Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Plaats reactie
StevenPierre
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
Locatie: Merksem bij Antwerpen

Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door StevenPierre » zo 13 sep 2015 21:12

Hallo,
Kogel door de kerk, we hebben een winterseizoensplaats geboekt op Camping Marienberg te Biberwier.
Leuk al het plannen en dergelijk!
Echter zie ik nog 1 probleem, als we niet aanwezig zijn wil ik graag leidingen en pompen leegkrijgen omwille van schade door bevriezing te mijden.
Wat is de eenvoudigste, goedkoopste en makkelijkste manier om dit leeg te krijgen?
Compressor geen optie...
Grtz!
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door eurotrotter » zo 13 sep 2015 21:50

IK heb voor een paar centen zo n grote pomp gekocht ,waar je ook luchtbedden enz mee oppompt.
Deze zet ik op de slang van t waterpompje en blaas zo alle leidingen leeg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door graaf » zo 13 sep 2015 23:40

@ StevenPierre Misschien geen oplossing nu, maar wel een manier om je probleem aan te pakken:
Omdat in mijn huidige Touring geen boiler zat, heb ik die zelf alsnog aangebracht. Met het leidingverloop heb ik er voor gezorgd dat er altijd overal afschot in zit. Ook de boiler staat op ongelijke blokjes zodat hij volledig leeg loopt. Be- en ontluchtingen hebben ook eigen afstapkraantjes en de voorste zakleiding naar de schoonwatertank (in mijn gaskast) heeft een eigen extra aftappunt. Over de pomp heb ik een apart schakelaartje zodat die niet blijft doordraaien wanneer ik de kranen open zet om lucht toe te laten. Als de caravan vlak staat loopt het systeem helemaal volledig leeg! De watertank is uitneembaar (voor leeg te maken en te reinigen)

En als je daar kampeert, hoe doe je dat dan?
Omdat ik ook wil gaan winterkamperen heb ik thermo-linten op de slangen(allemaal binnen de caravan in plaats van er onderdoor) geplakt. Het enige waar ik nog een oplossing voor zoek is een vorstbeveiliging voor die watertank die in de onverwarmde gaskast staat. (warmte-plakmatje? omwikkelen met thermo-lint? warmtespiraal in het water? ben er nog niet uit)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door Jaap van Duijn » ma 14 sep 2015 12:39

@Steven pierre,

Misschien wel wat laat maar toch.
Er is een verschil tussen winter kamperen en de caravan in de winter (lees vriezen) te laten staan.
Wij kamperen zeker 2x14dagen in de winter (waar AB moderator ook veel komt) en hebben dan geen last van bevroren leidingen omdat verwarming aanblijft en alle water leidingen binnen staan.
Maar zoals gezegd eerder, leeg blazen met de flow jet kan eenvoudig en met lucht bed compressor van enkele Euro, ok 20-25€.
Wij hebben meer probleem gehad 1e jaren met water afvoer.
Stijf bevroren onder de caravan. Dan een verwarming lint om de afvoer en CV isolatie en ook dat verholpen - laatste spoeling na s'avonds tanden poetsen een beetje afwas in de leiding en 's morgens geen probleem zelfs emmertje makkelijk te legen.
In onze latere en nieuwe caravan de leidingen van afvoer direct laten aansluiten naar de buiten kant zodat we maar stukje pijp van 25cm hebben met "afschot" en we geen verwarming meer hoeven te installeren - voor de zomer en alles op een afloop met slang een 3weg kraan.

Nu water in de tank zoals we veel zien bij de Engelsen die hebben een rol tank en daar dan omheen een "theemuts", dit gezien hebbende geloofde het niet maar het werkte, zag de man nooit met brandertje en navraag leerde dat het goed ging. Dus een idee voor de water tank in de disselbak misschien een goede isolatie deken pasmaken? Oja was die nacht min 17Gr.C geweest dus werkte echte wel.

Nu nog de voorraad water tank leeg maken - zal toch wel een aftap aan zitten van onder? - dus zoveel mogelijk opgebruiken, dan leeg lopen en even met doek restje droogmaken. Alleen zal je moeten opletten waar je het waterr uit de tank aftapt anders kom je later terug op een ijsbaan die vanonder de caravan loopt.
(lesje geleerd, mijn emmertje liep over en water op de stelpoot, je raad het zeker, wilde vertrekken en het blokje onder en aan de poot vast gevroren. maar we hebben altijd een verf brandertje mee.

Wat is wijsheid zegt m'n Opa - kennis van een andere kennis gebruiken - prchtige witte dagen toegewenst Jaap van Duijn.

pd0bao40

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door pd0bao40 » ma 14 sep 2015 12:52

RE.gif Hallo Graaf, jouw probleem(pje) met het vorstvrij houden van de watervoorraad zou je misschien
kunnen oplossen met de : Warmwasserheizstab ? Wordt geleverd door Fritz Berger vertegenwoordigd in NL
door Rossel te Nieuwegein. Technische gegevens 230V~ vermogen 75Watt Thermostatisch geregeld uiteraard:
temperatuur wordt constant gehouden tussen 37* C en 40*C Lengte dompelaar25 cm doorsnee 2,2 cm
Aansluitsnoer 90 cm met R.A.stekker. Bestaat ook in 12V= maar bij deze U is I dus ruim 6 Ampere
Apparaat 230V~kost 94,99 E zeker om geen 100 E te vermelden mrgreen.gif Groet Jaap.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door graaf » ma 14 sep 2015 13:16

RE.gif
Ja , dat is een mooie verwarming-dompelaar Jaap.

Maar ik veronderstel dat hij ook een soort boiler-functie heeft. Immers douchewater is tussen 37* C en 40*C. Dat is toch eigenlijk warm voor algemeen schoon-water gebruik? Zou er ook zo iets bestaan dat inschakelt onder de 6* zoals vorstbeveiliging voor waterleidingen en rioleringen? En als het kan met traploze op-schakeling als het kouder wordt? (dus hoe kouder het wordt hoe meer warmte hij produceert) scratch.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

pd0bao40

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door pd0bao40 » ma 14 sep 2015 14:32

RE.gif Ja natuurlijk hebben de Mo o sorry mag dit niet meer schrijven, er een oplossing voor. Zelf vind ik de opgegeven
temperatuur van 37-40*C ook te hoog om (drink)water continu te verwarmen.Berger zelf vermeldt in zijn Camping und
Freizeit Katalog 2015 pag 375 dezelfde dompelaar maar dan uitgerust met een " Thermotimer" de temperatuur te kun-
nen regelen "bis + 40*C " Simpel de Thermotimer in een WCD en de stekker dompelaar in de timer. Is zelfs als "Frostwaechter"
te gebruiken. Dat laatste impliceert toch min-of-meer dat traploos geschakeld kan worden. De 2 dingen te samen moeten
dan 125,- opbrengen. Enfin je kunt mss tel. info vragen op 030-8700226 het art.nr. is 12177-15 uit Katalog 2015 Jaap.
PS het ding, dan zonder de "Thermotimer" is misschien een hele goede oplossing voor de liefhebbers van douchen in de
eigen caravan, vooral de max. temp.bewaking van zo,n 40*C voorkomt verbranding en vermijdt noodzaak vermenging
koud met warm water. Hij kan in grotere tanks geplaatst worden zodat ook langer dan 2 minuten(!) gedoucht kan worden.
Materiaal RVS, is meer geschikt dan de (glazen) Eheim aquarium verwarmers waar ik vroeger meen experimenteerde !

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door Hobby Linka » ma 14 sep 2015 16:27

vorst.JPG
Geen apparaat wat water hoger verwarmt dan +5 graden. Reimo catalogus 2015, bldz 601.

Dealers in Nederland aanwezig.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

pd0bao40

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door pd0bao40 » ma 14 sep 2015 16:54

RE.gif Niet gek Andre en nog heel wat "billiger" dan de door mij getoonde apparaten en nu deze pas in werking treedt bij < 5*C
(en uitschakelt), zal het verbruik per 24 h ook wel meevallen. Lager dan 5*C wordt het bij binnen geplaatste tanks ook niet
zo snel. De 4 A kan iedere fatsoenlijke omvormer er ook nog wel bij nemen.
Neemt nog minder stroom zie ik slechts 30 Watt dus 2,5A , Jaap..

StevenPierre
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
Locatie: Merksem bij Antwerpen

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door StevenPierre » ma 14 sep 2015 20:39

Hoi hoi,
Dank voor de vele reacties!
Ik had echter misschien iets duidleijker moeten zijn.
Als we aanwezig zijn in de caravan is het nog nooit een probleem geweest.
Alle leidingen liggen netjes binnen, ze zijn keurig tegen de ringverwarming aangebouwd.
Ook de watertank zit onder de bank, in de caravan.
Als we overdag de deur uit zijn laten we de verwarming lekker aanstaan, dan blijft het warm en zakt de temperatuur niet te hard.
Het is echter vooral de periode dat we niet aanwezig zijn dat ik geen restje water wil hebben in kranen, leidingen en boiler.
Hoewel de boiler het minst verkeerd kan gaan denk ik. Stel dat daar nog een centimeter water in blijft staan dan kan dat genoeg uitzetten zonder schade, toch?
Wat ook erg moeilijk te vinden is zijn sneeuwluifeltjes, blijkbaar worden deze niet meer gemaakt.
Net een setje gevonden op Marktplaats. Helaas is Groningen 300km van Antwerpen ;-(
Groetjes!
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door graaf » di 15 sep 2015 00:39

Ik vind het mooi dat ik via de vraagstelling van StevenPierre via de info van Jaap en vooral van André op het spoor kom van een bruikbare vorstbeveiliging. Ik denk dat ik die van de week ga bestellen. Hij is ook van de goede maat (lengte 20 cm) zodat hij horizontaal in mijn watertank past. Er ligt al 12 volt voor de waterniveau-meter, maar ik denk evenwel dat ik de aderdikte zal moeten verzwaren voor 4 Ampère. scratch.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

StevenPierre
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
Locatie: Merksem bij Antwerpen

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door StevenPierre » di 15 sep 2015 08:02

@Graaf, is ideaal voor de watertank,
Maar wat doe je dan met je kranen en andere leidingen?
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.

pd0bao40

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door pd0bao40 » di 15 sep 2015 10:34

RE.gif Slechts 30 Watt heer Graaf bij 12 V dus 2,5 A bij aanstaan. De omvormer waar hij aan komt te hangen moet over
4 A beschikken. Heeft fabrikant gelijk in daar omvormers soms krap bemeten zijn en de 2,5A soms langdurig gevraagd
wordt. Groet Jaap.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Alle waterleidingen leeg op de wintercamping.

Bericht door graaf » di 15 sep 2015 11:51

RE.gif RE.gif
@Steven,
Over de afvoer, die onder de caravan een oversteek maakt naar de afvoer van het toiletfonteintje, heb ik wel nagedacht. Misschien die dikker maken en een thermoslint er IN de riolering [[dit heb ik bij afvoeren van diepvriesinstallaties altijd zo laten uitvoeren]] leggen, maar daar ben ik nog niet uit. Maar 40 mm zou misschien net kunnen, want de riolering loopt boven de movers langs. De kranen zelf is een twijfel punt. Als de caravan verwarmd wordt is dit niet aan de orde natuurlijk, de thermoslinten lopen tot ongeveer 10 cm onder de mengkranen, ik gok er op dat door interne geleiding die niet zullen bevriezen.

RE.gif
Jaap,
Het ampèrage voor de voeding van een vorstbeveiliging is geen probleem. Ik heb voor mijn ingebouwde radio-cd-speler een separate voeding van 10 ampère. zie afbeelding
Bijlagen
12 volt voeding caravan.gif
separate voeding radio-cd-speler
12 volt voeding caravan.gif (50.13 KiB) 6779 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”