Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manza
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 jul 2014 19:35
Locatie: Houthulst - België
Contacteer:

Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Manza » do 30 jul 2015 13:59

Wij vertrekken héél binnenkort voor 2 weekjes naar het Zuiden .. JOEPIE !!!

Nu lig ik hier een beetje in de clinch met mijn vrouw omtrent de voortent.
We hebben onze caravan sinds vorig jaar juli. We zijn al heel vaak weg geweest (weekendjes enzo) in Nederland en "vooraan" in Frankrijk. Nu dus de eerste "grote vakantie" met de caravan naar het Zuid Frankrijk.
Tijdens al onze korte tripjes hebben we vaak de voortent geplaatst. Het viel ons wel op dat bij een klein beetje zon dit gewoon als een serre is.
Zet je in het Zuiden de voortent op of niet (wordt het dan niet véél te warm?).
Indien neen scheelt me dat toch een pak kilootjes en plaats. Indien ja, dan hebben we gewoon meer plaats aan onze caravan :-)

Wie o wie red ons uit deze gigantische onzekerheid? awhoea.gif awhoea.gif
LMC - Musica 540 E - Mercedes Viano cdi 3.0 v6 @ 300 bhp / 620 Nm

Ervaring is iets wat je hebt, kort nadat je het nodig had...

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door blastaway » do 30 jul 2015 14:03

Ik stelde vorige week dezelfde vraag. Of ik de luifel of voortent meenam. Ik neem de voortent mee. Je kan er onder zitten met regen, alles staat droog en bij hitte rits ik de voor en zijkanten er uit.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door killerbee1958 » do 30 jul 2015 14:05

De enige die je uit die onzekerheid gaat halen dat ben je zelf awhoea.gif

Zoveel caravanners zoveel meningen. awhoea.gif
Ik had de voortent mee en wel opgezet in Zuid-Frankrijk (35 graden plus en veel zon).
Wel de zijwanden en voorwanden eruit gelaten.

Zo nu en dan even schuilen voor de zon onder je voortent kan ook wel even lekker zijn. Maar zoals je zelf ook al opmerkte, je zeult wel een heleboel dood gewicht mee. (ik had wanden wel mee).

Ik zie heel veel schuifluifeltjes in zuidfrankrijk. Snel/licht en zelfde doel dienend.
Eerlijkheid gebiedt mij ook te melden dat ik normaal gesproken een schuifluifel had aangeschaft maar de beursaanbieding van voortent (die ik dus kan gebruiken als dure en wat lastiger op te zetten luifel) was goedkoper als een luifeltje.

Ik zou niet helemaal zonder enig voorzetmiddel naar zuid frankrijk gaan. Maar mocht je kunnen kiezen omdat je beiden hebt dan heeft een lichte luifel voorkeur. Wel dan weer opletten bij eventueel snel opkomende mistralwinden oid.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

koning

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door koning » do 30 jul 2015 14:14

Heel herkenbaar,

dat zijn enorme dilemma's als de partners niet op 1 lijn zitten wat ik bij jullie vermoed. whistle.gif

Zuid Frankrijk: voortent met wandjes plaatsen, bij warm/heet weer: wandjes uitritsen en laten zakken, bij koel weer, tocht of 's avonds met muggen: omhoog. [coldwithsnow.gif]
Alleen een luifel: "zie je nou wel? Ik heb het toch gezegd. Hadden we nu maar de voortent meegenomen" . boos.gif
Om dit te voorkomen: voortent mee! De kilo's extra maar op de koop meenemen.
Sterkte! awhoea.gif

Gebruikersavatar
Manza
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 jul 2014 19:35
Locatie: Houthulst - België
Contacteer:

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Manza » do 30 jul 2015 14:28

Eerst en vooral erg bedankt voor jullie reacties!

lijkt me heel sterk dat "koning" ook al naar Zuid Frankrijk is geweest met zijn vrouw blij.gif

Héél dom van me, maar ik had nog niet gedacht aan de mogelijkheid om er wanden uit te laten... stom.gif maar dat moet zeker een haalbaar compromis zijn tussen beide partijen thumbup.gif
LMC - Musica 540 E - Mercedes Viano cdi 3.0 v6 @ 300 bhp / 620 Nm

Ervaring is iets wat je hebt, kort nadat je het nodig had...

koning

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door koning » do 30 jul 2015 14:31

Ik spreek ook uit ervaring... thumbup.gif Kop op, kerel en een dikke pakkerd voor je lief kus.gif

Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 137
Lid geworden op: di 7 aug 2012 20:16

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door mikanos » do 30 jul 2015 14:41

Ik gebruik de voortent en luifel.
Het regent ook in Frankrijk nog wel is.
Dan heb ik toch graag dat mn spullen droog blijven
Adria Altea 462 PS 2008/ 2009 wordt getrokken door een Ford Mondeo 2.0 TDCI uit 2006 gechiptuned by ATM 160pk

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Michel1975 » do 30 jul 2015 14:44

Hier alleen een luifel. Ook dan staan je spullen droog en als het te lang blijft regenen ben je ook zo weer weg. Bij ons was vooral het gemak erg prettig. Je staat met 20 minuutjes. Scheelde bij ons een hoop vakantiestress, lees gekibbel mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door blastaway » do 30 jul 2015 14:48

Michel1975 schreef:Hier alleen een luifel. Ook dan staan je spullen droog en als het te lang blijft regenen ben je ook zo weer weg. Bij ons was vooral het gemak erg prettig. Je staat met 20 minuutjes. Scheelde bij ons een hoop vakantiestress, lees gekibbel mrgreen.gif
Ik beloof mijn vrouw altijd een koud glaasje wijn als ze me even entjes helpt. De kids moeten gewoon ff 'moven' en krijgen een ijsje als alles staat en niet hebben gezeurd whistle.gif
Geen stress. Ff bob marley everything gonna be alright op de bluetooth speaker en gaan met die banaan mrgreen.gif
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Sugar » do 30 jul 2015 15:26

Als je je voortent niet volzet met koelbox, keukenkastje met daarop oventje en koffiezetter, kratten voor speelgoed/voedsel en allerlei ander spul, kun je wellicht volstaan met een luifel. Zouden wij al die spullen niet neer hoeven zetten, zou ik ook alleen een luifel monteren.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Citrorob

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Citrorob » do 30 jul 2015 15:29

We hebben een voortent en een luifel.
Beide gaan mee en meestal zetten we ook beiden op.

Als het slecht(er) weer is dan is het ideaal omdat je veel leefruimte hebt en ook buiten nog droog onder de luifel kan zitten.
Als het heel warm is dan gaan de zijwanden uit de voortent en hebben we lekker veel schaduw. knipoog.gif

Eriks
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 jun 2015 23:26

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Eriks » do 30 jul 2015 16:12

als ik twee a drie weken op dezelfde plek zou blijven staan dan zou ik de voortent opzetten. Iedere twee a drie dagen verkassen dan is een luifel het meest geschikt zou ik zeggen. Ook in Z-frankrijk kan het fris zijn en regenen. Die paar extra kilo (van de zij wanden) zou ik dan voor lief nemen.
Maar het is maar net zoals Sugar aangeeft wat je allemaal onder luifel/in de voortent kwijt moet.

Fijne vakantie alvast

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Michel1975 » do 30 jul 2015 17:30

Citrorob schreef:We hebben een voortent en een luifel.
Beide gaan mee en meestal zetten we ook beiden op.

Als het slecht(er) weer is dan is het ideaal omdat je veel leefruimte hebt en ook buiten nog droog onder de luifel kan zitten.
Als het heel warm is dan gaan de zijwanden uit de voortent en hebben we lekker veel schaduw. knipoog.gif
Daarom zeg ik, met slechter weer rijden we door tot we zon hebben. mrgreen.gif
Nu scheelt het wel dat onze Kip 'slechts' 5 meter lang is. Dus een flinke luifel. Ook bij ons staat er een tafel, stoelen en koelbox onder. Nogmaals het is ieders vrije keus maar met die paar weken vond ik het heerlijk met alleen een luifeltje.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Citrorob

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Citrorob » do 30 jul 2015 17:49

Idd een kippenhok awhoea.gif

Opbouw is bij ons 588cm, 250cm voortent en 240cm luifel. Ruimte heb je nooit te veel.
Slecht weer in de afgelopen jaren max. 2 a 3 dagen in 3 a 4 weken vakantie.
Daar ga ik niet mijn spullen voor inpakken en rijden.

Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Tramlijn16 » do 30 jul 2015 18:33

Voor onderweg een schuifluifel, en in Zuid-Frankrijk( Perpignan ) voortent al dan niet met zij wanden of voorkant. Kan daar stevig waaien dagen achter elkaar en eten uit de wind en stof is wel prettig
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door petronella » do 30 jul 2015 18:56

Als er kindjes meegaan is een voortent heel fijn, onze kids gaan niet meer mee, dus wij staan in zuidfrankrijk met een luifel. Niet de vaste luifel maar de unico boogluifel met zijwandjes.
Die is absoluut strormvast, dus slapen wij rustig.
Hangt misschien ook van je caravan af, heb je een klein caravannetje of een wat ruimere, dat kan vaak ook de doorslag geven. Succes met je beslissing en alvast een fijne vakantie.

Gebruikersavatar
Manza
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 jul 2014 19:35
Locatie: Houthulst - België
Contacteer:

Re: Voortent gebruiken in Zuid Frankrijk?

Bericht door Manza » do 30 jul 2015 19:14

Amai ... zo veel reacties ... dat had ik niet verwacht.
Het is intussen wel duidelijk... de voortent gaat mee (reactie van mijn vrouwtje = kus.gif ) . Een luifel hebben we (nog) niet.
En we zullen dit jaar leren wat we volgend jaar anders moeten doen (en hopelijk is dat niet te veel :wink:)

Aan allen ... danku.gif !!!
LMC - Musica 540 E - Mercedes Viano cdi 3.0 v6 @ 300 bhp / 620 Nm

Ervaring is iets wat je hebt, kort nadat je het nodig had...

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”