Sneeuw op het dak

Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Sneeuw op het dak

Bericht door jandaan » ma 23 sep 2013 19:35

Ben benieuwd naar de reacties.

Moet mijn Polar caravandak wel of niet gestut worden als er sneeuw op ligt? Vorig jaar heeft er zo'n 50 cm op gelegen en dat was zonder problemen. Ook kan ik er gewoon op lopen. Wel heb ik kappen over de dakluiken.

Groet,
Jan Daan
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Micky » ma 23 sep 2013 20:50

RE.gif

stutten niet nodig, maar als je aankomt, zou ik wel alle sneeuw verwijderen, door de warmte van de caravan smelt veel sneeuw en wordt ijs, dus zwaarder, kom je dus vaak in de winter wordt een relatief dun pak, steeds zwaarder.
zoals je kunt zien op mijn avatar, kan onze Kip uit 89 ook gewoon een halve meter sneeuw hebben, de Tabbert die we ook hebben gehad daarentegen kan niets hebben en moest wel gestut worden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Ab » ma 23 sep 2013 22:54

Ik heb er ook wel eens een halve meter op gehad.
Geen probleem met m'n Fendt.
Je Polar moet er zeker tegen kunnen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Unplugged » di 24 sep 2013 09:28

micky schreef:... smelt veel sneeuw en wordt ijs, dus zwaarder ...
Jij weet toch ook wel dat een kilo lood net zo zwaar is als een kilo veren?

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Hobbymachine » di 24 sep 2013 10:01

Ik lig liever onder 3m³ sneeuw dan onder 3m³ ijs hoor ...
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door PMT » di 24 sep 2013 10:07

RE.gif
Dat klopt, maar wat Micky zegt klopt in het geval van sneeuw en daar gaat de redenering van lood en veren niet op. Zie de uitleg in dit artikel

"Gewicht van sneeuw
Vooral natte sneeuw kan problemen en gevaar opleveren voor daken, met name voor platte daken. Een kubieke meter poedersneeuw weegt 50 kilo. Dezelfde hoeveelheid samengedrukte plaksneeuw weegt zo'n 200 kilo en die hoeveelheid als natte sneeuw kan meer dan 500 kilo wegen".
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

pd0bao40

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door pd0bao40 » di 24 sep 2013 10:10

Hier komt het echte voordeel van een wintercaravan : hoe beter de isolatie des te minder smeltende sneeuw. Ook zijn lekken in de isolatie snel op te sporen.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Unplugged » di 24 sep 2013 12:52

Ik snap ook wel dat een m³ sneeuw minder weegt dan een m³ ijs. Maar door het zo te stellen benader je het volgens mij van de verkeerde kant. Je doet namelijk net alsof het volume gelijk blijft bij veranderende watermassa. En dat is niet waar. Het is zo dat de massa gelijk blijft bij veranderend watervolume! En eigenlijk zelfs afneemt, want smeltwater loopt ook nog eens weg.

Stel je het volgende voor: het sneeuwt in een winter en er valt bij elkaar een meter sneeuw. Dus op een stukje dak van een meter bij een meter ligt dan 1 m³ sneeuw. Als dit gaat smelten, ligt er natuurlijk niet ineens een m³ ijs op het dak. Het gewicht (daarom mijn vergelijking tussen een kilo veren en een kilo lood) blijft hetzelfde, het volume neemt uiteraard drastisch af. En als het gaat om wat een dak aan kan, dan gaat het toch om hoeveel kilo per vierkante meter! En die blijft toch echt hetzelfde, of het nu losse sneeuw is, paksneeuw of natte sneeuw.

Dus daarom mijn stelling dat een kilo veren (of sneeuw) net zo zwaar is als een kilo lood (of ijs).

Maar als ik een fout in mijn redenering maak, hoor ik dat graag.

Tramp

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Tramp » di 24 sep 2013 15:43

Ts gebruikte het voorbeeld van een halve meter sneeuw op het dak van zijn caravan..
Inderdaad zal er een groot gewichtsverschil zijn tussen een halve meter opeengepakte natte sneeuw en een halve meter droge poedersneeuw.
Kijk op je winterstek om je heen zoals je dat ook doet bij het uitrichten van je satelliet antenne.
Wanneer je Duitse of Zwitserse buren de sneeuw van hun dak halen is het voor Hollanders doorgaans hoogste tijd om dat voorbeeld te volgen.
aflower.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Micky » di 24 sep 2013 19:43

Unplugged schreef:Ik snap ook wel dat een m³ sneeuw minder weegt dan een m³ ijs. Maar door het zo te stellen benader je het volgens mij van de verkeerde kant. Je doet namelijk net alsof het volume gelijk blijft bij veranderende watermassa. En dat is niet waar. Het is zo dat de massa gelijk blijft bij veranderend watervolume! En eigenlijk zelfs afneemt, want smeltwater loopt ook nog eens weg.

Stel je het volgende voor: het sneeuwt in een winter en er valt bij elkaar een meter sneeuw. Dus op een stukje dak van een meter bij een meter ligt dan 1 m³ sneeuw. Als dit gaat smelten, ligt er natuurlijk niet ineens een m³ ijs op het dak. Het gewicht (daarom mijn vergelijking tussen een kilo veren en een kilo lood) blijft hetzelfde, het volume neemt uiteraard drastisch af. En als het gaat om wat een dak aan kan, dan gaat het toch om hoeveel kilo per vierkante meter! En die blijft toch echt hetzelfde, of het nu losse sneeuw is, paksneeuw of natte sneeuw.

Dus daarom mijn stelling dat een kilo veren (of sneeuw) net zo zwaar is als een kilo lood (of ijs).

Maar als ik een fout in mijn redenering maak, hoor ik dat graag.
Of je een fout maakt weet ik niet, zoals jij het uitlegt kun je het ook lezen, alleen ik ga er in mijn post vanuit dat elke lezer die met zijn caravan naar de wintersport gaat weet dat 50cm ijs op je dak veel zwaarder is dan 50cm sneeuw. door jou reactie maak je het eigenlijk onnodig complex vind ik, als je namelijk niet deze paar woorden, maar mijn hele tekst leest zie je dat de strekking is, dat je steeds als je komt de sneeuw moet verwijderen omdat anders het pak op het dak steeds zwaarder wordt ondanks dat het maar bijvoorbeeld 20cm dik lijkt :wink: de strekking zit hem eigenlijk in dit stukje: "kom je dus vaak in de winter wordt een relatief dun pak, steeds zwaarder"

dus, kom je na de sneeuwval, dan is 15cm heel licht, woon je er een tijdje met verwarmen zonder de sneeuw te verwijderen, ga je naar huis, kom je weer terug (weer een beetje gesneeuwd), dan is dezelfde (ogende) 15cm veel zwaarder als je het niet verwijderd hebt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Ab » di 24 sep 2013 21:15

Moraal van dit verhaal:
Neem een trapje mee als dat kan, en een stevige zachte bezem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tramp

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Tramp » wo 25 sep 2013 11:19

RE.gif
en anders, vraag of je het trappetje van de Campingbaas mag gebruiken...
Meestal heeft die er wel een staan.

Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door jandaan » za 28 sep 2013 07:58

Allemaal mooie berichten. Het komt er op neer dat stutten niet nodig is. Ik ben me er terdege van bewust dat een halve meter sneeuw lichter is dan een halve meter ijs. Ik heb voor de zekerheid de firma Martens (de importeur) ook eens een mail gestuurd en ook zij vertelden mij dat het totaal niet nodig is. De Polar kan dat heel goed tegen. Ik heb wel kapen over de dakluiken. Dit is niet zozeer om er voor te zorgen dat ze open kunnen maar wel ter bescherming. De 2 originele die kunnen er wel tegen een ventileren ook als ze dicht zijn maat Het heki dakluik is eh groot en kwetsbaar dus daar is het zeker aan te raden. Om het gewicht van de caravan en sneeuw op te vangen heb ik 2 level steunen onder de as zitten. Dit beschermd de banden, schuilkelders en as. Wel zo fijn. Bijkomend voordeel is hij veel stabieler staat een automatisch in de breedte waterpas komt te staan.
Over 3 weken gaan we hem weer wegbrengen. ...... jippy!
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

pd0bao40

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door pd0bao40 » za 28 sep 2013 08:52

Ehh. . . schuilkelders op de camping ? Snap ik even niet.

Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door jandaan » zo 29 sep 2013 08:43

RE.gif
Haha leve het voorspellende woordenboek op de mobiel..... Ik bedoelde de schokbrekers
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 13:02

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Jasper » do 7 apr 2016 10:35

Wij spelen met de gedachte om onze nieuwe caravan ook te gaan gebruiken voor wintersport. Voor één week heen en weer rijden en de boel opbouwen lijkt mij nogal omslachtig. Aangezien wij behoorlijke fanatieke wintersporters zijn spreekt het idee om de caravan een heel seizoen in de alpen te laten staan ons erg aan. Dit zal echter ook betekenen dat we af en toe langere tijd niet bij de caravan zullen zijn. Kan onze caravan de belasting wel aan van een flink pak verse sneeuw op het dak? Of ben je bij flinke sneeuwval genoodzaakt om daar heen te gaan en het dak te ruimen? Hoe doen anderen dit?
Ik begrijp dat Scandinavische caravans en andere specifieke wintersportmodellen er beter op zijn uitgerust. De handleiding van onze caravan komt niet veel verder dan 'regelmatig de sneeuw verwijderen bij hevige sneeuwval' en 'enkele centimeters sneeuw dienen als isolatie'.
Burstner Premio Plus 510TK (2016) achter een Volvo V60 D6 (2015)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Micky » do 7 apr 2016 10:46

RE.gif

Ik zou met je vraag toch echt naar de dealer gaan, die moeten kunnen achterhalen wat je dak kan dragen, maar als er staat regelmatig sneeuw verwijderen, dan ben ik bang dat je beter even een winterdak kunt monteren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door witjesm » do 7 apr 2016 11:40

Zoals Micky al zegt dit is echt sterk afhankelijk van de constructie van de caravan. Mijn Eriba Nova staat bij ons voor de deur en daar heb ik wel een meter sneeuw op gehad zonder enig probleem. Zonder merken te noemen, andere bouwwijze zijn niet geschikt. Ter verduidelijking, een winterdak is een constructie (vaak van aluminium) die op het dak bouwt met daarop een zeil. Deze constructie zorgt er voor dat de massa niet voledig op het midden van het dak rust maar hoofdzakelijk op de zijkanten waar het dak gedragen wordt door de wanden en waar de caravan dus sterker is. Een ander veel geziene oplossing is dat mensen bij vertrek een aantal stevig palen aan de binnenkant onder het dak zetten. Dit is natuurlijk minder betrouwbaar! Ook als het dak geschikt is vindt ik het persoonlijk prettig als je voor een seizoens-plaats gaat om een paar dak koepels te kopen die je over het dakraam zet. Dit versterkt de dakluiken, verbeterd de isolatie en voorkomt tot op zekere hoogte condens vorming.

De Camping in Solden is voor echte wintersporters een aanrader. Direct in het dorp naast de lift.

Ik zou er voor gaan als de caravan geschikt is.
Laatst gewijzigd door witjesm op do 7 apr 2016 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door VIP » do 7 apr 2016 11:44

Hebben jullie geen verwarmd dak op jullie caravans?

Dan heb je ook geen last van pakken sneeuw en kun je de bezem en ladder ook thuis laten mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door witjesm » do 7 apr 2016 11:59

RE.gif Wel een met warm water verwarmde vloer! Die optie van een verwarmd dak was niet beschikbaar :lol:
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door VIP » do 7 apr 2016 12:33

RE.gif

Verschil moet er zijn hè knipoog.gif mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Micky » do 7 apr 2016 14:23

VIP Premium schreef:Hebben jullie geen verwarmd dak op jullie caravans?

Dan heb je ook geen last van pakken sneeuw en kun je de bezem en ladder ook thuis laten mrgreen.gif
Bestaat dat dan?


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerhard N

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Gerhard N » do 7 apr 2016 14:30

Onder het plafond, vloerverwarming aanleggen? awhoea.gif awhoea.gif mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Hans1954 » do 7 apr 2016 14:33

RE.gif RE.gif Je bedoelt dat je dak totaal geen isolatie heeft?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Sneeuw op het dak

Bericht door Micky » do 7 apr 2016 15:45

RE.gif

Nee, dat bedoel ik niet scratch.gif waar lees je dat? (mijn dak is super geïsoleerd (voor die tijd) en kan makkelijk een meter sneeuw aan cool.gif ) ik vraag alleen bestaat er dakverwarming dan, lijkt me weinig zinvol namelijk, heel de tijd als je er niet bent stoken om je dak sneeuwvrij te houden, geef mij dan maar een echte wintervaste caravan mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”