Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Schumi
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 9 feb 2018 10:23

Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door Schumi » vr 9 feb 2018 13:59

Wij zouden in de zomer met de caravan wellicht een 4 -5 weken rondreis willen maken door Polen, Slowakije, Hongarije, Slovenië en eindigen in Karinthië in Oostenrijk.
Wie heeft dat recent een keer gedaan. Ik zoek met name info over het wegennet, grensovergangen, campings, veiligheid, vriendelijkheid, te bezoeken locaties, taalbarrières etc.
Wij nemen een kleine hond met ruime camping- en reis ervaring mee.
Caravan voorzien van mover dus plaatsingshulp is niet direct nodig .

Grove route:
Eindhoven, Hannover (D), Berlijn (D) Warschau(P), Krakau (P), Boedapest (H), Varazdin (Slo), Hermagor (A) Fussen (D), Eindhoven totaal circa 3600 km.

Wie kan ons helpen.
Grt Marcel
KIA sportage GT 230 pk,, of 228i cabrio 255 pk, Burstner premio 450 LE 2017

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door Wim Verso » vr 9 feb 2018 16:02

Ik weet in ieder geval dat je voor Hongarije geen sticker op je raam hoef te plakken voor de Tol.
Bij de grens moet je het kenteken van de auto opgeven en betalen, en word je kenteken geregistreerd, makkelijker kan het niet.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door Musso53 » vr 9 feb 2018 21:08

Wij zijn 2x in Polen geweest (2010 en 2013) . We kunnen je daar de volgende Campings aanbevelen: Voor Poznan: Camping Poznan - Malta, Voor Warschau: Camping WOK (Nr. 90), Voor Krakau: Camping Clepardia en voor aan de Grens bij Slowakije: Camping Polana Sosny nr. 38 bij Niedzica. Redelijk dicht bij de bezienwaardigheden, goed en schoon sanitair, mooie ruime plaatsen. Helaas niet al te goedkoop. We hebben ook nog bij Wroclaw op Camping Stadion Olimpijski Nr. 117 gestaan. Heel mooie stad maar sanitair uit de jaren 50. We waren blij dat we een eigen toilet in de caravan hadden. Indertijd was de weg van Berlijn naar Wroclaw voor het Poolse deel een verschrikking. Dit stuk zal inmiddels wel zijn opgeknapt.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

BanDoge
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 sep 2016 17:22
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door BanDoge » za 10 feb 2018 02:21

Over Polen en Hongarije kan ik je wel wat wegen informatie geven. Qua campings niet veel omdat we in die hoek altijd hotels nemen.

De grensovergang bij Cottbus naar Polen NIET nemen. Na ongeveer 5 kilometer Polen inrijden weet je niet wat je meemaakt... Wat is die weg dlecht en ruim 10 km lang vol met kuilen en stelcom platen.
Via Dresen rijden is het beste.
Hou rekening met eventuele tol in Polen, komt je maximale toegestaan gewicht boven de 3500kg uit moet je een digitale tolkast nemen voor de snelweg.
Volvo XC90 D5 gekieteld met een TEC 555K1
Ex caravan trekkers: Renault traffic 150 quickshift, Opel Zafira 2.2dti, Volvo v70 bi-fuel, V70 D5 geartronic.

BanDoge
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 sep 2016 17:22
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door BanDoge » za 10 feb 2018 02:25

Indertijd was de weg van Berlijn naar Wroclaw voor het Poolse deel een verschrikking. Dit stuk zal inmiddels wel zijn opgeknapt.
Nope totaal niet ik ben er vorige maand nog geweest.
Alleen van wroclaw naar Berlijn is goed
Volvo XC90 D5 gekieteld met een TEC 555K1
Ex caravan trekkers: Renault traffic 150 quickshift, Opel Zafira 2.2dti, Volvo v70 bi-fuel, V70 D5 geartronic.

caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door caravanblog » za 24 feb 2018 23:57

Voor wat betreft Hongarije ken ik geen campings nabij Boedapest maar wel een camping aan de zuidkant van het balatonmeer. Dat is camping Mirabella (voorheen camping Auto's). Ben hier twee keer geweest. Deze camping ligt mooi direct aan het balatonmeer en nabij twee interessante toeristische trekpleisters: de eerste is Siofok en omgeving wat het belangrijkste uitgaans- en toeristencentrum is aan het balatonmeer. De tweede is het schiereiland Tihany aan de overkant van het meer. Tihany is te bereiken met het pontje direct nabij de camping. Tihany mag je sowieso niet missen.
De camping ligt tevens direct nabij de snelweg M7 van Boedapest naar Slovenie/Kroatie.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Abve

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door Abve » do 15 nov 2018 08:19

Schumi schreef:
vr 9 feb 2018 13:59
Wij zouden in de zomer met de caravan wellicht een 4 -5 weken rondreis willen maken door Polen, Slowakije, Hongarije, Slovenië en eindigen in Karinthië in Oostenrijk.
Wie heeft dat recent een keer gedaan. Ik zoek met name info over het wegennet, grensovergangen, campings, veiligheid, vriendelijkheid, te bezoeken locaties, taalbarrières etc.
Wij nemen een kleine hond met ruime camping- en reis ervaring mee.
Caravan voorzien van mover dus plaatsingshulp is niet direct nodig .

Grove route:
Eindhoven, Hannover (D), Berlijn (D) Warschau(P), Krakau (P), Boedapest (H), Varazdin (Slo), Hermagor (A) Fussen (D), Eindhoven totaal circa 3600 km.

Wie kan ons helpen.
Grt Marcel
Hoi Schumi,

Heb je bovenstaande reis nog gedaan?
Voor volgend jaar zit ik aan ongeveer eenzelfde rondreis te denken.
Dus ben ik benieuwd naar je ervaringen.
Bovendien hebben wij ook altijd een klein hondje mee knipoog.gif
Gr. Abve

danny1972
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 dec 2017 09:42

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door danny1972 » do 15 nov 2018 13:29

Goedemiddag,

Wij zitten ook te denken om een keer een rondreis te doen, maar dan alleen in Polen.
Wat ons een mooie route lijkt is:
Berlijn -> grensovergang bij Sczcecin -> Leba (natuurgebied aan de Oostzee) -> Gdansk -> Malbork -> Mikolaky (Mazuren merengebied) -> Budgoszcz -> Poznan -> Wroclaw -> Dresden en weer terug via Kassel naar Nederland.
Het tijdbestek is voor ons nl. wat korter dan die van jullie.

Misschien voor jullie vanaf Malbork verder naar:
Warschau -> Krakau -> Zakopane (Hoge Tatra gebergte) -> Boedapest etc. zoals jullie al aangeven.

Wel een prachtig voornemen...!!

Groetjes,
Danny

Abve

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door Abve » do 15 nov 2018 18:58

Dag Danny,

Dat lijkt ook een mooie route!
Over welk soort wegen rijden jullie?
Ik probeer zo veel mogelijk (grofweg ten oosten van de lijn Hamburg-Hannover-Kassel) de snelwegen te vermijden.
Dus lekker binnendoor.
Ik vraag mij wel af hoe de staat van dit soort wegen in landen als Polen en Hongarije zijn.
Het doel was eerst Hongarije-Roemenië, maar in mijn omgeving raadt men, met name Roemenië, af: veel hoge putdeksels binnen de bebouwde kom en slechte binnenwegen, zegt men.
De natuur is daar overigens geweldig mooi en ongerept.
Ik was afgelopen seizoen o.a. in Bosnië ( 400 km gereden). Ook veel indianenverhalen gehoord. Het viel mij reuze mee.

Ca 15 jaar geleden voor het laatst in Polen geweest. Toen waren de hoofdwegen veelal nog bereslecht.
Dat is nu wel veranderd.

Groet Abve.

danny1972
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 dec 2017 09:42

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door danny1972 » do 15 nov 2018 19:44

Hallo Abve,

Volgens mij zijn de doorgaande wegen tegenwoordig in Polen prima te berijden.
Overigens zijn wij er nog niet geweest hoor. Mijn vrouw wel, zij is Poolse namelijk.
Zij geeft aan dat dit erg verbeterd is.

Grt
Danny

Abve

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door Abve » do 15 nov 2018 21:35

RE.gif

Ja, betrouwbaarder informatie is dan haast niet te krijgen.
Hoe lang is de rondreis die je voor ogen hebt?
En heb je al campings op het oog?

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door Stigter » vr 16 nov 2018 06:33

Van de hoofdwegen is de rechterbaan vaak door spoorvorming slecht. Hoogteverschillen van enkele cm zijn dan geen uitzondering.
Ik zou er mijn bestemming niet om wijzigen.

Het is enorm verbeterd in de laatste 10 jaar.

Aquaplanning is iets om goed op te letten bijvoorbeeld.

Deze week ongeveer 400 km gereden in Polen inmiddels onderweg naar huis.


Groet Arnold

Abve

Re: Rondreis polen, slowakije ,Hongarije en Oostenrijk

Bericht door Abve » vr 16 nov 2018 19:39

RE.gif

Ok! Thnx thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Routes”