Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Dukcer » do 20 jul 2017 20:27

Precies en dat is nu juist het probleem scratch.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door PD » do 20 jul 2017 20:38

Ik heb nog nooit over de franse variant nagedacht, wij rijden altijd via Duitsland en dat bevalt ons goed. Van de Baustelles heb je maar beperkt hinder en de inhaalverboden interpreteer ik op basis van verkeersveiligheid.

We hebben Tempo100 en dat rijd ik dan ook thumbup.gif
Laatst gewijzigd door PD op do 20 jul 2017 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ruud+Petra

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Ruud+Petra » do 20 jul 2017 20:39

RE.gif RE.gif
Dat snap ik.

Maar je moet er ook geen enorm probleem van maken. Het is 'maar een autorit'. En of je nu een half uur eerder of later in Basel aankomt: so what.

Uiteindelijk denk ik dat er geen meest ideale route is (behalve dat de een absoluut over de A61 wil rijden en de ander via Frankrijk).

Ik ga me niet voor de tweede of derde keer verdedigen of anderen proberen te overtuigen dat over Frankrijk prettiger is. Ik vind dat fijner, en de ander niet. Prima. No problem. Ik heb een Sprite caravan en ben er erg blij mee, de ander vindt hem lelijk. So what.

Want je zult zien, als je voor Frankrijk kiest dat er zich geheid onderweg iets raars gaat voordoen waardoor je zegt: "dat nooit meer". Bijvoorbeeld een onverwachte enorm lange colonne militaire voertuigen die 70 rijden of een enorm verkeersinfarct door een verongelukte vrachtwagen die de hele snelweg blokkeert waardoor iedereen door dorpjes moet worden omgeleid. Of omgekeerd, als je voor de A61 kiest.

En anders kijk je hoeveel er voor Frankrijk kiezen en hoeveel voor de A61 en de meeste stemmen gelden.

Sterkte !!!!!

thumbup.gif

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Dukcer » do 20 jul 2017 21:08

RE.gif ik ben er uit, heen via Frankrijk en terug via de a61 haphop.gif

Ruud+Petra

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Ruud+Petra » do 20 jul 2017 21:09

Top keuze. En volgend jaar omgekeerd.
thumbup.gif

Koki
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar 2015 20:31
Locatie: Westerkwartier

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Koki » do 20 jul 2017 21:51

@Ruud+Petra, ik zie op jullie kaartje dat jullie via Bastogne en Martelange rijden, de N4.
Ik heb deze weg jaren geleden eens gereden en die was vrij slecht qua wegdek.
Is de N4 verbeterd ?
Vertrouwen is goed maar controle is beter.

Ruud+Petra

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Ruud+Petra » do 20 jul 2017 23:23

Goh, ik zie dat nu pas dat Google Maps inderdaad die route aangeeft. Dat heb je goed gezien. Nee, ik blijf gewoon op de E25 rijden.

Ik heb bijgaand een nieuwe routekaartje aangemaakt, maar er nu op gelet dat hij de snelweg blijft volgen. Je ziet dat het qua kilometers en tijd nauwelijks uitmaakt. Logisch, want door die dorpjes met hun 50 km/u en stoplichten en rotondes etc. houdt ontzettend op.

Overigens heb ik me één keer laten verleiden om een afkorting te nemen in Frankrijk om die grote 'bocht' bij Straatsburg af te korten via Marmoutier en Molsheim (zie rode streepje). Nu, dat doe ik nooit meer. Zelfde verhaal: dorpjes, rotondes stoplichten, etc. Er kwam geen eind aan.

Maar de ander vindt dat prachtig en doet niets liever. Prima hoor. Maar niks voor mij.
Bijlagen
Naamloos.png

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door karelV » vr 21 jul 2017 00:08

eurotrotter schreef:
karelV schreef:Wij rijden ook via Frankrijk richting Bazel en bevalt ons prima en ik kan me niet herinneren dat we vorig jaar in Frankrijk tol hebben betaald, de éérste tolweg voor zover ik me kan herinneren was op de Zwitserland vignetten na dan in Italië.
Goede reis en prettige vakantie alvast, wij vertrekken a.s. zaterdag ook via dezelfde route als ik hier aangaf naar het gardameer. Vertrekdag is aangepast van Zondag naar Zaterdag (dit stelde mijn vrouw voor) en dan op een rustigere manier over de reis te doen met meerdere overnachtingen (tussenstops mrgreen.gif ). Vond/vind dit een heel goed plan dus vandaar blij.gif
Ligt eraan hoe je gereden bent,via Luxemburg - Metz-Strassbourg -Basel ontkom je (tot Strassbourg) niet aan de tolweg,of je moet via de RN gaan.
Je kunt ook tolvrij via Metz-Nancy- Epinal-Mulhouse rijden( vanaf Remiremont 2 baans weg,via de col de Bussang)) naar Basel rijden,dit is inn afstand het kortste maar kost je evenveel tijd.

https://www.google.nl/maps/dir/49.46484 ... m0!1m0!3e0

Ga je over Duitsland kun je ook de A 61 rijden tot kreuz Mutterstadt,daar de A 65 nemen (richting Landau/Karlsruhe)dan bij Kandel-sud de( smalle) B 9 nemen richting Lauterburg/Strassbourg.
Die B 9 gaat na een km of 10 ,aan de Franse grens bij lauterburg ,over in de Franse A 35 naar Basel.

https://www.google.nl/maps/dir/51.33309 ... m2!4m1!3e0




Dit schreef je vorig jaar nog aan mij gericht in een soortgelijke post, 1) Metz - Nancy - Epinal - Mulhouse - Basel (CH) 269 km./ 3 u en 10 min. rijtijd Tol € 0,00
2) Metz - Nancy - Colmar - Mulhouse - Basel (CH) 268 km./ 3 u en 20 min. rijtijd Tol € 0,00
3) Metz - Strasbourg - Molsheim - Colmar - Mul - Basel (CH) 275 km./ 2 u en 55 min. rijstijd Tol € 8,99

Kloppen deze gegevens nog of is er in deze situatie nog iets veranderd?
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Daphne » vr 21 jul 2017 00:15

RE.gif

Wij hebben bijna 2 weken geleden voor Straatsburg-Metz € 20,50 aan tol betaald.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Nicky_GTS
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 3 nov 2013 14:09

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Nicky_GTS » vr 21 jul 2017 07:02

Waarom niet allebei proberen? Zo kun je vooor jezelf ontdekken wat je fijn vindt rijden. En voor de tol in Frankrijk hoef je het niet te laten, dat is maar heel minimaal. Wij doen dat wel vaker, zo zie je op de terug reis ook weer wat anders.
Renault Laguna 2.0 Estate met aan de trekhaak een Hobby Excelent easy 460 ufe

Ruud+Petra

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Ruud+Petra » vr 21 jul 2017 08:48

Daphne schreef:RE.gif

Wij hebben bijna 2 weken geleden voor Straatsburg-Metz € 20,50 aan tol betaald.
En als je de financiën wilt laten meewegen in je beslissing besef dat je in Luxemburg voor ongeveer 1 euro de liter (benzine iets meer en diesel iets minder) kunt tanken.
Als je het er tenminste voor over hebt om een half uur in de rij te staan bij die twee tankstations aan de snelweg. Scheelt ook weer minimaal een tientje of wellicht 20 euro (ligt eraan hoeveel liter je kunt tanken).

arnovariante

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door arnovariante » vr 21 jul 2017 08:53

RE.gif
Dat heb ik er zeker niet voor over!
Als het daarom moet gaan kun je beter thuis blijven.
[aschrik.gif]

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Dukcer » vr 21 jul 2017 09:11

RE.gif Nee ik ook niet maar er zijnnhele volksstammen die het er wel voor over hebben.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door karelV » vr 21 jul 2017 09:50

RE.gif

Like me........ mrgreen.gif zijn toch weer 2 kratten bier knipoog.gif awhoea.gif awhoea.gif en daar doe ik iets langer over om die leeg te maken dan de wachttijd van het tanken knipoog.gif awhoea.gif awhoea.gif

weer on topic; wij rijden definitief door Frankrijk knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door eurotrotter » vr 21 jul 2017 10:03

Ruud+Petra schreef:

Als je het er tenminste voor over hebt om een half uur in de rij te staan bij die twee tankstations aan de snelweg. .
Luxemburg heeft wel meer dan alleen deze twee tankstations op de snelweg hoor. mrgreen.gif
Als je b.v . de eerste afslag( Capelle) eraf gaat over de grens( op de heenreis)op t eind van de afrit rechts af gaat,overde snelweg,en dan na 2 km is er een grote rotonde en zie links een grote Total pomp.
Als je,op de terugreis de tweede afslag Arlon neemt ende A4 naar Bastogne neemt kom je door Martelange,waar de rechterkant vande weg Luxemburgs gebied is en helemaal volstaat met een dikke tien tankstations
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 21 jul 2017 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onjuist quoten gewijzigd
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door eurotrotter » vr 21 jul 2017 10:16

Daphne schreef:RE.gif

Wij hebben bijna 2 weken geleden voor Straatsburg-Metz € 20,50 aan tol betaald.
Klopt,en in de classe 1,solo auto of niet hoger dan 2 mtr is het € 13,10.


Totaal off topic mrgreen.gif mrgreen.gif maar op deze site kun je,voor heel Frankrijk, precies berekenen wat je tolkosten zijn:

http://www.autoroutes.fr/fr/itineraires.htm

Kies begin en eindtraject.
Kies soort route.
Kies type de vehicule ( voiture>voiture avec caravan)
je krijgt dan A;tarief autoroute en B; tarief brandstof.

( voor Italië is t deze site: http://www.autostrade.it/autostrade-gis/percorso.do )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Mees

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Mees » vr 21 jul 2017 10:25

Diverse keren beide routes genomen.
Elke keer geven ze een 'ander beeld' dan de voorgaande keer, zoals het in je geheugen is achtergebleven.
.....het weer, de drukte, het tijdstip, de dag, voor- hoog- of naseizoen, heen- of terugreis....
en het bioritme & humeur van het reisgezelschap, zijn van invloed.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door karelV » vr 21 jul 2017 12:35

eurotrotter schreef:[

Als je,op de terugreis de tweede afslag Arlon neemt ende A4 naar Bastogne neemt kom je door Martelange,waar de rechterkant vande weg Luxemburgs gebied is en helemaal volstaat met een dikke tien tankstations

De oude vroegere weg dus toen daar nog geen snelweg lag knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Nicky_GTS
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 3 nov 2013 14:09

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Nicky_GTS » vr 21 jul 2017 13:04

A4 is de N4 knipoog.gif. Is trouwens een leuke route zo om te volgen.
Renault Laguna 2.0 Estate met aan de trekhaak een Hobby Excelent easy 460 ufe

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door JanPunne » vr 21 jul 2017 13:37

eurotrotter schreef:
Ruud+Petra schreef:

Als je het er tenminste voor over hebt om een half uur in de rij te staan bij die twee tankstations aan de snelweg. .
Luxemburg heeft wel meer dan alleen deze twee tankstations op de snelweg hoor. mrgreen.gif
Als je b.v . de eerste afslag( Capelle) eraf gaat over de grens( op de heenreis)op t eind van de afrit rechts af gaat,overde snelweg,en dan na 2 km is er een grote rotonde en zie links een grote Total pomp.
Als je,op de terugreis de tweede afslag Arlon neemt ende A4 naar Bastogne neemt kom je door Martelange,waar de rechterkant vande weg Luxemburgs gebied is en helemaal volstaat met een dikke tien tankstations
Dat klopt helemaal!
En een vrij grote parkeerplaats achter het tankstation.
Wij namen in het verleden altijd deze pomp en konden altijd direct tanken.
Onbegrijpelijk dat mensen toch altijd weer voor de snelwegvariant kiezen scratch.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door PMT » vr 21 jul 2017 13:59

De laatste jaren nemen wij altijd de N4 zowel naar het zuiden als terug. Wij deden dan camping Officiel in Arlon aan maar vaker camping Sud in Attert die 7km noordelijker ligt. Helaas is deze camping afgelopen najaar gesloten en naar ik begreep staat deze nu ook te koop.
Ondanks dat het wegdek soms te wensen over laat vind ik het wel een prettig stuk. Voor mensen die naast brandstof en sigaretten goedkoop drank willen kopen, is dit in tegenstelling tot de snelweg hier nog steeds verkrijgbaar bij de tankstations.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Koki
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar 2015 20:31
Locatie: Westerkwartier

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Koki » vr 21 jul 2017 18:40

Wij denken er over om ook de Franse route te nemen.
De laatste twee jaar via Duitsland en Zwitserland naar Italie gereden.
De eerste stop was beide keren in Neuenburg am Rhein op de Drielander Camping.
Die camping is ons goed bevallen, prima restaurantje op de camping.
Is er op de route via Frankrijk een vergelijkbare camping op ongeveer 800km van Groningen.
Wat voor ons van belang is een restaurantje / snackbar zodat we zelf niet hoeven te koken.
Dit mag ook in het dorpje of stadje op loopafstand van de camping.

Wie heeft een tip ?
Vertrouwen is goed maar controle is beter.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door JanPunne » vr 21 jul 2017 19:28

Op http://www.camping-frankrijk.nl kun je onder " campings" zoeken naar "zoeken op kaart".
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ruud+Petra

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Ruud+Petra » vr 21 jul 2017 20:48

Koki schreef:Wij denken er over om ook de Franse route te nemen.
Is er op de route via Frankrijk een vergelijkbare camping op ongeveer 800km van Groningen.
Wat voor ons van belang is een restaurantje / snackbar zodat we zelf niet hoeven te koken.
Dit mag ook in het dorpje of stadje op loopafstand van de camping.

Wie heeft een tip ?
Je die heb ik.

Camping Villey le Sec, Rue de la Gare, Villey-le-Sec, Frankrijk

Ongeveer 700 km vanaf Groningen, net ten zuidoosten van Nancy. Een heel goed verzorgde camping aan de Moezel, vlakbij de snelweg. De plekken zijn groot, heel goed verzorgd en op het terrein is een goed restaurant met een echte menukaart (dus niet alleen maar patat of spaghetti).

We hebben er verleden jaar op de terugreis van Spanje een nachtje op gestaan maar had er graag langer gestaan.
Bijlagen
Screenshot_20170721-204558.png

Ruud+Petra

Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk

Bericht door Ruud+Petra » vr 21 jul 2017 20:53

arnovariante schreef:RE.gif
Dat heb ik er zeker niet voor over!
Als het daarom moet gaan kun je beter thuis blijven.
[aschrik.gif]
Ik ook niet. Heb geen zin om daar een half uur te staan.
Maar er blijken dus alternatieven te zijn.
Maar goed, als je tol zonde geld vindt (is ook zo) dan is dat een manier om het te compenseren.
Maar ook voor mij geen reden om zo te rijden.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”