Verwarming voor 's nachts in de caravan

Gebruikersavatar
LauRalph
Berichten: 25
Lid geworden op: di 2 aug 2016 13:35
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door LauRalph » zo 16 okt 2016 21:38

Hallo!

Wij waren vorige week nog even weg met de caravan. In de nacht was het toch al wel fris. Hebben jullie tips om het 's nachts toch nét iets warmer te maken in de caravan? Wij hebben 2 jonge kindjes, dus alles wat echt heet wordt aan de buitenkant is niet prettig. Wat handig zou zijn is als het onder ons bed zou passen, daar is +/- 40cm ruimte.

Wat ik niet wil is: :-)
- Gaskachel aan
- Iets wat geluid maakt (zoals een ventilatorkachel), of veel licht (zoals een infraroodkachel)

Dus graag iets wat op stroom gaat, we hebben eigenlijk altijd een kampeerplek met stroom.

Alvast bedankt voor de tips!!
Kom we gaan kamperen! haphop.gif

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Davendre » zo 16 okt 2016 21:51

Ultraheat thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Micky » zo 16 okt 2016 21:52

Er blijft niet veel over, een olieradiatorretje wellicht..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door PD » zo 16 okt 2016 21:54

Beetje dure oplossing, maar een Dometic B2200S dakairco. Deze bevalt ons uitstekend, tijdens heel koude nachten op de laagste stand hoor je dat ding echt niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Diny » zo 16 okt 2016 21:56

RE.gif Micky
Olieradiator wordt echt heet.
Heb jij niet iets met plintkacheltjes?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Micky » zo 16 okt 2016 21:58

RE.gif

Moet ook heet worden anders verwarmt het niet mrgreen.gif plint kachel heeft ook een fan en is volgens mij niet voldoende, ik heb hem zelf niet ingebouwd omdat het nergens paste in onze Kip.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Wim Lakeman
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 5 aug 2016 15:54
Locatie: Purmerend

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Wim Lakeman » zo 16 okt 2016 22:39

De Ultraheat kachel in onze Sprite caravan draait zowel op gas als op elektra.
Ideale combinatie!
Subaru Forester 2.0 XS Premium Plus Automaat met Sprite caravan Europa 520

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 422
Lid geworden op: di 15 jul 2014 16:53
Locatie: Nabij Maastricht

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Luud » zo 16 okt 2016 22:40

Plintkachel is idd niet voldoende voor op te warmen, wel voor het op temperatuur te houden, tenminste bij onze Kip 37 met hefdak.
Onze hond vind hem geweldig.
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Dutchdrummer » zo 16 okt 2016 22:47

Wim Lakeman schreef:De Ultraheat kachel in onze Sprite caravan draait zowel op gas als op elektra.
Ideale combinatie!
Nee.

De Ultraheat draait op elektra, de gaskachel draait op gas. De Ultraheat is een toevoeging aan je gaskachel.
Deze kunnen wel tegelijk gebruikt worden, maar een Ultraheat op gas laten draaien gaat ook jou niet lukken. mrgreen.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Conradi » zo 16 okt 2016 23:56

Waarom niet de gewone gaskachel gebruiken? Je zet 'm 's nachts gewoon op de laagste stand....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door deusjevo » ma 17 okt 2016 00:12

LauRalph schreef: Dus graag iets wat op stroom gaat, we hebben eigenlijk altijd een kampeerplek met stroom.

Alvast bedankt voor de tips!!
Electrische dekens dan maar thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Thei Luijten » ma 17 okt 2016 01:03

Gaskachel met ventilator op laagste stand, aangenaam en veilig.
Bij een herfstnacht elektrische dekens, of vloerverwarming.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door morjos » ma 17 okt 2016 01:58

Wij, wel zonder kindjes alreeds, gewoon een lekkere donsdeken......zoooooo lekker !!!! thumbup.gif thumbup.gif Geen andere verwarming nodig ... love.gif love.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Mees

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Mees » ma 17 okt 2016 06:46

Ajj LauRalph,
Snap dat jullie net een caravan gekocht hebben en die niet snel in willen ruilen.
Heb met belangstelling het blog gelezen van Laura (complimenten thumbup.gif )
en zag de foto met de 'danceparty'. (ook korter te koop)

In elke Scandinaviër (van de laatste pak 'em beet 10 jaar),
....je weet wel dat die streek vrij noordelijk ligt en dus koud is
met winters waarbij de schermertijden al optreden,
als je je 10-uurtje (Mazarin is zo'n lekkernij en tevens de beste CD die ooit is afgeleverd daar) net op hebt
en je groene-kop-soup nog niet in aantocht is....
zit een Alde 3010: een meesterlijk stuk warmte techniek!
P1100007.jpg
Geen geluid, noch licht en al helemaal geen 'geblaas'....
230V 1, 2 of 3kW
of autonoom op gas, zelfs tijdens het rijden.
Vloeistof-platen (met heftig veel antivries) in de vloer.
Slaapgedeelte met een afsluiter te doseren.

Warmte stijgt, kou daalt.
Dus: laag (bij je voeten of onder het bed) moet het warm zijn
en niet aan je hoofd.
Een koude vloer is het eerste stuk ellende in de circulatie.....(geen ventilatie op hoofd-hoogte, het tweede stuk narigheid)
Goedkope en simpele oplossing voor jullie situatie nu: elektrische vloermatjes zwaaien.gif

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door blastaway » ma 17 okt 2016 07:06

Zou je ook de verwarmfunctoe van de dakairco kunnen aanlaten of is dat af te raden?
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Hans1954 » ma 17 okt 2016 07:27

Goedkoopste oplossing die aan de vraagstelling voldoet: vloerverwarming met warmtefolie. Hoewel ik oprecht denk dat hier niet naar een oplossing gevraagd wordt maar naar een excuus om niet meer weg te gaan met de caravan in de wat koelere tijden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Jan van Vijven » ma 17 okt 2016 07:38

Ultra heat, maakt geen geluid.....maar maakt de kachel wel warm!
Zet de circulatie aan en de kachel blijft koud....maar dan hoor je een licht blaas geluid.

Tja, een kachel zonder warmte heb je niet veel aan dus zul je een compromis moeten zoeken.

Btw, de ingebouwde gaskachel is net zo veilig als thuis. Als je deze gebruikt samen met de luchtcirculatie branden de kindjes hun vingers ook niet. Net als bij de Ultraheat.

Eigenlijk wordt de boel nooit echt "gevaarlijk" heet, net als thuis de radiators, mochten de kindjes zich er aan bezeren is dit meestal maar één maal.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Carnavalswiertz » ma 17 okt 2016 08:16

Conradi schreef:Waarom niet de gewone gaskachel gebruiken? Je zet 'm 's nachts gewoon op de laagste stand....
Dat wilde ik ook zeggen. Niks mis met de gewone gaskachel, wel periodiek gas laten controleren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Micky » ma 17 okt 2016 08:20

Toch wordt er een andere oplossing gevraagd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door eurotrotter » ma 17 okt 2016 09:40

Micky schreef:RE.gif

Moet ook heet worden anders verwarmt het niet mrgreen.gif plint kachel heeft ook een fan en is volgens mij niet voldoende, ik heb hem zelf niet ingebouwd omdat het nergens paste in onze Kip.
Ik heb de plintverwarming wel,deze is zowat geruisloos,maar om n hele caravan te verwarmen niet voldoende.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Ab » ma 17 okt 2016 09:44

RE.gif RE.gif Ja. Maar dat komt door de volkomen onterechte weerstand tegen het laten branden van de gaskachel.
Volkomen onterecht, omdat deze kachels na 50 jaar ontwikkeling nog veiliger zijn of minstens zo veilig als de verwarming thuis.
Ik lees deze weerstand van mensen tegen gaskachels wel meer. Dat hoeft echt niet. De kachels zijn volkomen veilig.
Mits de gasslang en aansluitingen af en toe eens gecontroleerd worden. Is een vast onderdeel van de Bovag beurt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door JPGeetje » ma 17 okt 2016 11:36

Er zijn mensen op dit forum die mij verwijten dat ik "tegen" gas ben. scratch.gif
Dat is niet zo.
Wel ben ik zeer kritisch als er gas in het spel is omdat ik jaren geleden bijna een zus ben kwijtgeraakt vanwege een ondeugdelijke gasinstallatie. :(
Wij hebben bij kille nachten ook gewoon de Truma gaskachel aan staan op een laag standje en de ventilator op 1 of 2. Ringverwarming dus zodat ook de toiletruimte wordt verwarmd.
Dat werkt perfect en ik maak me nergens geen zorgen over want die kachel is net zo veilig als de HR-ketel die je thuis hebt hangen, en die zet je snachts ook niet uit, toch?
De verbrandingslucht wordt van buiten aangevoerd en de uitlaatgassen worden ook weer netjes naar buiten afgevoerd.
Je moet wel heel gek met die installatie omspringen om die onbetrouwbaar te maken.
Zolang TS niet met een priem de in de hangkast naar boven lopende schoorsteenbuis te lijf gaat, is er geen vuiltje aan de lucht. thumbup.gif
edit:
Voor je eigen gemoedsrust kun je er ook nog voor kiezen om een koolmonoxide-melder te plaatsen dan zit je nog safer.
Plaats zo'n melder wel laag genoeg. Koolmonoxide is zwaarder dan lucht en zakt dus naar de bodem.
Ik zou hem niet veel hoger als plinthoogte plaatsen zodat een evt. huisdier wat op de vloer ligt ook profiteert van deze deze beveiliging. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Ab » ma 17 okt 2016 11:46

Mee eens.
Ik denk dat elektrische kachels een groter risico vormen.
Met name door de vaak erg primitieve wijze van bedrading in caravans met 1.5 mm2 draadjes van behoorlijke lengte, die ook nog wel eens gewoon met schuifjes in de meterkast gemonteerd zitten...
Als je daar 500 of 1000 watt, laat staan 1500 watt op aansluit is de kans op oververhitting van aansluiting en draadjes niet denkbeeldig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door Hans1954 » ma 17 okt 2016 17:28

RE.gif Truma, en grote caravanfabrikanten (zijn er nog kleinen?) weten volgens mij echt wel of iets veilig aangesloten kan worden. Voor zelf knoeien kunnen ze niet aangesproken worden. Inderdaad is een losstaande kachel een mogelijke bron van gevaar, maar met oog voor de veiligheid (omvalbeveiliging) ook niet direct levensgevaarlijk. Over gas is al genoeg geschreven. De problemen die TS met een IR-kachel heeft kan ik me voorstellen. Ik hoor hem echter niet over de door mij voorgestelde vloerverwarming die aan al zijn wensen voldoet. Ik vraag me dus nog steeds af: wil hij eigenlijk wel?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Verwarming voor 's nachts in de caravan

Bericht door de reiziger » ma 17 okt 2016 18:51

Ik gebruik een zeer eenvoudig elektrisch kacheltje dat eigenlijk bedoeld is om kleinere ruimte vorstvrij te houden.
Je moet het wel veilig kunnen plaatsen of hangen.

Meestal zijn die dingen 400 watt, zodat er geen probleem is voor het springen van de zekeringen. (natuurlijk niet tesamen gebruiken met de waterkoker ...)

Er zit geen ventilator op, maar wel een thermostaat.

Ik vind dat ideaal. Het zal je caravan zeker niet warmen als een elektrische kachel van 2000 watt, of als een gasvuur, maar het volstaat zeker om "de kou te breken".

Kostprijs in de handel zoals hubo, gamma, brico ... zowat 20 euro.

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”