Reizen van Italie naar Chamonix

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Freca

Reizen van Italie naar Chamonix

Bericht door Freca » di 28 nov 2017 10:58

In 2018 willen van Calceranica A Lago Italie naar Chamonix Frankrijk rijden met een auto caravan combinatie (VW Tiguan en Knaus Sudwind FU450). Ik heb ervaring met het rijden van deze combinatie maar deze richting ben ik nog nooit geweest. Wat ik mij afvraag is of de route via Aosta en de Mont-Blanc tunnel goed te doen is?

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Reizen van Italie naar Chamonix

Bericht door JanP » di 28 nov 2017 12:45

Welkom op dit fijne forum.
In de jaren dat ik op de vrachtwagen reed sintduim.gif , heb ik veel via Aosta door de Mont Blanc tunnel gereden, met een caravan combinatie is het goed te doen sintduim.gif , er ligt aan de franse kant zeker één bocht in de afdaling die niet te snel moeten worden genomen, de gevolgen daarvan zijn volgens mij nog te zien, nou praat ik over 30 jaar geleden.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Reizen van Italie naar Chamonix

Bericht door JanP » di 28 nov 2017 13:52

JanP schreef:Welkom op dit fijne forum.
In de jaren dat ik op de vrachtwagen reed sintduim.gif , heb ik veel via Aosta door de Mont Blanc tunnel gereden, met een caravan combinatie is het goed te doen sintduim.gif , er ligt aan de franse kant zeker één bocht in de afdaling die niet te snel moeten worden genomen, de gevolgen daarvan zijn volgens mij nog te zien, nou praat ik over 30 jaar geleden.
Ik heb nog eens op de kaart gekeken, het zijn maar 4 bochten, waarvan de eerste bocht uit de tunnel ri. Chamonix, en de derde bocht het slimste zijn (voor een beladen vrachtwagen combinatie).
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Reizen van Italie naar Chamonix

Bericht door eurotrotter » di 28 nov 2017 19:24

Deze route via de Mont Blanc rij je met twee vingers in de neus,de autostrada loopt tot voorbij het dorpje Courmayeur,een kilometer of 3 voor de ingang van de tunnel.( de laatste drie kilometer is het een twee baans weg)
De afdaling aan de Franse kant stelt ook niks voor,er zitten 2 of 3 bochten in ,maar deze zijn zodanig breed dat je zelfs nog in de bocht in zou kunnen halen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Reizen van Italie naar Chamonix

Bericht door JanP » di 28 nov 2017 23:48

RE.gif
De afdaling aan de Franse kant stelt ook niks voor,er zitten 2 of 3 bochten in ,maar deze zijn zodanig breed dat je zelfs nog in de bocht in zou kunnen halen.[/quote]

Dat hadden die chauffeurs zeker ook gezegd scratch.gif , waarvan ik de combinatie's in de diepte heb zien liggen......???
Er zijn zelfs 2 noodbochten aangelegd om als er wat is gebeurd en er moet zwaar materiaal aan te pas komen om te bergen, het verkeer nog enigszin doorgelaten kan worden.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Reizen van Italie naar Chamonix

Bericht door eurotrotter » wo 29 nov 2017 21:13

RE.gif

NU moet je een caravan niet gaan vergelijken met een geladen vrachtwagen die te hard de bocht ingaat.
De afdaling van de Mont Blanc is geen enkel probleem,zelfs het stuk waaraan je refereerd ( de afdaling van le Chatelard naar St Gervais,de afdaling over de "oude "RN 205 ,die parallel loopt aan het Viaduc d' Egratz.is volkomen veilig.
Er is daar een snelheids beperking van 30 km/h voor voertuigen + 3,5 ton én voor voertuigen met aanhanger,en die sttat genoeg enduidelijk aangegeven.
Verder is de hele afdaling vanaf de aansluiting van de Rampe du tunnel tot de aansluiting op de autoroute bij St Gervais 4 baans weg
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Debat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 23 dec 2016 15:43

Re: Reizen van Italie naar Chamonix

Bericht door Debat » zo 13 mei 2018 18:35

Vorig jaar in Aosta geweest. Terugweg via Chamonix gegaan. Hele makkelijke route. Heel goed te doen met caravan.
Sprite Cruzer 460 SR, Audi A4 Allroad

Plaats reactie

Terug naar “Routes”