winterbanden wel of niet voor caravan?

Gebruikersavatar
FilipCarintje
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 10 jul 2011 22:30
Locatie: Tienen, Belgie

winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door FilipCarintje » vr 5 okt 2012 21:18

:lol: Hallo :wink: :lol: ,

De winter staat voor de deur en ik heb een vraagje. Vermits ik eens graag zou gaan winterkamperen en gaan skien
met dochterlief heb ik een vraagje aan de ervaren winterkampeerders.
Hebben jullie in de winter winterbanden op jullie caravan of niet?
Op onze auto liggen altijd winterbanden in de winter.
Hoe zit dat voor Duitsland, ben je verplicht voor winterbanden op caravan of niet vermits men altijd praat
dat er winterbanden moeten liggen op de trekkende voertuigen??

Graag reactie's
zwaaien.gif

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door nonblond » vr 5 okt 2012 22:02

In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hoef je geen winterbanden onder de caravan te hebben. Meer info ook voor andere landen op de site van de ANWB. Nog wel een kleine waarschuwing. Winterkamperen is heel verslavend.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door deusjevo » za 6 okt 2012 01:11

Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Jan van Vijven » za 6 okt 2012 08:29

Ik ga in de winter niet met de hut op pad, dus heb er geen ervaring mee.
Het lijkt me dat het zeker wel nut heeft.

Wat betreft de wet, ik denk dat je dat zelf al beantwoord hebt: de caravan is geen trekker.
Het schijnt dat trucks wel met winterbanden rijden, maar meestal de opleggers niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door nonblond » za 6 okt 2012 22:05

Tot een paar jaar geleden werd het doorgaans als onzin bestempeld om de caravan op winterbanden te zetten. Nu gaan er steeds meer stemmen op dat het toch wel degelijk nut heeft. Daarom altijd de laatste berichten bij de ANWB nakijken. Het kan zomaar ergens verplicht zijn geworden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » za 6 okt 2012 23:11

De reden waarom wij winterbanden op de auto monteren heeft te maken met grip bij koude en slechte weersomstandigheden, de remweg in sneeuw wordt serieus verkort door winterbanden, vanuit dit oogpunt zou je dus direct kunnen zeggen dat bij remmen met een caravan de winterbanden een betere grip geven, maar ook in sneeuwomstandigheden blijft natuurlijk het punt dat zolang je hard remt en de caravan wielen slippen niet, je dus voldoende grip hebt met de standaard banden, de vraag is, waar ligt die grens, ik heb zelf nog nooit slippende banden met de caravan gehad, maar dat betekend zeker niet dat dit dus niet voor kan komen.

Logischerwijs kun je concluderen dat als je op de autosnelweg rijd met een gangetje van 60-80 onderweg naar Oostenrijk, iedereen in de ankers gaat op een besneeuwd wegdek, je waarschijnlijk in het voordeel bent als je caravan winterbanden heeft, omdat elk beetje grip dan nodig is, de vraag blijft echter, hoeveel maakt dat uit en draagt het ook echt bij aan het eerder stilstaan van de combinatie, ik denk dat deze vraag alleen te beantwoorden is dmv een echte test, ik heb er helaas nog geen kunnen vinden op internet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
FilipCarintje
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 10 jul 2011 22:30
Locatie: Tienen, Belgie

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door FilipCarintje » zo 7 okt 2012 09:13

Inderdaad vandaar mijn vraag, Dit jaar heb ik nieuwe zomerbanden opgelegd voor 100 km/u keuring en
zoals je zegd slechter zal het nooit niet zijn.
Laatst gewijzigd door Daphne op zo 7 okt 2012 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Suntracker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 26 okt 2015 15:59

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Suntracker » di 27 okt 2015 20:58

Hallo,

Sinds kort ben ik lid van dit caravanforum en zit nu op het gemakje alles een beetje door te lezen.
Ik wil graag (na een paar jaar) even inhaken op het type banden en met name winterbanden op trekkend voertuig en aanhanger in verband met VEILIGHEID.
We zijn sinds vele jaren woonachtig in Zweden en hier zijn de voorschriften zo, dat je op een aanhanger minimaal dezelfde soort banden dient te hebben als op de trekkende auto.
Dat wil dus zeggen dat je als er winterbanden op de trekkende auto gemonteerd zijn ook winterbanden op de aanhanger MOET hebben. In dit geval dus de caravan.
Je mag in Zweden op een aanhanger ook spijkerbanden hebben als op de trekkende auto normale spijkerloze winterbanden gemonteerd zijn.
Vuistregel is dus dat de aanhanger ALTIJD beter moet kunnen remmen dan de trekkende auto. Dat is om te voorkomen dat de combinatie bij glad wegdek gaat scharen of achterstevoren komt te staan bij een rem manouvre.

André

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » di 27 okt 2015 21:03

RE.gif thumbup.gif

Klinkt dus ook echt logisch, bedankt voor je bijdrage thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door mennovdh » di 27 okt 2015 22:06

Een aanhanger met een oplooprem kan per definitie nooit harder remmen dan het trekkend voertuig. Neemt niet weg dat het tegenovergestelde ook niet echt prettig is. Een auto met ABS kan misschien meer vertragen dan de caravan en dan is de kans op blokkerende caravanwielen groter. De vraag is echter wel of de auto wel tot zo'n vertraging in staat is waarbij de remkracht zo groot is dat de caravan blokkeerd ondanks de zomerbanden. In praktijk heb ik dat nog nooit voor elkaar gekregen. Winterbanden voor de caravan kunnen in theorie beter zijn, maar zijn niet verplicht en bij aangepaste rijstijl ook niet direct noodzakelijk. Ik denk dat je die 250 euro beter kan besteden aan een slipcursus met caravan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » di 27 okt 2015 22:19

RE.gif

Sorry hoor, maar die aangepaste rijstijl die menigeen zo regelmatig noemt is wel zo'n enorme dooddoener, die lees ik regelmatig en daar wordt ik echt enorm moe van stom.gif
Jij kunt zo aangepast als je wilt rijden door een dorpje met een besneeuwd wegdek in een bocht, als er dan een fietser voor je valt, of er steekt een kind onverwacht over, dan heb je ALTIJD elke cm nodig om op tijd stil te staan, je hebt hier niets aan alleen je aangepaste rijstijl, want wat is dat hier, 10km/h?? of toch 15 of toch 40....... in elke omstandigheid wil je gewoon de best haalbare zekerheid die er is, anders kun je beter thuis op de bank gaan zitten.
Aangepaste rijstijlen bij dit soort extreme omstandigheden verliezen het ALTIJD, van de zelfde aangepaste rijstijl, maar dan met winterbanden.........
Maar ik ben er van overtuigd dat de 200 euro aanschaf hier weer de reden is voor het zoeken van uitvluchten om het niet te doen :( :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Suntracker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 26 okt 2015 15:59

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Suntracker » wo 28 okt 2015 08:27

Het is zo, dat ik sinds vele jaren in Zweden woon. Hier hebben we ook regelmatig sneeuw en ijs op de wegen liggen. Dat is in de meeste gevallen wel wat meer dan in Nederland en vaak ook Duitsland.
Er wordt wel regelmatig geschoven, maar niet altijd tegelijkertijd gestrooid. Niet op autowegen en zeker niet op de wat kleinere doorgaande wegen. Het zout werkt ook maar tot -10 ofzo.
Het rijden met winterbanden is in Zweden verplicht in een bepaalde winterperiode (van 1 dec. tot 1 april) voor personenauto's en hun aanhangers.
Als je van mening bent dat je met zomerbanden onder de caravan net zo goed uit de voeten kunt op een winters wegdek, dat moet je dat gewoon doen.
De problemen beginnen echter wanneer er schade (hopelijk alleen zaakschade) wordt gemaakt. Dat heeft niet altijd met slechts =remmen= te maken.
De juristen van een verzekering maatschappij zullen er in elk geval alles aan doen om niet te hoeven uitkeren.
Zelfs als de schade niet door jouw schuld is ontstaan, trek je in dat geval toch vaak aan het kortste touwtje.
Ik hoop van harte, dat we mennovdh niet met z'n combinatie zullen tegenkomen in een winters Zweden.

André
Laatst gewijzigd door Suntracker op wo 28 okt 2015 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door blastaway » wo 28 okt 2015 08:38

RE.gif

Heel erg bedankt voor je reactie. Vroeger ging ik elke winter met mijn ouders naar Zweden. Dat wel zonder de caravan (die was voor de zomer in Zweden).
Wij willen aankomend jaar eerst eens met onze kids in de zomer naar Zweden en nu in de winter eens wat zuidelijker proberen. Ik zou zelf heel graag weer eens naar Zweden willen in de winter, wellicht met de Kip. Deze info is wel belangrijk dan. thumbup.gif
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Kingpin1966 » wo 28 okt 2015 08:51

Op caravantrekker staat dat alleen in Finland het hebben van winterbanden om de caravan verplicht is.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/winter.php
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Suntracker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 26 okt 2015 15:59

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Suntracker » wo 28 okt 2015 08:54

Hej blastaway,

Welkom hier in Zweden. Het is in de winter een heel andere wereld! We hebben zelf ook een KIP gehad en die deed het goed, ook in de winter! Nu wonen we in een warm huisje zonder wielen...
Denk dus aan de banden. Als je in de winter wat verder Zweden in wilt en globaal voorbij de lijn Göteborg - Stockholm komt kun je het best dubbdäck hebben. Dat zijn speciale winterbanden voorzien met een soort gehard stalen "spijkers". Het probleem is echter, dat je daarmee niet in Nederland en Duitsland mag rijden. Die banden moet je hier dus laten monteren. Je kunt ze vaak wel huren bij een garagebedrijf ofzo.
Met "normale" winterbanden mag je wel van huis af rijden. Dat is dus een voordeel. Nadeel is, dat ze minder grip hebben op wegen met ijs. Dubbdäck is niet verplicht, winterbanden wel.
De rubbersamenstelling van winterbanden is wat zachter dan die van zomerbanden. Daarvan is het rubber wat "harder" en heeft veel minder grip als het echt koud is.

André

Suntracker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 26 okt 2015 15:59

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Suntracker » wo 28 okt 2015 09:05

@ kingpin,

Wat ik over winterbanden heb geschreven gaat om auto's en aanhangers met een Zweeds kenteken. Hoe de wet exact inelkaar steekt in Zweden voor auto's met een Nederlands/buitenlands kenteken weet ik niet precies. Ik ben geen jurist maar meer een "praktijkman". Het is dus heel goed mogelijk dat winterbanden op een combinatie uit Nederland helemaal niet wettelijk is voorgeschreven in Zweden.
De verantwoordlijkheid om aan de wettelijke voorschriften te voldoen ligt bij jezelf als je de weg op gaat. Evenals hoe je met de veilgheid van jezelf en andere medeweggebruikers omgaat.

André

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Ab » wo 28 okt 2015 09:46

Wij als Nederlanders zien het nut vaak niet zo.
Toch..een paar jaar geleden ging ik met de caravan naar Valkenburg.
Eind november.
Die dag was er code rood afgegeven, sneeuw en gladheid.
Ik reed met ca 50 km op de snelweg, op ruime afstand achter een vrachtwagen.
Op de linker baan werd ik ingehaald door een vrachtwagen die beduidend harder reed.
Waarschijnlijk op topsnelheid, dat zal 87 kmu geweest zijn.
Door de luchtverplaatsing schoof de caravan zeker een halve meter of meer naar rechts.
De auto is gelukkig voorzien van allerlei elektronische hulpmiddelen en greep in om de combinatie weer te stabiliseren, en even later reed alles weer gewoon rechtdoor. Het enige wat ik deed was in de rijrichting blijven sturen.
Het was wel even schrikken. .
De bewuste vrachtwagenchauffeur ook denk ik, die ging even later ook 50 rijden.
Winterbanden op de caravan hadden wellicht wel iets geholpen.
Spijkerbanden hadden meer nut gehad.
Maar dat mag niet helaas. .
Maar
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Hans1954 » wo 28 okt 2015 17:01

RE.gif Als je in Nederland spijkerbanden nodig hebt, dan moet je thuis blijven. Treedt ook eigenlijk alleen met ijzel op. Landen die de verplichting hebben voor winterbanden, hebben die verplichting ingevoerd (naar ik mag hopen) na gedegen onderzoek. De testen voor winterbanden zullen daar hun bijdrage wel bij gehad hebben. Na zo'n onderzoek zal de lust aanwezig zijn om meteen maar die verplichting voor alles in te voeren. En toch gebeurde dat niet. Waarschijnlijk omdat er geen grandioze verbeteringen zijn te verwachten. Zelf na 21 jaar wintersport, met soms stukken van 500 kilometer door de sneeuw, nooit de noodzaak gevoeld.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » wo 28 okt 2015 19:42

RE.gif

Nooit de noodzaak gevoeld van winterbanden op de auto, of doel je nog op de caravan scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Hans1954 » wo 28 okt 2015 19:46

RE.gif Volgens mij toch duidelijk. Maar als je het met zoveel woorden wilt lezen, ik doel op aanhangers.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » wo 28 okt 2015 19:53

RE.gif

Nee, niet duidelijk, anders vraag ik het toch niet knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door witjesm » wo 28 okt 2015 20:17

Hans1954 schreef:RE.gif Als je in Nederland spijkerbanden nodig hebt, dan moet je thuis blijven. Treedt ook eigenlijk alleen met ijzel op. Landen die de verplichting hebben voor winterbanden, hebben die verplichting ingevoerd (naar ik mag hopen) na gedegen onderzoek. De testen voor winterbanden zullen daar hun bijdrage wel bij gehad hebben. Na zo'n onderzoek zal de lust aanwezig zijn om meteen maar die verplichting voor alles in te voeren. En toch gebeurde dat niet. Waarschijnlijk omdat er geen grandioze verbeteringen zijn te verwachten. Zelf na 21 jaar wintersport, met soms stukken van 500 kilometer door de sneeuw, nooit de noodzaak gevoeld.
Sorry dat ik dit echt naar het land der fabelen moet verwijzen. Ik woon op 1000 meter hoogte en heb 2 auto's met all-wheel drive. Zonder winterbanden kom ik in de winter m'n oprit nog niet af. Winterbanden hebben echt wel nut! Dit is een beetje hetzelfde fenomeen dat je nog steeds alleen NL'ers op de ski piste ziet zonder helm waar de rest inmiddels heeft geleerd dat dit echt verstandiger is.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » wo 28 okt 2015 20:20

RE.gif

Tja, Hans dacht dat hij duidelijk was in zijn post, maar niet dus, hij bedoelt blijkbaar het nut van winterbanden op de caravan...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door witjesm » wo 28 okt 2015 20:26

RE.gif Duidelijk, dat had ik even gemist! Heb voor alsnog ook geen winterbanden op de hut maar heb daar wel overnagedacht. Zie voornamelijk op tegen het periodiek wisselen. schrik.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » wo 28 okt 2015 20:34

RE.gif

Die winterbanden zou ik er het hele jaar op laten zitten hoor, profiel slijt je nauwelijks toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”