winterbanden wel of niet voor caravan?

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door eurotrotter » wo 28 okt 2015 20:42

Jan van Vijven schreef: Het schijnt dat trucks wel met winterbanden rijden, maar meestal de opleggers niet.
Alleen in Noorwegen zijn ook op de oplegger winterbanden verplicht.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Nimma » wo 28 okt 2015 20:48

Het nut van winterbanden in winterse omstandigheden ervaar ik al vele jaren. Mijn combi remt zowiezo beter dat de solo auto. Daarom, mocht ik op wintersport gaan dan gingen er zeker ook winterbanden op de caravan.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Hans1954 » wo 28 okt 2015 21:49

micky schreef:RE.gif

Tja, Hans dacht dat hij duidelijk was in zijn post, maar niet dus, hij bedoelt blijkbaar het nut van winterbanden op de caravan...
Hoe heet het draadje ook alweer?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Nimma » wo 28 okt 2015 21:51

RE.gif awhoea.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Hans1954 » wo 28 okt 2015 21:55

witjesm schreef: Sorry dat ik dit echt naar het land der fabelen moet verwijzen. Ik woon op 1000 meter hoogte en heb 2 auto's met all-wheel drive. Zonder winterbanden kom ik in de winter m'n oprit nog niet af. Winterbanden hebben echt wel nut! Dit is een beetje hetzelfde fenomeen dat je nog steeds alleen NL'ers op de ski piste ziet zonder helm waar de rest inmiddels heeft geleerd dat dit echt verstandiger is.
Volgens mij schrijf ik nergens of wek ik maar de indruk dat ik de noodzaak van winterbanden onder de auto niet onderschrijf. Voor de caravan zie ik er echter geen meerwaarde in. En voor je goede nachtrust: ik ski al jaren met helm.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » wo 28 okt 2015 22:00

Hans1954 schreef:
micky schreef:RE.gif

Tja, Hans dacht dat hij duidelijk was in zijn post, maar niet dus, hij bedoelt blijkbaar het nut van winterbanden op de caravan...
Hoe heet het draadje ook alweer?
De naam van het draadje zegt niets over de posts die iemand plaatst, dat je onduidelijk bent geweest blijkt uit het feit dat niet iedereen begrijpt wat je nu eigenlijk bedoelt knipoog.gif
Helder uitleggen/communiceren is moeilijk, ik weet het whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door mennovdh » wo 28 okt 2015 23:14

Jakkemeiner schreef:Mijn combi remt zowiezo beter dat de solo auto.
Bedoel je hier te zeggen dat de remweg met caravan korter is dan met je solo auto?
Dat is dan heel knap van je oplooprem. scratch.gif

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door fs1986 » do 29 okt 2015 03:40

Bij een beladen caravan lijkt me dat inderdaad wat vreemd, bij zoiets als een onbeladen aanhanger is dat echter een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Hans1954 » do 29 okt 2015 05:52

micky schreef:
Hans1954 schreef:
micky schreef:RE.gif

Tja, Hans dacht dat hij duidelijk was in zijn post, maar niet dus, hij bedoelt blijkbaar het nut van winterbanden op de caravan...
Hoe heet het draadje ook alweer?
De naam van het draadje zegt niets over de posts die iemand plaatst, dat je onduidelijk bent geweest blijkt uit het feit dat niet iedereen begrijpt wat je nu eigenlijk bedoelt knipoog.gif
Helder uitleggen/communiceren is moeilijk, ik weet het whistle.gif
Goed lezen dus nog moeilijker.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door witjesm » do 29 okt 2015 07:38

mennovdh schreef:
Jakkemeiner schreef:Mijn combi remt zowiezo beter dat de solo auto.
Bedoel je hier te zeggen dat de remweg met caravan korter is dan met je solo auto?
Dat is dan heel knap van je oplooprem. scratch.gif

Sorry maar ik snap het niet. Het is wel degelijk mogelijk een beladen caravan te laten slippen. Ik heb dit een maal gehad met de ATC. Als de caravan wielen meer grip hebben zal de rem vertraging dus groter zijn.

Als je winterbanden op de auto hebt en niet op de caravan dan moet het mijns inziens eenvoudig mogelijk zijn de caravan banden te laten slippen op een gladde ondergrond.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Hans1954 » do 29 okt 2015 08:02

RE.gif Als banden meer grip hebben, dan zullen ze juist minder snel blokkeren. De wrijving die nodig is om te remmen wordt dan opgewekt in de remmen. Autoremmen zijn dan beter dan caravanremmen. Heeft een band minder grip door de toestand van de band of die van het wegdek zal een wiel snel blokkeren en op dat moment het voertuig waar ze onder zitten min of meer onbestuurbaar maken. Precies het bovenstaande is DE reden voor de verplichting voor winterbanden. Je mag er toch vanuit gaan dat bij het opstellen van wetgeving in de betreffende landen er ook gekeken is naar het gedrag van aanhangers. Blijkbaar was er geen aanleiding om de wetgeving ook van toepassing te verklaren voor aanhangers. Ik kan me heus voorstellen dat er omstandigheden zijn waarin het veiliger zou zijn om toch winterbanden onder de caravan te zetten. Denk bijvoorbeeld aan omstandigheden waarin de rijstijl geen of verminderde invloed heeft zoals bij het afdalen van steilere hellingen. Mijn ervaring tot nu toe is dat winterbanden nooit gemist werden. En Menno lijkt hetzelfde te zeggen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Ab » do 29 okt 2015 08:54

Over 4 jaar zijn mijn banden aan een wissel toe.
Dan kan ik er meteen winterbanden op laten leggen.
Met de auto rij ik ook het hele jaar op winterbanden.
Die gaan 120.000 km mee. ..
Op de caravan slijten banden nauwelijks.
Die zullen het best 6 jaar uithouden.
Volgende keer dus winterbanden op de caravan.
Onder het motto. .baat het niet, het schaadt zeker niet.
Die schuiver door die vrachtwagen zit nog diep in mijn geheugen.
Even nog dit. .Met een aanhanger met een normale oplooprem is de remweg van de combinatie altijd langer.
Stomweg omdat de aanhanger behoorlijk hard tegen de kogel moet duwen om ook maar enige remwerking te krijgen. Zodra die druk weg is, remt er niks meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Hans1954 » do 29 okt 2015 09:06

RE.gif Ik wil niet beweren dat je niet helemaal de waarheid spreekt, maar ik hou precies bij hoeveel kilometer ik op welke banden rij. Mijn Bridgestone zomerbanden zitten er inmiddels 90000 km onder. Mijn Vredestein winterbanden zijn ongeschikt (<4 mm profiel) na 27000 km. Rij altijd rustig en de winterbanden zitten er onder van medio december tot medio maart. Zelfde ervaring met Continental. Brandstofverbruik is 1:11 om te illustreren wat mijn rijstijl ongeveer is.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Ab » do 29 okt 2015 09:10

De ene banden zijn de andere niet. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door mennovdh » do 29 okt 2015 11:56

TS wil graag met de caravan op wintersport en vraag of het verplicht/zinvol is om winterbanden op de caravan te monteren en wat ervaren wintersporters doen.

Verplicht is dat niet (op Finland na). Of het zin heeft kan je aan de hand van ervaring delen en/of vanuit de theorie beredeneren.

Ervaring:
Ik vier dit jaar mijn 50 jarig jublileum als caravannende wintersporter (waarvan de laatste 36 jaar als chauffeur) en heb nog nooit winterbanden op de caravan gehad en deze ook nog nooit gemist. Veelal gaan we twee keer per jaar naar de Alpen en heb werkelijk onder alle omstandigheden wel gereden met vele soorten trekauto's (met 4wd, fwd, rwd, kettingen, spijkerbanden, zomerbanden etc.). Daarnaast heb ik ook jaren antislipcursussen gegeven met caravan op een slipschool en daar zelf heel wat 'gespeeld' met een caravan op gladde ondergrond en ook daarbij eigenlijk nooit gemerkt dat de caravan niet braaf de auto volgt.
Een uitzondering: Op een gladde verijsde weg begon ATC (in mijn geval LEAS) in te grijpen vanwege de hobbelende weg en dan is de remwerking zo groot (18 a 20%) en niet aangepast aan de gladde omstandigheden waardoor de caravan direct blokkeerde en op een scheve weg zijdelings wilde wegglijden. Misschien dat hier winterbanden blokkeren hadden kunnen voorkomen maar beter is het deze fantastische systemen niet te gebruiken bij lage snelheden op gladde wegen!

Theorie:
Een winterband heeft meer grip onder gladde/koude omstandigheden. De vraag is nu kan een caravan ook meer grip nodig hebben dan de auto? Bij een oplooprem levert de auto altijd meer remkracht dan de aanhanger omdat anders de rem gelost wordt. Bovendien is het de vraag of de auto wel voldoende kan remmen onder gladde omstandigheden om überhaupt de remwerking van de caravan in werking te laten treden. Maar het kan zijn dat de auto met ABS en winterbanden zoveel meer remkracht kan leveren dat de caravan wielen toch blokkeren. In dat geval kunnen winterbanden op de caravan zorgen voor een kortere remweg. En als de caravanwielen blokkeren wat doet de caravan dan? Als er zijdelingse krachten zijn dan kan die de auto proberen in te halen (zijdelings uitbreken). Staat de trekauto op sneeuwkettingen en/of spijkerbanden dan is het verschil in grip tussen auto en caravan nog groter. Dat zal de reden zijn dat de wetgever in Scandinavië zegt dat spijkerbanden ook op de aanhanger verplicht moeten zijn.

Conclusie:
In theorie onder extreme omstandigheden kunnen winterbanden zorgen voor een veiliger weggedrag, maar in praktijk zal je niet snel in situaties komen waarbij je voordeel zal hebben van winterbanden. Beter is het ook die situaties niet op te zoeken door minder snel te rijden of te wachten tot de weg beter berijdbaar is. Tenslotte, aanpassen van rijstijl lijkt een 'dooddoener' maar uiteindelijk is rijstijl meer bepalend voor de veiligheid dan goed materieel. Auto's op winterbanden hebben immers niet minder schade gevallen dan auto's op zomerbanden volgens gegevens van lease maatschappijen.

Tramp

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Tramp » do 29 okt 2015 11:57

Ik wacht ook tot de mijne aan vervanging toe zijn, dan gaan er weer winterbanden onder.
Net als onder het Kippetje het geval was.
Echt dringend is het niet.
De nieuwe hut rolt tenslotte met Alko's ATC ook onder alle omstandigheden netjes in het spoor.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Jan van Vijven » do 29 okt 2015 11:59

Sommige wielen hoeven maar één paar omwenteling per kilometer te maken ;-)
Scheelt ook een stuk in slijtage......
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » do 29 okt 2015 13:17

Hans1954 schreef:
micky schreef:
Hans1954 schreef:
De naam van het draadje zegt niets over de posts die iemand plaatst, dat je onduidelijk bent geweest blijkt uit het feit dat niet iedereen begrijpt wat je nu eigenlijk bedoelt knipoog.gif
Helder uitleggen/communiceren is moeilijk, ik weet het whistle.gif
Goed lezen dus nog moeilijker.
Dat klopt helemaal thumbup.gif daarom is helder schrijven/ uitdrukken dus een mooi begin om ons forum goed leesbaar te houden, zodat mensen zonder veel puzzelwerk direct begrijpen wat de plaatser nu precies bedoelt thumbup.gif voorkomt gewoon onduidelijkheid

Toch leuk dat we het hierover (dat goed lezen nog moeilijker is dan helder communiceren) met elkaar eens zijn thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door eurotrotter » do 29 okt 2015 15:34

Tramp schreef: De nieuwe hut rolt tenslotte met Alko's ATC ook onder alle omstandigheden netjes in het spoor.
Vertrouw er maar niet teveel op,als t echt glad word helpen al deze electronische systemen ook niks meer.
T blijven "hulpmiddelen" hoeveel je er ook voor betaald hebt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door mennovdh » do 29 okt 2015 16:14

ATC is een fantastisch hulpmiddel als het om veiligheid gaat behalve dus als het spek glad is (zie mijn eerdere bijdrage). En ATC is dacht ik niet zo gemakkelijk handmatig uitschakelbaar. Extra oppassen dus op sneeuw en ijs.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » do 29 okt 2015 16:37

Helemaal mee eens, waarbij op besneeuwde ondergrond natuurlijk veel meer verwacht mag worden van het systeem/deze systemen dan bij ijzel, daar helpt bijna niets tegen schrik.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Mees » do 29 okt 2015 16:42

Ik ben mijzelf er op gaan betrappen,
dat met allerlei soorten moderne veiligheidsmiddelen op de auto's (van de laatste 20 jaar)
je eigenlijk anders bent gaan rijden. (en ik zal niet de enige zijn)

Uh, slordiger dus, want:
-- je kan nu harder een bocht door want er grijpt wel iets in
-- je kan met regen ook wat harder blijven rijden want de ABS zorgt er wel voor dat.....
-- Sneeuw? heel voorzichtig vroeger.... Nu: geen probleem met AWD en winterbanden

maar
2 nachten terug, stak er plotseling een ree over. (geen openbare verlichting)
Je schrikt je de blubbers schrik.gif
En ik was heel blij dat verschillende overstekende konijnen mij even tevoren waarschuwden
en ik dus ipv 80 slechts 50 ben gaan rijden.
Zo'n klein beestje doodrijden is 'gebruikelijk' gezien de kadavers van hun familie overal
maar het is niet leuk als het je overkomt.
Een ree die meestal niet op slag dood is, is .....vul maar in...
Vol in de remmen (reflex) & hart in je keel
Net mis gelukkig.

Dus:
en systemen
en banden behorend voor het seizoen
en vooral: aangepast rijgedrag
Je zal maar net die ene zijn (tig per dag dus), die ooit betrokken raakt bij een ongeval, dat mogelijk voorkomen had kunnen worden.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » do 29 okt 2015 17:06

RE.gif

Mees, wat heb je het weer top verwoord thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door eurotrotter » do 29 okt 2015 17:47

RE.gif RE.gif
RE.gif

Hier sluit ik me bij aan. thumbup.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Tramp

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Tramp » do 29 okt 2015 19:52

Mees schreef:Ik ben mijzelf er op gaan betrappen,
dat met allerlei soorten moderne veiligheidsmiddelen op de auto's (van de laatste 20 jaar)
je eigenlijk anders bent gaan rijden. (en ik zal niet de enige zijn)

Uh, slordiger dus, want:
-- je kan nu harder een bocht door want er grijpt wel iets in
-- je kan met regen ook wat harder blijven rijden want de ABS zorgt er wel voor dat.....
-- Sneeuw? heel voorzichtig vroeger.... Nu: geen probleem met AWD en winterbanden.
Daar heb ik mij nog nooit op kunnen betrappen...

Na een aantal voortgezette rijopleidingen en slipcursussen van verschillende aanbieders (oa ook op de motorfiets),
heb ik behalve ongelooflijk veel pret tevens het een en ander opgestoken over het rijden bij gladheid
op besneeuwde wegen.
Mijn ongebreideld enthousiasme voor het autorijden is in de loop der jaren wat bedaard.
Vouwlief rijdt tegenwoordig meestal..ook op weg naar de wintersport met de Caravan achter de auto.
Ik val meestal in slaap in de auto.

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”