Route Clermont-Ferrand --> Millau

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door cadance » za 1 jul 2017 09:22

We rijden in de winter meestal over TouLouse omdat we dan minder winterse omstandigheden verwachten.
De vorm van de bergen zijn meestal een soort zaagtand.
Maar we denken nu om eens over Milau terug te reiden.
Hoe is die weg daar?
Dus op de terug weg zijn dan de hellingen steiler en dalingen flauwer of anders om.?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Kasper

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Kasper » za 1 jul 2017 09:23

PremiumDiscovery schreef:Het grappige vind ik dat de gemiddelde caravanner zich vooral druk maakt om de klim terwijl juist de afdaling een veel grotere uitdaging is voor de gemiddelde combi whistle.gif

Boven komt alles zonder kleerscheuren, de ene wat sneller dan de andere......... tijdens de afdaling wordt het pas echt spannend (wij merken de klim veelal niet eens op en realiseren ons pas tijdens de afdaling dat er sprake is geweest van hoogteverschil).
Klopt inderdaad je gaat ongemerkt ineens veel te hard, al een paar meegemaakt dat je even flink in de ankers moet. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door JPGeetje » za 1 jul 2017 11:18

PremiumDiscovery schreef:Het grappige vind ik dat de gemiddelde caravanner zich vooral druk maakt om de klim terwijl juist de afdaling een veel grotere uitdaging is voor de gemiddelde combi whistle.gif

Boven komt alles zonder kleerscheuren, de ene wat sneller dan de andere......... tijdens de afdaling wordt het pas echt spannend (wij merken de klim veelal niet eens op en realiseren ons pas tijdens de afdaling dat er sprake is geweest van hoogteverschil).
Je ziet ze elk jaar weer, van die qua motorvermogen enigszins onder-bemeten combinaties, waar overigens niks mis mee is.
Met constant 92 kmh ga je ze bergop voorbij terwijl ze jou bergaf met gezwinde spoed weer voorbij komen sjeezen. stom.gif [aschrik.gif]
Niet wetende dat daar nou juist de meeste gevaren schuilen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door de reiziger » za 1 jul 2017 19:30

cadance schreef:We rijden in de winter meestal over TouLouse omdat we dan minder winterse omstandigheden verwachten.
De vorm van de bergen zijn meestal een soort zaagtand.
Maar we denken nu om eens over Milau terug te reiden.
Hoe is die weg daar?
Dus op de terug weg zijn dan de hellingen steiler en dalingen flauwer of anders om.?
Ik ben inmiddels de laatste negen jaar telkens langs daar zuidwaarts gereden, rond 1 februari telkens (en ongeveer eind maart terug noordwaarts).

Eén keer meegemaakt dat er rond de toppen twee smalle rijstroken vrij waren, de rest links en rechts flink wat sneeuw. Geen probleem voor caravans of vrachtwagens.
Eén keer meegemaakt dat er op de moeilijkste plaatsen slechts één rijstrook vrij was. Camions mochten niet door. Caravans blijkbaar wel. Ik ben rustig met de file meegereden, op de traagste ogenblikken 25 per uur, maar de rest zo ongeveer 40 per uur. Geen probleem.
De Fransen doen echt veel moeite om de weg open te houden. Ze vliegen er letterlijk in met tientallen sneeuwruimers. Die ene keer heb ik er wel 50 gezien.

Ik heb er wel altijd voor gezorgd om de meteo wat in het oog te houden, en voorbereid te zijn om vb. een of twee nachten op een camping te verblijven als er veel sneeuw aangekondigd zou worden, zodat er risico zou zijn dat je toch niet door kan.

Gebruikersavatar
Peterbrink
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 15 mar 2017 21:39

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Peterbrink » zo 2 jul 2017 16:44

Wij zijn een paar jaar terug naar de camping Le Viaduc in Millau geweest. Prima te doen hoor.

Zoals al aangegeven zit het pittige stuk na Millau. Maar ook dat is allemaal goed te doen. Het is geen drukke route verder.

Goede vakantie in. Millau!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Fendt Tendenza 465 SFB 2017, Alko Mammut mover, Ford S-Max 1.6 - 195PK, Isabella Ambassador Seed

Gebruikersavatar
arjahoekstra
Berichten: 36
Lid geworden op: di 16 sep 2014 16:54

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door arjahoekstra » zo 2 jul 2017 20:24

Wij hebben afgelopen zomer ook deze route gereden. Zelfs voor ons, onervaren caravanners, was het goed te doen.
Zoals altijd in het verkeer is het vooral belangrijk dat je serieus bezig bent met rijden, en niet met bijkomende dingen.

Goed vooruitkijken, zowel bergop, als bergaf, dan gaat dit zeker lukken.
BMW X5 45e + Fendt Opal 560 SRF 2020

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door cadance » ma 3 jul 2017 08:57

Bedankt voor de reactie's maar mijn vraag was zijn de hellingen steiler op de heen of op de terugweg naar Millau.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door j.dreves » ma 3 jul 2017 09:06

Die zijn het zelfde, wat je heenreis omhoog gaat ga je met de terugreis naar beneden.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door de reiziger » ma 3 jul 2017 18:39

cadance schreef:Bedankt voor de reactie's maar mijn vraag was zijn de hellingen steiler op de heen of op de terugweg naar Millau.
Ze zijn naar mijn ervaring dezelfde.
De twee cols ten noorden van Millau zijn hoger, maar je bereikt deze niet via één straffe lange helling.
Deze ten zuiden van Millau gaat niet zo hoog, maar zowel het stijgen als het dalen (in beide richtingen dus) gaat meer in één keer, en met brede autostrade-uitgesmeerde straffe bochten waar de snelheidsbeperking 50 p.u. is voor het dalend verkeer.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door de reiziger » ma 3 jul 2017 18:50

Ik ben maar één keer over de brug zelf gereden, om dat ook eens meegemaakt te hebben.
Daar is dus niks aan. Je ziet niets van het landschap, wellicht om voor bange chauffeurs geen hoogtevreesgevoel te doen ontstaan.

De daling langs beide kanten naar Millau (en omgekeerd: vanuit Millau naar de autostrade) is flink steiler.
Toch ook geen probleem: vroeger bestond de autostrade niet en reed echt iedereen langs deze weg.

Een pitstop (tanken en restaurant A la bonne heure) doe ik lekker en goedkoop aan het grootwarenhuiscomplex https://www.google.be/maps/dir/44.11873 ... !3e0?hl=nl . Daar moet je 50 meter voor omrijden.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door eurotrotter » ma 3 jul 2017 19:32

evr66 schreef:correct. even flink afremmen. dan iets gasgeven om de remmen van de varavan te lossen. als je twijfelt: af en toe op een geschikte plek even stoppen en voelen bij de caravanvelgen. beetje afhankelijk van de omstandigheden, ze mogen best warm zijn, maar zeker niet heet. als je ze niet meer langere tijd aan kunt raken: pauze en sf laten koelen.
Je kunt beter al gelijk boven aan de helling een versnelling (of twee) terugschakelen en zo weinig mogelijk remmen.
Bij voldoende snelheid,in een lagere versnelling op een hoog toerental zal de rijweerstand de caravan al enigzins van de oplooprem houden.
Dat flink doorremmen en dan weer strekken gaat m niet worden op langere hellingen.

En bij twijfel stoppen en aan je velgen voelen helpt niks,warm worden ze zowiezo,en ze worden nooit beter gekoeld dan door de rijwind.
Gewoon "con adagio"rustig en langzaam aan een afdaling beginnen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Leentje » ma 3 jul 2017 23:18

j.dreves schreef:Die zijn het zelfde, wat je heenreis omhoog gaat ga je met de terugreis naar beneden.
klopt niet helemaal. ten zuiden van Millau zijn de rijbanen gescheiden en liggen wat verder uit elkaar. Nu weet ik niet meer of de baan noord- of zuidwaarts een hoger percentage kent, maar er zit enig verschil in. Ik meen dat dit ter hoogte van Lodeve is.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door j.dreves » ma 3 jul 2017 23:31

RE.gif
Ben er 2 weken geleden nog over gekomen, bij mijn weten geen verschil.
Mischien 0,1% verschil, dat telt volgens mij niet.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Istawa
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 2 okt 2016 11:12

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Istawa » di 4 jul 2017 06:57

2 jaar geleden die route ook gedaan. En in mijn herinnering waren de klim en dalingen voornamelijk vrij langzaam oplopend zodat je het bijna niet in de gaten had dat je zo hoog ging. Mijn vrouw had schik want zij reed over de brug. Terwijl ik daar zelf zo naar uitgekeken had. Is toch echt wel een kunstwerkje die brug . Wij reden toen een grand senic 2.0 benzine met 1300 kilo erachter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door cadance » di 4 jul 2017 09:33

Bedankt voor de reacties.
Zelf hebben we jaren geleden naar Spanje met een losse auto over dit traject gereden.
We waren niet echt onder de indruk van deze route en van de brug zie je toch niet veel als je er overheen sjeesd.
Omdat we nu in de winter met de caravan gaan zijn er op het stuk tussen Clermont - Milau niet veel campings open.
Dit gaat beter als je over Toulouse rijd.
De volgende keer hebben we misschien weer eens zin om via Milau terug te rijden.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door de reiziger » di 4 jul 2017 18:46

cadance schreef:Bedankt voor de reacties.
Zelf hebben we jaren geleden naar Spanje met een losse auto over dit traject gereden.
We waren niet echt onder de indruk van deze route en van de brug zie je toch niet veel als je er overheen sjeesd.
Omdat we nu in de winter met de caravan gaan zijn er op het stuk tussen Clermont - Milau niet veel campings open.
Dit gaat beter als je over Toulouse rijd.
De volgende keer hebben we misschien weer eens zin om via Milau terug te rijden.
Twee campings, gans het jaar open.
Eén in Orcet, (een "echte")
een Blesle. (de tuin van een hotel, met palen voor elektriciteit ..., maar in de winter mag je ook op de gewone parking staan; kan je aangekoppeld blijven)
Beiden uitgebaat door Nederlanders.
http://blesle.eu/nl/campers.php
http://www.camping-le-clos-auroy.com/nl/

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door cadance » di 4 jul 2017 21:21

Reiziger, bedankt voor de tips!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”