winterbanden wel of niet voor caravan?

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door troapel » do 29 okt 2015 19:54

Ik heb helaas al een aantal ongelukken gehad de laatste jaren (met verschillende afloop). Hierdoor ben ik in de 5 jaar tijd dat ik mijn rijbewijs nu heb snel volwassen geworden in het verkeer.
Door deze dingen besef ik me maar al te goed de gevaren van het verkeer. Veiligheid gaat bij mij voorop! Daarom heb ik anderhalf jaar geleden een veilige auto gekocht en rij ik in de winter altijd op A-merk winterbanden die als (een van de) beste uit de tests komt.
Ik zorg er ten aller tijden voor dat mij in dat opzicht niks te verwijten valt.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door eurotrotter » do 29 okt 2015 20:04

RE.gif
Wil je hiermee suggereren dat iemand,zoals ik,die 50 jaar zijn rijbewijs heeft,die deze "hulpmiddelen"niet heeft of nooit gehad heeft,altijd alleen maar geluk gehad heeft dat ie nog nooit n ongeval gehad heeft wat op weersomstandigheden terug te voeren is???
En dus al de jaren onverantwoord bezig was?? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Hans1954 » do 29 okt 2015 20:23

RE.gif Volgens mij wil hij zeggen dat het leerproces na de rij-opleiding nog even doorliep. En het bleek een harde leerschool.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » do 29 okt 2015 20:25

RE.gif

thumbup.gif zo lees ik het ook, niets van suggereren.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door eurotrotter » do 29 okt 2015 21:02

RE.gif RE.gif
RE.gif

Gelukkig,dan heb ik e.e.a. verkeerd ge-interpreteerd. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door troapel » do 29 okt 2015 21:18

Natuurlijk niet eurotrotter! Ik heb in die 5 jaar helaas het nodige te verduren gehad en bedoel hier alleen maar mee dat ik door deze leerschool altijd voor het zekere ga. Liever meer investeren en zodoende weten dat ik niks kon doen om het voorkomen dan achteraf jezelf afvragen: 'Wat als?'

Gelukkig zijn er tegenwoordig zoveel veiligheidsvoorzieningen dat je de risico's kan beperken. Maar het risico blijft altijd bestaan.

Laten we het er maar op houden dat ik het ergste mee heb gemaakt in het verkeer dat er bestaat. Dan wil je je achteraf niet afvragen of je het had kunnen voorkomen. Als je maar van jezelf weet dat je er alles aan gedaan hebt om het te voorkomen....

Dus geen aanval, alleen een tip dat je niet moet willen bezuinigen op veiligheid. Het moment van besef kan weleens te laat komen!
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » do 29 okt 2015 22:19

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door eurotrotter » do 29 okt 2015 22:46

troapel schreef:Natuurlijk niet eurotrotter! Ik heb in die 5 jaar helaas het nodige te verduren gehad en bedoel hier alleen maar mee dat ik door deze leerschool altijd voor het zekere ga. Liever meer investeren en zodoende weten dat ik niks kon doen om het voorkomen dan achteraf jezelf afvragen: 'Wat als?'

Gelukkig zijn er tegenwoordig zoveel veiligheidsvoorzieningen dat je de risico's kan beperken. Maar het risico blijft altijd bestaan.

Laten we het er maar op houden dat ik het ergste mee heb gemaakt in het verkeer dat er bestaat. Dan wil je je achteraf niet afvragen of je het had kunnen voorkomen. Als je maar van jezelf weet dat je er alles aan gedaan hebt om het te voorkomen....

Dus geen aanval, alleen een tip dat je niet moet willen bezuinigen op veiligheid. Het moment van besef kan weleens te laat komen!
Allerlei veiligheids verhogende middelen komen steeds beter ter beschikking van de consument,er is niks op tegen om je auto tot het uiterste uit te rusten met dit soort voorzieningen,baat t niet dan schaad t niet.
Maar je moet je ook geen schuldgevoel aan laten praten door t feit dat je misschien in een ongeval betrokken raakt en en bepaalde voorziening niet hebt.

Als je b.v. in een slip raakt ,op winterdag,zonder winterbanden,met de caravan erachter,moet je jezelf niet voor je kop slaan en denken dat t mét winterbanden niet gebeurt zou zijn.
Als t een geruststelling is voor je,om winterbanden op de caravan te hebben ,moet je niet twijfelen en ze gelijk kopen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » do 29 okt 2015 23:13

RE.gif

quote van jou: "Als je b.v. in een slip raakt ,op winterdag,zonder winterbanden,met de caravan erachter,moet je jezelf niet voor je kop slaan en denken dat t mét winterbanden niet gebeurt zou zijn"

Dat denk ik dus wel, je moet je altijd afvragen of je het met betaalbare/beschikbare opties had kunnen voorkomen... zoals jij redeneert kan iedereen net zo goed op zomerbanden door de sneeuw rijden en denken tja als er iets gebeurd ligt het niet aan mij, ik hoef mezelf niet voor de kop te slaan, dit terwijl je gewoon weet dat de remweg met winterbanden op sneeuw enorm veel korter is dan op zomerbanden....

kleine quote van de ANWB (niet dat die alle wijsheid in pacht hebben)
Stel je rijdt met 50 km/h in een gemiddelde moderne auto. Op een droge weg is de gemiddelde remweg (zonder reactietijd) zo'n 12 meter, op nat wegdek zo'n 14 à 15 meter. Op sneeuw is dit voor een auto met winterbanden al gemiddeld 30 meter en voor een auto met zomerbanden 65 meter. Op sneeuw met zomerbanden is de gemiddelde remweg op lage snelheid dus al meer dan twee keer zo lang als met winterbanden en meer dan vijf keer zo lang als je gewend bent op een droge weg.
Zie het van de andere kant, het is jouw kind of vrouw die oversteekt op een zebrapad terwijl het sneeuwt het is gewoon winter, er komt een automobilist aan op zomerbandjes, door het slechte zicht ziet hij jou geliefde laat, remt, remt nog harder, realiseert zich dat er niet veel gebeurt hij reed 35, veel minder snel dan toegestaan, (bij 50 had hij op droog wegdek had hij 12 meter nodig gehad, dat zijn 3 auto lengtes.......in deze omstandigheden op winterbanden zo'n 30 meter, dat zijn zo'n 8 auto's, maar op de zomerbanden 65 meter, dat zijn meer dan 16!!! auto lengtes) en toch is het te laat, hij had zo'n 10 auto lengtes nodig om te stoppen (grove terugrekening van de cijfers) jij kunt naar het ziekenhuis, of erger.........
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door troapel » do 29 okt 2015 23:41

Ik weet van mezelf dat mij niks te verwijten valt. Dit omdat ik er alles aan heb gedaan om het te voorkomen. Mochten er gebreken zijn geweest of andere zaken zijn geweest waardoor dit voorkomen had kunnen worden had ik er een heel ander gevoel bij gehad.

Aan de auto waren geen gebreken en ik hield me aan de verkeersregels. Dit is dan een hele geruststelling hoor!
Laatst gewijzigd door troapel op do 29 okt 2015 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » do 29 okt 2015 23:42

RE.gif thumbup.gif thumbup.gif
Dat bedoel ik!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door eurotrotter » vr 30 okt 2015 15:12

micky schreef:RE.gif

quote van jou: "Als je b.v. in een slip raakt ,op winterdag,zonder winterbanden,met de caravan erachter,moet je jezelf niet voor je kop slaan en denken dat t mét winterbanden niet gebeurt zou zijn"

Dat denk ik dus wel, je moet je altijd afvragen of je het met betaalbare/beschikbare opties had kunnen voorkomen... zoals jij redeneert kan iedereen net zo goed op zomerbanden door de sneeuw rijden en denken tja als er iets gebeurd ligt het niet aan mij, ik hoef mezelf niet voor de kop te slaan, dit terwijl je gewoon weet dat de remweg met winterbanden op sneeuw enorm veel korter is dan op zomerbanden....

kleine quote van de ANWB (niet dat die alle wijsheid in pacht hebben)
Stel je rijdt met 50 km/h in een gemiddelde moderne auto. Op een droge weg is de gemiddelde remweg (zonder reactietijd) zo'n 12 meter, op nat wegdek zo'n 14 à 15 meter. Op sneeuw is dit voor een auto met winterbanden al gemiddeld 30 meter en voor een auto met zomerbanden 65 meter. Op sneeuw met zomerbanden is de gemiddelde remweg op lage snelheid dus al meer dan twee keer zo lang als met winterbanden en meer dan vijf keer zo lang als je gewend bent op een droge weg.
Zie het van de andere kant, het is jouw kind of vrouw die oversteekt op een zebrapad terwijl het sneeuwt het is gewoon winter, er komt een automobilist aan op zomerbandjes, door het slechte zicht ziet hij jou geliefde laat, remt, remt nog harder, realiseert zich dat er niet veel gebeurt hij reed 35, veel minder snel dan toegestaan, (bij 50 had hij op droog wegdek had hij 12 meter nodig gehad, dat zijn 3 auto lengtes.......in deze omstandigheden op winterbanden zo'n 30 meter, dat zijn zo'n 8 auto's, maar op de zomerbanden 65 meter, dat zijn meer dan 16!!! auto lengtes) en toch is het te laat, hij had zo'n 10 auto lengtes nodig om te stoppen (grove terugrekening van de cijfers) jij kunt naar het ziekenhuis, of erger.........
Sorry Micky,ik had wat duidelijker moeten zijn;omdat de discussie ging over wel of geen winterbanden op de caravan,bedoel ik dus de caravan zonder winterbanden,wat op t trekkende voertuig ligt blijft buiten deze discussie.
Daarom schreef ik ,in mijn laatste zin ook:Als t een geruststelling is voor je,om winterbanden op de caravan te hebben ,moet je niet twijfelen en ze gelijk kopen.

Overigens kun je met dit standpunt iedereen wel een schuldgevoel aanpraten die zich op de weg begeeft en niet over alle mogelijke verkrijgbare hulpmiddelen beschikt die heden ten dagen verkrijgbaar zijn. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » vr 30 okt 2015 15:29

RE.gif mrgreen.gif

Weet ik (laatste regel) mrgreen.gif , ik speel bewust een beetje advocaat van de duivel, gaat om een stukje bewustwording thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door PD » vr 30 okt 2015 15:40

RE.gif
Oei, Micky als missionaris awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door Micky » vr 30 okt 2015 15:43

RE.gif

Het enige wat ik van die geestelijke ken is zijn "standje" mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: winterbanden wel of niet voor caravan?

Bericht door PD » vr 30 okt 2015 15:45

RE.gif
Ken wel maar Kan scratch.gif awhoea.gif
Wat dat schuldgevoel betreft......... wij rijden in een "tank", tijdig voorzien van wintersloffen, zodat we ons gezin beschermen thumbup.gif Dat is mijn primaire uitgangspunt :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”