Over land naar Griekenland

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Over land naar Griekenland

Bericht door morjos » wo 18 okt 2017 23:36

Beste mensen,
Wij wilden volgend jaar gaarne Griekenland bezoeken met de caravan.
Het is niet de afstand die me afschrikt, doch eerder de te volgen routes en de landen die je door moet..

Tot Dubrovnik geen probleem, maar daarna is er Albanie, Kosovo, Servie en Montenegro....landen die niet meteen geboekstaafd staan als veilig. En waar te overnachten in die landen ??

Maak ik me terecht zorgen hieromtrent of zijn er onder jullie die deze trip al (recentelijk ?) gedaan hebben ???

Ik wil ook opmerken dat ik wel weet dat je via Italie en de ferry Patras of zo kunt, maar ik hoe niet van boeken van te voren bij tegenslag tegen de tijd rijden), of kan je zo in Bari of Rimini zonder boeking de ferry nemen ?

Kijk vol ondeduld uit naar jullie ervaringen..

gr
Jos
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Conradi » do 19 okt 2017 00:06

We hebben heel Griekenland, en veel eilanden, zo'n beetje kamperend gedaan, want Mrs, Conradi heeft een hele mooie Griekse achternaam :wink:

Over land ga je meestal wat verder van de kust, dus de oude Joegoslavië-route via Oostenrijk en dan Zagreb, Belgrado, Nis, Skopje en naar Thessaloniki. Ook wordt er via Hongarije gereden, dus Wenen, Boedapest Novi Sad en dan naar Belgrado.
Oversteek vanuit Ancona of Noordelijker is lang en duur. Wel zijn er boten waar je in de caravan kunt overnachten. Vanaf Bari varen vele boten, van oude schuiten tot super modern spul. Kun je vaak tot vlak van te voren boeken.

Hoewel Noord Griekenland prachtig is, o.a Oánnina en de kloosters bij Meteora, is voor de meeste het gebied rond de Golf van Korinthe en de Peloponnesos het doel. En dat is vanaf Thessaloniki (of Igoemenitsa als je met de boot komt) nog honderden kilometers. Over land heb je geen keus, met de boot kun je dan beter bij Patras aan land komen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Anvehe
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 17:29

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Anvehe » do 19 okt 2017 10:35

Ik ga dit draadje met belangstelling volgen. Ons plan is ook om over land naar Griekenland te gaan.
Zoals morjos al vraagt: Hoe is het met de veiligheid en met het kamperen in de verschillende landen?

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door PMT » do 19 okt 2017 10:42

Kijk ook eens op het Griekenland forum http://www.wageral.nl/oriste/
Is wel niet zo'n actief forum als deze maar genoeg mensen die over land gaan en daar ook overnachtingsadressen bij posten
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door erichendri » do 19 okt 2017 11:11

Camperforum kan je deze vraag ook goed stellen of
daar de zoekfunctie gebruiken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Ab » do 19 okt 2017 12:13

Over Montenegro kan ik melden dat het zeker niet onveilig is.
En bijzonder mooi.
Vorig jaar heb ik daar nog rondgereden evenals in Bosnië.
Niks onveiliger dan Nederland was mijn indruk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door morjos » do 19 okt 2017 13:22

RE.gif
Ab, waar heb je overnacht ?? Onderweg overnacht ik graag bij tankstations of parkings langs de (snel)weg, desnoods op industrieterreinen...
Denk je dat dit daar doenbaar is ?

En hoe zit het met campings in zuidelijke Balkan ?? Je kan wel op internet zoeken maar hoe betrouwbaar is dat ?? scratch.gif scratch.gif Op mooie plaatsen willen we wel een paar dagen vertoeven....het is bij mij niet van hup hup hup naar Groekenland en dan hup hup hup op 2 dagen weer tot thuis... thumbup.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Ab » do 19 okt 2017 13:33

Ik had de caravan niet mee..
We sliepen in een appartement.
Ik heb dus niet echt gekeken naar campings.
Het enige wat ik weet dat ik met mijn caravan Albanie niet in mag. Te groot.. [aschrik.gif]
Een tijdje geleden las ik dat toevallig bij de informatie van een caravanreis van de ANWB.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Jan van Vijven » do 19 okt 2017 13:35

Als je al twijfels hebt over de veiligheid aldaar snap ik niet dat je überhaupt overweegt om op parkeerplaatsen en industrieterreinen te overnachten.
Zelfs in ons relatief veilig deel van de wereld is dat al niet raadzaam.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Ab » do 19 okt 2017 14:12

Mee eens.
Ik kan je aanraden om de app van Archies te downloaden.
Er staan daar legio campings in. 35.000 of zo door heel Europa.
Zowel in Montenegro als Albanie vind je er heel veel zag ik net.
Ik weet alleen niet of je wel met jouw caravan Albanie in mag.
Zoals ik al eerder aangaf, mag ik dat in ieder geval niet.
De max lengte van een caravan mag incl dissel niet meer zijn dan 6.5 mtr.
In hoeverre deze wettelijke regel ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt weet ik niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door witjesm » do 19 okt 2017 14:59

Wij hebben zowel Montenegro als Albanie met de caravan gedaan. Prachtige landen en veilig. In Montenegro stonden we aan de baai van Kotor op camping Naluka. In Albanie op camping Pa Emer. Beide landen zijn echte aanraders!

RE.gif Klopt dat er een maximale lengte geld. Wij hebben het wel gedaan met 7.36 en dat was geen enkel probleem. Zijn onderweg nog veel langere combinaties tegengekomen. Wij zijn van Bari naar Durres gevaren en de Douane en Politie stonden te zwaaien en wezen ons de vrachtwagen uitgang omdat die makelijker te nemen was met de caravan.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Cdebruin » do 19 okt 2017 23:26

We zijn net 2weken terug rondreis gemaakt door griekenland door Bulgarije Albanië Montenegro
Prima te doen , 8500 km gereden
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door erichendri » vr 20 okt 2017 11:41

Lijkt mij ook wel een aparte regel, die lengte beperking.
Denk dat de meesten die naar Griekenland gaan met de caravan
er geen t@bje achter hebben hangen.

Eric knipoog.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Stef » vr 20 okt 2017 23:05

Het enige wat ik weet dat ik met mijn caravan Albanie niet in mag. Te groot.. [aschrik.gif]
Een tijdje geleden las ik dat toevallig bij de informatie van een caravanreis van de ANWB.[/quote]

Iets grotere caravan kopen , dan mag het wel ! weenie.gif
Moet wel een tandemasser zijn !! thumbup.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door morjos » di 28 nov 2017 15:55

Jan van Vijven schreef:Als je al twijfels hebt over de veiligheid aldaar snap ik niet dat je überhaupt overweegt om op parkeerplaatsen en industrieterreinen te overnachten.
Zelfs in ons relatief veilig deel van de wereld is dat al niet raadzaam.

Wij doen dat dan ook alleen in Duitsland, Frankrijk of Italie. Tot nog toe nooit iets gebeurd en : industrieterreinen worden door securityfirma's in het oog gehoeden, dus sta je daar relatief veilig. En op campings wordt ook wel gestolen hoor !! Als voormalig trucker héél veel overnacht op industriezones en nooit iets voor gehad.
..

Maar daar in de Balkan vertrouw ik het zo niet, en al zeker Kosovo en Montenegro. Daar we Dubrovnik nog eens graag hadden aangedaan (paar dagen op camping) gaar de trip verder via Kosovo (Pristina ?) en Montenegro (Skopje). Vrees dat dit niet in 1 rit doenbaar is tot Kalambaka en daarom mijn ongerustheid wat parking en industriezones betreft.

Ps : Te bang is ook niet goed...mis je te veel !!!
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Cdebruin » di 28 nov 2017 16:29

onze Caravan is 755 cm totaal incl dissel we hebben geen problemen ondervonden
in deze landen .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Abve

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Abve » di 28 nov 2017 18:19

morjos schreef:
Jan van Vijven schreef:Als je al twijfels hebt over de veiligheid aldaar snap ik niet dat je überhaupt overweegt om op parkeerplaatsen en industrieterreinen te overnachten.
Zelfs in ons relatief veilig deel van de wereld is dat al niet raadzaam.
..

Maar daar in de Balkan vertrouw ik het zo niet, en al zeker Kosovo en Montenegro. Daar we Dubrovnik nog eens graag hadden aangedaan (paar dagen op camping) gaar de trip verder via Kosovo (Pristina ?) en Montenegro (Skopje). Vrees dat dit niet in 1 rit doenbaar is tot Kalambaka en daarom mijn ongerustheid wat parking en industriezones betreft.

Ps : Te bang is ook niet goed...mis je te veel !!!
‘Te’ is nooit goed.
Een onveilig gevoel is afhankelijk van de situatie ter plaatse en zeer subjectief.
Je vraag vraagt eigenlijk om een bevestiging van je gevoelens maar dat is door een ander moeilijk te geven.
Ik logeer in het buitenland bijv. wel eens een nachtje bij een boer op het erf of in het centrum van een dorpje waar ook campers ( kunnen) staan. We denken dat dit laatste ook veilig is maar je weet het nooit.
Maar als één van ons er niet een goed ( veilig) gevoel bij heeft, gaat het niet door.
Dan zoeken we graag een camping of alternatief

Vorig jaar kwamen we op een avond ergens in Zuid-Noorwegen op een camping terecht waar allerlei figuren rondstapten waar we geen gerust gevoel bij hadden.
Ook het materiaal waarin men vertoefde zag er niet uit.
Ik had mij al ingeschreven maar we zijn een uurtje later met een smoes vertrokken.
Ik had nog niet betaald.
50 km verderop bij een boer gelogeerd.
Hij vertelde dat de betreffende camping slecht bekend stond.

Gevoelsmatig denk je dat Noorwegen heel veilig is. Maar ook dat kent z’n uitschieters, zoals overal.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door eurotrotter » di 28 nov 2017 19:10

morjos schreef:: industrieterreinen worden door securityfirma's in het oog gehoeden, dus sta je daar relatief veilig.
Reken er maar niet teveel op;securityfirma's zij commerciele instellingen en worden betaald door de bedrijven wiens eigendommen ze in de gaten houden.
Zien ze bij jouw caravan onraad zullen ze misschien de politie bellen,maar meer ook niet.
Verder rijden deze mensen een vaste route op het door hun te controleren gebied,wanneer de surveilance net voorbij is hebben slechtwillenden weer tijd genoeg om hun slag te slaan.

Truckers overnachten zelden op industrie terreinen,zeker niet als ze waardevolle goederen geladen hebben.
Dieven weten wat voor handel in de magazijnen zit,en dus ook wat er in de vrachtwagen,die geparkeerd is bij deze magazijnen voor de deur ,zit
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Ab » di 28 nov 2017 20:58

Cdebruin schreef:onze Caravan is 755 cm totaal incl dissel we hebben geen problemen ondervonden
in deze landen .
Dat vermoeden had ik al.
Wettelijk mag het niet, maar als er niet gehandhaafd wordt is er weinig aan de hand.
Ik denk dat iedereen daar ook wel weet dat het een onzin regel is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

henk visser

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door henk visser » wo 28 mar 2018 19:51

volg dit bericht, wij zouden begin mei 2018 ook graag over land naar Griekenland gaan. alle info is dus welkom

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Cdebruin » do 29 mar 2018 23:23

Geen enkel probleem gehad afgelopen jaar .je kan dit zonder problemen doen ,wel zorgen dat Al je papieren in orde zijn strenge controle bij de grenzen
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Jan van Vijven » vr 30 mar 2018 07:12

Wat is daar speciaal wat betreft controle?

Die papieren waren toch al in orde. je passeerde immers al enige grenzen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door morjos » zo 1 apr 2018 23:36

Ik had dit topic wel geopend en waren het ook van plan om naar Griekenland te caravannen, maar de plannen zijn intussen gewijzigd. Het wordt, via Wenen, Istrie en Venetië.

De onderneming werd me toch wat te groot.

Maar topic blijft toch interessant voor andere mensen die deze trip plannen.

Toch bedankt voor de vele reacties en goede raad :lol:
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Hellas
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 14 mar 2008 18:35
Locatie: Kala Nera
Contacteer:

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door Hellas » ma 2 apr 2018 13:30

zoals al eerder vermeld in dit forum, wij rijden sinds 2004 overland naar Griekenland. Wij reizen via Duitsland-Oostenrij-Hongarije-Servië-FYROM.
De wegen Servië zijn heel goed hier en daar is nog een stukje oud, maar we zien het elk jaar beter worden. De tol kan betaald worden in Euro’s of met een creditkaart, wij betaalde dit jaar 15,00 van grens Hongarije tot aan FYROM. De tarieven staan bij elk tol hokje aangegeven in beide valuta’s Dinars en Euro’s. Er zijn in de route nog 2 stukjes dat je door de bergen rijd net voor Predejane circa 25 Km (let wel kan al weer veranderd zijn want ze zijn druk bezig met de autoput). In FYROM is circa 22 Km waar de tegenliggers aan de andere kant van de berg rijden. De tol in FYROM kan ook betaald worden met Euro’s.
Er zijn nog niet zoveel campings in Servië, de volgende Campings camping Dunav, Zemun/Beograd oud maar schoon, nl.camping.info/servië/servië/camping-dunav-22163. Ook hier zijn ze bezig met het verbeteren van de camping. Dan heb je nog motel Predejane, http://www.motel-predejane.com/Eng/Home.asp naast het motel op een veld staan en circa 50 Km verder camping Enigma Vranje. Kleine camping met een groot zwembad www.enigmacamping.com.
Groetjes Leo en Joanna
TEC 470 TE - Nissan X Trial

HeLa
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 6 sep 2013 09:58
Locatie: NB

Re: Over land naar Griekenland

Bericht door HeLa » do 15 aug 2019 17:36

We gaan al een aantal jaren in mei en juni naar Griekenland maar met camping aan boord van Ancona naar Patras. Caravan lengte 5,70m, 1350kg
Bevalt goed, echter nu (geïnspireerd door het programma “we zijn er bijna” Balkan route) hebben we het plan om terug te rijden over land via de Balkan.
En wel Thessaloniki, Noord Macedonië, Servië, Hongarije, Tsjechië, Duitsland, Nederland
De route via Tsjechië is zo’n 30km om tov Oostenrijk maar leek ons wel leuk.
Er staat natuurlijk al wat nuttige informatie in dit forum maar we zij inmiddels al in 2019 en alle tips zijn welkom.
RE.gif
Dethleffs Camper 470 / Mitsubishi Eclipse Cross

Plaats reactie

Terug naar “Routes”