmingselement van de Ultraheat zit tegen de achterkant van de kachelribben en daar kan je niet bij. De voormantel wordt echt niet warm, hoogstens handwarm. Met gas op volle vermogen wordt die wel warmer...

Wat die gas betreft en je zus, dat is natuurlijk jammer maar het mag niet zijn omdat je een auto-ongeluk gehad hebt dat je niet meer met de auto mag/kan rijden. Ik weet het, het is een kromme vergelijking, maar toch is het ook zo met andere calamiteiten. Nu, dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan - mijn vrouw wilt ook geen gasverwarming aan in de caravan wanneer we er niet bij zijn en alle spanning gaat van de (meeste) electrische toestellen - zeker van alle verwarmingsbronnen (broodroosters, koffiezetapparaten ed) - wanneer niet in gebruik. Het grootouderlijke huis was ooit afgebrand door kortsluiting. Ik werk eraan om haar wat van die angst te kanaliseren, maar het is een werk van relatief lange adem.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door de reiziger » za 22 okt 2016 22:30

Chris schreef:En vloerverwarmingsmatten gebruiken niet heel veel stroom.
Ongeacht of het 220 of laagspanning is.
Laagspanning zou ik prefereren, puur vanwege veiligheid, maar het nadeel is dat je de spanning van 230 om moet zetten naar 24 of 48 volt.
Geschakelde voedingkjes uit China zijn hier prima voor... weegt niks.
Voor 230 volt is er wel veel meer te koop.
In China wordt dat in veel huizen kamerbreed in de vloer verwerkt, als hoofdverwarming dus.
Veel te vinden bij Aliexpress.

En nogmaals.... vloerverwarming houd zeker de kou uit de caravan tijdens koudere periode's.
Als de hele vloer 28 graden wordt zal dit zeker merkbaar zijn in de ruimte.

Grtz
Chris
Het moet me toch van het hart, dat toveren niet mogelijk is.
Als een elektrische installatie niet veel stroom verbruikt, dan kan er niet veel warmte uitkomen.
Met 400 of met 800 watt kan je onmogelijk de gehele vloer naar 28 graden krijgen. (tenzij het buiten zomers warm is, vb. in juli augustus in Spanje; of vb. als je in een heel kleine caravan zit).

Met elektriciteit weet je één ding zeker: elke watt die je verbruikt, zet zich om in warmte.
En je bankrekening weet ook één ding zeker: elektriciteit is duur en elektrisch verwarmen verbruikt relatief veel, vergeleken vb. met je ijskast.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Robert » za 22 okt 2016 22:41

Wij gebruiken de https://www.bol.com/nl/p/tristar-ka5035 ... ypedsearch afgelopen week gebruikt tijdens de herfst vakantie. Op de 1e stand kregen we het 23/24 graden in de caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Chris » za 22 okt 2016 22:46

RE.gif

Klopt wel wat je zegt hoor reiziger.
Verwarmen op stroom verbruikt flink stroom.
Maar een vloer van 800 watt heeft een ander verbruik dan b.v. een ultraheat van 2000 watt.
En verwarmen doe je niet met vloerverwarming, maar de kilte van de caravanvloer is weg, en dat voelt nu behaaglijk aan.
En uit ervaring blijkt dat een vrouw met koude voeten heel anders is en doet dan een vrouw met warme voeten.
Vraag het maar aan mijn vrouw. ( daar weet ik alles van... en nog een paar forummers ondertussen ook begreep ik)
Je "stookt" het niet warm in de caravan, maar de afkoeling is veel minder.
Kortom... voelt heel luxueus.
En..
Een van de voorwaarden was de stilte... nou.. ik kan je verzekeren dat een vloerverwarming volkomen stil is, en dat is geen enkel ventilator ding in welke vorm dan ook.
Dus... vandaar mijn pleidooi voor vloerverwarming.

Grtz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Thei Luijten » zo 23 okt 2016 13:26

WillyL,
Als ik het goed begrijp kun je 's winters thuis nooit eens een of enkele dagen de deur uit..?, of gelden daar andere regels? Je HR ketel is echt niet (nog) veiliger.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
LauRalph
Berichten: 25
Lid geworden op: di 2 aug 2016 13:35
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door LauRalph » zo 23 okt 2016 19:47

Beste allemaal. Bedankt voor jullie reacties, er zitten nuttige tips tussen!

Wel verbaas ik me over de vele negatieve reacties die men op elkaar geeft. Dat is echt zonde. Positief en constructief houden van de reacties maakt dit forum echt leuker en nuttiger.

Ralph
Kom we gaan kamperen! haphop.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Chris » zo 23 okt 2016 22:22

RE.gif
Hoi LauRalph.

Of het is een "overdosis" aan positive ervaringen met eigen oplossingen.
En ja... dan is iedereen ervan overtuigd dat hij "zijn waar" aan moet prijzen.
En eigenlijk is dat wel leuk, lees je ook veel alternatieven waar je misschien niet aan gedacht hebt.
Ondertussen ben ik er wel achter dat we hier op het forum ongeveer 3 miljoen dagen aan kampeerervaring hebben.
En dat is dus veel.... en ieder wil zijn deel... :lol:

Gelukkig zijn de keren dat we elkaar echt in de haren vliegen nul tot minimaal, daarvoor houden de moderators goed de vinger aan de pols.
Dus geloof me maar.... het is de overdaad die parten speelt, de overdaad aan ervaring.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door fortissimo » zo 23 okt 2016 23:03

Diny schreef:RE.gif
Dat wordt ramen zemen fortissimo, met alles dicht!
Permanente ventilatie bij het dakluik en onder de banken. Dat valt heel erg mee gelukkig.
Zelfs de vouwwagen was meer beslagen in het voorjaar....
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Micky » ma 24 okt 2016 08:13

Toch ventileert dat lang niet voldoende


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Hobby Linka » ma 24 okt 2016 09:11

RE.gif
Mee eens. Ik heb ook altijd twee ramen op de ventilatie stand staan. Nooit vocht problemen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door linda » ma 24 okt 2016 12:51

verwarmingsmat?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Chris » ma 24 okt 2016 12:58

RE.gif
Is al meerdere keren genoemd hoor... whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Hobby Linka » ma 24 okt 2016 13:07

RE.gif

Misschien bedoelt Linda. Verwarmingsmat? Wat is dat. whistle.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

moekeb
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:58

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door moekeb » ma 24 okt 2016 19:54

Wij hebben een seizoensplaats op een camping en kamperen dus van eind maart tot komend weekend, bij ons brand snachts ook nooit verwarming in de caravan,,ik zelf ( 64 jaar ) slaap het hele seizoen in de uitbouw zonder verwarming hoewel we bedden genoeg hebben in onze caravan, ik vind dat zalig, wat wij wel op onze bedden hebben is een schapenwollen onderdeken op het matras , daar het hoeslaken over en dan een goed donzen dekbed, nog nooit koud gehad, zelfs niet met nachtvorst in het voorjaar, dat schapenwollen onderdeken houd de koude die van uit je matras zou komen goed tegen en dan kan je wel zonder verwarming in voor en najaar,,

Gebruikersavatar
LauRalph
Berichten: 25
Lid geworden op: di 2 aug 2016 13:35
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door LauRalph » ma 14 nov 2016 21:48

Ik heb zojuist een elektrisch deken gekocht :oops:

Klaar voor het koude voorjaar! :-)
Kom we gaan kamperen! haphop.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Micky » ma 14 nov 2016 22:56

RE.gif

[sintscratch.gif] Tijdens het slapen is het doorgaans niet koud, brr ik moet er niet aan denken een koude caravan als je uit bed komt, dan zou ik zeker weer met de tent gaan...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door cadance » di 15 nov 2016 08:38

Bij de winkel waar ze veel van AKTIE houden verkopen ze convector kachels voor rond de € 20.00.
Kan ook nog goedkoper. Ze zijn aan de grote kant maar wel plat. Er zit een thermostaat in en het verbruik is instelbaar in 700 / 1400 watt. Wij hebben deze vast ingebouwd en de 1400 watt stand geblokkeerd. De ventilator stand staat altijd uit. En je kan je vingertjes er ook niet aan branden. De waterkoker gebruiken we dan meestal niet samen. Maar veelal lukt dat ook wel.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door blastaway » di 15 nov 2016 11:50

RE.gif
Dit ga ik ook eens bekijken. Ik heb vorige week de aircoverwarming een paar keer aangehad en de rest met een vloerverwarmingsmat en de ringverwarming. De ringverwarming vond ik ook op de laagste stand te warm worden om in te slapen. Alleen de vloerverwarming was weer te koud (vond mijn vrouw).
Laatst gewijzigd door Trina op do 17 nov 2016 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
Cor63
Ban
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 17 feb 2016 21:27

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Cor63 » wo 16 nov 2016 19:56

Wat ook een idee is om de vloer lekker warm te krijgen is,om 2 elektrische 1 persoons dekens van 150x70 onder het tapijt te leggen.
Deze hebben meerdere standen verbruiken 60 watt en wegen niks en kosten niks en warmen zeer goed thumbup.gif
Fendt Diamant 495 SFB 2013 en Tiguan R-Line 2.0 TDI 205 PK .

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Chris » wo 16 nov 2016 23:03

Zal ik dan nu maar eens een setje voor vloerverwarming bij Ali uit gaan zoeken voor jullie??
Er zijn al twee forummers die ervaring hebben met mijn eigengebakken setjes met Ali spul.
Het kost echt weinig, temperatuur zo'n 27 -29 graden, geplakt tegen een goedkoop novilonnetje, onder de vloerbedekking leggen en.... super gewoon.
En van 50x100 cm tot meters lang te koop...
Hoe meer meters, hoe warmer, hoe duurder en hoe meer verbruik natuurlijk.
Ik had deze setjes eerder onder de tafel en voor het bed liggen.... lekker aan de pootjes van moeders...
En een vrouw met warme voeten is een engel ....... vul zelf maar in.....
Een vrouw met kouwe voeten is daarintegen een..... mag je weer invullen....
Wisten jullie trouwens dat er in veel landen in het verre oosten dit als hoofdverwarming in huizen en gebouwen wordt gebruikt.

mzzl.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”