Route bepalen als beginner

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Route bepalen als beginner

Bericht door DanielW » vr 9 feb 2018 00:00

Wij gaan, zoals te vaak al besproken, dit jaar voor het eerst met een sleurhut weg. We hebben een Caravelair gehuurd (1300kg mtm), trekauto word een Golf DSG (1400kg trekgewicht) of onze eigen Ford Focus Ecoboost (1500kg trekgewicht). We hebben beide weinig tot geen ervaring met rijden van een auto met aanhanger, we gaan daarom een dag een cursus volgen bij een rijschool. Bestemming word Frejus, misschien wat ver voor de eerste keer, maar we hebben ruim de tijd heen en terug, beide 3 dagen voordat we gereserveerd hebben en hem weer moeten inleveren. We kunnen dit jaar nog buiten het seizoen, gaan laatste week augustus tot 2de week September.

Zonder de discussie aan te willen zwengelen wat nu beter is (de snelste route of binnendoor), want die argumenten kennen we over en weer, wat zijn jullie ervaringen met binnendoor rijden met weinig ervaring? Naar jullie best oordeel, zou dit een optie zijn? Mijn afweging om misschien dan wel niet binnendoor te rijden is A; de tijd hebben, B; geen tol te betalen (niet ten koste van alles, veiligheid gaat voor) C; goedkoper tanken (zelfde geld als voor B) en D; meer opties op de route voor een overnachting. Als ik naar de route kijk zie ik het grootste knelpunt wbt rijden na Grenoble met het meer "bergachtige" gebied.

Mocht het totaal niet opschieten gaat de navi gewoon op de snelste route, maar de afweging op basis van mijn argumenten hierboven zou de keus makkelijk moeten maken. Nu begrijp ik wel dat het geen exacte wetenschap is dus niet alles is te voorspellen.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Williamr » vr 9 feb 2018 03:51

De eerste keer dat wij naar het buitenland gingen was natuurlijk ook spannend. Zodra je hebt aangekoppeld bent zal het even onwennig zijn maar dat gevoel zal snel weg zijn.
Persoonlijk denk ik dat je hier in nederland niet binnendoor gaat rijden dus de eerste ervaring een lang stuk met de caravan te rijden krijg je hier op de snelweg. Als je dit gevoel hebt voorzie ik geen probleem om in frankrijk de binnenwegen op te zoeken. Over het algemeen rijdt je over de provinciale wegen en hier gaan ook grotere vrachtwagen combinaties overheen.

Goed op de belading letten en misschien eens een aanhangwagen lenen/huren om in nederland te oefenen.
Succes.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Cara-Fan
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Cara-Fan » vr 9 feb 2018 07:55

Mijn advies is, ga eerst die cursus doen. Dan zul je ervaren hoe het is om met een caravan te rijden.

Ben je daarna met zelfvertrouwen en kun jij je redden met de manoeuvres. Dan is binnendoor zo gek nog niet. En gaat het toch te langzaam zoek je de snelweg weer op. Je kan ook afwisselen.

Zie je na de cursus er tegen op of heb je nog niet zoveel vertrouwen in je rijvaardigheid met caravan. Dan zou ik er geen stress van willen hebben en lekker over de snelwegen gaan rijden.

Succes!

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door eurotrotter » vr 9 feb 2018 08:27

DanielW schreef: Mocht het totaal niet opschieten gaat de navi gewoon op de snelste route, maar de afweging op basis van mijn argumenten hierboven zou de keus makkelijk moeten maken.
Maak niet de fout om alles door je navigatie te laten beslissen,doe zoals hele volksstammen voor het TT tijdperk en bereid je goed voor over de te volgen route en koop een goede landkaart; WÉÉT waar je rijdt.
DE route naar Frejus,voorbij Grenoble is i.d.d. wat bergachtig( wat heet),indien je de Route Nationale neemt, maar is met elke combinatie ,mits krachtig genoeg,prima te rijden.
Lang voor er autoroutes waren reed er ook vrachtverkeer overheen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Fred G » vr 9 feb 2018 09:38

Daniel, wat voor cursus is dat dan? E achter B? Omdat je zegt rijschool?

Op www.caravantrekker.nl kun je ook cursussen doen. Btw, naast dit Forum, ook een erg informatieve site voor (uiteraard) caravanners

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door JPGeetje » vr 9 feb 2018 09:43

In Frankrijk zijn de RN wegen overal goed te doen, vergelijk het met de Nederlandse provinciale wegen maar dan vaak wat ruimer van opzet.
Gescheiden rijbanen zijn daar geen uitzondering en komen veel voor op RN wegen.
Wel zul je wat vaker een rotonde tegen komen.
Mocht het bij het passeren van een stad een beetje ingewikkeld worden dan kun je nog altijd kiezen om zo'n stuk te overbruggen met een stukje péage.
Rij nooit blind op een navigatiesysteem en hou de ouderwetse wegenatlas (Michelin of ANWB) in de buurt zodat je bij onverhoopte omleidingen meteen voor jezelf kunt bepalen of dat ook voor jou de meest handige optie is. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8036
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door VIP » vr 9 feb 2018 09:52

DanielW schreef:Wij gaan, zoals te vaak al besproken, dit jaar voor het eerst met een sleurhut weg. We hebben een Caravelair gehuurd (1300kg mtm), trekauto word een Golf DSG (1400kg trekgewicht) of onze eigen Ford Focus Ecoboost (1500kg trekgewicht). We hebben beide weinig tot geen ervaring met rijden van een auto met aanhanger, we gaan daarom een dag een cursus volgen bij een rijschool. Bestemming word Frejus, misschien wat ver voor de eerste keer, maar we hebben ruim de tijd heen en terug, beide 3 dagen voordat we gereserveerd hebben en hem weer moeten inleveren. We kunnen dit jaar nog buiten het seizoen, gaan laatste week augustus tot 2de week September.

Zonder de discussie aan te willen zwengelen wat nu beter is (de snelste route of binnendoor), want die argumenten kennen we over en weer, wat zijn jullie ervaringen met binnendoor rijden met weinig ervaring? Naar jullie best oordeel, zou dit een optie zijn? Mijn afweging om misschien dan wel niet binnendoor te rijden is A; de tijd hebben, B; geen tol te betalen (niet ten koste van alles, veiligheid gaat voor) C; goedkoper tanken (zelfde geld als voor B) en D; meer opties op de route voor een overnachting. Als ik naar de route kijk zie ik het grootste knelpunt wbt rijden na Grenoble met het meer "bergachtige" gebied.

Mocht het totaal niet opschieten gaat de navi gewoon op de snelste route, maar de afweging op basis van mijn argumenten hierboven zou de keus makkelijk moeten maken. Nu begrijp ik wel dat het geen exacte wetenschap is dus niet alles is te voorspellen.

Je schrijft bij beide auto's niet welk type motor er in ligt.

Als alleen de Golf automaat is zou ik daarvoor gaan als beide auto's ongeveer hetzelfde vermogen hebben.

Als beginner zou ik niet alleen binnendoor rijden, zeker niet zo'n afstand.

Snelweg nemen en rustig ontspannen rijden helpt veel meer.

Pas op de snelweg je snelheid aan aan het vrachtverkeer en je rijdt heerlijk ontspannen, als je precies 80 gaat rijden krijg je duwende vrachtwagens achter je (wat de combi niet ten goede komt) en wordt constant ingehaald (zuiging krijg je er gratis bij).

Tanken doen wij nooit langs de snelweg, en ook maar zelden bij een Autohof, wij nemen een afrit en tanken in een dorp wat behoorlijk scheelt.

Mocht je niet alleen snelweg willen rijden kun je zoals al eerder gemeld ook afwisselen en stukken binnendoor rijden.

Als je die cursus gaat volgen, ga dan met je eigen combi en niet met die van de rijschool want die combi is natuurlijk anders dan waar je mee op stap gaat.

En voor wat betreft die opmerking over de Navi, die onderschrijf ik ook, ook al ben ik beroepsmatig veelvuldig in Europa onderweg en ken redelijk het wegennet, toch heb ik altijd een wegenatlas binnen handbereik en op het juiste gedeelte opengeklapt tussen de voorstoel en tunnel in staan voor het geval dat.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door nicolaas » vr 9 feb 2018 09:56

heb me in alle jaren maar 1 x echt knijp gereden, op een doodlopend berg weggetje.
(mijn vrouw leest graag de kaart). Het heeft me toen geleerd, dat de wielblokken, voor het grijpen moeten liggen, en afkoppelen
om te draaien ook geen schande is. als je de "normale" wegen aanhoudt, is alles goed berijdbaar. er rijden daar ook vuilniswagens, bussen en asfalteermachines.
met onze kleine caravan nemen we af en toe ook de geiten paadjes. (beetje avontuur moet blijven)
En ja, het komt wel eens voor, dat je wat moet omrijden, of een erf op moet, om elkaar te passeren, waarbij gezegd moet worden, dat men meer rekening met elkaar houdt,
dan op de smalle wegen van ons eigen land.
Foute beslissingen hierbij waren, onverharde bospaden, ( als de rijsporen dieper worden loopt de caravan aan de grond, en kun je niet omkeren)
niet goed op de borden gelet, en "verboden voor caravan" trajecten gereden.
geen goede route langs tankstations gekozen (lpg bij 1 op 5) en op de laatste druppel, een station gevonden met behulp lokale bevolking. ( slecht voor je hart)
rijden nu "altijd" tot halve tank, sommige tankstations op de kleinere wegen zijn niet gemaakt om met een caravan tussen de pompen en de betonblokken
te draaien. Met nog een halve tank, is het nemen van de volgende pomp, dan altijd een optie ( zonder af te koppelen)
De anwb route kaarten, geven altijd een berijdbare weg, tot je een tijdelijke afsluiting tegen komt, of breedte beperking. in dat geval moet je terug kunnen vallen op een "echte"
wegenkaart, of route planner. ( en iemand die kaart kan lezen)
nog een tip: zoek de tour de france route uit, van komend of vorig jaar, en je rijdt over splinternieuw asfalt.
fijne vakantie gewenst!
microhome 370 luxe

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door eurotrotter » vr 9 feb 2018 10:01

RE.gif

©Pas op de snelweg je snelheid aan aan het vrachtverkeer en je rijdt heerlijk ontspannen, als je precies 80 gaat rijden krijg je duwende vrachtwagens achter je©

Aanvullend hierop zou ik nog aan willen merken dat je moet beseffen dat de maximuum snelheid voor vrachtverkeer in België en Frankrijk 90 km/h is.
In tegenstelling tot Nederland waar dat maar 80 km/h is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door janoniem » vr 9 feb 2018 11:18

Via Grenoble naar Fréjus lijkt me geen korte en eenvoudige route, ongeacht het startpunt in NL.
Onze eerste buitenlandse reis met caravan richting zuiden ging meestal over de Route du Soleil, ruime parkeerplaatsen (waar we zelfs overnachtten) geen klimwerk of onverwachte nauwe straatjes. De ANWB routekaarten wezen ons meestal de weg.
Een optie zou zijn om de rustige A39 te pakken. Die sluit bij Lyon gunstig aan om daar aan de Oostkant voorbij te komen.
Je hebt de caravan wel 3 dagen vóór reservering beschikbaar, maar houd ook rekening met zaken als inpakken en optimale kogeldruk bepalen. Zo'n eerste keer vergt dat allemaal wat tijd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Vadervan3 » vr 9 feb 2018 12:30

Een eerste keer blijft altijd spannend. Een ieder gaat daar op zijn eigen manier mee om dus is het lastig advies geven. Wij zelf zijn vorig jaar voor het eerst met de caravan weggeweest en hebben dat gedaan via de snelwegen. In de eerste plaats omdat ik deze route al eens had gereden met vouwwagen en al 10x als passagier, dus weet je wat te verwachten.

Dit jaar gaan we naar Italië, onbekend terrein. Dus ga ik op zoek naar mensen die dergelijke routes al eens gereden hebben en laat ik mij graag informeren over de mogelijkheden. Ik houd bijvoorbeeld zelf niet van het rijden door bergen/smalle tunnels/smalle wegen, dus probeer ik van te voren een route uit te zoeken die daar aan voldoet. Dat zal niet altijd lukken, dan probeer ik het te verminderen.

Dat is ook mijn tip aan jullie: probeer uit te vinden wat je fijn vind. Ga eens voor de zomervakantie wat kilometers maken ( wij gingen een weekendje Duinrell met mijn vader die al 30 jaar met caravan rijd) en kijk wat je opvalt, wat je goed en niet goed bevalt en pas daarin je route aan. Je zult altijd in situaties komen waar je je wellicht niet zo thuis invoelt ( ik heb een par keer heel smal moeten draaien en een paar keer achteruit moeten manouvreren), maar probeer rustig te blijven. Zon test/cursus zou een prima optie zijn, ik heb het ook gedaan. Maar dat neemt niet weg, als je zoals ons 1/2 keer per jaar weggaat met de caravan, Dat er zich situaties voordoen waar je je niet helemaal comfortabel bij voelt.

Edwinvdstouwe
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 4 feb 2018 09:28

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Edwinvdstouwe » vr 9 feb 2018 13:17

Ben met de caravan nu al vaker richting het zuiden van Frankrijk gereden, wij rijden altijd via belgie luxemburg en route soleil naar Lyon enz.
Ik moet eerlijk zeggen ik vind die route heerlijk, je kunt de combi gewoon op cruise zetten en bollen maar.
En ja de tol die je moet betalen heb ik er graag voor over.

Rijd gewoon een stuk prettiger dan binnendoor, kwa benzine verbruik denk ik dat je alweer een beetje compenseert tov de tol. Binnendoor is toch vaker stoppen optrekken omdraaien omdat je toch niet verder kunt. en op de autoweg is het gewoon doorrijden.
Wat betreft op TT rijden, zorg inderdaad dat je een goede wegenkaart bij je hebt, en wat ik thuis altijd doe is gewoon de route doornemen die ik wil rijden. Als de TT dan uitvalt kapot gaat of wat anders dan weet je gewoon hoe je moet rijden, daarnaast gebruik ik altijd de route planner van Michelin, hier kun je aangeven dat je met een caravan rijd wat de benzine kost en hoe zwaar je auto is. Deze planner neemt ook de tolkosten en alles mee, zo heb je op een paar euro na je reiskosten gelijk in beeld.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Peter 1969 » vr 9 feb 2018 13:59

Binnendoor rijden kost enorm veel meer tijd (1) enorm veel meer brandstof (2) en is een stuk uitputtender voor de bestuurder (3)


1 Omdat je gemiddelde snelheid veel lager is kun je veel minder ver komen op een dag. Op N wegen of vergelijkbaar wordt vaak je snelheid eruit gehaald door kruispunten, rotondes en stads of dorps grenzen.

2 (her)acclereren kost de meeste brandstof. Daarom is op wegen met veel hindernissen en snelheidsverlagingen rijden veel duurder maar met een aanhanger erachteraan nog veel duurder.

3 omdat je bijna overal intens alert moet blijven en vrijwel nergens je aandacht kunt laten verslappen omdat er zoveel zijwegen, uitritten en huizen zijn. Bovendien kom je vaak in onoverzichtelijke of complexe wegsituaties terecht die je in Nederland ook niet overal tegenkomt dus mogelijk niet gewend bent. Bovendien is het risico een bekeuring op te lopen ook hoger omdat je vaak een dorp door moet en daar moet vaak de snelheid helemaal uit. Woonkernen kunnen snelheidsverlagende hindernissen hebben om zwaar verkeer te ontmoedigen dat als sluiproute te gebruiken. Da's meestal ook hinderlijk maar zeker gemiddelde snelheid de nek omdraaiend voor auto's met caravans.

Op een snelweg moet je natuurlijk ook blijven opletten maar kan de intensiteit van de alertheid wel iets naar beneden en kun je je meer ontspannen. Je gemiddelde snelheid is veel hoger dus kom je verder binnen een bepaalde tijd. Je rijdt zuiniger want de auto rijdt eenmaal op snelheid in deellast. Daarom stuurt navigatie je graag met een "omweg" wat veel mensen niet schijnen te willen begrijpen......sneller en zuiniger is belangrijker dan korter.....En je stapt fitter uit want je hoefde minder intens met ander verkeer en ingewikkelde verkeerssitauties rekening te houden.

Ik ben het er wel mee eens dat Peage wegen grof duur kunnen zijn op de lange afstand. Om die reden ben in een keer terug gereden via Duitsland, na in Frankrijk ( tegen Zwitserland aan ) op vakantie te zijn geweest. Die vlieger zal binnenkort niet meer op gaan......

Enige voordeel wat ik zie van binnedoor rijden is dat je meer van het land ziet. Op de motor deed ik dat altijd maar dan heb je onvergelijkbaar minder last van massa. Snelwegen zijn saai en bijna overal hetzelfde.....
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op vr 9 feb 2018 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Citrorob

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Citrorob » vr 9 feb 2018 14:08

De de normale route national mag je blij zijn als je een gemiddelde haalt van max. 50km/u (Meestal lager.)
Op de autoroute is een gemiddelde van bijna je rijsnelheid eerder regel dan uitzondering. Zelfs incl. stops halen we vaak tegen de 90km/u.

Nu is ook dit geen exacte wetenschap en moet je weten op welke N wegen je komt te rijden er zijn ook N wegen die gewoon een 4 baans autosnelweg zijn en dus met caravan net zo vlot gaan als de autoroute.
Op een normale N-weg ga je veel door stadjes en dorpjes met zebrapaden, haakse bochten, stoplichten en rotondes.

Dus bestudeer je route en bepaal aan de hand daarvan wat je gaat doen. Soms begint de vakantie bij het wegrijden en soms wil je gewoon snel op je bestemming zijn.
Dit moet je gewoon tegen elkaar afwegen. Verder maakt het ook uit wat voor weer dat je onderweg hebt. Is het mooi weer en is het leuk om de omgeving te zien. De andere keer regent zo erg dat je geen 200m ver kunt kijken en ben je blij dat je eenvoudig een hoop km kunt maken op een snelweg om maar weg te zijn.

De economische afweging is de slechtste die je in het verhaal kunt meenemen en in de praktijk vaak lood om oud ijzer onderaan de streep.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Peter 1969 » vr 9 feb 2018 14:13

Citrorob schreef:
De economische afweging is de slechtste die je in het verhaal kunt meenemen en in de praktijk vaak lood om oud ijzer onderaan de streep.
Ik vermoed ook dat het meerverbruik en tijdverlies - buiten de andere nadelen - zo hoog is dat het daar best naar gaat neigen.

Maar puur in geld is Peage volgens mij veel duurder dan 1-2 x een volle tank meer tanken als je lange afstanden rijdt.....maar het tijdverlies telt ook zwaar. Daarom is dat economisch gezien niet interessant.

Toch voor mensen die geen haast hebben, meerdere dagen willen reizen en veel van het land willen zien ipv beton en asfalt.....is het een optie.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door eurotrotter » vr 9 feb 2018 15:59

RE.gif
Alloo......T.S. gaf al aan dat hij ruimschoots de tijd kan nemen voor de heen en terugreis.
Dan vind ik het wel erg controversieel dat jij juist op een caravanforum,waar het rijden en vakantiehouden met de caravan hoog in het vaandel staan,begint over"tijdverlies"

Als je geen tijd wilt verliezen moet je in Fréjus een caravan of chalet huren,met je eigen auto na
ar Zestienhoven rijden ,en met de vlieger naar Nice vliegen.
Dan verlies je t minste tijd.
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 9 feb 2018 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door DanielW » vr 9 feb 2018 19:02

Wat een reacties, echt super thumbup.gif . Om even te reageren;
Fred G schreef:Daniel, wat voor cursus is dat dan? E achter B? Omdat je zegt rijschool?
Nee, we hebben rijschool lokaal die aanhanger / caravan cursussen aanbied, dus meer een training in het rijden en manouvreren. Dus een soort van ANWB 1 dags cursus. Eigen combi mag je gebruiken, wij gaan alleen met de trekker oefenen. E achter B wil ik wel halen als we er voor kiezen een eigen caravan te kopen, ook dan misschien niet noodzakelijk, maar wel zo veilig.
VIP Premium schreef:Je schrijft bij beide auto's niet welk type motor er in ligt.

Als alleen de Golf automaat is zou ik daarvoor gaan als beide auto's ongeveer hetzelfde vermogen hebben.
De Golf (140pk TSI) en Ford (150pk EcoBoost) zijn beide vrijwel hetzelfde gemotoriseerd, mijn eigen Ford mag meer trekken en heeft een hoger eigen gewicht, maar heeft geen automaat en nog geen trekhaak.

Goede wegenkaart ga ik met de tijd bestellen, denk dat de gratis kaart van de ANWB niet altijd zal voldoen.

Laat ik nog maar een keer toevoegen; het binnendoor rijden is niet puur een financiele overweging. Veiligheid voor alles, zoals word geschetst (en zoals verwacht) kom je binnendoor meer onoverzichtelijke situaties / obstakels tegen en dat is een feit wat je accepteerd of niet.

Iedereen bedankt voor de adviezen, meer is altijd goed, maar ik kan hier al wat mee om een goede afweging te maken thumbup.gif
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Conradi » vr 9 feb 2018 19:28

@Daniel,

Het mooie is dat je in de praktijk leert, dus dat ga je allemaal meemaken. Òf je het wel of niet kan kan niemand hier beoordelen. Vandaar alleen maar wat tips:

De route Grenoble - Gap is prima te doen, wat heuvelachtig maar niet spannend. Gap - Sisteron - Digne-les-bains is gewoon door één groot vlak dal rijden. Het pittige is het stuk Digne-les-bains - Castellane - Frejus. Dat is door de uitlopers van de Alpen en op sommige plekken bochtig en redelijk smal.
Ik zou 't gewoon proberen, als je je onzeker voelt kun je bij Sisteron altijd de autobaan om de bergen heen nemen en bij Frejus er af gaan.

Veel reisplezier!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door janoniem » vr 9 feb 2018 19:54

RE.gif
Adviseer je de Route Napoleon (N85) van Grenoble naar Gap?
Op de Anwb routekaart zie ik bij die weg een rode caravan (=af te raden voor auto met caravan).
Is de A51 en dan vervolgens de D1075 tot Sisteron niet een betere optie?
Heb je dan genoeg van het stijgen, dalen en slingeren, pak dan daar de A51 naar Aix en Provence.
Vind je nog een paar Cols een leuke uitdaging, pak dan de Route Napoleon daar weer op (Anwb plaatst er zelfs geen blauwe caravan bij).
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Conradi » vr 9 feb 2018 20:15

RE.gif
In het stuk Grenoble - Gap zitten een paar hellingen, maar dat valt toch wel mee? Indertijd geen moeite mee gehad :wink:
En natuurlijk, er zijn altijd andere routes mogelijk. Laat de alternatieven maar komen dan heeft TS de keuze.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door eurotrotter » vr 9 feb 2018 20:17

RE.gif

© Op de Anwb routekaart zie ik bij die weg een rode caravan (=af te raden voor auto met caravan).©

Die rode caravan heeft betrekking op de afdaling die je krijgt van zuid naar noord,op de"Rampe de Lafrey"
Een afdaling waar in het verleden veel ongevallen met autobussen gebeurt zijn.
Omgekeerd,van noord naar zuid ,is t weliswaar een pittige klim,maar geen enkel probleem voor een combi met de juiste specificaties( lees: vermogen)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Chris » vr 9 feb 2018 20:32

Leuk... de eerste keer zo op stap met een caravan.
Maar dan denk ik gelijk.... maak het jezelf niet moeilijk.
Binnendoor in Frankrijk... da's niet alleen moeilijk met die honderden rotonde's, en daardoor zeer vermoeiend, maar ook nog eens enorm tijdrovend, je schiet niet op.
En, de benzine vliegt erdoor met dat constant optrekken en afremmen.
Nee...
Mijn advies..
Neem lekker de peage, gangetje wat gelijk is aan de vrachtwagens, 90 km/u ofzo, dan schiet je het vlotst op.
Dan rij je ontspannen en niet met het zweet in de handen.
En vooral, geef anderen EN jezelf de ruimte, maak ruimte door niet dicht achter een voorligger te gaan hangen.
En, nog een voordeel, op de Peage is het veel minder lastig te navigeren, bij Luxemburg staat Lyon al op de borden b.v.
Voor tanken is het idd voordeliger om de peage te verlaten, maar... ~10 ct per liter verschil, tank b.v. 50 liter, da's max dus 5 euro verschil per tank t.o.v. de snelweg.
Kwestie van overwegen.
Zelf rijden wij in Frankrijk altijd peage naar Spanje, en ik ga er maar een paar keer vanaf.
Korte stops elke 2-3 uur, grote stop en tanken als de tank nog maar voor 50 km voorraad heeft.

Tip... ooit een keer gehad dat ik op de borden langs de snelweg de tankstations zat uit te rekenen... deze hoeft nog niet, ik kan nog 100 km, de volgende over 50km is prima..
Was de volgende dicht... en die daarna zou komen was wel heel ver...nog eens 50 km...
Dan rij je alleen nog op de stank van benzine en de hoop dat je de volgende pomp haalt...
Nooit meer....
Dus, wacht niet op de allerlaatste tankmogelijkheid maar neem er eentje eerder.
( Voor een tankstation aan de Peage staat de afstand naar de volgende pomp aangegeven, handig als je het goed gebruikt)

Heel veel plezier alvast gewenst.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Scout15 » vr 9 feb 2018 21:21

Daniel, het ligt voor een groot gedeelte wat jezelf wilt en hoe jezelf in elkaar steekt. Weet je dat je snel zenuwachtig bent en voel je jezelf niet zeker met het rijden met caravan dan zou ik gewoon makkelijke wegen rijden.

Zelf heb ik ook nog geen jaren van ervaring, maar vind het heerlijk om binnendoor te rijden. Je ziet juist wat van het (binnen)land en kan op heerlijke plaatsen even stoppen, of overnachten. Voor mij is ook het gedeelte binnendoor dan al vakantie! thumbup.gif Het verbruik en een langzamere gemiddelde snelheid neem ik dan voor lief. Misschien alleen voor je de reis aanvangt een keer een weekendje weg in Nederland en wat oefenen. Het gevoel komt na een paar honderd kilometer vanzelf.

Succes en laat je vooral niet bang maken.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Abve

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Abve » vr 9 feb 2018 22:24

En zo zie je maar: waar de één van gruwt, vindt de ander fijn.
Ik sluit mij volledig aan met bovenstaande reakties van Scout15 en Chris.
Wat mij betreft hebben ze allebei gelijk:
Doe wat jullie het beste lijkt c.q. het fijnst vinden!
En het één sluit het ander niet uit.
Een deel snelweg en daarna lekker binnendoor., waarbij je door prachtige dorpjes rijdt, heerlijk rustig en genietend van de omgeving, bijvoorbeeld.
Ervaar het, blijf rustig in alle omstandigheden en doe waar je je goed bij voelt.

Heel veel succes gewenst thumbup.gif

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Route bepalen als beginner

Bericht door Kiep70 » vr 9 feb 2018 23:21

Voordat je binnendoor gaat rijden zou ik me echt wat beter in de route verdiepen. Prachtig wanneer je de tijd hebt, en de juiste combinatie. Voor de eerste keer zou ik persoonlijk wat meer snelweg aan houden. Onderstaand een filmpje van een stukje route van Digne les Bain richting Castellane om een idee te krijgen. [er staan vele filmpjes op you tube]. Het filmpje is van afgelopen jaar. Ik vind het prachtig, maar volgens de kinderen schiet het niet op.

Ik weet niet of de link werkt maar na circa 10 a 15 seconden zie je meer van de route. [Eerste stukje staan bomen voor :oops: ]

https://youtu.be/aTjbClsRNSs

Succes met voorbereiden maar vergeet het allerbelangrijkste niet, je hebt vakantie dus geniet ! blij.gif
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Plaats reactie

Terug naar “Routes”