WC bij vrieskoude

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Ab » zo 6 mar 2016 23:14

Hans1954 schreef:
Ab schreef:Zonder ringverwarming en een goed sluitende deur is dat toch niet geheel denkbeeldig.
Ik heb ooit eens de waterslangen in de keukenkast bevroren gehad.
De kachel brandde wel. Maar op een te lage stand.
De blower van de ringverwarming stond niet aan.
Het was wel erg koud moet ik er eerlijkheidshalve bij vertellen.
Als je waterslangen bevriezen terwijl de kachel brandt, is de leiding verkeerd aangelegd.
Goed lezen is niet je sterkste punt Hans.. knipoog.gif
De leiding was perfekt aangelegd, niks mis mee.
Zonder werkende ringverwarming, en de kachel op een te lage stand wordt het koud, vooral in de kasten en ruimtes die van het caravaninterieur afgesloten zijn door deuren.
Het vroor die nacht 20 graden als ik me goed herinner.
Dat deed het de volgende nachten ook, maar toen was er geen enkel probleem meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Hans1954 » ma 7 mar 2016 05:53

RE.gif Het jouwe dan blijkbaar ook niet. Op de gebruiksaanwijzing van de kachel staat dat je de ringverwarming aan moet doen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Vliedje

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Vliedje » ma 7 mar 2016 14:08

In 2008 viel Pasen ook erg vroeg en stonden wij op de camping in Drenthe met 's-nachts 5 graden vorst. Niets gemerkt van bevroren leidingen. Niet van het toilet en ook niet van de watervoorziening. De kachel stond niet eens aan. Tenzij je ergens heen gaat waar het nog veel harder kan vriezen, zou ik er niet zo bang voor zijn. En anders kan je voor alle zekerheid natuurlijk de kachel laten branden.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Ab » ma 7 mar 2016 23:48

Hans1954 schreef:RE.gif Het jouwe dan blijkbaar ook niet. Op de gebruiksaanwijzing van de kachel staat dat je de ringverwarming aan moet doen.
Tja. ..ik was nog jong en onervaren. .
En had nog niet van RTFM gehoord. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Jan van Vijven » ma 7 mar 2016 23:52

Foei Ab, wat een taal sla jij uit. Maar wel zeer herkenbaar ;-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Ab » ma 7 mar 2016 23:55

mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Micky » di 8 mar 2016 09:13

Vliedje schreef:In 2008 viel Pasen ook erg vroeg en stonden wij op de camping in Drenthe met 's-nachts 5 graden vorst. Niets gemerkt van bevroren leidingen. Niet van het toilet en ook niet van de watervoorziening. De kachel stond niet eens aan. Tenzij je ergens heen gaat waar het nog veel harder kan vriezen, zou ik er niet zo bang voor zijn. En anders kan je voor alle zekerheid natuurlijk de kachel laten branden.
Bij -5 niets van verwarming aan? hoe koud was het wel niet toen jullie wakker werden [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Sugar » di 8 mar 2016 11:38

Die laagste temperaturen die het KNMI opgeeft, heb je niet de hele nacht. Vaak is het een piek op, een kort moment, juist voordat de zon opkomt.
Verder is het van groot belang of er wind staat en hoe je caravan ten opzichte van die wind gepositioneerd is. Dan kan het zelfs bij geringe vorst een probleem geven bij onbeschermde leidingen. Het tactisch plaatsen van wat stukken golfkarton aan de buitenzijde kan dan al voldoende zijn om problemen te voorkomen.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Vliedje

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Vliedje » di 8 mar 2016 13:34

micky schreef:
Vliedje schreef:In 2008 viel Pasen ook erg vroeg en stonden wij op de camping in Drenthe met 's-nachts 5 graden vorst. Niets gemerkt van bevroren leidingen. Niet van het toilet en ook niet van de watervoorziening. De kachel stond niet eens aan. Tenzij je ergens heen gaat waar het nog veel harder kan vriezen, zou ik er niet zo bang voor zijn. En anders kan je voor alle zekerheid natuurlijk de kachel laten branden.
Bij -5 niets van verwarming aan? hoe koud was het wel niet toen jullie wakker werden [aschrik.gif]
Koud, mrgreen.gif maar onder ons lekker warme dekbed hebben wij daar geen erg in. Binnen misschien 0 of -1. We zijn wel wat gewend. (Eerlijk gezegd hadden we er bij het slapen gaan gewoon niet op gerekend dat het zo koud zou worden, dus bij wakker worden gauw de kachel aangestoken :lol: )

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Ab » di 8 mar 2016 13:39

Och, een goede slok van een bundel zonnestralen helpt ook wel wat. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Vliedje » di 8 mar 2016 14:14

RE.gif 's-Morgens? Dan ben ik meteen dronken. Merk ik ook niks van de kou awhoea.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: WC bij vrieskoude

Bericht door Ab » di 8 mar 2016 18:50

Ja dat bedoel ik.. :lol:
Maar gas is goedkoper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”