Route Clermont-Ferrand --> Millau
Route Clermont-Ferrand --> Millau
Goedemorgen allemaal,
Eind juli ga ik naar een camping in Millau.
Rijd dit jaar voor het eerst met een Renault Megane station 1.5 dci (2012, 1183kg) en een Caravelair Antares 426 (max 100kg geladen). Voorheen had ik een Scenic 2.0 benzine uit 2003.
Nu hoor ik veel verhalen over de A75 richting het zuiden: veel steile hellingen, veel steile dalingen, af te raden voor caravans, beter andere route nemen, etc.
Mijn concrete vragen:
1) Kan ik in mijn geval met een gerust hart de A75 nemen (rekening houdend met de snelheden, verkeersborden etc).
2) Zijn de steile stukken ook al tot Millau of begint dat pas na Millau?
3) Zit er verschil tussen de heen- en terugreis? Qua veel stijgen of veel dalen, etc
4) Wat zijn de max. hellingspercentages (klimmen en dalen) die ik kan verwachten?
Ik had al gekeken voor een andere route maar dat zou dan eventueel de A20 worden vanaf Vierzon en dan ergens vanaf Cahors ofzo een stuk binnendoor. Maar weet niet of die weg vlakker is of niet?
Kosten voor tol, extra brandstof maakt voor mij niets uit (tot op zekere hoogte ;-) ). Ook een beetje extra tijd kwijt maakt me niks uit: het is tenslotte vakantie. Als ik maar met een gerust hard met het gezin in de auto zit.
Alvast dank voor jullie meningen, ervaringen, tips en adviezen!
Eind juli ga ik naar een camping in Millau.
Rijd dit jaar voor het eerst met een Renault Megane station 1.5 dci (2012, 1183kg) en een Caravelair Antares 426 (max 100kg geladen). Voorheen had ik een Scenic 2.0 benzine uit 2003.
Nu hoor ik veel verhalen over de A75 richting het zuiden: veel steile hellingen, veel steile dalingen, af te raden voor caravans, beter andere route nemen, etc.
Mijn concrete vragen:
1) Kan ik in mijn geval met een gerust hart de A75 nemen (rekening houdend met de snelheden, verkeersborden etc).
2) Zijn de steile stukken ook al tot Millau of begint dat pas na Millau?
3) Zit er verschil tussen de heen- en terugreis? Qua veel stijgen of veel dalen, etc
4) Wat zijn de max. hellingspercentages (klimmen en dalen) die ik kan verwachten?
Ik had al gekeken voor een andere route maar dat zou dan eventueel de A20 worden vanaf Vierzon en dan ergens vanaf Cahors ofzo een stuk binnendoor. Maar weet niet of die weg vlakker is of niet?
Kosten voor tol, extra brandstof maakt voor mij niets uit (tot op zekere hoogte ;-) ). Ook een beetje extra tijd kwijt maakt me niks uit: het is tenslotte vakantie. Als ik maar met een gerust hard met het gezin in de auto zit.
Alvast dank voor jullie meningen, ervaringen, tips en adviezen!
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Hoi.
Ben ook benieuwd naar ervaringen, wat ik kan vinden op het net is een lange steiging van 11 km bij 6%.
Kijk net op caravantrekker.nl daar vind je een uitgebreid overzicht van de A75.
Gr Wim
Ben ook benieuwd naar ervaringen, wat ik kan vinden op het net is een lange steiging van 11 km bij 6%.
Kijk net op caravantrekker.nl daar vind je een uitgebreid overzicht van de A75.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Van noord naar zuid zitten de steilste stukken vóór Millau. Daar zal jouw combi geen problemen mee hebben. Onze 2 liter Scenic met Hobby400 had er geen enkele moeite mee.
Rijd je na Millau verder door naar het zuiden (Montpellier), dan krijg je een lange en behoorlijk steile afdaling voor je kiezen.
Rijd je na Millau verder door naar het zuiden (Montpellier), dan krijg je een lange en behoorlijk steile afdaling voor je kiezen.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
hellingen gaan voor dat dieseltje geen probleem zijn. let wel op je remmen (combinatie strekken!) in de afdalingen!
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Dank voor de reactie. Heb je enig idee watvoor percentages ik daar kan verwachten? Het stuk vóór Millau bedoel ik dan...Sugar schreef:Van noord naar zuid zitten de steilste stukken vóór Millau. Daar zal jouw combi geen problemen mee hebben. Onze 2 liter Scenic met Hobby400 had er geen enkele moeite mee.
Rijd je na Millau verder door naar het zuiden (Montpellier), dan krijg je een lange en behoorlijk steile afdaling voor je kiezen.
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Hoe kan ik dit het beste aanpakken dan? Want ik hoor inderdaad ook veel over oververhitte remmen.evr66 schreef:hellingen gaan voor dat dieseltje geen probleem zijn. let wel op je remmen (combinatie strekken!) in de afdalingen!
Af en toe kort en stevig remmen en vervolgens weer gas geven om uit te strekken??
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
correct. even flink afremmen. dan iets gasgeven om de remmen van de varavan te lossen. als je twijfelt: af en toe op een geschikte plek even stoppen en voelen bij de caravanvelgen. beetje afhankelijk van de omstandigheden, ze mogen best warm zijn, maar zeker niet heet. als je ze niet meer langere tijd aan kunt raken: pauze en sf laten koelen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Mensen maken zich zorgen of ze boven komen. Dat is echt geen probleem. Maar wat mensen zorgelijker vinden is vaak hun lage snelheid. Op de snelweg voelt dat niet natuurlijk.
Vrachtwagens rijden dat stuk ook langzaam. Dus maak je niet druk. Mensen houden er al rekening mee.
Naar beneden doe je ook rustig aan. Laat je niet verrassen dat je ineens te snel gaat. Afremmen op de motor en lekker laten rollen. En als het moet kort remmen en weer laten rollen. Vooral niet de rem er slepend op houden.
Succes, het is makkelijker dan je denkt
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Vrachtwagens rijden dat stuk ook langzaam. Dus maak je niet druk. Mensen houden er al rekening mee.
Naar beneden doe je ook rustig aan. Laat je niet verrassen dat je ineens te snel gaat. Afremmen op de motor en lekker laten rollen. En als het moet kort remmen en weer laten rollen. Vooral niet de rem er slepend op houden.
Succes, het is makkelijker dan je denkt
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Tot Millau tref je enkele aardige klimmetjes, tot ong 6% Ten zuiden van Millau gaan ze naar 7.5%, langere stukken. Er zit op dat traject ten zuiden van Millau ook nog verschil in de baan nood of zuidwaarts. De ene kent een ander percentage dan de andere. Ze liggen net wat los van elkaar.Sugar schreef:Van noord naar zuid zitten de steilste stukken vóór Millau. Daar zal jouw combi geen problemen mee hebben. Onze 2 liter Scenic met Hobby400 had er geen enkele moeite mee.
Rijd je na Millau verder door naar het zuiden (Montpellier), dan krijg je een lange en behoorlijk steile afdaling voor je kiezen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Tot Millau is dit een gewone snelweg de probleemstukken zitten na Millau, MAAR let op vanaf de snelweg richting Millau gaat het stijl naar beneden richting Millau hou je daar vooral aan de aangegeven max snelheid.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
en als je ff rond wilt kijken, mooie stopplaats voor bij de brug. dacht aan de noordzijde.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Hieronder wat meer info, ik zou mij in dit soort gebieden trouwens meer zorgen maken om het laatste stuk naar de camping toe dan op de A75 zelf.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/l ... ne_a75.php
Met die Renault moet dit geen problemen op leveren.
Hou je vooral ook aan de maximum snelheden, er is veel controle.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/l ... ne_a75.php
Met die Renault moet dit geen problemen op leveren.
Hou je vooral ook aan de maximum snelheden, er is veel controle.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Ik snap best de plankenkoorts, maar daar is geen reden voor.
Autobanen in Europa hebben een max. stijgingspercentage van rond de 6%. Dat is voor iedere combinatie te doen, zeker de A75 omdat het geen hooggebergte is waar de lucht ijl wordt.
Ik heb ooit de A75 gereden, noch zonder de brug bij Millau, met een 130 pk Volvo 940 op benzine met 1500 kg er achter, ook dan kom je boven
Autobanen in Europa hebben een max. stijgingspercentage van rond de 6%. Dat is voor iedere combinatie te doen, zeker de A75 omdat het geen hooggebergte is waar de lucht ijl wordt.
Ik heb ooit de A75 gereden, noch zonder de brug bij Millau, met een 130 pk Volvo 940 op benzine met 1500 kg er achter, ook dan kom je boven
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Prachtige en prima te rijden route.
Van noord naar zuid is het allemaal heel goed te doen.
Een afdaling waar een snelheidslimiet is voor ons caravanners, let daar goed op, staan werkende camera's.!!!!
Van zuidnaar noord is het wel flink gas geven op een lange helling.
Dat doe ik in zn 2e versnelling, nou en, gaat net zo snel/langzaam als de vrachtwagens... wat geeft dat..
Dus conclusie...prachtige route.... doen!!!
Ik neem deze route ook naar Spanje en geniet altijd volop in het Central Massif...
Fijne vakantie
Chris
Van noord naar zuid is het allemaal heel goed te doen.
Een afdaling waar een snelheidslimiet is voor ons caravanners, let daar goed op, staan werkende camera's.!!!!
Van zuidnaar noord is het wel flink gas geven op een lange helling.
Dat doe ik in zn 2e versnelling, nou en, gaat net zo snel/langzaam als de vrachtwagens... wat geeft dat..
Dus conclusie...prachtige route.... doen!!!
Ik neem deze route ook naar Spanje en geniet altijd volop in het Central Massif...
Fijne vakantie
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Dank voor de tip!hoboken schreef:Tot Millau is dit een gewone snelweg de probleemstukken zitten na Millau, MAAR let op vanaf de snelweg richting Millau gaat het stijl naar beneden richting Millau hou je daar vooral aan de aangegeven max snelheid.
Bedoel je hier het laatste stuk binnendoor, dus nadat je de snelweg bent afgegaan??
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Bedankt allen voor alle reacties, tips en toelichtingen tot nu toe!
Heb al wel vaker in Frankrijk gereden met de caravan maar dus nog niet eerder met deze auto. En dacht dat dat wellicht een uitdaging kon gaan worden ivm 1.5 motor en een auto die ruim 100kg lichter is dan degene die ik hiervoor had...
Maar hoef me dus geen zorgen te maken begrijp ik...
Heb al wel vaker in Frankrijk gereden met de caravan maar dus nog niet eerder met deze auto. En dacht dat dat wellicht een uitdaging kon gaan worden ivm 1.5 motor en een auto die ruim 100kg lichter is dan degene die ik hiervoor had...
Maar hoef me dus geen zorgen te maken begrijp ik...
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
@ Melvin, inderdaad het stuk van de snelweg naar Millau dit is 10 tot 12 procent afdalen hier mag je maar 50 en dat is ook snel zat, let op er staan cameras.
Jou 1.5 dci gaat er geen probleem mee hebben, ik ben hier 2 jaar geleden geweest met een Loggy dci 110 met daar achter een cv van 1300 kg en 2.30 m breed. geen problemen gehad en vlot met 90 km de snelweg hellingen op in zijn 4.
Jou 1.5 dci gaat er geen probleem mee hebben, ik ben hier 2 jaar geleden geweest met een Loggy dci 110 met daar achter een cv van 1300 kg en 2.30 m breed. geen problemen gehad en vlot met 90 km de snelweg hellingen op in zijn 4.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Wij rijden deze route elk jaar (zowel met als zonder caravan). Is geen enkel probleem.
En voor wat betreft langzaam verkeer: bij de "steile" stukken komt er dan rechts een baan bij waar het langzame verkeer op mag gaan rijden. Staat ook met borden aangegeven. Je kan zelf kiezen of je daar wel of niet met de caravan tussen gaat (afhankelijk van je snelheid). En als deze baan weer eindigt hoef je ook niet opnieuw naar links in te voegen tussen het snellere verkeer. Ze laten gewoon de meest linkse baan vervallen en invoegen, en de "slakkenbaan" (zo noemen we die bij ons thuis) wordt dan gewoon automatisch de rechter rijstrook.
En voor wat betreft langzaam verkeer: bij de "steile" stukken komt er dan rechts een baan bij waar het langzame verkeer op mag gaan rijden. Staat ook met borden aangegeven. Je kan zelf kiezen of je daar wel of niet met de caravan tussen gaat (afhankelijk van je snelheid). En als deze baan weer eindigt hoef je ook niet opnieuw naar links in te voegen tussen het snellere verkeer. Ze laten gewoon de meest linkse baan vervallen en invoegen, en de "slakkenbaan" (zo noemen we die bij ons thuis) wordt dan gewoon automatisch de rechter rijstrook.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Bedankt voor de geruststellende woorden...! ;-)hoboken schreef:@ Melvin, inderdaad het stuk van de snelweg naar Millau dit is 10 tot 12 procent afdalen hier mag je maar 50 en dat is ook snel zat, let op er staan cameras.
Jou 1.5 dci gaat er geen probleem mee hebben, ik ben hier 2 jaar geleden geweest met een Loggy dci 110 met daar achter een cv van 1300 kg en 2.30 m breed. geen problemen gehad en vlot met 90 km de snelweg hellingen op in zijn 4.
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
ik denk dat je 1.5 dci zelfs het beter gaat doen.
turbo diesel heeft zijn max koppel al bij rond de 2000 toeren ipv de 5000 van je vorige benzine auto.
ook zal je koppel niet veel onder doen of misschien wel hoger liggen.
turbo diesel heeft zijn max koppel al bij rond de 2000 toeren ipv de 5000 van je vorige benzine auto.
ook zal je koppel niet veel onder doen of misschien wel hoger liggen.
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Prima te rijden A75, afslag 44.1 naar millau. Ben er vorige week nog geweest na 7 weken in La Cresse camping Le - Papilon.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Ik neem die autoweg regelmatig, en ik kan bevestigen dat het geen probleem is.
Je zal zeker vrachtwagens tegen komen die trager zullen de helling opkruipen dan jij (behalve als je er achter hangt ) Dat zijn dan vaak oudere vrachtwagens die vol geladen zijn.
Ik zou wel de kleine lichten laten branden, zodat achterop komend verkeer je beter opmerkt.
De afdalingen zijn niet zo problematisch dat je je zorgen moet maken voor een constant opgelopen caravanrem. Behalve voor de afdaling van de laatste uitrit naar het centrum van Millau toe. Maar dan spreken we over (ik gok nu) maximaal 3 km.
Je zal zeker vrachtwagens tegen komen die trager zullen de helling opkruipen dan jij (behalve als je er achter hangt ) Dat zijn dan vaak oudere vrachtwagens die vol geladen zijn.
Ik zou wel de kleine lichten laten branden, zodat achterop komend verkeer je beter opmerkt.
De afdalingen zijn niet zo problematisch dat je je zorgen moet maken voor een constant opgelopen caravanrem. Behalve voor de afdaling van de laatste uitrit naar het centrum van Millau toe. Maar dan spreken we over (ik gok nu) maximaal 3 km.
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Deze snelweg is geen probleem voor de gemiddelde caravan/auto combinatie, wel wil ik opmerken dat er afdalingen in zitten van meer dan 3 kilometer waarbij je jezelf af kunt vragen of het relaxed is om dergelijke langdurige afdalingen te maken met je combinatie.
Ook de stijgings trajecten zijn vrij langdurig achter elkaar en vergen best wel wat van je concentratie en natuurlijk ook wel van je auto. Route du soleil is kinderspel in vergelijking hiermee en dus ook relaxter.
Toegegeven het is wel een mooie route.
Maar goed als ik 1 of 2 keer per jaar naar Spanje wil sjeezen dan pak ik toch maar de makkelijke route.
Ieder zijn ding denk.
Ook de stijgings trajecten zijn vrij langdurig achter elkaar en vergen best wel wat van je concentratie en natuurlijk ook wel van je auto. Route du soleil is kinderspel in vergelijking hiermee en dus ook relaxter.
Toegegeven het is wel een mooie route.
Maar goed als ik 1 of 2 keer per jaar naar Spanje wil sjeezen dan pak ik toch maar de makkelijke route.
Ieder zijn ding denk.
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
Het grappige vind ik dat de gemiddelde caravanner zich vooral druk maakt om de klim terwijl juist de afdaling een veel grotere uitdaging is voor de gemiddelde combi
Boven komt alles zonder kleerscheuren, de ene wat sneller dan de andere......... tijdens de afdaling wordt het pas echt spannend (wij merken de klim veelal niet eens op en realiseren ons pas tijdens de afdaling dat er sprake is geweest van hoogteverschil).
Boven komt alles zonder kleerscheuren, de ene wat sneller dan de andere......... tijdens de afdaling wordt het pas echt spannend (wij merken de klim veelal niet eens op en realiseren ons pas tijdens de afdaling dat er sprake is geweest van hoogteverschil).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau
T.S. wil naar Millau,en dan is t onzin om de route du soleil te nemen.AndreGr schreef:. Route du soleil is kinderspel in vergelijking hiermee en dus ook relaxter.
.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.