stroomloos trekken

MarcelSS

stroomloos trekken

Bericht door MarcelSS » ma 31 aug 2015 21:15

wij gaan in begin oktober eventjes 2 weken door de onderste helft van zweden zwerven .

wij hebben geen accu en ik ben niet van plan om die aan te schaffen .

we hebben een gaskachel inbouw en nog een losse .
we hebben de koelkast op gas
koken kunnen we eventueel nog houtgestookt doen , hebben we zo'n grappig ding voor , takjes er in en je kan koken .

licht hebben we van die led dingen op batterijen en petroleum en gas lamp.

ook aan stromend water heb ik gedacht , daar heb ik een voetpompje voor gemonteerd , in de keuken , in de wasruimte leek mij wat overdreven .

en 3 gasflessen vol .

nu de vraag .
zijn er mensen met ervaring zonder stroom en vergeet ik nog iets ?

oja wij hebben ervaring met de waard tent,vouwagen en bus campertje (vw T3) :)

dus kort gezegd goede tips zijn welkom . mrgreen.gif

CeesZ
Berichten: 167
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: stroomloos trekken

Bericht door CeesZ » ma 31 aug 2015 22:17

Hallo Marcel,
Mijn ervaring met Zweden is dat de mooiste plekken op de camping meestal zonder stroom zijn, dus kozen we ter plaatse vaak voor een paar dagen stroomloos. Twee weken heb ik echter nooit volgehouden. Als ik jouw lijstje bekijk, denk ik dat je het wel redt. Ik weet alleen niet of je aan die led dingetjes voldoende licht heb in de caravan. Begin oktober moet je er op rekenen dat je 's avonds veel binnen zit en de gaslamp in de caravan lijkt mij niet zo'n succes. Misschien is een extra snoertje met een 7/13-polige stekker met een halogeen/led lampje een nuttige aanvulling. Als je deze niet te lang achtereen gebruikt, moet dat voor de autoaccu niet zo'n probleem zijn. Ik zelf zou niet kiezen voor een verloopsnoer met contrastekker om de hele caravan mee aan te sluiten, je loopt dan het risico dat je onbedoeld toch meer stroomverbruikers gaat inschakelen.

Wij zijn deze zomer in Zweden geweest en hebben op de eerste camping een lokale gids gekocht: Camping Katalogen (http://www.campingkatalogen.se). In tegenstelling tot de gratis catalogus van de Zweedse campingclub staan hier heel veel, meestal kleinere, vrije campings in. Past wellicht beter bij jouw manier van reizen. Let er wel op dat veel campings, zeker de kleine, zo half september weer dicht gaan.

Goede reis

Ab
Moderator
Berichten: 26700
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: stroomloos trekken

Bericht door Ab » ma 31 aug 2015 22:28

De gaslamp en petroleumlampen zijn voor buiten neem ik aan ?
Wij doen hetzelfde zo ongeveer ook wel eens, als er geen stroom beschikbaar is.
Wel gebruiken we de moveraccu dan wel, maar eigenlijk alleen voor de pompjes.
Die kan ik moeilijk ombouwen naar voetpompjes, en is ook niet nodig voor ons.
Die Ledlampen op batterijen gaan heel lang mee is onze ervaring.
Wij hebben 2 van die staande tafellampen.
Geven echt een bult licht !
Je idee is prima.
Bij niet al te hoge temperaturen mis je weinig zonder elektra.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: stroomloos trekken

Bericht door graaf » di 1 sep 2015 02:05

@MacelSS,
Idee:
Toen ik vroeger met een tunnel-tent kampeerde had ik een vrij lang (ca.25 meter) soepel tweelingsnoer (rood-zwart) 2 x 2,5 mm2 met een stekker die in het aansteker-contact van de auto paste. Er zijn voor 12 volt hele mooie stekkers/contrastekkers die spatwaterdicht (rubber afdichtring) zijn (ik had immers ook nog een verlengstuk bij me dat ik echter nooit nodig gehad heb). Alle mijn verlichtingen en laders waren op 12 volt. In de tent had ik meerdere afzonderlijk geschakelde lichtpunten in het voorterrein en slaapcabines. Even voor je opgezocht (zie foto). Aan de stekkers zit een indrukbare clip waarmee je de contrastekker vergrendeld zodat je hem niet lostrekt. Je moet dan wel op een camping staan waar je auto in de buurt van je kampeermiddel mag staan mrgreen.gif
Bijlagen
SAM_0001.JPG
12 volt stekkers; contrastekker en chassisdeel
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: stroomloos trekken

Bericht door Micky » di 1 sep 2015 09:37

Hoe groot zijn je gasflessen? in 2 weken kun je veel gas verbruiken met de kk, dat heb ik meerdere malen ondervonden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: stroomloos trekken

Bericht door Diny » di 1 sep 2015 10:50

Stroomloos trekken zal geen probleem opleveren. Jullie gaan min of meer primitief kamperen en dat doen veel mensen met een tent ooķ.
Verder hangt er veel van de buitentemperatuur af. Krijg je een mooi najaar dan is het gasverbruik voor verwarmen minder en voor de koelkast wat meer. Als je veel ingevroren produkten meeneemt kost dat weer meer gas dan voor alleen koele produkten.
Jullie nemen 3 volle gasflessen mee en ik neem aan dat dat grote flessen zijn, die mogelijk ook in Zweden te koop zijn. Daar kun je vooraf naar informeren.
Tenzij je extreem weer krijgt kom je met 3 flessen wel toe.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: stroomloos trekken

Bericht door Micky » di 1 sep 2015 18:53

RE.gif

Minder gas bedoel je neem ik aan? (bij veel ingevroren producten) knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: stroomloos trekken

Bericht door Diny » di 1 sep 2015 19:17

RE.gif
Verkeerde aanname :lol:
Als het vriesgedeelte van de kast de bevroren produkten zo ver mogelijk onder 0° moet houden, teneinde bederf te voorkomen, moet de thermostaat aanmerkelijk hoger staan dan dat er eieren, frisdrank mrgreen.gif melk enz. gekoeld moeten worden. Dan volstaat een +5°, dus minder gasverbruik.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: stroomloos trekken

Bericht door driver » di 1 sep 2015 19:56

Wij hebben vorige zomer 4 weken door Noorwegen getrokken, op een paar nachten na stroomloos. We hebben ongeveer 11 kg LPG verbruikt, met de koelkast altijd aan, en een uitzonderlijk warme zomer blij.gif . Marcel, misschien is drie gasflessen zelfs overdreven voor twee weken Zuid Noorwegen in oktober. De gemiddelde temperatuur is er dan 9 graden, daar ga je ook voor verwarming niet heel veel gas mee verbruiken.

MarcelSS

Re: stroomloos trekken

Bericht door MarcelSS » di 1 sep 2015 21:01

thnxs voor de tips, de eerste dagen staan we op een camping, maar daarna gaan we trekken en wild kamperen (waarschijnlijk op camperplaatsten of zo, of misschien gewoon eens ergens de eerste boom links )

die link met kleine campings zal ik doorspitten wie weet zitten er eer een paar leuke tussen .
qua stroom ben ik niet op zoek naar een stroombron , dat wil ik niet en zeker niet van de accu waar ik mee een auto moet starten .
wel bedankt voor de moeite daarvoor , heel inventief thumbup.gif

gas lampjes voor buiten idd
en die leds tafellamp wil ik ook wel , welke is dat ?

we hebben ook 3 honden mee, dus warmte genoeg, en met 9 graden kun je ook lekker buiten onder een luifel zitten .

de gasflessen zijn bp's gas licht 5 liter , groter past er niet in, da's te hoog mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26700
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: stroomloos trekken

Bericht door Ab » di 1 sep 2015 22:43

Die Led tafellamp kan je hier bekijken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: stroomloos trekken

Bericht door evr66 » wo 2 sep 2015 08:55

Laats bij de d....thlon een paar oplaadbare ledlampjes gekocht. iets van een 15 eur, berg licht, goede accuduur, accu's kun je evt ook onderweg bijladen in de auto op aansluiting aansteker.

pd0bao40

Re: stroomloos trekken

Bericht door pd0bao40 » wo 2 sep 2015 10:01

RE.gif Om het helemaal zeker te weten : ontbreken in jouw afkorting de letters eca ? Zoek nog zo,n ding.Jaap.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: stroomloos trekken

Bericht door evr66 » wo 2 sep 2015 10:21

RE.gif

Klopt, ik heb je een pm gestuurd. Geniaal ding, je kunt hem zelfs opwinden. Kan ook rood branden, ideaal voor in de kindertent 's nachts.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18282
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: stroomloos trekken

Bericht door deusjevo » wo 2 sep 2015 10:56

Je kunt ook gewoon een link hier neerzetten evr66 thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: stroomloos trekken

Bericht door evr66 » wo 2 sep 2015 11:09


MarcelSS

Re: stroomloos trekken

Bericht door MarcelSS » wo 2 sep 2015 17:54

ziet er goed uit , ga ik ff kijken of dat ook in het nederlands te bestellen is mrgreen.gif

MarcelSS

Re: stroomloos trekken

Bericht door MarcelSS » za 5 sep 2015 18:51

ik was even bij de action en wat zag ik een leuke lamp , zo'n mood lamp met led op batterijen , heb ik maar mee genomen je weet maar nooit .
en een led op batterijen met bewegings sensor handig voor in de wc .

MarcelSS

Re: stroomloos trekken

Bericht door MarcelSS » zo 11 okt 2015 12:08

zo, en weer terug .......jammer hoor wil er best nog langer zijn thumbup.gif

we reden iig via de bruggen richting Malmö en zo het vaste Scandinavië op blij.gif
ff geslapen en toen de volgende dag weer verder .

zo zijn we onder het meer Vättern omhoog gereden E4 -50 -E18 Västeras en zo naar camping Falkudden ff nachtje geslapen .
toen weer door naar het noorden .
de 67 gevolgd langs de oostkust de E4 en bij Sundvall linksaf om hoog richting Hammerstrand ,en daarna door naar Hammerdal ,bij Camp route 45 paar daagjes gestaan .

https://youtu.be/lDC7DIHjOu0

https://youtu.be/wYzDkuwcQhE

https://youtu.be/1ycEHulENNI

https://youtu.be/3Bp2OkqAFEs

en weer langzaam naar beneden .

https://youtu.be/6f6vd0dJR98

(you tube dingetjes werken blijkbaar op geen enkel forum )

we zaten vogelvlucht op 250 km van de poolcirkel best grappig. mrgreen.gif

daarna zoveel mogelijk de 45 aangehouden weer naar beneden .

met wat rare routes tot gevolg whistle.gif

https://youtu.be/UrOQ97xwtl0
mijn vrouw mocht ook rijden , de route liep lekker maar toen werdt het wat smaller net na het wisselen .

https://youtu.be/1EXGuJM_Tw0

de 45 hebben we zo veel mogelijk gevolgt tot Göteborg

met een leuke slaapplaats onderweg https://youtu.be/0msTSMfMoAs
en de volgende morgen . https://youtu.be/n04rqVKlFWM

en weer door ,

toen vond de navigatie het tijd voor een leuke toeristische route .

awhoea.gif

https://youtu.be/bTrlr4HfvOo

https://youtu.be/TRXjF5O_Hs4

zo , en daarna weer terug langs de westkust naar de brug naar Denemarken , het was een leuke vakantie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een naakt camping , gelukkig te koud [coldwithsnow.gif]
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de hondjes gaan ff uitrusten , wij weer aan het werk boos.gif

uitkijken naar de volgende keer zweden haphop.gif

Gerhard N

Re: stroomloos trekken

Bericht door Gerhard N » zo 11 okt 2015 12:11

Mooie foto's, geen last van de wind gehad op de brug naar Malmö?

verzonden via Tapatalk

MarcelSS

Re: stroomloos trekken

Bericht door MarcelSS » zo 11 okt 2015 12:21

nee, dat viel best mee , moet ik ook zeggen dat ik niet beter weet dan deze caravan , we hebben hem net en dit is de eerste vakantie .
de caravan ligt trouwens heel erg biostabiel achter de bus , in vergelijking met wat ik wel eens heb gezien op de weg .

Mees

Re: stroomloos trekken

Bericht door Mees » zo 11 okt 2015 14:08

Bedankt voor je erg leuke posting.
Heel herkenbaar dat soort wegen die uren kunnen duren
en vooral stroom(230V)loos! zwaaien.gif
Kerrevennen (rijden en overnachten etc), zoals een caravan bedoeld is.....

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: stroomloos trekken

Bericht door jalex_h » zo 11 okt 2015 18:37

Leuk verslag! Heb nu al weet zin in Zweden.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: stroomloos trekken

Bericht door troapel » zo 11 okt 2015 19:07

Mooie foto's en filmpjes! :D
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

MarcelSS

Re: stroomloos trekken

Bericht door MarcelSS » zo 11 okt 2015 19:10

was ik vergeten te zeggen dat die kiezel wegen wel wat deukjes hebben veroorzaakt , maar ja weer wat karakter er bij voor het oudje mrgreen.gif
misschien wat traanplaat monteren voorop .
ook lagen de spullen soms door de caravan heen dus extra stuiter slotjes is ook een optie schrik.gif

en stroomloos is leuk , maar af en toe een camping vinden om weer even te kunnen douchen en royaal afwassen is ook wel fijn .
de kachel doet het nog steeds niet maar de koelkast des te beter op gas en die gaf ook wat warmte , dan nog ff koken om te eten en hop het is warm blij.gif .

als we slapen vinden we frisse lucht wel lekker en die was er in overvloed .

ik hoop dat jullie genoten hebben van de filmpjes , ik wel iig mrgreen.gif geeft een hoop na pret .
nu nog op zoek naar Eland stikkers , tenslotte hebben we die ook gezien (geen foto , ging te snel helaas )

Oja sterren kijken is ook een aanrader daar , wist dat er veel sterren zijn en dat wij ze hier niet allemaal kunnen zien door licht vervuiling , maar het blijft toch altijd mooi om te zien dat er echt veel meer zijn dan je dan toch verwacht zo in het pikke donker . zwaaien.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”