Camper of Caravan ?

Loonen

Camper of Caravan ?

Bericht door Loonen » di 15 jul 2014 23:31

Camper of Caravan ?

Net terug van een reis met auto + caravan door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Italië.
31 mei zijn we vertrokken en 29 juni reden we thuis weer de oprit op, terugkijkend op een prachtige vakantie.

Mijn vrouw en ik, beiden 72 jaar, met auto (Skoda superB benzine) + caravan (Fendt Diamant 495 TG, met truma-mover).

Kenmerk van onze reis was dat we (behalve de eerste en de laatste 450 Km.) geen meter autoweg hebben gereden. We hebben mateloos genoten van het iets lagere tempo, waarbij we veel meer hebben gezien dan wanneer we hadden voortgejakkerd op de autowegen. Nooit hebben we hoeven zoeken naar een camping: overal op onze route dienden die zich vanzelf aan.

Wat ons o.a. nogal is opgevallen is dat steeds meer (ook Nederlanders) zich een camper hebben aangeschaft. Werkelijk prachtige wagens hebben we gezien. En natuurlijk: het heeft ook wel wat, zo’n rijdend huis voorzien van werkelijk alle gemakken zoals zichzelf richtende satellietschotels met bijbehorende breedbeeld-tv: binnenin geen stoelen maar echte zetels: binnen een paar minuten op je plekje staan: (bijna) alles in huis: je eigen douche (?) en ga zo nog maar even door.
Kamperen met zo’n ding moet toch wel de meest sublieme ervaring zijn denk je op het eerste gezicht, maar…..schijn bedriegt !
En inderdaad, zowel met de camper als met de caravan slaap je iedere nacht in je heerlijke eigen bed en niet in een hotel of appartement waar in ‘jouw’ bed misschien al wel 500 of 1000 andere mensen hebben geslapen !

Al op onze tweede camping, in Passau, kwamen we er al achter dat we toch nog al wat voorsprong hadden op onze camperburen. Toen ik met behulp van onze onovertreffelijke mover onze caravan om 5 uur ’s-middags op z’n plek had gezet en onze zakluifel had opgezet constateerde ik dat ik zowat even snel gesetteld was als onze camperburen die vrijwel gelijk met ons waren aangekomen. We hadden een lange, door het warme weer vermoeiende reisdag achter de rug en besloten daarom onze warme hap te gaan nuttigen in een 7 Km. vanaf de camping gelegen restaurantje. We waren er op onze weg naar de camping al langsgekomen. Drie kwartier later zaten we aan een heerlijke schnitzel mit pommes. We hadden net een paar happen genomen en zagen onze camperburen van de camping aan komen fietsen: zij hadden het restaurantje op de heenreis ook gezien en kwamen ook voor de schnitzel. Het was een gezellige avond en om 20.00 uur stapten we in onze auto, terug naar de camping. We waren nog geen vijf minuten onderweg toen er, plotseling en uit het niets, een forse onweersbui boven ons losbarstte. En je kunt het natuurlijk al raden: onze camperburen werden op hun fietstochtje terug naar de camping door dezelfde bui overvallen en onderweg was er geen enkele schuilmogelijkheid.
En als ik dan die mensen ‘thuis’ zie komen denk ik (stiekem): tóch maar liever met de caravan ???!!!

In het Oostenrijkse Spital an der Pyrn hadden we een plekje op 800 meter hoogte op een hele stille, kleine camping met een uitzicht zo mooi als we nog in geen enkele brochure hadden gezien. Hier boven bleek het een waar wandelparadijs te zijn met zeker 10 uitgezette wandelroutes. Nou vinden wij een kleine wandeling best leuk, maar ‘2 oder 3 stunden’ berg op berg af te wandelen laten we toch graag aan wat meer geoefende wandelaars over. En die waren er genoeg ! Dus namen we de auto en reden een meer dan prachtige route met een tweetal bergpasjes in de mooie ‘hochalpen’. Onderweg deden we onze inkopen voor het avondmaal en het ontbijt van de volgende ochtend en toen we weer terug op onze camping waren en heerlijk zaten te grillen onder de luifel kregen we nieuwe buren: een Duits stel met een meer dan prachtige Hymer-camper. Het duurde even voordat ze ‘stonden’ omdat de wagen maar niet waterpass konden krijgen. Het was ons al opgevallen dat mevrouw wat moeilijk ter been was en ze ging dan ook uiteindelijk met een diepe, voldane zucht onder haar luifel zitten. We kamen ‘aan de praat’ en ze vertelden ons dat ze de laatste vijf dagen uitsluitend over autobahnen hadden gereden (ze kwamen uit de buurt van Hamburg) en dat ze dat op dit moment hélemaal beu was. Het plan was nu dan ook om tenminste vier dagen op deze plek te blijven staan om eens flink ‘op adem’ te kunnen komen.
Toen wij de volgende dag met de auto de camping verlieten op weg naar een leuk stadje in de buurt, werden we vrolijk uitgezwaaid. Wij hadden een prachtige dag waarbij we volop de Oostenrijkse sfeer proefden: rusten op een bankje hier, een ijsje daar en tussen de middag een braadworstje. Hier zijn we voor gekomen, zo stelden we vast. Toen we ’s-avonds terug op de camping kwamen werden we weer vrolijk begroet door onze ‘Hymer-buren’ en later op de avond dronken we samen nog gezellig een glaasje. En passant vertelde onze buurvrouw dat ze niet erg goed had nagedacht over de etensvoorraad voor de komende dagen, dus bood ik aan om de andere ochtend in het dichtstbijzijnde dorp (toch nog op zo’n 9 Km.) wat boodschappen met haar te gaan doen. Dat voorstel werd natuurlijk toegejuigd, want zelf konden ze bijna geen meter van hun plek. Door haar artrose en zijn astma waren ze bij verplaatsen volledig op hun camper aangewezen. En tja….om even beneden in het dal een paar eitjes en wat yoghurt te gaan kopen, kun je moeilijk de hele camper mee gaan nemen.
Uiteindelijk zijn ze beiden de andere ochtend met ons meegereden en hebben er samen een heel erg gezellige dag van gemaakt.
Na twee dagen vertrokken ze met de verzuchting dat een caravan in plaats van een camper zo gek nog niet was, zeker als je (of allebei) gehandicapt bent !

In Slovenië stonden we op een camping in Bohinj, in een van de prachtigtse gebieden van dat land.
De camping was al goed bezet en van de aanwezige kampeer-eenheden was 55 % camper, 40 % caravan en 5 % was met tent of vouwwagen. 70 % van alle daar aanwezige kampeerders had ‘Nederland’ in hun paspoort staan als land van herkomst.
Wij verkenden (voornamelijk per auto) gedurende 5 dagen de wijde omgeving: van de beroemde watervallen van Bohinj (op 12 Km. van de camping) tot en met een onvergetelijke rit door de Jülische Alpen en het Triglav Nationaal Park en natuurlijk de ‘must’ van Slovenië: Bled met z’n prachtig meer.

De meeste camperaars op ‘onze’ camping kwamen de camping amper af, op een fietstochtje of wandeling naar het stadje na. Enkele kleinere campers gingen één of twee keer met hun voertuig op stap en zagen zodoende iets van de omgeving. De meeste camperaars welke we spraken kwamen hun hele vakantie niet verder dan de volgende camping en verkenden dan per (electrische)fiets of soms per meegenomen scooter zo’n 10 á 15 Km. in hun omgeving. En natuurlijk waren er de ‘stoere’ camperaars welke drie weken lang (hun hele vakantie) iedere dag verder trokken en zo vanuit hun camper-cabine van prachtige kustwegen ‘genoten’. Thuisgekomen kunnen ze dan vertellen dat ze ‘wel 7000 Km.’ gereden hadden en ont-zet-tend-veel gezien hadden.

Heel veel jaren was een camper ook ons ideaal, maar óh wat ben ik blij met onze caravan die nog gewoon ouderwets door een auto wordt voortbewogen.

We zijn dan ook tot de overtuiging gekomen dat het bezit van een camper geweldig is, maar als groot nadeel heeft dat je er niet overal mee kan komen. Een uitzondering daar op geldt o.i. voor de z.g. ‘bus-campers’ waarmee je (vrijwel) op iedere plaats kan komen, net als met een personenauto.

We willen daarom een lans breken voor het vakantie vieren per caravan, zeker als je wat ouder wordt of bent en het niet meer zo ziet zitten om met je fietsje je vakantieland te (moeten) verkennen.

Kees Loonen, Warnsveld

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door MarcoC » di 15 jul 2014 23:45

Ik ben nog niet op leeftijd, maar ik ben het helemaal met je eens. M.i. is een camper een ideaal kampeermiddel als je alleen maar aan het rondtrekken bent! thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Ab » di 15 jul 2014 23:56

Vrienden van ons met een camper hebben het beter bekeken..
Ze rijden vaak samen met ons op.
Wij hebben een auto.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TonGr

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door TonGr » wo 16 jul 2014 04:50

Het kost een paar centen, maar het kan wel hoor mrgreen.gif
ANP-3485444.jpg.crop_display.jpg
ANP-3485444.jpg.crop_display.jpg (46.21 KiB) 5483 keer bekeken
Camper-met-aanhanger.jpg
Camper-met-aanhanger.jpg (27.63 KiB) 5483 keer bekeken

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door RogerS » wo 16 jul 2014 05:27

Kees, en dat is exact de reden waarom wij ook een caravan achter inze Superb hebben hangen en camper hebben gekocht.
Caravanloos. :(

Stori
Berichten: 180
Lid geworden op: di 9 jul 2013 12:47
Locatie: Geel B

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Stori » wo 16 jul 2014 08:46

Ook helemaal mee eens. Na een caravan opnieuw een vouwwagen gekocht, een snelklapper (Combi Camp) want we werken nog en willen gaan rondtrekken in het uiterste zuiden van Europa, maar willen niet te veel tijd besteden om er te geraken.
Maar in het voor-en najaar zijn de nachten koud en het regent al eens en dan protesteren onze knoken. Vorig voorjaar een camper gehuurd, om eens te proberen. Het was namelijk mijn man zijn grote droom als hij met pensioen zou gaan.
Na één nacht hebben we elkaar aangekeken en bijna gelijktijdig gezegd: heel leuk, maar wat hebben we nu meer dan met een caravan? En het kost ook een leuke cent. Alle nadelen die je opsomt, zijn wij ook tegen aangelopen.
En we hebben vorige zomer terug een caravan gekocht en de kinderen zijn heel blij met de Combi Camp. Iedereen tevreden :wink:
En dat de rit wat langer duurt, dat nemen we er maar bij.
In september gaan we een rondje Spanje rijden, de Rioja, Salamanca, de zilverroute voor een gedeelte, Cordoba, Cartagena, Alicante en dan langs de kust terug naar huis.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door fendtjeplatin » wo 16 jul 2014 09:52

Zelf 9 jaar een motorhome bezitter.
Vanaf dit jaar een Sprite Cruzer 480 sr.
En de reden is mooi aangehaald in het verhaal , mobiliteit en iets zien van waar men verblijft.

U haalt ook aan in verhaal , lekker douchen in de camper , ken er velen die een camper hebben en zich wassen in een waskommetje.
Dat is het echte verhaal , maar ja de pracht en praal en het kunnen meepraten met anderen he.
De reden met 100 liter watervoorraad ja das zuinig zijn op zijn best.
Een motorhome is eigenlijk een caravan op een bestelwagen niet meer of niet minder.
En als ge een hobby zoekt een camper nemen ge zult u niet vervelen met kleine mankementjes te repareren.
Is altijd wel iets , een auto schotel als ge in de schaduw staat hebt ge ook niet veel aan uwe tv. mrgreen.gif
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Loonen

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Loonen » wo 16 jul 2014 18:47

Beste Ab,

Die camper op de bovenste foto had eigenlijk nog voorzien moeten worden van een klein roltrapje om binnen te kunnen komen: van dat klimmen van al die treden wordt je behoorlijk moe, zo niet uitgeput.....!!!!

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Ad » wo 16 jul 2014 20:00

Wij hebben wel eens gezegd dat we er een campertje bij willen hebben voor de weekenden scratch.gif Wij hebben er ook serieus over nagedacht, maar wat al aangegeven werd, als je veel trekt is het ideaal. Wij staan meestal een weekje hier en een weekje daar, dan is gewoon fijn om een auto bij je te hebben. We hebben zelfs nog een losse fietsendrager voor op de trekhaak bij ons om de fiets-actiradius vanaf een camping nog wat te kunnen vergroten. We hebben de nodige ervaringen met campers (Canada), maar daar wil je rondtrekken om veel te zien en landen zoals de USA en Canada zijn helemaal ingericht op campers. Hoewel het ons de laatste keer (2 jaar geleden) opviel dat je daar steeds meer caravans en fifth-wheels ziet. Over het algemeen hebben caravans meer comfort, de bedden zijn in de meeste campers te kort voor mij,en vaak ook nog smal (wij willen geen losse bedden). We hebben nu een rondzit, in plaats van een krappe treinzit, maar geen douche, die zouden we, net als de meeste camperaars, toch niet gebruiken. Verder is een camper duur, je hebt er een extra auto bij, die ook onderhouden moet worden. Wat je per jaar uitspaart kun je weer gebruiken om leuke vliegreisjes te maken. Tot slot heb ik het idee dat een camper zo langzamerhand als status wordt gezien. In sommige kringen tel je al niet meer mee als je een caravan hebt, laat staan als je nog een vouwwagen of tent hebt.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Daphne » wo 16 jul 2014 22:17

Ik zie hier veel mensen op de camping de camper als caravan gebruiken. Dan is het onhandig. Het manoeuvreren op de plek is vaak lastig. We hebben de afgelopen 6 dagen 2 campers naast ons gehad die schade reden. Een bij wegrijden, de ander bij aankomst.

Voor de kilometervreters zal een camper prettig zijn, maar in de meeste gevallen ben je met een caravan beter af. En de meeste luxe die de camper heeft, hebben we ook in onze caravan. En het gemak van sneller een weekendje weg met een camper zie ik ook niet. De caravan staat altijd startklaar. Gasfles erin, kleding mee en wat eten en je bent net zo snel weg.

Trouwens het overgrote deel van de buitenlandse campers lijken mij huurcampers. En een camper kopen vanwege status is wel het domste wat je kunt doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Ab » wo 16 jul 2014 23:06

Ik geloof niet zo in status.. :lol: Ieder moet gewoon doen waar hij zin in heeft, en wat ie leuk vindt en betalen kan.
Bovendien.. tel e's op.. Nieuwe auto + nieuwe caravan ?
Dan ben je in geld uitgedrukt net zoveel kwijt als een nieuwe camper.

Het voordeel is, dat je de auto kunt afkoppelen en voor allerlei andere zaken ook kan gebruiken. Naar je werk gaan bijv. :wink:
Heb je een camper, dan heb je alsnog ook een auto nodig voor de tijd dat je niet aan het vakantie vieren bent.

In een caravan is ook veel meer ruimte dan in een camper. Tenminste, over het algemeen.
Natuurlijk zijn er ook campers van 2,5 mtr breed.. maar niet zoveel.
De camper van onze vrienden is langer dan onze caravan.
Toch hebben wij veel meer ruimte.
Dat komt regelmatig ter sprake als ze bij ons zitten of wij bij hen. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tramp

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Tramp » wo 16 jul 2014 23:47

En dan nog...
Wij hebben meerdere kennissen met inmiddels wat oudere Campers want dat soort investeringen schrijf je liefst niet op al korte termijn af; en dan zie je het nadeel van die alweer wat oudere investeringen.
Dit soort voertuigen staan een groot deel van het jaar stil, waardoor eventuele met der jaren ontstane en niet eerder ontdekte gebreken per defintie altijd net tevoorschijn treden als men op reis is of net wil gaan.

Elk voordeel heb ze nadeel.. maar hoe ouder je wordt des te zwaarder de 'mis-investeringen' gaan tellen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Ab » do 17 jul 2014 00:08

Daar heb je een punt..
De camper van onze vrienden is nog niet eens zo oud. (ziet er uit als nieuw)
6 jaar oud geloof ik.
Toch al veel mankementjes..Irritante dingen zoals kortgeleden een knipperlicht wat niet meer werkte.
Hiervoor moest het halve dashboard uit elkaar.
Nog een aantal dingen wat ik me zo niet meer kan herinneren, behalve dan een keer totale dienstweigering, iets met de brandstofpomp of zo.
Dat was een kleine ramp..ze hebben 2 nachten in Duitsland bij een Fiat garage achter een hek op het garageterrein moeten slapen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Diny » do 17 jul 2014 00:19

Beste Kees,
Het is dus geen vraag die je stelt. Je bent er al uit en telt de zegeningen van de caravan. En dat is helemaal fijn voor je.
Wij behoren ook bepaald niet meer tot de jonkies en hebben vorig jaar de riante caravan ingeruild voor een fantastische camper en wat een weelde! Weggaan nu is een feestje!
Altijd gedoe met de caravan, talrijke bezoekjes aan de dealer en veel ergernis. En ja, aan een camper is ook wel eens wat, maar tot nu toe heeft de 'mover' het nog altijd gedaan en dat gaf bij de caravan plenty problemen.
Ik moet wel zeggen dat bij ons de fietsen altijd mee gingen. De auto werd alleen gebruikt om de caravan naar de bestemming te brengen en hem weer naar huis te loodsen. Verder werd er gefietst of gelopen. En ja, dan heb je wel eens een plens regen op je huid.
Dus we missen geen auto als we met de camper op pad zijn. Mochten we slecht ter been worden of door andere kommer en kwel geteisterd, dan gaat de camper de deur uit, net als het einde caravan zou zijn.
Het enige waar we het zo nu en dan over hebben is, of we de Saab wel moeten houden. Die maakt nu nog maar een zielig aantal kilometertjes.
Wij zijn, net als veel mensen, enorm blij met het speeltje.
En laten we wel zijn: het lijkt wel alsof de campers als warme broodjes over de toonbank gaan. En velen zijn gewoon ex-caravanners knipoog.gif

Wij

NickyK
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 12:14

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door NickyK » do 17 jul 2014 10:19

zo kan het ook:

Afbeelding

Kasper

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Kasper » do 17 jul 2014 11:15

RE.gif Mag je wel minimaal 2 plaatsen reserveren en op een kleine camping in Italië raak je het spul niet kwijt. mrgreen.gif

NickyK
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 12:14

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door NickyK » vr 18 jul 2014 11:22

RE.gif Ik gok dat 2, 3 of 4 plekken voor deze "campeerders" het verschil niet maakt ;)

mr-leo

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door mr-leo » vr 18 jul 2014 14:02

Ik zie zo ook niet het voordeel van een camper t.o.v. een caravan in... Misschien als je gaat rondtrekken maar zou daar geen tienduizenden euro's extra voor over hebben.... maar we zijn hier dan ook op een caravan forum :wink:

Vliedje

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Vliedje » vr 18 jul 2014 14:12

RE.gif RE.gif Als ik dan toch een aanhanger moet aankoppelen, dan maar liever de caravan. mrgreen.gif
Maar....laten we eerlijk zijn. Elk kampeermiddel heeft voor- en nadelen. Het is maar net op welke wijze je wilt kamperen. Ik ken camperaars, die er elke dag op de fiets op uit gaan en na een paar dagen weer verder trekken en ik heb er genoeg gezien die de camper 14 dagen op zijn plaats laten staan en idd nauwelijks van de camping af komen.
Vouwwagenbezitters hebben ook zo hun redenen om voor de vouwwagen te kiezen (en dat is lang niet altijd een financiële reden). Idem voor tentkampeerders. De kern is denk ik, dat de manier waarop je wilt kamperen bepaalt, voor welk kampeermiddel je kiest. Wij zijn in elk geval erg blij met ons huisje op wielen.

mr-leo

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door mr-leo » vr 18 jul 2014 17:43

RE.gif
Precies! En gelukkig mag iedereen zelf kiezen! :lol:

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Diny » vr 18 jul 2014 20:24

mr-leo schreef:Ik zie zo ook niet het voordeel van een camper t.o.v. een caravan in... Misschien als je gaat rondtrekken maar zou daar geen tienduizenden euro's extra voor over hebben.... maar we zijn hier dan ook op een caravan forum :wink:
Precies mr-leo, dit is idd een caravanforum met een sub-forum voor mensen zoals ik mrgreen.gif
Terecht wordt opgemerkt dat iedereen vrij is om het middel te kiezen dat bij hem of haar past.
Bij ons past dus inmiddels de camper en mijn man heeft inmiddels spijt als de spreekwoordelijke haren op zijn hoofd dat hij zich niet eerder heeft om laten praten.
Ik vind wel dat hier een verkeerd beeld van camperen wordt neergezet.
Handige lieden zullen in een mum van tijd op pad zijn en aan de koffie op de camping, velen zijn net zo onhandig als wij, gezien de uurtjes die besteed worden aan het op de plaats zetten, waterpassen, luifel/voortent opzetten enz. Op de campings, vaak tot vermaak van de toeschouwers.
Voor die onhandige lieden is een camper een uitkomst.
En ja, het kan gebeuren dat een camper niet waterpas te krijgen is, maar dat geldt evenzeer voor caravans als je naar de bergen gaat.
Voor een deel drijft dit forum op problemen die caravanners hebben met energievoorziening, rottende vloeren enz. komt ook bij campers voor. Er is altijd wat, of je nu nieuw hebt of gebruikt rijdt, repareren kost geld.
Als je pech hebt met de trekkende auto ben je een week je auto kwijt in je vakantie. Je kunt dan ws wel in je caravan op een camping slapen en dat is nog altijd beter dan bij de Fiat-dealer tussen de auto's knipoog.gif
En ja, er worden wel eens deukjes gereden bij het parkeren op de gewenste plek. Maar ook in dit geval: de schadeherstellers bestaan echt niet alleen van de deuken in campers whistle.gif
En zoals ook opgemerkt: er zijn mensen die niet bij hun camper of caravan weg te branden zijn. Van mij mogen ze zitten, als ik er maar op het fietsie opuit kan. Tussen de tenten, caravans en campers staand pikten we ze er zo uit. En ze keken tevreden naar de bootjes, spelende kinderen of deden de oogjes dicht. Prima toch?
Helaas konden we niet op de camping aan de Lathummerplas blijven, mooie fietstochten gemaakt en kostelijk
in die hitte bij het meer! 3 dagen weg, hadden we nooit gedaan met de caravan.

Het enige wat echt anders is als je een camper hebt is het aanschafbedrag als je de ruimte wilt hebben die je in je caravan ook had. Natuurlijk kun je opknappertjes nemen als je echt handig bent, maar geld kost het. En een kleine camper is leuk voor jongelui, maar bij het klimmen der jaren zijn enkele bedden wel aan te bevelen. En dat betekent een camper van een 6.5 m, tenzij je wilt ombouwen.
Voorts is de verzekering fors duurder en de Staat plukt waar die plukken kan. Het kwarttarief is -afhankelijk
van het gewicht- soms hoger dan de wegenbelasting van een forse auto.

Maar camperen is leuk, aantrekkelijk en de campings worden steeds campervriendelijk, door ruime plaatsen te bieden en niet alleen asfalt, waar je allen met de neus of kont dezelfde richting uit staat.
Caravannen is ook prima, vooral als je er goed mee om kunt gaan. En onze caravanperiode is er een vol goede herinneringen.
Dat neemt niet weg dat ik toch mijn andere kijk op de materie kwijt wilde.
En om een lang verhaal kort te maken: een camper is gewoon een caravan met zitmover haphop.gif
Dat is iets waar je goed rekening mee moet houden.

Vliedje

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Vliedje » vr 18 jul 2014 21:40

Diny schreef: En om een lang verhaal kort te maken: een camper is gewoon een caravan met zitmover haphop.gif
Dat is iets waar je goed rekening mee moet houden.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Micky » wo 23 jul 2014 22:11

TonGr schreef:Het kost een paar centen, maar het kan wel hoor mrgreen.gif
ANP-3485444.jpg.crop_display.jpg
Camper-met-aanhanger.jpg
dat kan idd, maar foto nummer 1 is voor zeer weinig mensen weggelegd en foto nummer 2 biedt gewoon geen voordeel tov een caravan, je trekt immers nog steeds een aanhanger.........
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Ab » do 24 jul 2014 00:26

DSC05075.JPG
DSC05075.JPG (115.57 KiB) 5069 keer bekeken
Maar je hebt wel een boot mee.. Of bedoel je die foto niet ?
Ik heb zelf 10 jaar met een afzetunit gereden, met een boot erachter.
Een pickup truck dus, met een camperunit erop.
In die periode was dat ideaal voor ons.
We hadden een (soort) camper, de boot kon mee, en op de camping ging de auto eronderuit, en de unit zakte tot bijna op de grond.
Er kon een grote voortent aan.
We gebruikten het ding dus eigenlijk meer als caravan, naar een camping in Kroatië rijden, en daar bleven we dan 3 weken.
Later ook wel gebruikt om er mee te trekken (zonder boot)
Ik heb nog steeds een pickup, en denk er nog wel eens aan om weer zo'n ding te gaan bouwen. (Heb er meerdere gebouwd)
Toch zou ik mijn huidige caravan gaan missen denk ik.
We zijn een beetje verwend met de ruimte die we nu hebben.
Toch was het een wel beetje "best of both worlds" in de periode dat we dat ding hadden.
Ps..De foto is van een vergelijkbare unit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TonGr

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door TonGr » do 24 jul 2014 05:36

foto nummer 2 biedt gewoon geen voordeel tov een caravan, je trekt immers nog steeds een aanhanger.........
Het gaat denk ik niet over een aanhanger trekken, maar over mobiel blijven om de omgeving van een camping te kunnen bekijken zonder de camper mee te hoeven nemen.
De aanhanger koppel je simpel af en met de smart tour je door de omgeving en doe je de boodschappen.

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”