Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Blackcat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 8 jan 2017 20:34

Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door Blackcat » ma 9 jan 2017 22:06

Wij gaan dit jaar in juni naar Corsica en varen vanaf Toulon naar Bastia.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat de ervaringen zijn indien je met de caravan en auto de boot op en af gaat ?
Hoe werkt het geparkeerd zijn op de boot ?
Wat doe je met je koelkast van de caravan ? (waarschijnlijk leeg halen ?)
Of kan er stroom op gezet worden tijdens de overtocht ?

alvast bedankt voor de tips etc

Antoine.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door Jaap van Duijn » di 10 jan 2017 06:46

@blackat

Koelkast liefst zo vol mogelijk en voor het op de boot gaan gas afsluiten - koelkast uit - dit trouwens op iedere ferry en meestal verplicht met controle.
Gedurende de overtocht dicht laten komt het allemaal goed.
Heb je minder waardevolle etens waren mee - immers men verkoopt overal brood en een Lidl of zo is over al, neem dan bvb pakken fris.
Verder word je caravan en auto vast gezet - hoef je niet bang voor te zijn.
En is er maar zelden een 230V aansluiting beschikbaar, ja op de boot van Italie naar Griekenland wel gehad. Ook tegen extra betaling op de boot naar Engeland.

goeie reis fijne vacantie zal zeker lukken. Jaap van Duijn.

JaapB

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door JaapB » di 10 jan 2017 07:45

Je vraagt naar ervaringen met bvb het op en af rijden.
Gewoon oprijden en de aanwijzigingen van het personeel volgen.
Handrem erop, alle gas afsluiten, ook de flessen dichtdraaien, klaar.
We hebben diverse ferrys gebruikt naar Zweden, Noorwegen, Groot Brittannië.
Nooit stroomaansluiting gebruikt.
Plannen zijn om een keer naar Griekenland over te steken.
Ik heb diverse ferrys gevonden die "camping on board" hebben.
Dus stroomaansluiting en slapen in je eigen caravan.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1720
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door witjesm » di 10 jan 2017 07:55

Corsica is echt geweldig Blackcat meermaals geweest waarvan de laatste keer afgelopen jaar. Wij hadden de nachtboot Genua naar Bastia. Caravans gaan er vaak als allerlaatste op in verband met de hoogte en komen dan vaak tussen de vrachtwagens te staan. Ze hebben mij buiten de auto en caravan handrem nooit apart vastgezet. Tot dusver was het zo dat iemand van de bemanning het stuur ongevraagd overnam om hem er precies zo op te zetten als zijn dat willen. Het voordeel van laatst er op is dat je er ook weer als eerste af mag knipoog.gif Dat is erg prettig daar de wegen bij aankomst wat verstopt raken als de boot aankomt. Let wel op als je de route direct naar het zuiden neemt want daar zitten viaducten in die te laag zijn voor de caravan en de omleiding staat niet waanzinnig goed aangegeven.

Heel veel plezier!!

PS. Ik heb de koelkast op gas laten draaien. Er stond nergens (inclusief de papieren) dat dat niet mocht.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door HanK » di 10 jan 2017 08:55

Wij hadden de "dagboot" van Nice naar Calvi. Doet er 4 uur over, dus geen probleem voor de koelkast als hij dan uit is.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door PMT » di 10 jan 2017 14:12

JaapB schreef:Gewoon oprijden en de aanwijzigingen van het personeel volgen.
Maar wel zelf ook goed in je spiegels blijven kijken, want degene die ons aanwijzingen gaf op de ferry naar Corsica had niet de bovenkant van onze caravan in de gaten waardoor ik bijna schade had gereden tegen een stalen balk die uitstak. Blijft natuurlijk altijd nog je eigen verantwoording.
witjesm schreef:Let wel op als je de route direct naar het zuiden neemt want daar zitten viaducten in die te laag zijn voor de caravan en de omleiding staat niet waanzinnig goed aangegeven.
PS. Ik heb de koelkast op gas laten draaien. Er stond nergens (inclusief de papieren) dat dat niet mocht.
De tunnels worden tegenwoordig beter aangegeven dan in 2009 zie hier De 2e tunnel direct hierna ben ik toen onderdoorgegaan omdat rechts vast stond. Moet kunnen met een caravan van 2,57 toch whistle.gif

Bij elke Ferry line staat aangegeven dat open vuur en -gas verboden is, dus gewoon dichtdraaien!
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door PMT » di 10 jan 2017 14:18

JaapB schreef:Plannen zijn om een keer naar Griekenland over te steken. Ik heb diverse ferrys gevonden die "camping on board" hebben.
Dus stroomaansluiting en slapen in je eigen caravan.
Wij hebben de Ferry voor 31/5 weer geboekt naar Igoumenitsa, nadat we die afgelopen mei hebben moeten annuleren. Dit keer bij Minoan waar "camping on board" niet meer bestaat, omdat ze geen open dekken meer hebben op de ferries waar wij mee oversteken. In plaats daarvan is het zgn "camping all inclusive", wat betekent dat je een binnenhut krijgt en tevens 30% korting op al het eten en drinken gedurende de overtocht. De caravan kan je nog wel aansluiten op 220V, maar je kan dus niet meer in je caravan verblijven.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door caravanmisschien » di 10 jan 2017 16:15

de laatste maanden (vanaf aanslag in Nice) doen ze bij de ferry maatschappijen zeer vervelend met betrekking tot gasflessen mee aan boord nemen.
Met ander woorden, je mocht ze in de haven achterlaten bij het inschepen.
Ik weet niet of deze situatie ondertussen verbeterd is.

http://www.corsica-prikbord.nl/onderwerp.php?t=7186

Martine
Berichten: 889
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door Martine » di 10 jan 2017 19:11

Wij zijn twee jaar geleden vanuit Livorno overgestoken. Moesten via een klein ponton de boot op. Leek moeilijk maar er staan zoveel mensen aanwijzingen te geven dat het goed gaat. Vanuit Livorno gingen we met de caravan als laatste aan boord en stonden vooraan. Terug zijn we van Bastia naar Savona gevaren. De boot was zo groot dat we rond moesten rijden en stonden we weer redelijk vooraan. Daar werd anders voorgesorteerd door auto's met of zonder caravan dat je zonder wachten de boot op kon. Ook hier om de paar meter een mannetje dat aanwijzingen geeft.
Auto en caravan worden verder niet vastgezet, de vrachtwagens wel.
Geen stroom. Spullen meenemen die je nodig hebt want verder kun je niet meer bij de auto. Gas hadden we niet open staan. In iedere haven zal het waarschijnlijk anders zijn.
Op het corsica prikbord e.e.a. gelezen dat gasflessen niet meer mee mogen aan boord.
Geniet van het mooie Corsica.

Groetjes Martine.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1720
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Ervaringen met Caravan op de boot naar Corsica

Bericht door witjesm » di 10 jan 2017 20:01

PMT schreef: De tunnels worden tegenwoordig beter aangegeven dan in 2009 zie hier De 2e tunnel direct hierna ben ik toen onderdoorgegaan omdat rechts vast stond. Moet kunnen met een caravan van 2,57 toch whistle.gif !
Ze staan aangegeven maar het is niet heel duidelijk waar je wel heen moet als je voor het eerst komt. Gewoon een tipje mijnerzijds. Wij waren er afgelopen jaar nog en het viel me nog steeds op.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Plaats reactie

Terug naar “Routes”