Route naar Kroatië

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
La vita
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 19 dec 2016 22:57

Route naar Kroatië

Bericht door La vita » zo 5 feb 2017 11:43

We gaan dit jaar voor het eerst naar Kroatië.
We gaan met een nieuwe Peugeot 308 station 120pk diesel en een caravan van 1300 kilo max. beladen.
Wat is de beste route naar Istrië/Rovinj en aan wat voor steigingspercentages moet ik denken, wat ben ik aan tol kwijt.
Heb werkelijk geen idee wat ik aan bergen daar tegenkom.

RP 650 KMFE
Berichten: 196
Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53

Re: Route naar Kroatië

Bericht door RP 650 KMFE » zo 5 feb 2017 11:52

Dit draadje ga ik eens goed volgen. Ook wij gaan dit jaar voor het eerst naar Kroatië (en ook nog eens voor de eerste keer met een caravan op reis). Wij rijden naar Zadar. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen.
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Hans 555 » zo 5 feb 2017 12:45

Wij zijn de afgelopen jaren al 6 keer naar Kroatië geweest waaronder 2 keer naar Rovinj. Wij reden zoveel mogelijk snelweg vanaf de NL de volgende route:
Vanuit Noord-Holland naar Arnhem, Oberhausen, Frankfurt, München, Salzburg en van daar uit de A-10 blijven volgen naar Villach. Na de Karawanken tunnel (in de tunnel grens naar Slovenië) richting Ljubljana, Postojna, Koper. Vanaf Koper een soms smalle provinciale weg richting Umag Kroatië. Vanaf de grens (weet even niet of die nog bestaat) via de snelweg richting Pula. Op deze weg zijn de diverse afslagen naar de bekende badplaatsen en zo ook Rovinj.

In Duitsland krijg je te maken met stijgingen van niet meer dan 5 of 6%, moet te doen zijn met de combi van TS. Bijna vergeten: voor München toch nog een flinke klim en daling.
Ook in Oostenrijk wat lichte stijgingen. Let op in Oostenrijk dien je een tolvignet te kopen welke je in Duitsland al kunt verkrijgen. In Oostenrijk krijg je ook te maken met de tunnels waarvoor extra tol betaald moet worden.
In Slovenië dien je ook weer een vignet te kopen. In Slovenië zijn ook wat hellingen te nemen die ook goed te doen zijn. Vanaf Koper volgen een paar lastige klimmetjes met soms een stijging van (als ik het me nog goed herinner) 10 %.
Kroatië kent tolwegen die je bij de poortjes kunt betalen. Vanaf de snelweg in Kroatië naar Rovinj krijg je ook nog een klim van 10 %, maar dat is maar een korte klim.
Wij hebben 2 keer op camping Polari gestaan. Grote camping met groot zwembad en restaurant. Op de weg (doodlopende weg) naar de camping diverse restaurantjes die niet duur waren en het eten gewoon goed was.
Kijk even bij de diverse sites voor de tarieven van de vignets en tolwegen. Kijk ook op sites over Slovenië en Kroatië zoals http://kroatie-istrie.startpagina.nl/.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Route naar Kroatië

Bericht door dieseltijger » zo 5 feb 2017 12:55

Kroatië speelt ook in mijn achterhoofd. Je doet er drie dagen over?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Hans 555 » zo 5 feb 2017 13:04

RE.gif
Zelf deden wij er 2 dagen over. Reden 's morgens heel vroeg weg en kon zodoende de eerste dag 900 km wegrijden. Wij hebben geen kinderen en/of dieren. De tweede dag het restant. Kroatië is ongeveer 1500 km rijden.
Vergat nog te vertellen dat de tunnels in Oostenrijk een max. doorlaat kennen. Je komt daarom ook verkeerslichten tegen op de snelweg. Als het heel druk is dan geven die veel oponthoud. In dat geval deden wij er ook 3 dagen over. Omdat wij veelal op rustige dagen reden was het mogelijk om er 2 dagen over te doen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

caravanblog
Berichten: 194
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Route naar Kroatië

Bericht door caravanblog » zo 5 feb 2017 14:51

In 2014 ook in de buurt van Zadar geweest. Was bij het plaatsje Nin. De route die we toen hebben genomen was van Neurenberg-Passau-Graz-Maribor-Zagreb-Karlovac- en dan naar Zadar. Dan vermijd je in ieder geval de drukte na Villach en de Karawankentunnel.
Voor Istrië is dit ook een goede alternatieve route alleen ga je dan bij Maribor richting Ljubljana. Het is ongeveer 100 km om maar het kan de nodige fileleed voorkomen. Overal kan uiteraard iets gebeuren door ongelukken o.i.d. Maar over het algemeen is dit een rustiger route.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Ab » zo 5 feb 2017 20:39

Die route rij ik inmiddels ook al een jaar of 20.
Werkelijke rijtijd naar Zadar en omgeving varieerde van 17 uur tot 27 uur.
Beide rijtijden zijn extreem.
Normaal is ca 22 uur.
Te verdelen over 1 tot 10 dagen naar keuze. knipoog.gif
Nb..Die 27 uur was in het weekend.
Doe ik dus nooit meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RP 650 KMFE
Berichten: 196
Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53

Re: Route naar Kroatië

Bericht door RP 650 KMFE » zo 5 feb 2017 20:46

We gaan naar Zaton holiday Resort, zoals ik kan zien ligt dat tussen Zadar en Nin. Ik zal deze route zeker gaan bekijken, zeker aangezien wij op Vrijdag wegrijden. We hebben in gedachten om de rit met 1 overnachting te doen. We rijden normaal (zonder caravan) dezelfde afstand in 1 nacht, dit is met een caravan zo goed als onmogelijk (denk ik). Zijn er nog zaken waar jullie van zeggen; dit moeten jullie nog weten?
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Ab » zo 5 feb 2017 20:54

Vignetten?
Oostenrijk en Slovenie.
Beide bij tankstations op de route te koop.
1 nacht is niet haalbaar. Je hebt, zeker in het weekend, minstens 24 uur nodig.
Op zaterdag moet je op behoorlijke vertragingen rekenen richting Adriatische kust in het hoogseizoen.
Bij de grensovergangen en ook bij enkele tunnels.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RP 650 KMFE
Berichten: 196
Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53

Re: Route naar Kroatië

Bericht door RP 650 KMFE » zo 5 feb 2017 21:03

Thnx, wat betreft het overnachten, ik was aan het denken om dit in Oostenrijk te doen, waar overnachten jullie?
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Ab » zo 5 feb 2017 21:07

Heel verschillend.
Meestal doen we meerdere overnachtingen.
De laatste overnachting vaak bij Graz in de buurt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RP 650 KMFE
Berichten: 196
Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53

Re: Route naar Kroatië

Bericht door RP 650 KMFE » zo 5 feb 2017 21:13

Graz is al redelijk ver in Oostenrijk, denk niet dat ik dat haal tijdens rit 1. Ik ga het alleszins wel proberen. We waren aan het denken om vrijdagochtend te vertrekken en te kijken waar we rond 18u 's avonds zijn en in die buurt te overnachten en de volgende dag het laatste stuk naar Zadar te rijden. Alvast bedankt voor de tips. thumbup.gif
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Mstuniek » zo 5 feb 2017 21:42

Toch even de tip voor de Zadargangers. Na Sveti Rock (A1 van Zagreb naar Zadar/Split) heb je een flinke slinger in de weg zitten.
Wat de wind aangaat er wil daar nog wel eens wat wind staan, houdt de Kroatische verkeersdienst in de gaten of kijk op de app van Croatie traffic info.
Halverwege vindt je ook nog een grote parkeerplaats met een gesloten restaurant. Over het algemeen staat daar altijd wind.
Bij Nin heb je op enige kilometers een voor Kroatië uniek groot zandstrand.

Tip:
In Graz heb je bij de voormalige gemeentecamping die nu Reisemobil Stellplatz Graz heet een leuk restaurantje.
Ligt aan de drukke weg maar is slechts enkele minuten lopen vanaf de camping.
Je eet er voor weinig maar het geinige is dat je aan tafel zit en een dubbel transportbandje loopt, boven warm eten en onder koud.
Het is een all-in prijs dus schuif je een luikje open en haalt het gewenst van de band af.
De weg van en naar Graz gaat afhankelijk van je volgend doel door veel gratis tunnels.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Monster900 » zo 5 feb 2017 22:12

Wij zijn vorige zomer vanuit België naar +/- München gereden om daar te overnachten. De volgende dag naar Umag.
Vignetten kun je vanaf München bij quasi ieder benzinestation langs de snelweg kopen. Goedkoper dan via de V.A.B in België (ik vermoed dat dat dat ook voor de ANWB geldt) en net zo makkelijk.
Wij zijn 's maandags vertrokken, en buiten wat vertragingen bij wegenwerken steeds vlot kunnen doorrijden, ook bij de tunnels. Enkel bij de grensovergang van Slovenië naar Kroatië (bij Koper) hebben we wat aangeschoven voor de paspoortcontrole.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

caravanblog
Berichten: 194
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Route naar Kroatië

Bericht door caravanblog » zo 5 feb 2017 23:16

Eerste stop in Duitsland bij camping Am Hauenstein tussen Neurenberg en Regensburg. Ongeveer 650 km van Utrecht. Mocht je het langer volhouden de eerste dag dan bijvoorbeeld de boerencamping(keurig maar geen horeca o.i.d.) Auf dem Kapfelberg vlak voor Passau. Tweede stop zou Leibnitz ( net voor de grens met Slovenië) kunnen zijn op de gemeentecamping "Leibnitz" met zwembad. Derde dag naar Zaton. Wij stonden op de kleine camping ernaast: Autokamp Peros.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Ab » ma 6 feb 2017 00:42

RP 650 KMFE schreef:Graz is al redelijk ver in Oostenrijk, denk niet dat ik dat haal tijdens rit 1. Ik ga het alleszins wel proberen. We waren aan het denken om vrijdagochtend te vertrekken en te kijken waar we rond 18u 's avonds zijn en in die buurt te overnachten en de volgende dag het laatste stuk naar Zadar te rijden. Alvast bedankt voor de tips. thumbup.gif
Dat ligt eraan hoe vroeg je gaat rijden vrijdagmorgen..
Vorig jaar reed ik ook weg op vrijdag.
Om 3 uur in de nacht..
Het zat niet mee..we waren om een uur of 5 bij camping Landzmayerhof, bij Deutschfreistritz in de buurt. Een aanrader overigens.
Zoals ik al schreef..het zat niet erg mee.
Ik rij in Duitsland als het kan altijd best stevig door, 110 kmu. Als het effe kan nog net effe iets sneller.
Maar een paar vette files en nogal veel wegwerkzaamheden drukten mijn gemiddelde naar een erg laag peil.
De volgende dag was het nog erger.
Vorig jaar was dan ook mijn record van 27 uur totale reistijd. zucht.gif
Door omstandigheden konden we niet eerder weg, en waren we ook min of meer verplicht om zaterdag aan te komen.
Maar dit doe ik dus nooit meer.
We hadden wel de pech dat Poetin in Slovenië de Karawankentunnel ging bezichtigen..
Die was dus een groot gedeelte van de dag afgesloten. Daardoor extra druk op onze route denk ik.
Maar door de jaren heen is het nooit anders geweest. Een of 2 dagen voor het weekend vertrekken levert 5 tot 10 uur minder reistijd op.
En helaas wordt Kroatië steeds populairder..
Dus ook elk jaar weer iets drukker op de route er naartoe. Het is niet anders. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

workel

Re: Route naar Kroatië

Bericht door workel » ma 6 feb 2017 09:46

Jaren met de boot richting Istrie geweest tussen Porec en Vrsar. Caravan stond in de stalling in Kroatië bij Mini net na Porec.

Route Arnhem, Oberhausen, Frankfurt, Würzburg, Nurnberg, Muchen, Salzburg, Villach, Ljubljana, koper en dan naar de kust/bestemming.

Wij kozen er altijd voor om bij Koper niet navigatie en/of borden te volgen maar door te rijden langs de kust richting Portoroz, voordeel geen file voor de grens en geen stijle klim na de grens.

Overnachten deden wij altijd in een Hotel in Werfen (oostenrijk)

Rijden nooit in het weekend, reden druk en metname voor de Tauerntunnel daar heb je in het weekend heel veel files metname in de bouwvak periode.

Op de A11 van Villach naar Ljubljana heb je bij Rosenbach de mogelijkheid om een Slovenië sticker aan te schaffen.

Nicky_GTS
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 3 nov 2013 14:09

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Nicky_GTS » do 16 feb 2017 13:15

Wij zijn in 2015 ook in de zomervakantie naar Rovinj geweest. Op zaterdag uit Rotterdam vertrokken rond 11 uur. Lekker op het gemak achter de files aan. We zijn toen tot Wertheim aan de 3 doorgereden, daar zit een goede overnachtingscamping aan de main (afrit vh autohof), rond 17 uur hadden we hier nog een prima plekje op het speciale overnachtingsveld.

De volgende dag rond 07 vertrokken en doorgereden naar camping gerli in (opzij) van Villach, zullen hier niet snel terug komen was niet ons ding.

De maandag rond 08 vertrokken daar de eigenaar te druk was om de stroom er af te halen bij andere passanten (dit hebben wij als zeer vervelend ervaren daar je vroeg weg wilt. Alle stroomkastjes waren voorzien van een slot). Anyway rond 15 waren we op de camping in rovinj.

Zaterdags filevrij gereden. Zondags enkel tussen Nurnberg en Salzburg file en de maandag enkel bij Koper om de grens over te gaan.
Renault Laguna 2.0 Estate met aan de trekhaak een Hobby Excelent easy 460 ufe

Herman
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 apr 2016 16:53

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Herman » ma 27 feb 2017 17:14

wij willen in mei naar porec gaan en wij wonen zeg maar in sittard. En er leiden vele wegen naar porec volgens mijn route planner zou ik misschien het beste over de fern pass kunnen gaan ,Ik bedoel voor mij voor keulen recht richting mannheim ,stuttgart , fern pass , insbruck , brennerpas ,triest , porec
.Geen last van tol tunnels ect .

fern pass heb ik al een paar keer gereden met caravan is te doen brenner autoweg steld niets voor vind ik persoonlijk

De andere route over wurzburg , munchen , villach ect is voor mij aan km niet veel verschil

Graag wat goede op merkingen.

Bvd Herman

workel

Re: Route naar Kroatië

Bericht door workel » ma 27 feb 2017 19:24

Ik zou deze route niet nemen of je moet de tijd hebben.

Sittard, Koblenz, Mannheim, Karlsruhe, stuttgart, München, Villach, ljubljana, Koper, Porec, is volgens mij de route die je kunt gaan rijden.

Maar er leiden meer wegen naar Rome...........uhhh Porec.

Herman
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 apr 2016 16:53

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Herman » di 28 feb 2017 12:14

Hoi Workel ,

Ja Je heb gelijk ,ben er nog eens goed voor gaan zitten en het lijkt mij de beste opties .

Maar de tol tunnels ik ga drie weken kan ik het beste enkele reis pakken of ben ik met een retour beter af met auto en sleurhutje ?

Het is voor mij alweer 45 jaar geleden dat ik die route heb gereden daar zal wel het een en ander verandert zijn ben benieuwd

Bedankt voor je info

Mvg Herman

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Daphne » di 28 feb 2017 12:24

RE.gif

In toltunnels betaal je altijd een enkele reis. Retourtjes kennen ze niet. Bedoel je misschien tolvignetten?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

workel

Re: Route naar Kroatië

Bericht door workel » di 28 feb 2017 14:13

RE.gif

Tol voor de tunnels is altijd per keer, dus zowel heen als terug apart betalen.

Sticker kun je onderweg kopen op de A11 van Villach naar Ljubljana heb je bij Rosenbach de mogelijkheid om een Slovenië sticker aan te schaffen. Die koopje voor 10 dagen of 4 weken. (4 weken is goedkoper dan 2 van 10 dagen). whistle.gif

Tol vermijden in Slovenië dat kan via de Italië route, bij Villach via Tarvisio, Udine en dan Triest is vlakker en minder klimmen dan via Slovenië en metname postojna.
Laatst gewijzigd door workel op di 28 feb 2017 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Route naar Kroatië

Bericht door Mstuniek » di 28 feb 2017 14:41

KRK is ook Kroatie en niet helemaal on-topic maar daar betaal je 1 keer, om op het eiland te komen, eraf betaal je niets.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

patrickdeursen
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 23 jun 2014 11:56

Re: Route naar Kroatië

Bericht door patrickdeursen » di 28 feb 2017 16:09

Ga van de zomer naar Istrie, dus ga dit draagje ook volgen

Plaats reactie

Terug naar “Routes”