Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 18 mei 2015 18:08
Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Goedenavond,
Over twee weken vertrekken wij naar Lago Maggiore met tussenstop van een kleine week in Zwitserland (Raron). Nu kan ik via Frankrijk of via Duitsland naar Zwitserland. Wij rijden op zondag en ben in bezit van tempo 100. Ik ben op zoek naar ervaringen voor beide routes om een goede keuze te maken. Graag hoor ik tips en verhalen van jullie kant.
Alvast dank.
Gr.
Dave
Over twee weken vertrekken wij naar Lago Maggiore met tussenstop van een kleine week in Zwitserland (Raron). Nu kan ik via Frankrijk of via Duitsland naar Zwitserland. Wij rijden op zondag en ben in bezit van tempo 100. Ik ben op zoek naar ervaringen voor beide routes om een goede keuze te maken. Graag hoor ik tips en verhalen van jullie kant.
Alvast dank.
Gr.
Dave
Vw Passat Variant 1.6tdi DSG uit 2015, Burstner Ventana 455ts uit 2004
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Ligt er ook aan van waar uit Nederland je wil vertrekken. Door Frankrijk heb je natuurlijk wel tolwegen.
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Ik ben jaren via België, Luxemburg, Frankrijk (Straatsburg, Mulhouse) en vervolgens bij Basel Zwitserland binnen gereden op weg naar Italië. Ik woon in Zuid-Limburg.
Het is een verademing ten opzichte van het rijden in Duitsland. Geen kip op de weg, met name vanaf Metz (A4, A35).
En het deelt zich zo lekker op, rijden door die verschillende landen.
Het is een verademing ten opzichte van het rijden in Duitsland. Geen kip op de weg, met name vanaf Metz (A4, A35).
En het deelt zich zo lekker op, rijden door die verschillende landen.
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Staat Raron al vast? De daar gelegen camping liggen volgens mij allemaal aan die drukke doorgaande weg. Hebben er twee jaar gestaan.Daveburstner schreef:Goedenavond,
Over twee weken vertrekken wij naar Lago Maggiore met tussenstop van een kleine week in Zwitserland (Raron). Nu kan ik via Frankrijk of via Duitsland naar Zwitserland. Wij rijden op zondag en ben in bezit van tempo 100. Ik ben op zoek naar ervaringen voor beide routes om een goede keuze te maken. Graag hoor ik tips en verhalen van jullie kant.
Alvast dank.
Gr.
Dave
De laatste drie jaar hebben we gekozen voor Camping Mühleye in Visp. Deze ligt op loopafstand van het centrum/Station. Mooi uitgangspunt voor bezienswaardigheden in de regio.
En bovendien erg rustig gelegen.
We komen zelf uit de regio Arnhem. Steken bij Venlo de grens over om zo via Karlsruhe richting Basel te rijden.
Verder de autotrein Kandersteg-Goppenstein.
Vanuit Visp kan je via Brig een mooie doorsteek maken via de Simplonpas richting het Lago Maggiore. Heerlijk hoor!
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Zeker op zondag zou ik gewoon de A61 pakken en bij Speyer of Karlsruhe de Rijn oversteken richting Basel.
Op zondag rijden er nauwelijks vrachtwaggels in Duitsland.
Waarom zou je dan tol gaan betalen in Frankrijk?
Op zondag rijden er nauwelijks vrachtwaggels in Duitsland.
Waarom zou je dan tol gaan betalen in Frankrijk?
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Laat ik voorop stellen dat iedereen dat moet kiezen waar hij zich het prettigst bij voelt. De een vindt tol betalen geen probleem, de ander weggegooid geld. De een wil graag ongestoord doorrijden, de ander heeft geen problemen met om het half uur een vertragende 'Baustelle'.arnovariante schreef:Zeker op zondag zou ik gewoon de A61 pakken en bij Speyer of Karlsruhe de Rijn oversteken richting Basel.
Op zondag rijden er nauwelijks vrachtwaggels in Duitsland.
Waarom zou je dan tol gaan betalen in Frankrijk?
Ik heb een hekel aan wegwerkzaamheden (en aan die betonplaten ten zuiden van Freiburg waarvan ik meen dat die er nog altijd zijn).
Wenn die Temperaturen über 30 Grad steigen, droht auf einigen Autobahnen in Deutschland die Gefahr sogenannter Bow-ups: Betonfahrbahnen können dann plötzlich aufplatzen.
Derzeit gilt deshalb auf Abschnitten der Autobahnen A5 und A6 ein Tempolimit von 80 km/h. Die Beschränkungen gelten bis auf Weiteres zwischen 10 Uhr und 20 Uhr.
Niet zozeer vanwege bovenstaand 'gevaar' maar wel vanwege dat constant gebonk en die vele wegwerkzaamheden rij ik veeeeeeeeeeeeel liever door Frankrijk. En hoewel iedereen denkt dat via Frankrijk rijden een omweg is zijn die extra kilometers te verwaarlozen. Zie bijgaand kaartje (inclusief de wegwerkzaamheden).
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Wij vertrekken over 2 weken naar Italie (oostkust) op zaterdag en gaan nu ook door Frankrijk.
De afgelopen 4 jaar op zowel zaterdag als zondag door Duitsland gereden en ben even klaar met al die 'Baustelle' en kilometers lange inhaalverboden. Heb je een collega caravaner voor je die niet harder durft/kan dan 80 dan hang je er zo een uur achter.
De afgelopen 4 jaar op zowel zaterdag als zondag door Duitsland gereden en ben even klaar met al die 'Baustelle' en kilometers lange inhaalverboden. Heb je een collega caravaner voor je die niet harder durft/kan dan 80 dan hang je er zo een uur achter.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
RE.gif
Heb je een collega caravaner voor je die niet harder durft/kan dan 80 dan hang je er zo een uur achter.
Dat heeft toch niks met durf/kan te maken, volgens mij mag je in Duitsland met een caravan/aanhanger niet harder dan 80 km, of je moet er een sticker100 km op de caravan hebben.
Heb je een collega caravaner voor je die niet harder durft/kan dan 80 dan hang je er zo een uur achter.
Dat heeft toch niks met durf/kan te maken, volgens mij mag je in Duitsland met een caravan/aanhanger niet harder dan 80 km, of je moet er een sticker100 km op de caravan hebben.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Maar door die inhaalverboden mag je er niet langs .....
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Bedoel het ook cynisch. Kan evengoed een vrachtwagen zijn. Heb zelf ook geen tempo 100 op deze hut, maar rijd toch wel graag minstens de 80-85 GPS kilometers.JanP schreef: Dat heeft toch niks met durf/kan te maken, volgens mij mag je in Duitsland met een caravan/aanhanger niet harder dan 80 km, of je moet er een sticker100 km op de caravan hebben.
edit: Had op mijn vorige hut een tempo 100, maar daar zelden gebruik van kunnen maken. Drukte, inhaalverboden, baustelle...
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 18 mei 2015 18:08
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Dank jullie voor de info. Woon zelf in Tilburg, dus steek hier zo de grens over richting Antwerpen. Ik heb inderdaad wel Eem tempo 100 sticker, maar vrees voor alle wegwerkzaamheden en inhaalverboden. Met name op de A61.....ik ga me nog eens beraden.
We gaan zelf naar Santa Monica. Goede verhalen gehoord over de camping en de omgeving. Wil met de kids en vrouw leuke uitstapjes gaan maken aldaar. Vervolgens door naar Italië voor twee weken Isolino.
We gaan zelf naar Santa Monica. Goede verhalen gehoord over de camping en de omgeving. Wil met de kids en vrouw leuke uitstapjes gaan maken aldaar. Vervolgens door naar Italië voor twee weken Isolino.
Vw Passat Variant 1.6tdi DSG uit 2015, Burstner Ventana 455ts uit 2004
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Zolang het gewoon rijd vind ik dat wij als caravanners niet veel tijd verliezen in Baustellen.
De meesten rijden rond de 100 km/uur, in de meeste Baustellen mag je 80, heel soms 60, maar meestal is dat maar een klein stukje.
De meesten rijden rond de 100 km/uur, in de meeste Baustellen mag je 80, heel soms 60, maar meestal is dat maar een klein stukje.
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Ik zou zelf via Frankrijk gaan. Ook op zondag. Ja de autoroute kost geld maar is dan ook veel beter dan de Duitse snelwegen met alle Baustellen, tankstations en parkeerplaatsen die overvol zijn met vrachtwagens waar je ook nog eens vaak tussen moet parkeren om dan "lekker" in de urinelucht uit te stappen.
Caravanloos.
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Wij rijden ook via Frankrijk richting Bazel en bevalt ons prima en ik kan me niet herinneren dat we vorig jaar in Frankrijk tol hebben betaald, de éérste tolweg voor zover ik me kan herinneren was op de Zwitserland vignetten na dan in Italië.
Goede reis en prettige vakantie alvast, wij vertrekken a.s. zaterdag ook via dezelfde route als ik hier aangaf naar het gardameer. Vertrekdag is aangepast van Zondag naar Zaterdag (dit stelde mijn vrouw voor) en dan op een rustigere manier over de reis te doen met meerdere overnachtingen (tussenstops ). Vond/vind dit een heel goed plan dus vandaar
Goede reis en prettige vakantie alvast, wij vertrekken a.s. zaterdag ook via dezelfde route als ik hier aangaf naar het gardameer. Vertrekdag is aangepast van Zondag naar Zaterdag (dit stelde mijn vrouw voor) en dan op een rustigere manier over de reis te doen met meerdere overnachtingen (tussenstops ). Vond/vind dit een heel goed plan dus vandaar
Caravan die getrokken wordt door een auto
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
[quote="arnovariante"]Op zondag rijden er nauwelijks vrachtwaggels in Duitsland. [quote]
Die vrachtwaggels is t probleem niet Arno.
Het is meestal het totale beroepsverkeer dat zich op werkdagen op de weg bevind,dat hoeft niet alleen eenvrachtwaggel te zijn ,maar ook n aannemer die met zij bestelbus met betonmolen erachter van de autobahn gebruik maakt,of de zakenman,met zijn leaes auto,bomvol opties ,en vertrouwend op allerlei veiligheids systemen,intussen "zaken doende"de file te ;laat opmerkt en vol in de ankers moet om een aanrijding te vermijden
Of de schipper,met zn snelle bus,die zijn bemanning af gaat lossen,en rijdende weg met de crew overlegt hoe ze t beste de wasserschutzpolizei kunnen omzeilen,en nog net op de linkerbaan tot stilstand kan komen omdat een zondagrijder uit de rechterfile kwam. .
Die vrachtwaggels is t probleem niet Arno.
Het is meestal het totale beroepsverkeer dat zich op werkdagen op de weg bevind,dat hoeft niet alleen eenvrachtwaggel te zijn ,maar ook n aannemer die met zij bestelbus met betonmolen erachter van de autobahn gebruik maakt,of de zakenman,met zijn leaes auto,bomvol opties ,en vertrouwend op allerlei veiligheids systemen,intussen "zaken doende"de file te ;laat opmerkt en vol in de ankers moet om een aanrijding te vermijden
Of de schipper,met zn snelle bus,die zijn bemanning af gaat lossen,en rijdende weg met de crew overlegt hoe ze t beste de wasserschutzpolizei kunnen omzeilen,en nog net op de linkerbaan tot stilstand kan komen omdat een zondagrijder uit de rechterfile kwam. .
Laatst gewijzigd door eurotrotter op wo 19 jul 2017 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Ligt eraan hoe je gereden bent,via Luxemburg - Metz-Strassbourg -Basel ontkom je (tot Strassbourg) niet aan de tolweg,of je moet via de RN gaan.karelV schreef:Wij rijden ook via Frankrijk richting Bazel en bevalt ons prima en ik kan me niet herinneren dat we vorig jaar in Frankrijk tol hebben betaald, de éérste tolweg voor zover ik me kan herinneren was op de Zwitserland vignetten na dan in Italië.
Goede reis en prettige vakantie alvast, wij vertrekken a.s. zaterdag ook via dezelfde route als ik hier aangaf naar het gardameer. Vertrekdag is aangepast van Zondag naar Zaterdag (dit stelde mijn vrouw voor) en dan op een rustigere manier over de reis te doen met meerdere overnachtingen (tussenstops ). Vond/vind dit een heel goed plan dus vandaar
Je kunt ook tolvrij via Metz-Nancy- Epinal-Mulhouse rijden( vanaf Remiremont 2 baans weg,via de col de Bussang)) naar Basel rijden,dit is inn afstand het kortste maar kost je evenveel tijd.
https://www.google.nl/maps/dir/49.46484 ... m0!1m0!3e0
Ga je over Duitsland kun je ook de A 61 rijden tot kreuz Mutterstadt,daar de A 65 nemen (richting Landau/Karlsruhe)dan bij Kandel-sud de( smalle) B 9 nemen richting Lauterburg/Strassbourg.
Die B 9 gaat na een km of 10 ,aan de Franse grens bij lauterburg ,over in de Franse A 35 naar Basel.
https://www.google.nl/maps/dir/51.33309 ... m2!4m1!3e0
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
RE.gif
Die B9 vind ik ook helemaal niet lekker rijden, vanaf de 65 naar Iffezheim vind ik het maar een roteind rijden.
En ook daar veel vrachtwagens.
En veel lokaal verkeer die allemaal de drukte op de A5 mijden.
En uiteraard besef ik best dat de vrachtwaggels niet alleen het probleem zijn.
Maar het zijn wel de voertuigen waar ik me by far het meest aan erger, vandaar dat ik ze noem.
En als je dan die voertuigen op zondag het minst tegenkomt is dat een heerlijkheid.
Die B9 vind ik ook helemaal niet lekker rijden, vanaf de 65 naar Iffezheim vind ik het maar een roteind rijden.
En ook daar veel vrachtwagens.
En veel lokaal verkeer die allemaal de drukte op de A5 mijden.
En uiteraard besef ik best dat de vrachtwaggels niet alleen het probleem zijn.
Maar het zijn wel de voertuigen waar ik me by far het meest aan erger, vandaar dat ik ze noem.
En als je dan die voertuigen op zondag het minst tegenkomt is dat een heerlijkheid.
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
in Duitsland zijn enorm veel wegwerkzaamheden! Ookal is zondag vertrekken ideaal dan heb je nog steeds wel last van wegwerkzaamheden die er veel zijn in Duitsland. Ik zou zeker rijden via Frankrijk, over dat stukje betaal je maar heel iets tol en het rijdt lekker rustig, ik vind het een ideale route.
Als je via Frankrijk gaat zal ik vanuit Tilburg via Maastricht- Luik rijden ipv Antwerpen- Brussel. De route is mooier en een betere wegdek!
Goede reis alvast!
Als je via Frankrijk gaat zal ik vanuit Tilburg via Maastricht- Luik rijden ipv Antwerpen- Brussel. De route is mooier en een betere wegdek!
Goede reis alvast!
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
arnovariante schreef:Zolang het gewoon rijd vind ik dat wij als caravanners niet veel tijd verliezen in Baustellen.
De meesten rijden rond de 100 km/uur, in de meeste Baustellen mag je 80, heel soms 60, maar meestal is dat maar een klein stukje.
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
- Locatie: Haarlem
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Wij rijden altijd over Duitsland en ergere ons altijd weer aan die Baustellen en de vele opstoppingen.
Voor de eerste maal hebben wij de caravan op de camping in Italie laten staan want wij gaan nu 2x
1xvoor en 1xna de grote drukte en zijn met de enkele wagen naar huis gereden,dat ging al een stuk
Beter 1150km in 12 uur.Wij willen nu wij toch zonder caravan zijn,een keer over Frankrijk rijden
En kijken hoe dat bevalt,ik laat het eind September even weten.
Voor de eerste maal hebben wij de caravan op de camping in Italie laten staan want wij gaan nu 2x
1xvoor en 1xna de grote drukte en zijn met de enkele wagen naar huis gereden,dat ging al een stuk
Beter 1150km in 12 uur.Wij willen nu wij toch zonder caravan zijn,een keer over Frankrijk rijden
En kijken hoe dat bevalt,ik laat het eind September even weten.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Mark09 schreef:in Duitsland zijn enorm veel wegwerkzaamheden! Ookal is zondag vertrekken ideaal dan heb je nog steeds wel last van wegwerkzaamheden die er veel zijn in Duitsland. Ik zou zeker rijden via Frankrijk, over dat stukje betaal je maar heel iets tol en het rijdt lekker rustig, ik vind het een ideale route.
Als je via Frankrijk gaat zal ik vanuit Tilburg via Maastricht- Luik rijden ipv Antwerpen- Brussel. De route is mooier en een betere wegdek!
Goede reis alvast!
Het stuk waarover je tol betaald in Frankrijk ( Metz-St Avold-Strassbourg)( € 20,10)rijdt inderdaad erg rustig.
Je moet er wel rekening mee houden dat , na de samenvloeing van der A 35( die vanaf de Duitse grens komt) en de A 4(ten noorden van Strasbourg) het erg drukkan worden met vrachtverkeer en andere weggebruikers, die de Duitse A5,die parallel loopt met de Frankrijk route,willen ontwijken.
Deze route is n.l tolvrij en dat trekt veel vrachtverkeer die in Duitsland mautplichtig zijn,en zo nogal wat geld uitsparen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
RE.gif
Heb je daar op zaterdag en zondag ook last van?
Heb je daar op zaterdag en zondag ook last van?
Laatst gewijzigd door Daphne op do 20 jul 2017 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
Nee,maar dan rijdt er over het Duitse traject ook minder vrachverkeer.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
RE.gif wat is nu wijsheid, over de a61 of via frankrijk?
Re: Zwitserland via Duitsland of via Frankrijk
De een vindt dit, de ander dat. En ieder denkt dat zijn keuze de beste is.
Dus lees alles door en kies dat waar je je het beste bij voelt.
Dus lees alles door en kies dat waar je je het beste bij voelt.