route naar Toscane

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route naar Toscane

Bericht door eurotrotter » zo 13 sep 2015 14:33

corne schreef:de mooiste route naar toscane zonder file (zelf heel vaak gereden beroepsmatig) via belgie Ardennen dan Frankrijk Metz-Nancy dan Epinal dan Vesoul dan Besancon dan Pontalier dan via Vallorbe Zwitserland in dan rond het meer van Genève ( Lausanne) Montreux Martigny naar Brig daar de Simplon pas over richting Domodossala Milano gehele traject is overigens (op Zwitserland na) TOLVRIJ , en het is 1 van de mooiste routes vind ik zelf. de pas is voor de caravan ruim zat vrachtauto's rijden er ook zei het niet veel afdaling aan de italiaanse kant 19 kilometer lang 10% wel kun je overal stoppen en koffie drinken of van het uitzicht genieten voor meer info stuur maar een pb tje knipoog.gif
Ook is de simplon pass goed te doen als je in Basel de grens over komt;
Van Basel de A3/A1 naar Bern,vandaar de A 12,via Fribourg naar Montreuil,waar je vervolgens op de A 9 komt,de route naar Brig,waar de klim naar de Simplonpass begint.

https://www.google.nl/maps/dir/47.57091 ... m2!4m1!3e0

Met de juiste combi is dit heel goed te doen,de afdaling van 10 % word weliswaar vooraf gegaan door een klim van 10 % gedurende 20 km,maar de weg is overal breed en in de paar haarspeld bochten is t geen probleem elkaar te passeren.
Na het passeren van de Italiaanse grens begint na een kilometer of 4/5 de 4 baans superstrada die bij Gravellona Toce aansluit op het gehele Italiaanse net van tolwegen.

Zou je er de tijd voor nemen kun in Gravellona niet de autostrada nemen ,maar de "oude"S.S. 33 die langs t Lago Maggiore naar Arona gaat
campings vind je daar ook in overvloed; in Baveno(11) in Solcio(2) of in Dormelletto(4)
Ook t Lago D' Orta is om de hoek.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Kasper

Re: route naar Toscane

Bericht door Kasper » zo 13 sep 2015 15:48

Inderdaad, de Simplonpas is heel goed te doen en is een prachtige route. Ook vanaf de kant van Italië naar Zwitserland is prachtig. We hebben deze pas nu 3 x gereden, op mijn verlanglijstje staat nu nog de St. Gotthardpas, ook die schijnt mooi te zijn, maar eind mei of begin juni nog wel vaak dicht.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route naar Toscane

Bericht door eurotrotter » zo 13 sep 2015 17:35

Ja,de Gothardpass gaat dicht als de eerste sneeuw begint te vallen en blijft dat tot t voorjaar,het alternatief is de tunnel.
DE Simplon is t hele jaar open,alleen bij zware sneeuwval word t verkeer in de vallei tegengehouden tot de sneeuwruimers hun werk gedaan hebben.
DE Simplon is een belangrijke verkeers ader,hij verbind het Rhonedal met het ge industraliseerde Italië,en er is boven nog een kazerne,die moet bevoorraad kunnen worden als de "oorlog met Italië uitbreekt. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: route naar Toscane

Bericht door ine » zo 13 sep 2015 19:36

Wij gaan altijd eind april.
Dan is de Gotthardpas nog gesloten hoor.
Half juni terug is hij wel open.
Gr Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Kasper

Re: route naar Toscane

Bericht door Kasper » zo 13 sep 2015 20:13

RE.gif Niet altijd, ligt aan het weer en de hoeveelheid sneeuw. knipoog.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: route naar Toscane

Bericht door janoniem » ma 14 sep 2015 09:25

Martine schreef:Wij hebben al meerdere malen zowel op heen als op terugreis overnacht op camping Sempach aan de Sempachersee........
Valt onder de eerder genoemde TSC campings. Mijn vraag is of je anwb lidmaatschap voldoende is om voor dit speciale tarief te overnachten. Wij hebben altijd een hoger tarief betaald. Een volgende keer toch maar eens vragen bij de receptie.
En dan ben ik natuurlijk benieuwd hoe de reis voor knaus 450 kevin is verlopen.

Groetjes Martine.
Ik heb TCS gemaild met de vraag of Stop & Go tarief voor iedereen geldt.
Het antwoord was positief, je hoeft niet van een bepaalde club lid te zijn.
Wel aankomst ná 18 uur en vertrek vóór 9 uur en bovendien bij aankomst melden dat je voor dat tarief in aanmerking wilt komen.

Martine
Berichten: 882
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: route naar Toscane

Bericht door Martine » di 15 sep 2015 14:29

RE.gif
thumbup.gif
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
Knaus 450 Kevin
Berichten: 25
Lid geworden op: di 22 apr 2014 20:45

Re: route naar Toscane

Bericht door Knaus 450 Kevin » di 15 sep 2015 19:46

Nou het is al weer even geleden. De vakantie zit er weer op, ben hem al weer bijna vergeten.
Maar hier even een korte evaluatie.

Hoe ging het dit jaar? Nou best aardig.
Om te beginnen heb ik in juni nog een bergtrainingsweekend gedaan, waarbij ik een heel weekend heb geoefend in de heuvels van Limburg.
Het 'examen' was een klim van 19% (nee is geen typefout).
En ik had niet vals gespeeld. Zowel de auto als de caravan waren op 'vakantie gewicht'. Ging best goed met mijn spaardieseltje Megane.

Aangezien dit goed ging, heb ik besloten dat als er enige file zou staan voor de tunnel, ik over de pas zou rijden.
Moet te doen zijn dan, daar kom je geen 19% tegen.
Maar dit is uiteindelijk niet nodig geweest.

De eerste dag van Den Bosch tot Karlsruhe gereden (ca. 500km). Vertrek op zaterdag om een uur of 7, aankomst om 14.30 uur.
Rest van de middag rustig aan en genoten van een biertje in de zon.

Dag 2 doorgereden naar Zwitserland. Zijn gestopt op een camping in Altdorf (ca. 350 km). Hier waren we al rond 12.00 uur.
De eerst dag ben je nog fris en fruitig en dag 3 is naar de eindbestemming. Wel fijn dat de 2e dag dus lekker kort is.
Naast de camping is een kabelbaantje omhoog. Mooie bergwandeling gemaakt.
Op de berg, met prachtig uitzicht, samen met mijn vrouw een biertje gedronken en een appelsap voor onze dochter.
Slechts 15 euro....o ja....we waren in Zwitserland....
Sanitair op de camping is zeer schoon. Alleen minpuntje is de muntautomaat voor het warme douchewater......die alleen werkt met Zwitserse Francs. We vroegen bij het betalen van de camping aan de campingeigenaar hoe we aan drie muntjes konden komen. Deze hebben we vervolgens van de eigenaar gekregen (heel aardig, maar waarom hang je dan een automaat op?).

De volgende ochtend is er vanaf 05.00 uur al leven op de camping, broodjes zijn vanaf 5.30 uur verkrijgbaar. Achter in de auto en rijden maar.
Om 5.50 reden we van de camping af.
Zonder file door de tunnel en we stond om 6.45 aan de ander kant van de tunnel op de eerste parkeerplaats.
Tijd voor het ontbijt. En dan is zo'n caravan waar alles voor het grijpen ligt wel erg handig. De broodjes waren nog warm, dus we hebben heerlijk op ons gemak ontbeten.
Vervolgens door naar de camping in Cecina (totaal 500 km vanaf Altdorf), waar we rond 15.00 uur waren.

Na 2,5 week zat er weer bijna op.
Op een woensdag vertrokken om 7.30 uur en om 14.00 uur stonden in Ispra aan Lago Magiore. Mooie plek, was het niet, dat door de hitte van de afgelopen tijd het meer deels was droog gevallen. Onze dochter vond het prachtig dat je nu de groene bodem van het meer kon zien....wij vonden het vooral erg stinken.
De volgende dag dus weer snel aangehaakt. Wij waren er om 8.00 uur klaar voor, maar kregen onze paspoorten pas om 8.30 uur terug.
Er was wel iemand, die deed ook netjes het raampje van de receptie open, maar enkel om te zeggen dat de paspoort in zijn hand, pas om half 9 werden teruggegeven.......<eikel>....
Hierdoor kwamen we om 10.30 aan bij de tunnel. Het is dit half uurtje geweest, anders hadden we fileloos door de tunnel kunnen rijden (op donderdag). De file was echter maar 15 minuten. Dus net te weinig om over de pas te rijden, al was daar het uitzicht wel mooi geweest.
Ik heb mijn koppelingsplaten goed weten te sparen en ze niet geroken.
Ik heb het idee dat het hellingspercentage aan de zuidkant ook minder is dan aan de noordkant. Maar misschien heeft dat bergtrainingsweekend er ook wel iets mee te maken.....

Om 15.00 uur waren we op de camping bij Freiburg. Lekker in de Biertuin gezeten en zwemen in het naastgelegen gemeente zwembad.
Vrijdag gebleven en Feiburg bezocht.
Zaterdag nog een afdaling van een roddelbaan van 3km en de hoogste waterval van Duitsland bekeken. Om 16.30 terug op de camping. Aanhaken en rond 17.30 uur op weg naar huis. Vanaf daar nog 620 km tot aan Den Bosch.
Files zijn er dan niet meer en inhalen is vanaf 19.00 uur ook weer toegestaan. Ook het vrachtverkeer verdwijnt dan langzaam van de weg, dus je rijdt mooi de avond in en we waren om 2.00 uur thuis.
Caravan op zijn plek, paar spulletjes eruit en bedje in rond 3 uur in de nacht.
Omdat iedereen nog het Italiaanse ritme heeft, zondag uitgeslapen tot 9 uur. Zo toch 6 uur kunnen slapen en de hele zondag nog om wat zaken uit te pakken.
En maandag weer aan het werk....

Al me al ging alles perfect. Voor herhaling vatbaar.
Op de heenweg 10 minuten vertraging gehad op de rondweg van Milaan en terug 15 minuten file voor de tunnel.
Beide keren 19,5 uur over gedaan. Afstand is 1350 km enkele reis.
Niet slecht met caravan....vrienden zonder caravan hebben met een iets ander reisschema aangehouden en de reis in 17 uur gedaan.
Nou dan slaap ik toch heerlijk in dat 2 persoonsbed + overige luxe, in ruil voor 2,5 uur extra reistijd....

Volgend jaar willen we de Bloemenriviera aandoen en het eiland Elba met de caravan bezoeken.
Heb er nu al zin in....

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route naar Toscane

Bericht door eurotrotter » di 15 sep 2015 21:18

RE.gif

Goed te horen dat t bevallen is thumbup.gif thumbup.gif

T probleem met die files voor de Gotthard tunnel is dat je je tevoren op de hoogte moet stellen,ze worden op de verkeersradio doorgegeven,
Áls ze er staan moet je al een 14 km voor de tunnel de bundesstrasse nemen ,bij de afslag Amsteg,anders ben je dikwijls al te laat.
Of evt de afslag Wassen ,maar dat is maar een 4 km voor de tunnel.
In de tunnel staat nooit file,t rijdt wel wel eens langzaam maar je staat er zelden of nooit stil.

OoK bij de terugreis kun je er dan t beste in Quinto afgaan,als je maar 15 min file hebt voor de tunnel moet je er voor de tijdwinst niet meer af gaan om over de pas te gaan,je kunt er dan alleen nog in Airolo af, direct voor de ingang van de tunnel,en daar geld ook dat je in de tunnel zowat altijd rijdt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Mees

Re: route naar Toscane

Bericht door Mees » di 15 sep 2015 22:32

En mocht je via Modena naar Toscane willen,
via de SS12 dwars door de Apenijnen?
Hou je aan de borden voor de grotere plaatsen en dus ook aan de route die op de ANWB-routekaarten staan.
Want anders kom je erg krappe 1 baans-1strooks weggetjes tegen.
Kilometers lang zonder uitwijkmogelijkheden voor eventule tegenliggers.
En die weggetjes zijn zeer bochtig en steil......

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route naar Toscane

Bericht door eurotrotter » di 15 sep 2015 23:10

Mees schreef:En mocht je via Modena naar Toscane willen,
via de SS12 dwars door de Apenijnen?.
Dat moet je niet willen,ik ben vorig jaar vanaf de camping Belsito,waar je zelf ook geweest bent,naar Abetone gereden.
De stad Abetone heeft bij de Nederlandse vrachtwagen chauffeurs een magische klank( omdat verschillende chauffeurs zich op weg daarheen,in de loop der jaren, hopeloos klem hebben gereden)
Omdat ik daar toch in de buurt was mrgreen.gif mrgreen.gif moest ik daar natuurlijk heen,met de solo auto,
Dit is inderdaad een zeer zwaar parcours om t met een caravan te doen.
T kost je gegarandeerd je remvoering als je daar langs gaat,bekijk de route maar eens op google maps.
https://www.google.nl/maps/dir/44.65773 ... m2!4m1!3e0

Je haalt hier beslist geen tijdwinst,sterker nog,ik schat zo dat je de dubbele tijd nodig hebt,in vergelijk met rijden via de A1 en A11( Modena- Firenze-Lucca) en besparing op de tolkosten worden hierlangs meer dan teniet gedaan door de ellende die je je op de hals haalt als je er met de caravan langs gaat

Wat daarintegen wél behoorlijk te rijden is:
Voorbij Bologna( ri Firenze) verlaat je de A1 bij Sasso Marconi en neem je de S.S 64 ,via Poretta Terme,naar Pistoia.
Net voor Pistoia zit een behoorlijke afdaling( waar je overigens een adembenemend mooi uitzicht hebt over de vallei)maar die is goed te doen.
https://www.google.nl/maps/dir/44.36355 ... 303475!3e0
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Mees

Re: route naar Toscane

Bericht door Mees » wo 16 sep 2015 07:47

Hoi Eurotrotter,
met alle respect voor je ervaringen en inbreng in het forum:
Ik ben daar toerist. Een toerter. Heb geen haast. Hoef geen goederen af te leveren.
Kies voor streken waar ik iets te zoeken heb (familiebezoek en/of een POI)
en niet voor autosnelwegen, die mij in de kortste tijd van campingreceptie naar campingreceptie brengen.
Die SS12 die daar loopt, dus ook bij/door Abetone, is heel goed voor personenauto's en caravans te doen,
mits je je houdt aan ONDERbelading en niet aan OVER of tenminste MAX belading volgens RDW.
En ja, ik kan mij voorstellen dat als je onervaren bent
en/of niet van dit soort bergpassen-werk houdt, je liever in een zwembad ligt te weken-voor-weken.
Die SS12 is 1 baans met 1 rijstrook, dwz elke rijrichting heeft een eigen rijstrook.

Zolang zelfs de ANWB routekaarten aangeven dat je er zonder 'caravanbeperking' kan rijden,
zou menig forummer er kunnen rijden. (toch?)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route naar Toscane

Bericht door eurotrotter » wo 16 sep 2015 10:54

Mees,
Ieder moet t voor zichzelf beslissen,ik heb in de loop van de laatste 40 jaar heel wat wegen bereden,zowel met mijn vrachauto,als met de caravan.
Maar mijn advies is om dit soort wegen te mijden als t niet nodig is,mij zul je er met mijn caravan( 1600 kg) i.i.g niet zien,met n lichte caravan is t wel wat gemakkelijker natuurlijk.
T zou te doen zijn als je caravan uitgerust zou zijn met ARC of Downhill break control,de hele route zit vol behoorlijk steile afdalingen ,8 a 10 %, en om de haverklap kom je bij een (haarspeld) bocht uit waardoor je zelf al bij moet remmen.

Eigenlijk is t zwaarste stuk niet zo lang,vanuit Modena tot Pavullo nell'Frignano is prima te rijden,van daar ,via Abetone tot San Marcello Pistoiese is t moeilijke stuk,daarna,naar Lucca is goed te doen.

Ik rij graag door dit soort omgevingen hoor,trekt me meer dan strand o.i.d ,maar ik zet de caravan dan op campings zoals Belsito en ga van daar uit de omgeving verkennen.( vanuit Belsito naar Abetone is 63 km en daar had ik met de solo auto al dik 1,5 uur voor nodig)

Of dit:

https://www.google.nl/maps/dir/43.90419 ... 354437!3e0

Op t einde langs de marmer mijnen van Massa,maar dan wel solo. mrgreen.gif

En vergis je niet;ook al staat er op de ANWB routekaarten geen caravannetje bij wil niet altijd zeggen dat t "probleemloos" te doen is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Mees

Re: route naar Toscane

Bericht door Mees » wo 16 sep 2015 11:22

Dank voor je Maps-link !!
geweldig.
En natuurlijk heb je gelijk dat je als 'doorsnee' caravan-trekkende bestuurder dit soort wegen moet mijden. thumbup.gif
De eerste centimeter vanaf de camping naar het noorden is de beruchte waarover ik het eerder had.
De volgende 2 centimeter tot aan Pistoiese is ook niet prettig maar wel te passeren bij tegenliggers.

Net zo als dat je met een (zeil)jacht ook geen Bf7 of meer willen trotseren,
tenzij je prof bent met gecertificeerd schip.

De meeste inzittenden van auto's zullen het absoluut onprettig vinden rijden.
Enne,
een schip (auto) is zo zeewaardig (ondanks alle veiligheid-systemen etc), als de 'bemensing' is.

O ja,
je zal mij geen berg te voet of met touwen zien beklimmen..... zwaaien.gif

Marijkekampeerder

Re: route naar Toscane

Bericht door Marijkekampeerder » wo 28 okt 2015 15:20

Hoi,
Wij rijden al jaren vanaf Eindhoven op zaterdagochtend om 5.00 uur/5.30 uur weg. We stoppen dan 20 minuten voor de Gotthardtunnel bij camping Moosbad. Daar arriveren we rond 17 uur. Deze camping heeft een beperkt aantal overnachtingsplaatsen maar ligt perfect. Er is niets te doen maar om te overnachten helemaal goed. Het sanitair is superschoon en modern. Wij reserveren wel altijd. Op zondag voor 7 uur door de Gotthardtunnel is geen enkel probleem. Dit is echt een prima optie omdat je aan de noordkant van de tunnel niet met je caravan in de file wilt staan. Op de terugweg slapen we net na de tunnel in Sempach. Ook een mooie locatie om te overnachten.
Succes!

SamV
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 mei 2017 14:22

Re: route naar Toscane

Bericht door SamV » di 13 mar 2018 10:42

Knaus 450 Kevin schreef: Volgend jaar willen we de Bloemenriviera aandoen en het eiland Elba met de caravan bezoeken.
Heb er nu al zin in....
Hallo! Inmiddels is het 2018 dus hoop dat ik kan profiteren van jouw ervaring naar Elba.
Ik heb een niet al te grote trekauto (combi gaat net in de bergen maar die 19% waar jij het over hebt is absoluut een no go.
Nu willen wij met de caravan naar Toscane in juli en ook een week naar Elba. Mijn vragen: hoe gaat dat met de carvan op de veerboot. Nog aandachtspunten? Welke haven hebben jullie gebruikt en welke campings?
Hoe zijn de wegen op het eiland? is het lastig rijden met de caravan?
Hoop dat je me kunt helpen. Alvast bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Routes”