Route Clermont-Ferrand --> Millau

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Melvin26
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017 06:55

Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Melvin26 » vr 30 jun 2017 08:06

Goedemorgen allemaal,

Eind juli ga ik naar een camping in Millau.
Rijd dit jaar voor het eerst met een Renault Megane station 1.5 dci (2012, 1183kg) en een Caravelair Antares 426 (max 100kg geladen). Voorheen had ik een Scenic 2.0 benzine uit 2003.

Nu hoor ik veel verhalen over de A75 richting het zuiden: veel steile hellingen, veel steile dalingen, af te raden voor caravans, beter andere route nemen, etc.

Mijn concrete vragen:

1) Kan ik in mijn geval met een gerust hart de A75 nemen (rekening houdend met de snelheden, verkeersborden etc).
2) Zijn de steile stukken ook al tot Millau of begint dat pas na Millau?
3) Zit er verschil tussen de heen- en terugreis? Qua veel stijgen of veel dalen, etc
4) Wat zijn de max. hellingspercentages (klimmen en dalen) die ik kan verwachten?

Ik had al gekeken voor een andere route maar dat zou dan eventueel de A20 worden vanaf Vierzon en dan ergens vanaf Cahors ofzo een stuk binnendoor. Maar weet niet of die weg vlakker is of niet?

Kosten voor tol, extra brandstof maakt voor mij niets uit (tot op zekere hoogte ;-) ). Ook een beetje extra tijd kwijt maakt me niks uit: het is tenslotte vakantie. Als ik maar met een gerust hard met het gezin in de auto zit.

Alvast dank voor jullie meningen, ervaringen, tips en adviezen!

sailor wim
Berichten: 2679
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door sailor wim » vr 30 jun 2017 08:40

Hoi.
Ben ook benieuwd naar ervaringen, wat ik kan vinden op het net is een lange steiging van 11 km bij 6%.
Kijk net op caravantrekker.nl daar vind je een uitgebreid overzicht van de A75.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Sugar » vr 30 jun 2017 08:58

Van noord naar zuid zitten de steilste stukken vóór Millau. Daar zal jouw combi geen problemen mee hebben. Onze 2 liter Scenic met Hobby400 had er geen enkele moeite mee.
Rijd je na Millau verder door naar het zuiden (Montpellier), dan krijg je een lange en behoorlijk steile afdaling voor je kiezen.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door evr66 » vr 30 jun 2017 09:28

hellingen gaan voor dat dieseltje geen probleem zijn. let wel op je remmen (combinatie strekken!) in de afdalingen!
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Melvin26
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017 06:55

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Melvin26 » vr 30 jun 2017 09:29

Sugar schreef:Van noord naar zuid zitten de steilste stukken vóór Millau. Daar zal jouw combi geen problemen mee hebben. Onze 2 liter Scenic met Hobby400 had er geen enkele moeite mee.
Rijd je na Millau verder door naar het zuiden (Montpellier), dan krijg je een lange en behoorlijk steile afdaling voor je kiezen.
Dank voor de reactie. Heb je enig idee watvoor percentages ik daar kan verwachten? Het stuk vóór Millau bedoel ik dan...

Melvin26
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017 06:55

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Melvin26 » vr 30 jun 2017 09:30

evr66 schreef:hellingen gaan voor dat dieseltje geen probleem zijn. let wel op je remmen (combinatie strekken!) in de afdalingen!
Hoe kan ik dit het beste aanpakken dan? Want ik hoor inderdaad ook veel over oververhitte remmen.

Af en toe kort en stevig remmen en vervolgens weer gas geven om uit te strekken??

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door evr66 » vr 30 jun 2017 09:35

correct. even flink afremmen. dan iets gasgeven om de remmen van de varavan te lossen. als je twijfelt: af en toe op een geschikte plek even stoppen en voelen bij de caravanvelgen. beetje afhankelijk van de omstandigheden, ze mogen best warm zijn, maar zeker niet heet. als je ze niet meer langere tijd aan kunt raken: pauze en sf laten koelen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door apejoekie » vr 30 jun 2017 09:38

Mensen maken zich zorgen of ze boven komen. Dat is echt geen probleem. Maar wat mensen zorgelijker vinden is vaak hun lage snelheid. Op de snelweg voelt dat niet natuurlijk.

Vrachtwagens rijden dat stuk ook langzaam. Dus maak je niet druk. Mensen houden er al rekening mee.

Naar beneden doe je ook rustig aan. Laat je niet verrassen dat je ineens te snel gaat. Afremmen op de motor en lekker laten rollen. En als het moet kort remmen en weer laten rollen. Vooral niet de rem er slepend op houden.

Succes, het is makkelijker dan je denkt

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Leentje » vr 30 jun 2017 09:44

Sugar schreef:Van noord naar zuid zitten de steilste stukken vóór Millau. Daar zal jouw combi geen problemen mee hebben. Onze 2 liter Scenic met Hobby400 had er geen enkele moeite mee.
Rijd je na Millau verder door naar het zuiden (Montpellier), dan krijg je een lange en behoorlijk steile afdaling voor je kiezen.
Tot Millau tref je enkele aardige klimmetjes, tot ong 6% Ten zuiden van Millau gaan ze naar 7.5%, langere stukken. Er zit op dat traject ten zuiden van Millau ook nog verschil in de baan nood of zuidwaarts. De ene kent een ander percentage dan de andere. Ze liggen net wat los van elkaar.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 707
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door hoboken » vr 30 jun 2017 09:49

Tot Millau is dit een gewone snelweg de probleemstukken zitten na Millau, MAAR let op vanaf de snelweg richting Millau gaat het stijl naar beneden richting Millau hou je daar vooral aan de aangegeven max snelheid.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door evr66 » vr 30 jun 2017 09:52

en als je ff rond wilt kijken, mooie stopplaats voor bij de brug. dacht aan de noordzijde.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door deusjevo » vr 30 jun 2017 09:54

Hieronder wat meer info, ik zou mij in dit soort gebieden trouwens meer zorgen maken om het laatste stuk naar de camping toe dan op de A75 zelf.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/l ... ne_a75.php

Met die Renault moet dit geen problemen op leveren.
Hou je vooral ook aan de maximum snelheden, er is veel controle.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Conradi » vr 30 jun 2017 10:05

Ik snap best de plankenkoorts, maar daar is geen reden voor.

Autobanen in Europa hebben een max. stijgingspercentage van rond de 6%. Dat is voor iedere combinatie te doen, zeker de A75 omdat het geen hooggebergte is waar de lucht ijl wordt.
Ik heb ooit de A75 gereden, noch zonder de brug bij Millau, met een 130 pk Volvo 940 op benzine met 1500 kg er achter, ook dan kom je boven :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Chris » vr 30 jun 2017 10:20

Prachtige en prima te rijden route.
Van noord naar zuid is het allemaal heel goed te doen.
Een afdaling waar een snelheidslimiet is voor ons caravanners, let daar goed op, staan werkende camera's.!!!!

Van zuidnaar noord is het wel flink gas geven op een lange helling.
Dat doe ik in zn 2e versnelling, nou en, gaat net zo snel/langzaam als de vrachtwagens... wat geeft dat..
Dus conclusie...prachtige route.... doen!!!

Ik neem deze route ook naar Spanje en geniet altijd volop in het Central Massif...

Fijne vakantie
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Melvin26
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017 06:55

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Melvin26 » vr 30 jun 2017 11:38

hoboken schreef:Tot Millau is dit een gewone snelweg de probleemstukken zitten na Millau, MAAR let op vanaf de snelweg richting Millau gaat het stijl naar beneden richting Millau hou je daar vooral aan de aangegeven max snelheid.
Dank voor de tip!
Bedoel je hier het laatste stuk binnendoor, dus nadat je de snelweg bent afgegaan??

Melvin26
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017 06:55

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Melvin26 » vr 30 jun 2017 11:39

Bedankt allen voor alle reacties, tips en toelichtingen tot nu toe!

Heb al wel vaker in Frankrijk gereden met de caravan maar dus nog niet eerder met deze auto. En dacht dat dat wellicht een uitdaging kon gaan worden ivm 1.5 motor en een auto die ruim 100kg lichter is dan degene die ik hiervoor had...
Maar hoef me dus geen zorgen te maken begrijp ik...

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 707
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door hoboken » vr 30 jun 2017 12:08

@ Melvin, inderdaad het stuk van de snelweg naar Millau dit is 10 tot 12 procent afdalen hier mag je maar 50 en dat is ook snel zat, let op er staan cameras.
Jou 1.5 dci gaat er geen probleem mee hebben, ik ben hier 2 jaar geleden geweest met een Loggy dci 110 met daar achter een cv van 1300 kg en 2.30 m breed. geen problemen gehad en vlot met 90 km de snelweg hellingen op in zijn 4.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door mri » vr 30 jun 2017 12:22

Wij rijden deze route elk jaar (zowel met als zonder caravan). Is geen enkel probleem.
En voor wat betreft langzaam verkeer: bij de "steile" stukken komt er dan rechts een baan bij waar het langzame verkeer op mag gaan rijden. Staat ook met borden aangegeven. Je kan zelf kiezen of je daar wel of niet met de caravan tussen gaat (afhankelijk van je snelheid). En als deze baan weer eindigt hoef je ook niet opnieuw naar links in te voegen tussen het snellere verkeer. Ze laten gewoon de meest linkse baan vervallen en invoegen, en de "slakkenbaan" (zo noemen we die bij ons thuis) wordt dan gewoon automatisch de rechter rijstrook.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

Melvin26
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017 06:55

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Melvin26 » vr 30 jun 2017 15:19

hoboken schreef:@ Melvin, inderdaad het stuk van de snelweg naar Millau dit is 10 tot 12 procent afdalen hier mag je maar 50 en dat is ook snel zat, let op er staan cameras.
Jou 1.5 dci gaat er geen probleem mee hebben, ik ben hier 2 jaar geleden geweest met een Loggy dci 110 met daar achter een cv van 1300 kg en 2.30 m breed. geen problemen gehad en vlot met 90 km de snelweg hellingen op in zijn 4.
Bedankt voor de geruststellende woorden...! ;-)

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door Avdp » vr 30 jun 2017 16:00

ik denk dat je 1.5 dci zelfs het beter gaat doen.

turbo diesel heeft zijn max koppel al bij rond de 2000 toeren ipv de 5000 van je vorige benzine auto.
ook zal je koppel niet veel onder doen of misschien wel hoger liggen.
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door j.dreves » vr 30 jun 2017 16:22

Prima te rijden A75, afslag 44.1 naar millau. Ben er vorige week nog geweest na 7 weken in La Cresse camping Le - Papilon. thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door de reiziger » vr 30 jun 2017 20:42

Ik neem die autoweg regelmatig, en ik kan bevestigen dat het geen probleem is.
Je zal zeker vrachtwagens tegen komen die trager zullen de helling opkruipen dan jij (behalve als je er achter hangt ) Dat zijn dan vaak oudere vrachtwagens die vol geladen zijn.
Ik zou wel de kleine lichten laten branden, zodat achterop komend verkeer je beter opmerkt.

De afdalingen zijn niet zo problematisch dat je je zorgen moet maken voor een constant opgelopen caravanrem. Behalve voor de afdaling van de laatste uitrit naar het centrum van Millau toe. Maar dan spreken we over (ik gok nu) maximaal 3 km.

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door AndreGr » vr 30 jun 2017 23:46

Deze snelweg is geen probleem voor de gemiddelde caravan/auto combinatie, wel wil ik opmerken dat er afdalingen in zitten van meer dan 3 kilometer waarbij je jezelf af kunt vragen of het relaxed is om dergelijke langdurige afdalingen te maken met je combinatie.
Ook de stijgings trajecten zijn vrij langdurig achter elkaar en vergen best wel wat van je concentratie en natuurlijk ook wel van je auto. Route du soleil is kinderspel in vergelijking hiermee en dus ook relaxter.

Toegegeven het is wel een mooie route.

Maar goed als ik 1 of 2 keer per jaar naar Spanje wil sjeezen dan pak ik toch maar de makkelijke route.

Ieder zijn ding denk.
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23433
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door PD » za 1 jul 2017 00:46

Het grappige vind ik dat de gemiddelde caravanner zich vooral druk maakt om de klim terwijl juist de afdaling een veel grotere uitdaging is voor de gemiddelde combi whistle.gif

Boven komt alles zonder kleerscheuren, de ene wat sneller dan de andere......... tijdens de afdaling wordt het pas echt spannend (wij merken de klim veelal niet eens op en realiseren ons pas tijdens de afdaling dat er sprake is geweest van hoogteverschil).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route Clermont-Ferrand --> Millau

Bericht door eurotrotter » za 1 jul 2017 03:50

AndreGr schreef:. Route du soleil is kinderspel in vergelijking hiermee en dus ook relaxter.

.
T.S. wil naar Millau,en dan is t onzin om de route du soleil te nemen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”