Camper of Caravan ?

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Wim Verso » do 26 feb 2015 22:08

Ja, en dan wat een camper betreft, daar gaan we dan, speelt de Portemonnee ook een grote rol en voor heel veel mensen zoals ik, is dat absoluut niet weggelegd.

Want het lijkt nu wel zo te zijn, je koopt of een Camper, of een Caravan, wat maakt het uit.
Laat rollen dat geld, maar dan moet je dat wel hebben.

Maar niettemin, geld of geen geld, voor ons zeker geen Camper en of we nou vijf minuten eerder of een half uur later op de camping aankomen of vertrekken, dat maakt ons helemaal niets meer uit.
Als we maar lol hebben.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door janvijn » do 26 feb 2015 22:41

@Diny
De reacties van PeterD, en Wim Verso stroken veel meer met datgene wat ik heb willen aangeven. Dat zijn steekhoudende argumenten die daar worden aangegeven.
Ik geloof ook helemaal niet dat jij bij de beslissing om een camper te kopen hebt laten meewegen dat je door alleen maar de sleutel te hoeven omdraaien eerder op weg bent dan wanneer je ook nog pootjes had moeten indraaien.
Natuurlijk mag hier een weinig zinloze discussie plaats vinden, maar dit gaat toch over de keuze tussen een camper of een caravan.
Met mijn betoog zou ik willen voorkomen dat iemand op basis van eerder genoemde (zinloze) argumenten (impulsief) iets aanschaft met niet gewenste consequenties, wat misschien wel meer gebeurt dan menigeen denkt.
Ik probeer toch niet iemand te bewegen om wel of niet een camper of caravan te kopen, heb meermaals van beide de voor,- en tegens aangeven dacht ik.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Micky » vr 27 feb 2015 02:00

Aanhaken is echt nog geen minuut werk......


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Mees » vr 27 feb 2015 02:45

Ik hoef geen 'gelijk' te krijgen, in de vraag zoals in dit draadje.
Voor dit forum geldt: ik deel graag mijn ervaringen en hoop tips en antwoorden voor anderen te hebben.
'kWaardeer ieders bijdrage / zienswijze en heb veel plezier hier.

Mees

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Mees » vr 27 feb 2015 07:09

Ik heb mijn mening veranderd in het voordeel van de caravan en wel op het volgende punt:

Onze caravan is ons 'huis' en onze (trek)auto is ons vervoermiddel, om weg te kunnen naar een stad / dorp, bezienswaardigheid etc.

Dat is helemaal niets nieuws voor mij maar ik vind het rijden met een camper gewoon makkelijker dan met een combinatie.
De meeste uren in een vakantie-etmaal brengen wij níet rijdend door.
De trekauto is sowieso wat we willen in het normale thuis-verkeer; vooral de stoelen: het belangrijkste voor de autorit (niet naar gezocht, kwam op ons pad)
De caravan is qua grootte, vorm, indeling, inrichting en kleurstellingen, ook dat wat we willen. (lang gezocht, plotseling gevonden na een tip)
Het bed lígt goed en de rondzit zít goed (met accenten op de í's)

Hoe groot is de kans dat je een camper in je budget kan vinden die alles in zich heeft wat je wil?
Bij 2 aparte voertuigen je wensen in vervulling laten gaan, lijkt mij makkelijker.

Over de kosten zullen we het maar niet hebben; ik denk dat ze gelijk blijven;
aan u zelf de keuze: nieuw, 2e of 3e hands........

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Wim Verso » vr 27 feb 2015 09:10

RE.gif

De kosten gelijk blijven Caravan of Camper, waar haal je dat vandaan?

Alleen de aanschaf al van zo'n ding.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Ad » vr 27 feb 2015 09:33

RE.gif En je hebt een extra auto erbij die onderhouden moet worden. Denk alleen al maar aan de nieuwe distributieriem die je elke 5 jaar moet vervangen. Ook het stallen is duurder omdat een camper veel meer ruimte inneemt dan een caravan (een caravan draai je om zijn as, een camper heeft veel meer ruimte nodig om hem ergens tussen te zetten). Ik heb uitgerekend dat het mij een paar duizend extra per jaar kost, de afschrijving niet meegerekend.
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 27 feb 2015 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Mees

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Mees » vr 27 feb 2015 09:35

Wim,
het ligt eraan hoe groot en hoe oud.

Voorbeeldje:
Toen jij jouw Verso nieuw kocht (bij wijze van spreken), betaalde je waarschijnlijk meer, dan ik voor mijn 8 jarige V70 neer moest leggen.
Of: jij betaalde voor jouw nieuwe caravan minder dan ik voor de mijne (omdat onze keus uit een duur land komt en een grotere maat heeft)

Als ik de nieuwwaardes van mijn auto en caravan optel, dan kun je daar een fraaie nieuwe camper voor kopen, met dezelfde 'recreatie-inhoud'. (alle 3 Zweeds)

Google op een paar merken met prijzen en voilà ......
Je hoeft niet nieuw en je hoeft niet groot.

Geniet maar van het mooie weer thumbup.gif


Zie net dat er een 'collega-forummer' terecht opmerkt dat het extra onderhoud en zo behoeft (2 gemotoriseerde voertuigen).
Ja dat is waar. Maar je eigen trekauto rijdt en slijt ook minder als je een camper hebt.
Ik kan mbt de werkelijke jaarlijkse totale kosten alleen voor mijn eigen combi spreken (hou alles bij al jaren)
en niet voor een camper die ik niet heb.

Maarre:
Laten we het maar op de beleving van het reizen & kamperen (met welk middel dan ook) houden: dat kost geld en mag als vakantie-vreugde best wel wat kosten.

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Wim Verso » vr 27 feb 2015 09:56

Ad, de Toyota Verso heeft geen Distributieriem.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Ad » vr 27 feb 2015 10:08

Wim Verso schreef:Ad, de Toyota Verso heeft geen Distributieriem.
Maar de camper wel!
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Wim Verso » vr 27 feb 2015 10:13

Okay thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door PMT » vr 27 feb 2015 11:14

Een argument die ik ook op het camperforum mis, waar deze discussie zo nu en dan ook voorbij komt, is autopech. Ik heb al 2x zodanige panne gehad dat ik gerepatrieerd ben, maar heb wel mijn verblijf in de caravan kunnen voortzetten op een camping.
Twee collega's van mij hebben al eens in een garage of op een garageterrein moeten overnachten en daarna toch noodgedwongen naar een hotel moeten uitwijken, terwijl hun camper werd gerepareerd. Eén kreeg uiteindelijk na 3 dagen een huurcamper waarmee hij zijn vakantie kon voortzetten.
Afgezien van het gemis van mijn mobiliteit tijdens dagtochten, zou dat toch mijn persoonlijke grootste tegenargument zijn om een camper aan te schaffen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Kasper

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Kasper » vr 27 feb 2015 13:49

Persoonlijk heb ik maar één argument, ik vind campers veel te duur! Als ik het geld had dan zou ik misschien overwegen om er een campertje bij te kopen, maar mijn voorkeur gaat nog altijd naar een caravan en wel zo goedkoop mogelijk. En dat bevalt me nog steeds heel goed. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Daphne » vr 27 feb 2015 13:55

RE.gif

Ik hoef geen enkel argument te hebben om geen camper te willen kopen mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Kasper

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Kasper » vr 27 feb 2015 13:58

RE.gif Ja, daarvoor ben je ook moderator op een caravan-forum. :lol: thumbup.gif

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door HanK » vr 27 feb 2015 14:12

Camper of caravan hebben beide hun voor en nadelen.
Het is maar net hoe je dat ervaart. Na 35 jaar met kampeerauto's gereden te hebben , 3 jaar geleden een caravan gekocht en deze 2 jaar achter de kampeerbus gereden. Vorig jaar de bus weg en een pers.wagen gekocht. Bevalt ons uitstekend. Met een camper of kampeerbus heb je toch iets nodig om vanuit een camping ergens heen te gaan. Jaren dit opgelost met motoren en motorscooter. Ging altijd prima. Maar met slecht weer , dan moet je ook wel eens weg.
Vanaf de camping even een uurtje ergens heen te gaan met de kampeerauto, doe je ook niet zo gauw, je moet alles weer op zijn plaats zetten, dus....maar niet, tenzij echt noodzakelijk.
Ik zag ook veel camperaars meestal op hun stoeltjes op de camping zitten voor de camper.
Op de fiets kom je ook niet zover! Maar het is een kwestie van het een tegen het ander afwegen.
Van onze 4 bus- kampeerauto's dus ook heel veel plezier gehad. Maar nu van de pers.auto en caravan genieten we ook heel erg. Je moet het ervaren hebben om een goed oordeel te kunnen geven.
Mijn conclusie: het is beide prettig als je met de "nadelen" van beide kan omgaan.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Vliedje

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Vliedje » vr 27 feb 2015 14:47

caravan.gif Ik denk dat alle argumenten pro of contra inmiddels de revue wel zijn gepasseerd. Laten we het er maar op houden, dat vakanties met de caravan anders zijn en vermoedelijk ook anders worden beleefd, dan die met de camper. Belangrijkste is, dat ieder voor zich plezier beleeft aan zijn of haar manier van kamperen.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Leentje » vr 27 feb 2015 20:38

Daphne schreef:RE.gif

Ik hoef geen enkel argument te hebben om geen camper te willen kopen mrgreen.gif
scratch.gif scratch.gif scratch.gif Geen argumenten om er geen te kopen......Lees ik wel wat jij bedoelt, of bedoel jij niet wat ik lees knipoog.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Daphne » vr 27 feb 2015 21:16

RE.gif

Ik weet niet hoe jij het leest, maar ik zal me nader verklaren.

Er worden allemaal negatieve aspecten van een camper genoemd om te beargumenteren dat de keuze daarom op een caravan is gevallen. Of andersom. Ik heb die argumenten niet nodig, soms moet je iets niet tot in den treure willen beredeneren. We moeten wat vaker met ons hart denken aflower.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Diny » vr 27 feb 2015 21:17

RE.gif Leentje
Die zin van Daphne zette mij ook aan het denken. Heb het mijn Neerlandicus gevraagd en die concludeerde dat Daphne GEEN camper wil kopen.
Had ik ook niet verwacht mrgreen.gif , maar koesterde wel even, héél even, de illusie dat ik er een vakantiehuis-op-4 wielen fan bij had
Laatst gewijzigd door Diny op vr 27 feb 2015 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Daphne » vr 27 feb 2015 21:21

RE.gif

Haha Diny, die Neerlandicus had het goed begrepen knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Diny » vr 27 feb 2015 21:48

Zoals zo vaak gebeurt met een onderwerp verengt de discussie zich tot een bepaald, veelal ondergeschikt, detail.
Op zeker moment werd dit het spelletje: wat is er sneller weg, een caravan of een camper.
Misschien een leuk item om als er ooit een caravan-camper weekend zou komen :lol:

Als je al een hele poos je zinnen hebt gezet op een camper omdat dat de fijnste manier lijkt om vakantie te vieren, dan gaat dat niet meer weg.
Ons tweede leven als caravanners viel zwaar tegen, deels door onhandigheid, deels door mankementen.
En ja, dan wil manlief eindelijk mee om eens te gaan kijken, dus......... van de geselecteerde heeft er eentje alles wat je wilt, qua indeling hetzelfde als de caravan en de koop is gesloten.
Wel van te voren berekend wat de mogelijkheden waren wat de financiële kant betreft.Het punt dat we minder tijd nodig zouden hebben om weg te rijden is nooit in ons opgekomen.
Ik hoef inmiddels niet meer te melden dat ook manlief toegeeft dat we dit jaren eerder
hadden moeten doen thumbup.gif


Wij missen de auto niet als we op vakantie zijn. Mogelijk zou dat wel zo zijn als we ergens een afgelegen stekje hadden in Noorwegen of Spanje.
Het kan ook komen omdat we een aantal jaren in een dorp gewoond hebben, waar je nog geen pak suiker kon kopen
We hebben nog geen extra kosten gehad, behalve dan dat degene die de buitenspiegel eraf ramde gas gaf i.p.v. dat hij remde, zodat we voor die zaak moesten betalen.
De lekkages zijn onder garantie verholpen(hoop ik) en de storing in de elektriciteit die ws daaraan te danken is, zal daar ook onder vallen.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Diny » vr 27 feb 2015 21:56

Vervolg i v m storing
Wij verheugen ons net als zovelen weer op een fijn kampeerjaar.
De distributieketting is nog lang niet aan vervanging toe en gaat volgens kenners heel wat langer mee dan een riem en het schijnt dat de versnellingsunit of hoe zoiets heten mag ook pas kuren krijgt
na 120.000 km weenie.gif
Als we de nattigheid nu maar buiten kunnen houden ben ik een tevreden mens thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door Daphne » vr 27 feb 2015 22:28

RE.gif

Het maakt niet uit waarom je voor een camper hebt gekozen, als je maar tevreden bent met je keuze. Een ander hoef je niet te overtuigen, dat lijkt alsof je toestemming vraagt. Hopelijk kunnen jullie nog lang van deze vorm van vakantie genieten
aflower.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
BoeD
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 10:19
Locatie: Koekelare

Re: Camper of Caravan ?

Bericht door BoeD » vr 27 feb 2015 23:00

Elk zijn eigen goesting en iedereen is content, sommigen reizen met de fiets of zelfs op hotel :-)

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”