Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
rnatpluijmen
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 feb 2017 17:31

Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door rnatpluijmen » zo 12 aug 2018 11:22

Beste forumleden,

Vanaf 8 september gaat het 3 weken richting Kroatie en willen we rustig afzekken vanuit Rijeka, Zadar, Split richting Dubrovnik.
Ik zou dit graag via de kustweg E65 willen doen. Is dit goed te doen met een caravan? (Hobby 540 Excellent)
Eventuele tips voor bezeinswaardigheden zijn ook welkom.
Alvast bedankt,

Rob

Abve

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Abve » zo 12 aug 2018 12:01

RE.gif

Wij vertrekken op dezelfde dag met hetzelfde doel maar mogelijk tegengesteld.
Ik ben van plan vanaf Karlovac via wegnr. 1, naar het zuiden af te zakken tot Split en misschien naar het ruim 200 km verder gelegen Dubrovnik.
Dit is afhankelijk van de tijd die we op dat moment onderweg zijn.
Daarna rijden we via kustweg (nr 8) noordwaarts totdat het tijd is naar huis te gaan.
Wij hebben overigens 4 weken.

Onderweg bezoeken we in ieder geval de Plitvicka Jezera.
We zijn dan, vermoed ik, (ruim) een week van huis.
Daarna zien we verder wat op onze weg komt.
Hetzelfde geldt voor de kustweg.
Als je even Googled en zoekt op dit forum krijg je heel wat informatie en kun je zelf bepalen wat je interessant vindt.

Ik rijd deze route dus tegensteld aan jouw plan omdat vanaf half september, volgens de kenners, het een stuk rustiger in dit gebied is.
Het kan dan nog altijd mooi weer zijn (22 gr)
Mocht het weer slecht zijn, veranderen de plannen uiteraard.
Maar dat geldt altijd: als bijvoorbeeld de weervoorspellingen op de lange termijn voor Kroatië niet goed zijn, rijden we naar een gebied waar het beter vertoeven is.

cvw
Berichten: 24
Lid geworden op: di 2 jun 2009 23:23

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door cvw » ma 13 aug 2018 12:34

Ik heb deze weg afgelopen jaar vanaf Split tot voorbij Rijeka gereden met een Wilk 545 aan de trekhaak. Het is een prachtige weg om te rijden met zeer mooie vergezichten over de zee en de eilanden voor de kust. Heel goed te doen ook. Neem de tijd om te genieten en stop regelmatig op de mooie plekjes die er zijn.

Wil je snel van A naar B, pak dan de snelweg die iets verder landinwaarts ligt. Veel minder mooie route, wel snel van Rijeka naar Split.
IMG_20170912_112004.jpg

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Ab » ma 13 aug 2018 14:15

Ik heb beide wel eens gereden.
De kustweg vreet tijd.
Veel dorpjes met stoplichten. Veel 50 km zones.
De A1 rijdt vlot.
Je kunt er ook op veel plaatsen weer af.
Rijeka zou ik overslaan.
Tenzij je Istrie ook wilt meepakken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Abve » ma 13 aug 2018 23:09

RE.gif

Inderdaad Ab.
Dat heb ik ook in mijn hoofd.
Dat laatste deel is volgens mij niet het mooiste en je bent er dan ook wel klaar mee.
Ik denk er over om bij Karlobag de kustweg te verlaten en richting Zagreb of Bled te rijden.
Dit is afhankelijk van het weer. Het is dan eind september/begin oktober.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Ab » di 14 aug 2018 08:38

Rijeka is ook niet de moeite waard.
Suffe industriestad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door PMT » di 14 aug 2018 11:33

@Abve
Je kan er ook nog voor kiezen om nog een stuk door te rijden tot Senj en dan over de 23 naar de snelweg te rijden, is beslist de moeite waard. Dat stuk kust is nog mooi en die 23 is ook prachtig en voor jouw combi geen probleem.
Overigens zit er vlak voor Senj nog een mooie camping
Camp Ujča met een spannend tunneltje onder de weg door.

http://camp-ujca.com/eng/index.html
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Abve

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Abve » di 14 aug 2018 14:36

RE.gif

Thnx voor de info, PMT!
Camping ziet er inderdaad goed uit en de 23 ook.
Goed idee.

Met dat ‘ spannend tunneltje’ maak je mij nieuwsgierig.
Ik kan er geen beelden van vinden.
Als het maar min. 3 meter hoog is, vind ik het prima mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door PMT » di 14 aug 2018 14:51

RE.gif
Dat is het wel, ook hogere campers kunnen er komen. Als je van de weg naar beneden draait en je rijdt zo'n donker gat in lijkt het allemaal veel te nauw. Maar ook caravans van 2.50 breed komen daar, maar het houdt niet over aan de zijkant.
Foto van Zoover geplukt, aan de zijkant van de vloer in de tunnel zitten dit steunberen, waardoor je denkt dat het nog smaller is.
Screenshot_20180814-150148_Chrome.jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Abve

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Abve » di 14 aug 2018 15:57

RE.gif

Haha.
Dat is zeker een uitdaging!
De hoogte is er wel. Spannend wordt de breedte.
Ik neem een rolmaat mee...

rnatpluijmen
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 feb 2017 17:31

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door rnatpluijmen » do 16 aug 2018 12:48

Bedankt allen voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1963
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door moyzo » ma 20 aug 2018 08:16

Wij komen elkaar dan misschien wel tegen, wij vertrekken de 1e september weer naar Kroatië. We hebben de kustweg diverse keren gereden, het is goed te doen ik vind alleen zelf ( mijn man niet) het vreselijk om van de kust naar het achterland te rijden via Senj de 23 ( hebben we wel eens gedaan vanaf KRK richting Dubrovnik snelweg met heel slecht weer. ) De haarspeldbochten en stijging zijn enorm.... terug dus vanaf achterland naar de kust valt het nog een beetje mee, maar ik hoop echt dat we deze mijden dit jaar.
Als je het hele stuk A7 langs de kust rijdt tot Jasenice voordat je bij Zadar komt is - bij de brug te stoppen -Poserdarje- is schitterend mooi.

Wij rijden richting Kroatie meestal route Passau-Graz-Maribor-Zagreb- en dan naar de kust ( als we omg Rijeka -KRK of naar Cres gaan) over via de E65 of als we lager willen gaan via de E71
Wij mijden Munchen, de karawankentunnel en dat stuk Slovenie. Liever 100 km meer maar veel sneller op een meestal stille weg dan files op dat drukke stuk.Het rijdt veel relaxter.

Ook is het stukje Slovenie vanaf Graz binnen een uurtje over een nagenoeg compleet nieuwe snelweg (op de laatste paar kilometers na- ik denk 5 of zo nog) klaar en zeer prettig te rijden. Misschien dat het volgend jaar helemaal af is. Maribor vinden we ook prettig om te overnachten.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1963
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door moyzo » ma 20 aug 2018 15:30

Abve schreef:
zo 12 aug 2018 12:01
RE.gif

Wij vertrekken op dezelfde dag met hetzelfde doel maar mogelijk tegengesteld.
Ik ben van plan vanaf Karlovac via wegnr. 1, naar het zuiden af te zakken tot Split en misschien naar het ruim 200 km verder gelegen Dubrovnik.
Dit is afhankelijk van de tijd die we op dat moment onderweg zijn.
Daarna rijden we via kustweg (nr 8) noordwaarts totdat het tijd is naar huis te gaan.
Wij hebben overigens 4 weken.

Onderweg bezoeken we in ieder geval de Plitvicka Jezera.
We zijn dan, vermoed ik, (ruim) een week van huis.
Daarna zien we verder wat op onze weg komt.
Hetzelfde geldt voor de kustweg.
Als je even Googled en zoekt op dit forum krijg je heel wat informatie en kun je zelf bepalen wat je interessant vindt.

Ik rijd deze route dus tegensteld aan jouw plan omdat vanaf half september, volgens de kenners, het een stuk rustiger in dit gebied is.
Het kan dan nog altijd mooi weer zijn (22 gr)
Mocht het weer slecht zijn, veranderen de plannen uiteraard.
Maar dat geldt altijd: als bijvoorbeeld de weervoorspellingen op de lange termijn voor Kroatië niet goed zijn, rijden we naar een gebied waar het beter vertoeven is.
We hebben Dubrovnik 2 x gedaan, in september één keer naar camping voor Dubrovnik Pod Masliom - is een leuke camping met als je geluk hebt prachtige plaatsen aan het water. Weg naar strand is heel stijl. Overigens kun je vanaf de camping een leuke bootdagtocht maken. De andere camping in Dubrovnik solitudo vonden we echt niks de eerste keer en ligt nog ver van het oude centrum. De parkeergarage vlak voor de oude stad is niet duur. Ik zou wel aanraden om de muur pas tegen de avond te bezoeken anders sta je in de file elk trapje met fotograferende chinezen- ook in die tijd is het erg druk smorgens en begin middag en eind van de middag heb je de muur bijna alleen. Een stukje voorbij Dubrovnik ligt Cavtat, is ook een heel gezellig lief plaatsje om te bezoeken, mooie wandelboulevard.
Een grote aanrader op de weg terug naar boven is Peljesac, prachtig rustig schiereiland en heerlijke wijn. Vandaar uit een dagje met het voetveer naar Korcula is geweldig mooi, Dubrovnik in het klein eigenlijk.
Let op je internet in het hele kleine stukje Bosnie wat je doorkruist: UITZETTEN want als je pech hebt en je moet bij beide grensovergangen lang wachten omdat ze graag Kroatiërs pesten daar met controles dan ben je zo 8 euro kwijt aan mb's: is geen EU land en je mb's zijn daar niet geldig en ze vragen de hoofdprijs.
Wij gaan deze keer weer omgeving Zadar- Split, kijken ook wel hoe het weer is eventueel nog een eiland mee pakken wat we nog niet gehad hebben. Ik neem aan dat jullie ook via Passau - Maribor rijden.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Abve

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Abve » ma 20 aug 2018 19:13

RE.gif

Bedankt voor je goede tips, Moyzo thumbup.gif
Ik zal er zeker rekening mee houden, zowel vwb het bezoek aan Dubrovnik als de campings.
Ik informeer vaak ook bij de locale bevolking wat het beste tijdstip is.
In bijv. Venetië heeft ons dat een aantal jaren geleden, geen windeieren gelegd.

Het plan is de grens van Slovenië via Italië (Tarvisio) te passeren (Julische Alpen) en dan
via binnenwegen dwars door het land naar Karlovac/ Plitvicka Jezera.
Vervolgens via wegnr. 1 naar Split en langs de kustweg naar Dubrovnik.

Slovenië zijn we nog niet eerder geweest en ik vind het dan zonde hier zo snel doorheen te rijden.
Maar als het weer slecht is, kunnen deze plannen ook zo veranderen.

Jullie alvast een goede reis gewenst!

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Ab » ma 20 aug 2018 19:34

Als je door Slovenië gaat, doe dan het meer van Bohinj aan.
Je rijdt dan een klein stukje voorbij Bled met het gelijknamige meer.
Ook mooi, maar persoonlijk vind ik Bohinj mooier.
Veel minder toeristisch ook.
Er ligt een camping pal aan het meer.
20160816_163018.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Abve » ma 20 aug 2018 20:03

RE.gif

Ik had dit ook gelezen, Ab.
Maar ik twijfel of wegnr. 403 richting Tolmin geschikt is om met de caravan te rijden.
Ik wil nl. via de 102 verder naar het zuiden zakken.
Kun jij daar iets over zeggen ( of een ander forumlid, uiteraard)?
Thnx alvast thumbup.gif

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1963
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door moyzo » di 21 aug 2018 13:46

Abve schreef:
ma 20 aug 2018 19:13
RE.gif

Bedankt voor je goede tips, Moyzo thumbup.gif
Ik zal er zeker rekening mee houden, zowel vwb het bezoek aan Dubrovnik als de campings.
Ik informeer vaak ook bij de locale bevolking wat het beste tijdstip is.
In bijv. Venetië heeft ons dat een aantal jaren geleden, geen windeieren gelegd.

Het plan is de grens van Slovenië via Italië (Tarvisio) te passeren (Julische Alpen) en dan
via binnenwegen dwars door het land naar Karlovac/ Plitvicka Jezera.
Vervolgens via wegnr. 1 naar Split en langs de kustweg naar Dubrovnik.

Slovenië zijn we nog niet eerder geweest en ik vind het dan zonde hier zo snel doorheen te rijden.
Maar als het weer slecht is, kunnen deze plannen ook zo veranderen.

Jullie alvast een goede reis gewenst!
Jullie ook,, de tips over de muur heb ik van een kroatische dame, weduwe van een Hollander. Ze geeft rondleidingen in Dubrovnik. We hebben met haar op de boottocht kennis gemaakt en zijn veel wijzer geworden over Dubrovnik, de corrupte "bazen" van de stad en het leven aldaar. Plitvice hebben we ook jaren terug gedaan en zijn vast van plan om dat over een paar jaar weer te herhalen, was zeer indrukwekkend.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Ab » di 21 aug 2018 14:15

403 is best te rijden vlgs mij.
Is gewoon een weg uit de 2e klasse.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Kroatie Noord naar Zuid over de E65

Bericht door Abve » di 21 aug 2018 19:07

RE.gif

Dank Ab.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”