21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door MattR83 » za 20 mei 2017 18:26

Hallo Allemaal,

WIj zijn van plan om naar Noorwegen te gaan in de periode van 9 juni tot 30 juni.
Het enige wat ik tot nu toe geregeld is een elektronische tolpas, en de Boot overtocht op 9 juni van Hirtshals naar Kristiansand welke in de avond vaart en dus om 23:59 aankomt in Kristiansand. We varen met Colorline.

Echter is dit onze eerste keer in Scandinavië en Noorwegen. Ik heb veel verhalen gehoord en gelezen dus het moet er maar van komen.
Echter hoe mee tips hoe beter. Het idee is om vanuit Kristiansand eerst naar het noorden te gaan en vanuit daar weer rustig afzakken naar Nederland.
Wat mij sowieso is aangeraden is naar Bergen te gaan en daar een boottocht te maken om vervolgens met de trein vanuit Flám weer terug te gaan naar Bergen.
Nu zoek ik nog wat ander Highlights in Noorwegen en evt Zweden. En evt tips voor het boeken van leuke boottochten of excursies.
Wij zoeken ook nog overnachtingstips.
Wij gaan trouwen met de auto met een Esterel vouwcaravan erachter. Wildkamperen is voor ons geen probleem echter zoeken wij campings van max 30 euro.

Wie kan onze trip aanvullen met waardevolle tips.
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Gebruikersavatar
dimakla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 4 mei 2017 09:07
Locatie: Goor

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door dimakla » za 20 mei 2017 19:47

Contact opnemen met norske turist service in Heemstede ??? Was eerder zo. Fantastische begeleiding voor wat betreft routes en zo. Hebben jaren geleden een prachtige rondreis gehad met alles op papier
Renault Megane Scenic Grand 2.0 DCI 110 KW aut. / caravan haphop.gif gevonden!
Hymer Eriba Nova 390 met mover

Abve

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door Abve » za 20 mei 2017 23:41

Volkomen eens met AdriaDirk.
Wij hebben vorig jaar de gehele maand juni door het Fjordengebied gezworven.
Ik heb ontzettend veel informatie gehaald van diverse fora, zowel deze als camper- en andere fora.
Gewoon even Googelen. Zoiets is toch heel persoonlijk.
Zoek hierin wel de nuance: ik heb mij verbaasd over de indianenverhalen vwb het rijden over bijv, de Trolstigen en de zgn single track roads, waar je elkaar niet kunt passeren. Dat klopt, maar met rust en overleg is alles te regelen en is het ook nog een leuk avontuur. Bovendien is de Noorse bevolking een vrij nuchter en rustig volkje. En met een goede combinatie zijn de soms lange en steile hellingen en afdalingen prima te doen.

Waarom eens met de vorige reactie?:
We hebben een aantal dagen bovenaan op de terrassen camping in Flåm gestaan. Je hebt dan schitterend zicht op de haven, waar '-ochtendsvroeg ( elke dag) 2 cruiseschepen aanmeren en rond een uur of 9 een groot aantal toerbussen arriveren.
Honderden toeristen worden als vee in de treintjes gestampt en tegen de avond keert dat terug.Ondertussen liggen de schepen met stikkende uitlaatpijpen in de Fjord te wachten. Tegen de avond vertrekt iedereen weer en wordt het heerlijk rustig. De volgende dag herhaalt zich dit weer.
In Geiranger hetzelfde beeld voor wat betreft de cruiseschepen.

Je moet dit soort plaatsen een keer bezocht hebben maar wij hebben snel plekken opgezocht waar dit soort massatoerisme niet aanwezig was.
Overigens is het in juni, met name in het Fjordengebied, ook al erg druk met toeristen die zich vooral per camper verplaatsen.
Maar dat begint zo langzamerhand een normaal verschijnsel te worden.

Let wel: Noorwegen is een schitterend land, zowel natuur als infrastructuur.
Aan alles zie je dat het een rijk land is.

Vaak wordt het land geassocieerd met koude en regen.
We hebben vorig jaar in 4 weken één buitje gehad van 5 minuten. En dit was op de terugweg in Zweden...
Noren hebben mij verteld dat de maand juni vaak een gunstige maand is. Voor wat het waard is.

Veel plezier gewenst en geniet er van!

Abve

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door Abve » zo 21 mei 2017 11:29

RE.gif
Inderdaad, de RV 51 is zeker een aanrader.
Hetzelfde geldt (vind ik) voor de RV 50 van Hol naar Aurland-Flam.
Weinig verkeer, grote sneeuw en ijsvlaktes en ook daar rendieren gezien.
Het laatste deel van deze weg is best spannend: sterke afdaling door donkere en vrij nauwe en soms bochtige tunnels (6x).
En dan is het wel eens passen en meten om elkaar te passeren.
Maar een geweldige natuur!
Wat betreft rokende remmen: Ook de afdaling naar Geiranger en de Trollstigen richting Andalsnes zijn op dit gebied spannend.
Menig camper en toerbus reden daar met stinkende remmen in een blauwe walm.
Rustig rijden, regelmatig 'strekken' en/ of stoppen is dan een must.
Gelukkig heb ik ITBS waardoor ik de temperatuur van de remmen dragelijk kon houden.

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door MattR83 » ma 22 mei 2017 16:38

Oke mijn combinatie is niet zo heel groot, Voertuig is 4 meter en de aanhanger 4.10lang en 2m 10 breed en komt niet boven de hoogte van de auto uit. Ik vermoed dat ik hier de meeste wegen wel kan pakken.
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Mees

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door Mees » ma 22 mei 2017 17:07

DSC_0328.jpg
Slechts 115pk en 180Nm (2300cc)
4 kids en meer dan 1500kg aan de haak.
Tunnels? Gewoon over de bergpassen. (variërend van 12 tot 18%)
Schitterende vergezichten en minder verkeer;
wel een trui aan doen 'szomers.....
Wildkamperen? Even je combi in de hoek van zo'n P-plaats.
(niet in de buurt van woningen overnachten, vinden ze niet leuk)
Genietse van een bijzonder mooi (en soms duur) land thumbup.gif

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door ycv » ma 22 mei 2017 17:50

RE.gif aflower.gif
Konden we maar al love.gif caravan.gif

marsman
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 aug 2013 22:30

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door marsman » ma 22 mei 2017 18:30

Op de site van buro Scanbrit kun je de routes vinden die je daar kan boeken. Gaan wel via de toeristische trekpleisters, maar wij vonden het handig als leidraad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JaapB

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door JaapB » ma 22 mei 2017 18:41

Ja, het meeste is al gezegd. Noorwegenhuis in Heemstede heeft heel veel info.
Toen wij de eerste keer naar Noorwegen gingen, kwamen we van de boot af en verbaasden we ons over de rust en stilte. Komt zeker omda het zondag is. Nee hoor, zo is het altijd. Niet in de steden natuurlijk zoals Oslo bv.
Trolstigen, zeker doen.
Flambaan ook.
Geirangerfjord ook, leuke camping. Met een wandeling achter een waterval om.
Verder heb je hele leuke campings maar ook grote grasvelden met verder niks, heel divers.
Bij diverse fjorden steek je over met een ferry, anders rij je kilometers om.
Houd rekening met de prijzen van levensmiddelen, bier, wijn enz. die liggen al jaren hoog.
Inmiddels diverse keren geweest.
Laatste keer via Denemarken, Zweden, Finland, Noordkaap en langs de lofoten en de fjorden terug.
SUPER !!!!!
Veel plezier.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door driver » ma 22 mei 2017 23:48

Vanuit Kristiansand via het Setesdal naar het Noorden. Hornes camping in het Setesdal is top. Bij goed weer naar hartelust ronddolen tussen de ongelooflijk mooie fjorden, watervallen en gletchers tot aan Bergen of Geiranger en terugkomen via de kust en Stavanger. De oude stad van Stavanger is heel mooi. Daar eventueel boottocht op de Lysefjord of wandeling naar de Preikestolen voor je terug naar Kristiansand rijdt en de ferry terug neemt. Da's een aanrader bij goed weer. Bij slecht weer ten oosten van de bergtoppen blijven, met een terugtocht via Oslo en de zuid-oost kust met prachtige dorpjes en stadjes. Daar blijft het overal veel droger. De zuid-oost kust is wel drukker en duurder. Daar zijn ook grotere en meer luxe campings (meestal +30€), waar de Noren met kinderen zelf vakantie nemen, wegens het goede klimaat. Ben je zeker dat je via Zweden wil terugkomen? Zeker een volle dag extra rijden, en niet of nauwelijks goedkoper dan de ferry in Kristiansand.

jobro
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 10:14

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door jobro » di 23 mei 2017 14:08

Het kan handig zijn om bij de ANWB een (voor leden) gratis routekaart van Scandinavie op te halen. Hierop staan de meeste doorgaande wegen vermeld waarbij, indien van toepassing , bij bepaalde wegen ook de vermelding staat of deze geschikt is voor rijders met ruime ervaring, of sowieso wordt afgeraden voor caravans.

Onze ervaring (en die van veel anderen) is dat veel bezienswaardigheden die aldaar enthousiast worden gepropageerd, achteraf wat minder spectaculair zijn dan vooraf verwacht. Dit in tegenstelling tot het land zelf.

Als je een treinreis wilt maken, dan kun je kijken op https://nsb.no/ . Treinkaartje zijn zoals bijna alles in Noorwegen behoorlijk prijzig en het kan de moeite waard zijn om te zoeken naar Minipris aanbiedingen indien van toepassing. Die zijn heel betaalbaar, maar moet je vooraf bespreken.

Mooie routes, hoeveel wil je er hebben? http://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes

Hou met de reisplanning rekening met een gemiddelde snelheid van 50/55 km per uur. Met of zonder caravan maakt verrassend weinig verschil.

Als je op Google Maps als zoekwoord "Camping" intikt in de regio waar je iets zoekt, dan vind je bijna alle campings die er te vinden zijn. Bijna, want er zijn ook hele kleintjes die in geen enkele gids staan.

Laat je niet teveel leiden door een vooraf vastgestelde route en volg je gevoel (met adviezen van het weerbericht)
https://www.yr.no/
Het is tussen Kristiansand en Kristiansund bijna onmogelijk om verkeerd te rijden als het om natuurschoon gaat dus wat dat betreft is elke route oke.
Ik zag in een reactie van Abve dat hij/zij in 4 weken één korte bui heeft gehad. Some guys have all the luck. Dit is zeker mogelijk, wij hebben het ook wel eens meegemaakt. Maar wij hebben ook meer dan eens vier weken amper boven 10 graden gehad. of meer dan eens een week onafgebroken regen. Hou dus rekening met veel verschillende weersomstandigheden .
De Noren zeggen nog wel eens : "Er bestaat geen slecht weer, wel slechte kleding" Dat is niet voor niets.

Ik wens je een fijne kennismaking met een prachtig land.

Abve

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door Abve » di 23 mei 2017 16:07

Over het weer in Noorwegen gesproken, is dit misschien wel een handige link: https://www.pietsmulders.nl/noorwegen_klimaten.html
Ik heb er geen ervaring mee opgedaan maar de interpretatie van de heer Smulders kan ik volgen.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door driver » di 23 mei 2017 20:46

RE.gif Wij hebben er heel wat jaren ervaring mee, en het werkt gewoon perfect.

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door MattR83 » za 3 jun 2017 17:54

Bedankt, ik ga dit weekend de route in elkaar knutselen.
ben erg benieuwd.
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door MattR83 » zo 4 jun 2017 10:16

Ben nu bezig met de route in elkaar knutselen.

Ik start in Kristiansand waarna ik als eerste richting Lysefjorden (prekestolen) wil gaan.
vanuit daar lijkt het me mooi om naar Bergen te gaan.
Nu hoor ik van iedereen dat de Boottocht van Bergen naar Flam een supermooie tocht is wat ik dan ook wil gaan doen.
vanuit flam wil ik terug (met de trein naar Bergen) omdat daar de auto met aanhanger staat.

Ik vind alleen niets waar ik dat kan boeken of reserveren aangezien men dat wel aanbeveelt.
Wie kan me omtrent dit issue mij wat vertellen.

of kan ik met de auto de boot op en uitstappen en afrijden in flam zodat ik daarna de RV 50 kan pakken richting Hol? wat ook mooi moet zijn?
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: 21 daagse kampeer rondreis Noorwegen

Bericht door MattR83 » zo 4 jun 2017 13:49

nee bedoel https://www.norwaynutshell.com/sognefjo ... nutshell/#.

weet al hoe ik moet zoeken na lang speuren. Iemand ervaring hiermee? is Reserveren aanbevolen of is op de bonnefooi beter zodat je het weer in de gaten kan houden?
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Plaats reactie

Terug naar “Routes”