Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
LauRalph
Berichten: 25
Lid geworden op: di 2 aug 2016 13:35
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door LauRalph » wo 26 apr 2017 21:14

Hallo,

Ik ga een blog schrijven over de voor- en nadelen van de navigatie hulpmiddelen zoals:
- Google Maps
- Waze
- TomTom
- Garmin
- Mio Spirit 687 truck
- HERE WeGo (Nokia)
- Sygic GPS
- Papieren kaart

Ik ben op zoek naar jouw positieve en negatieve ervaringen met één (of meer) van deze hulpmiddelen, ik hoop dat je me kunt helpen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Alvast bedankt!
Kom we gaan kamperen! haphop.gif

Ruud27

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ruud27 » wo 26 apr 2017 21:50

Super tevreden met de Mio Spirit Truck

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door hoboken » wo 26 apr 2017 22:15

Hier ook een tevreden Mio truck gebruiker.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Nimma » wo 26 apr 2017 22:22

Na Sygic een paar jaar prima nu HereWeGo, ook prima. Vind het fijn omdat je geen extra apparaat nodig hebt. Actuele kaarten van de hele wereld en alleen die laden die je nodig hebt. Altijd off-line navigeren. In Gaziantep werkt het net zo goed als hier ter plaatse.
Laatst gewijzigd door Nimma op wo 26 apr 2017 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door PD » wo 26 apr 2017 22:23

TomTom met Lifetime maps, bevalt mij prima.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door MarcoC » wo 26 apr 2017 22:33

Wij gebruiken sinds jaar en dag een stokoude TomTom One XL, die dingen zijn niet stuk te krijgen! mrgreen.gif
Maar zo'n navigatie is natuurlijk bedoeld voor de auto en niet voor een combi met caravan, dus de kans is groot dat je een weg op wordt gestuurd waar je met de caravan niet kan of mag rijden! scratch.gif
Zodoende houden wij altijd een wegenkaart paraat en pluizen wij de route van te voren al uit. Nog nooit zijn we op die manier ergens gekomen waar we eigenlijk niet met de caravan konden rijden.... thumbup.gif Daarnaast ook gewoon je ogen de kost geven en de borden langs de weg volgen.
Zo zou onze TomTom ons in 2015 een bergkam over willen sturen met caravan, terwijl er daarvoor duidelijk een bord stond met onze bestemming erop vermeld die de route voor auto's met caravan aangaf. Die hebben we toen ook maar gevolgd ipv de route op de Tom Tom.

Heb in het verleden wel zitten kijken naar caravan en truck navigatie systemen, maar de prijzen schik ik nog steeds van! [aschrik.gif] Dus gaat deze TomTom en de wegenkaarten nog steeds mee knipoog.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » wo 26 apr 2017 22:41

Discover Pro (inbouw VW) met internet en Google maps en streetview, heerlijk snel en file meldingen zoals bij tomtom live.
daarnaast een TomTom Live, die is perfect wat files betreft thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door ycv » wo 26 apr 2017 23:01

Tja. En Tom Tom truck...stuurt je gewoon Door Luik...niet op de heenweg... Dan moet je eromheen....Nee...Op de terugweg... Dat ding koop je dan up tot date bij TLN en dat wordt heel vaak per jaar geüpdatet. scratch.gif en je mag helemaal niet Door Liege met een caravan....Ja...t staat 1x aangegeven...buren in de straat kregen een bekeuring

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door janoniem » wo 26 apr 2017 23:11

TomTom systeem ingebouwd bij Mazda
+ Gebruikersvriendelijk, duidelijke aanwijzingen, adviseert correct bij files
- Update abonnement duur, vertrouw bij rijden met caravan niet op alle adviezen (geldt waarschijnlijk voor de meeste systemen)

Papieren kaart
We gebruiken de ANWB route kaarten als extra check bij rijden met caravan.
En bij nadering camping heeft een geadviseerde aanrijroute (uit gids of van camping) altijd voorrang boven TT voorstellen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Chris » wo 26 apr 2017 23:32

Al jaren goed tevreden met een Tom tom Via 135 life time updates en een losse TMS ontvanger.
Die updates haal ik ook 4x per jaar op.
Maar... je moet wel altijd ook zelf blijven denken.
Ooit in le douce France... wegwijzer met onze bestemming naar L en naar R.
Tomtom zegt L.... zie ik een vrachtwagentje op het bord bij R staan.
Daar moet je niet blind voor zijn, het blijft een auto navigatie...geen hoogte/breedte instellingen.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JaapB

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door JaapB » do 27 apr 2017 06:32

In onze KIA zit een navigatie ingebouwd (geen idee welk type/merk) waar we super tevreden mee zijn.
Alle kaarten van heel Europa.
Altijd drie opties, de snelste route, de kortste en de toeristische. Vervolgens klik je er een aan.
Maar kan ook snelwegen of tolwegen vermijden. Enz.
Km of miles, links of rechts rijden zijn in te stellen.
Maar vooral makkelijk op vakantie zijn de POI's, supermarkten, winkelcentra, benzine enz, enz.
KIA geeft 7 jaar garantie maar ook 7 jaar gratis kaart updates.
En daar hoor ik nog wel eens andere bedragen over.
Onze vorige auto bijvoorbeeld, update kostte €140. Kan je beter iedere keer een Tom Tommetje kopen.
Als we met een vliegreisje een huurauto hebben waar geen nav in zit gebruik ik op de telefoon
Here of Google maps, werken beiden ook goed. Maar is vergeleken bij de KIA behelpen.

Gebruikersavatar
twijland
Berichten: 94
Lid geworden op: di 3 feb 2015 22:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door twijland » do 27 apr 2017 08:16

Ik maak gebruik van een ingebouwde TomTom in mijn Renault Megane. Ik ben daar zeer tevreden over zeker met de regelmatige kaartupdates en de live file informatie. Kost helaas wel wat maar werkt verder heel goed. Uiteraard moet je in combinatie met een caravan wel opletten als het systeem je een andere route voorstelt vanwege een file of ongeval op je route. Mijn ervaring is daarbij dat je dit in de bergen niet zomaar moet accepteren en dat je beter de huidige route kunt aanhouden om niet in de problemen te komen. Echter in de gebieden met enkel heuvels of vlak land kunnen we met de caravan best makkelijk de nieuwe voorgestelde route nemen. De file informatie van TomTom is echt heel erg actueel en geeft je in ieder geval een indruk van de hoeveelheid vertraging op je pad. En zeker als je achteraan sluit bij een file vind ik het zelf prettig om te weten of het een korte of lange file is zodat je je zelf daar op kunt instellen.
Hobby 450 Uf 1997 | Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door freekvo » do 27 apr 2017 08:26

Ik gebruikte jarenlang een TomTom Go Live 940 met jaarlijkse updates en live traffic. Grote voordeel was dat ik op mijn pc vooraf de route kon uitzetten en die met Tyre op de TT kon zetten.
Sinds vorig jaar gebruik ik de app TomTom Go Mobile op mijn smartphone; is even wennen maar ik heb nu voor € 20 per jaar (of gratis tot 75 km per maand) hetzelfde waarvoor ik de jaren daarvoor € 50 - € 100 betaalde per jaar (afhankelijk van de aanbiedingen voor kaarten en traffic). En het scheelt ook weer een apparaat in de auto. Routes kan ik nog steeds vooraf uitzetten op mijn pc met TT MyDrive (en staan dan gelijk op mijn smartphone).
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door nicolaas » do 27 apr 2017 09:18

heb een becker in de auto, waar je van gaat huilen als je binnendoor wilt rijden. slechte poi info, geen campings
gebruikten een garmin nuvi met lifetime gratis updates, best wel tevreden over, maar laat onderweg niet de poi zien, daar moet je apart naar zoeken.
gaan dit jaar apple maps proberen op iphone en ipad, na veelbelovende testen thuis.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Hobby Linka » do 27 apr 2017 10:32

Primair de navigatie van mijn auto. Wordt helaas niet door mijn werkgever / leasemaatschappij geupdate.

Vandaar tegenwoordig heel veel gebruik van Google Maps. Werkt perfect en is over het algemeen goed bij. Daarnaast heeft ons bedrijf een programmatje geschreven waarbij werklocaties in maps zijn geplaats. Nooit meer zoeken en 99% op je plek. (niet alles is per auto bereikbaar)
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Kasper

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Kasper » do 27 apr 2017 11:29

Ik had een TomTom Go 630, vorig jaar een nieuwe TomTom Go 510 gekocht, waarmee je gratis updates en nieuwe kaarten kon krijgen. thumbup.gif
Nu heb ik een vaste navigatie in m'n auto en TomTom is eigenlijk overbodig geworden. scratch.gif
Maar ik neem natuurlijk altijd wegenkaarten mee. knipoog.gif

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door AadB » do 27 apr 2017 11:38

Wij hebben een ingebouwd systeem van Audi en dat werkt prima. Wel opletten wanneer je met de caravan bent dat je niet door te smalle straatjes of bergpassen wordt gedirigeerd. Ook altijd kaarten bij ons.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Conradi » do 27 apr 2017 11:40

In mijn auto is Volvo met een compleet nieuw navigatie-systeem gekomen: 12" touchscreen, hi-res beeld, extra display tussen de klokken, life verkeersinfo, routes opgeven via de HERE website of vanuit de Volvo-APP, je agenda met bestemmingen direct gekoppeld aan je navigatie, gratis levenslange kaart-update, voldoende opslagcapaciteit voor alle Europeses kaarten (64 Gb), snelheidswaarschuwingen, mooie spraakherkenning, enzovoort...

Klink goed hè..? :wink:

Nou nee dus :cry:
Het is het slechtste systeem dat ik ooit gehad heb. Het eerste navigatiesysteem dat je zelf de weg moet wijzen. Ben nu in Italié en het systeem ziet kans om me op 4 onmogelijke manieren de route vanaf de camping naar de autobaan te begeleiden. Dwars door woonwijken heen. Waarom, geen idee? Alle instellingen staan goed, daar kom ik ook niet (meer) aan.
In Frankrijk al meegemaakt dat we (uiteindelijk) in een doodlopende weg eindigden. Fijn, met 8,5 m caravan achter je. Ook wordt je regelmatig van de autobaan geleid - file-omleiding(?) - om bij de derde rotonde 360 graden terug naar de autobaan gestuurd te worden.

Mijn vrouw navigeert voortaan mee met Google maps.

Het goede nieuws is dat Volvo binnenkort de hele boel update naar het systeem dat ze in de XC60 gaan introduceren. Nu maar hopen dat, dat beter werkt :lol:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Mstuniek » do 27 apr 2017 11:55

Gebruik het systeem in mijn Ford Focus, om het jaar updaten voor 79 euro.
Voorts gebruik ik daarnaast al jaren Garmin 3760 met lifetime kaarten (4*/jr)
Navigatie volgen is ok maar bepaal altijd zelf of ik de aanwijzingen opvolg.
Er zijn slechts enkele kaartenmakers voor de navigatie en bemerk (ondanks melding hierover) dat het soms wel erg veel achter loopt.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

martijn v o

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door martijn v o » do 27 apr 2017 12:17

Hobby Linka schreef:Primair de navigatie van mijn auto. Wordt helaas niet door mijn werkgever / leasemaatschappij geupdate.
Dat doet ie van mij ook niet, maar daar heb ik een oplossing voor gevonden. Als de navigatie wordt gejat krijg ik ook weer nieuwe kaarten, dus ik ben al jaren up to date. mrgreen.gif

koning

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door koning » do 27 apr 2017 14:20

MIO spirit truck, bevalt prima, alleen krijg ik geen updates van west europa als ik verbinding maak met de MIO more desktop, alleen Oosteuropa.
Nu we een auto met ingebouwde navigatie hebben, TomTom, echter zonder truck modus, blijven we de MIO wel gebruiken. De TomTom bevalt overigens ook prima.
Zijn er meer MIO gebruikers die geen kaartupdate van Westeuropa kunnen downloaden?

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door fendtjeplatin » do 27 apr 2017 14:51

Mijn ervaringen met Sygic meestal doet ie wat moet.
Mijn ervaringen met Aponia Truck ingesteld op 20 ton , 2,5 m breed, 3,5 m hoog , lengte 13 m.
Dit in het binnenland van Portugal , Spanje hoe door de nauwe straatjes te raken ?
Ben dan nog maar met caravan op pad laat staan met truck van 20 ton.
Waarom 5 km rondrijden als het binnen door kan zogezegd.
Waarom niet linksaf nieuwe weg als rechtdoor ook mogelijk is.

En dan komt punt van nieuwe weg update's naar voor ( alhoewel die banen er al een paar jaar zijn )

Het resultaat van dit alles lichte caravan schade.

Nu ja gps navigatie is een hulpmiddel meer moet men er niet van verwachten.
En is handiger i.p.v de detail kaarten van elke streek.
nl campings in die landen met kaart ???????? veel succes.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Bantam » do 27 apr 2017 15:09

Al jaren ben ik Garmin gewoon. Het kan dus niet anders dat ik dat de beste vind. knipoog.gif Alhoewel ik de andere producten niet ken en dus ook niet kan vergelijken.
De reden dat ik een Garmin addict ben : De verschillende (losse) toestellen kan ik door elkaar gebruiken, de gegevens uitwisselen via Basecamp.
Via http://garmin.openstreetmap.nl/ zet ik er allerlei kaarten op.
Regelmatig duid ik via Google-Map en BaseCamp de exacte plaats aan waar ik moet zijn.

Een groot nadeel van Garmin is, volgens mij toch, dat de USB-verbinding zo traag werkt.
Een nieuwe kaart opladen kan tergend lang duren.
Gelukkig is er dan nog een bakje koffie. (Of een glas rode wijn :-) )

PS: 'k Werk nu met een Dakota 10, Nüvi 2595, en een GPSmap 60CSx.
(ze zijn al een beetje ouder....)
De Nüvi 2595 krijgt 4x per jaar een gratis update.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » do 27 apr 2017 15:31

Conradi schreef:In mijn auto is Volvo met een compleet nieuw navigatie-systeem gekomen: 12" touchscreen, hi-res beeld, extra display tussen de klokken, life verkeersinfo, routes opgeven via de HERE website of vanuit de Volvo-APP, je agenda met bestemmingen direct gekoppeld aan je navigatie, gratis levenslange kaart-update, voldoende opslagcapaciteit voor alle Europeses kaarten (64 Gb), snelheidswaarschuwingen, mooie spraakherkenning, enzovoort...

Klink goed hè..? :wink:

Nou nee dus :cry:
Het is het slechtste systeem dat ik ooit gehad heb. Het eerste navigatiesysteem dat je zelf de weg moet wijzen. Ben nu in Italié en het systeem ziet kans om me op 4 onmogelijke manieren de route vanaf de camping naar de autobaan te begeleiden. Dwars door woonwijken heen. Waarom, geen idee? Alle instellingen staan goed, daar kom ik ook niet (meer) aan.
In Frankrijk al meegemaakt dat we (uiteindelijk) in een doodlopende weg eindigden. Fijn, met 8,5 m caravan achter je. Ook wordt je regelmatig van de autobaan geleid - file-omleiding(?) - om bij de derde rotonde 360 graden terug naar de autobaan gestuurd te worden.

Mijn vrouw navigeert voortaan mee met Google maps.

Het goede nieuws is dat Volvo binnenkort de hele boel update naar het systeem dat ze in de XC60 gaan introduceren. Nu maar hopen dat, dat beter werkt :lol:
Volvo kan het helaas niet, dure systeem in mijn V50 was zo slecht dat ik de tomtom aan het raam heb gehangen, ook heb ik een halve dag met de nieuwe XC90 gereden en ook hier viel ons (mijn werkgever en mij) dat dit systeem weer een teleurstelling is, 1 van de redenen dat er geen XC90 is besteld.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Nimma » do 27 apr 2017 15:35

Ik heb bij aanschaf 2 jaar geleden in mijn RAV4 nieuwe software/kaarten laten downloaden bij de dealer. Zonde van het geld (€175) bizar slecht systeem met maar één pluspunt: een groot scherm :? Gebruik het nooit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Routes”