rondreis Sicilïe mei 2013

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
marigo

rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door marigo » ma 14 jan 2013 21:12

Wij willen in het voorjaar (mei) naar Sicilïe met de caravan en zouden graag advies/ervaringen willen lezen over welke route vanuit Palermo aan te raden is, eerst de westkust en dan via oostkust of juist andersom? Wat zijn volgens jullie aanraders om de gaan doen/zien?, eluke campings?
Vast dank, Marigo

Pixie

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Pixie » do 21 mar 2013 15:59

Dag Marigo,

Ik kan u daarbij helpen want heb daar 19jaar gewoond.
Ik zal je een lijstje doorgeven met tips en leuke bestemmingen die je kunt bezoeken In Sicilië.
Mijn ouders hebben daar ook een vaste verblijf bij Euro Camping Marmaruca maar in Letojanni (aan de voet van Taormina - Catania) en elke jaar komen daar veel Belgen en Nederlanders kamperen.
Groetjes

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Mariette » do 21 mar 2013 16:50

Oh, hier wil ik ook alles van weten thumbup.gif

Pixie

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Pixie » wo 27 mar 2013 22:51

Sorry voor mijn late reactie maar ik had het even druk de laatste dagen. Ik zal morgen tijd maken en enkele tips geven over Sicilië.
Fijne avond en tot morgen zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Hobbymachine » do 28 mar 2013 10:16

Misschien kan je hier bij de excursies van deze reis even bekijken ... ? Een beetje "peep"werk zal ACSI wel niet schaden hoop ik ...
http://www.acsireizen.nl/nl/reisdetails ... n557-ri26/
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Pixie

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Pixie » do 28 mar 2013 14:02

Hier ben ik eindelijk.
Ik heb jarenlang naar Sicilië moeten reizen (ook per auto) en persoonlijk vind ik dat de wegen vanaf Salerno (Napoli) zeer slecht liggen alsook de verkeersborden (en zekers in Sicilië) dus, naast de GPS neemt ook een landkaart mee ... Wat nog zeer belangrijk is: Sicilië is mooi maar duur! Laat je zeker niet doen en als je ergens gaat eten (of zelf een koffie gaat drinken) of boodschappen doet, nooit iets kopen of bestellen zonder eerst de prijslijst te zien (of menu kaart) want jammer genoeg Siciliaanen profiteren van de toeristen. En opletten van juwelen enz.
Excursies en gids zijn tamelijk duur!
Sicilië heeft een zeer afwisselend landschap met gebergten in het centrum, de vulkaan de Etna in het oosten en vele eilandjes langs de kust.
Onderaan een paar belangrijke stadjes om te bezichtigen (en er zijn nog veel meer...). Zal vanuit Palermo beginnen

Provincie: Palermo
Palermo stad: hoofdstad van Sicilië, is een uniek stad met een bijzondere sfeer maar je moet er wel van houden. Beroemd zijn “de Catacomben van het Convento dei Cappuccini”, met duizenden lijken uit het midden eeuw (Santa Rosalia). Het klooster Monreale (zuidwesten van Palermo) het Siciliaanse wereldwonder genoemd. Mondello (ten noord-westen van Palermo), gedomineerd door Jugendstilvilla’s ,een oude Spaanse kusttoren met wit zandstrand en uitzicht op Monte Pellegrino.
Cefalu ( het mooiste dorpje tussen Messina en Palermo, 50km van Palermo), schilderachtig mooi vissersstadje aan zee en regelmatig als filmdecor heeft gediend.
Il Parco delle Medonie (Regionale Natuurpark van de Madonie).
Ustica (het eiland Ustica en de Beschermde Marine)

Provincie: Trapani ( 108km van Palermo)
Trapani en de “zoutpannen”: sinds de 12e eeuw wordt er in Trapani zéér hoogwaardig zout gewonnen. De zoutwinning is een bezienswaardigheid en is erg leuk om per fiets te bezichtigen.
Egadische eilanden: deze eilandengroep bestaat uit de drie eilanden: Favignana, Levanzo en Marettimo. Deze liggen direct voor de kust van Trapani
Marsala (30km van Trapani) is mooi gerestaureerd met veel barokke gewouden en is bekend vanwege haar dessertwijn Marsala.
Erice: historische en toeristische dorp, met veel bezienswaardigheden uit de middeleeuwen.
Riserva Naturale dello Zingaro: een prachtig natuurreservaat, langs de kust.
San Vito Lo Capo (40km van Trapani) is een badplaats, met een magische sfeer in het kleine vissersdorp gelegen tussen twee natuurgebieden. De stranden zijn hier bijzonder mooi en de zee azuurblauw.
Segesta (het mysterie van de Elimi). De Dorische Tempel in Segesta en Teatro Greco te bereken met de bus of ook naartoe wandelen (50min).
Selinunte (een metropool uit de oudheid): Griekse archeologische vindplaats

Provincie: Agrigento (180km van Trapani)
Het historische centrum van Agrigento: een stad waar alles draait om het zien en gezien te wroden: “la passeggiata” (groepjes mannen-vrouwen die flaneren op de dieverse corsi en praatje maken met elkaar. Wanneer je het Monastero di Santo Spirito bezoekt kun je de nonnen het beroemde amandelgebak kopen “la pasta di mandorla”. Een uurtje wandelen verderop ligt het geboortehuis van de bekende schrijver Luigi Pirandello.
Valle dei Templi: het mooiste complex Griekste tempels buiten Griekenland. Vanuit de tempel van Juno heb je een mooi uitzicht op Agrigento, de heuvelrug en de tempels.
Scala dei Turchi en Eraclea Minoa (een vakantie met de geschiedenis en de zee): in de beschutting van witte krijtrotsen vind je een van de mooiste zandstranden omringd door schaduw brengende naaldbomen. Je kunt ook wandelen naar het kustgebied van Torre Salsa, natuurbescherming , een van de laatste reservaten waar zeeschildpadden hun eieren leggen.

Provincie: Enna (92km van Agrigento)
Enna
Pergusa (enige natuurlijke meer in het centrum van Sicilië)
Piazza Armerina (de mozaïeken van de Villa del Casale): Daar ligt de Villa de Casale Europa’s bestbewaarde Romeinse villa, vol met vloermozaïeken.

Provincie: Ragusa (121km van Enna)
Ragusa (de parel van de Iblei), ten westen van Noto. Ragusa bestaat als uit twee delen: Ragusa Superiore en Ragusa Ibla. Ragusa Ibla is het oude gedeelte van de barokstad en wordt gescheiden van Ragusa Superiore, het moderne hoger gelegen gedeelte van de stad, door een diepe kloof. In het stadspark Giardino Ibleo kun je heerlijk wandelen en bezoekje brengen aan San Giuseppe en het half verweerde portaal van de oude gotische kerk San Giorgio. Vanaf Santa Maria delle Scale heb je een prachtig uizicht over de oker kleurige stad. In Ragusa Superiore vind je veel sfeervolle piazza’s met moderne boetiekjes en winkeltjes.
Modica (een van de meest pittoreske stadjes in Sicilië)
Pozzallo (mooie badplaats, maar ook een plaats rijk aan geschiedenis en cultuur)
Scicli (een barok juweel in het zuidoosten van Sicilië)
Vittoria (de stad van de wijn Cerasuolo)

Provincie: Siracusa (90km van Ragusa)
Siracusa: was in de 4e eeuw voor Christus een van de mooiste en rijkste steden van het Griekse rijd en dat is nog steeds te zien. Het archeologisch park met zijn Griekse theater, archeologisch museum en het oude stadscentrum Ortigia, geleden op een eilandje voor de kust (verbonden met de brug Ponte Nuovo). S’Avonds is Ortigia nog moier als de monumenten verlicht worden.
Pantalica (45km van Siracusa) kunt je bereiken via Sortino.
Sortino is beroemd om haar honing gemaakt van wilde bloemen. Het prachtige wandelgebied tussen de bergen van het natuurreservaat Pantalica bevat meer dan 5000 in de rosten uitgehakte holen, waarin men in 12e en 7e eeuw voor christus woonde. Om Pantalica te verkennen (te voet) vertrek niet via Sortino want dit is een erg lange wandeling. Best vertrek je vanuit Filiporto Necroplolis (9km van Ferla).
Oasi di Vendicari: natuurreservaat (9km ten zuiden van Noto) is een verblijfplaats voor (trek) vogels. Het landschap bestaat uit duinen en zoutpannen, waartussen paadjes lopen die omringd worden met dennen, reuzenriet en eucalyptus.
Noto (de stad Noto en haar barokke stijl), de vele gebouwen zijn opgetrokken uit honinggele zandsteen.

Provincie: Catania (66km van Siracusa)
Catania: de eeuwige tegenpool van Palermo. Catania is het modecentrum van het eiland. De vis en groentemarkten zijn geweldig om te bezoeken. Moeite waard is een bezoek in het park van Bellini, met bijzonder uitzicht op de Etna. Op Piazza Duomo sta je oog in oog met een prominente olifant gemaakt van zwarte lava. Verder barokkerk Sant’Agata alla Badia.
Aci Castello en Aci Trezza (op de oevers van de Ionische Zee kust van Catania tussen mythen, visserij en toerisme)
Caltagirone (de stad Caltagirone en aardewerk): berg der vazen. Belangrijk keramiekcentrum met prachtige kerken en een mooi, groen stadspark vol bomen. De enorme trap in Caltagirone “la Scala Santa Maria del Monte” heeft 142 treden die elk versierd zijn met historische majolica motieven.
Etna (de hoogste vulkaan ter wereld): tot de vroege zomer is deze bedet met sneeuw, een spectaculair gezicht. Een tip: draag goede wandelschoenen, lange broek en een trui met lange mouwen want temperatuur daalt sterk naarmate je hoger komt. Op terugreis van de Etna maak je nog een top om naar de zonsondergang te kijken, echt romantisch.
Randazzo (middeleeuwse knooppunt Citta 'van drie provincies in Sicilië)
Belpasso (20km van Catania): ETNALAND (acquapark) open in de maand juli en augustus - Themapark (attractiepark open vanaf april) (wel niet goedkoop)

Provincie: Messina (96km van Catania en 225km van Palermo)
Messina
Capo d’Orlando: badplaats met kiezelstranden en een bruisend nachtleven, met 17e eeuwse kasteel van Orlando.
Eolische Eilanden (ten noorden van Cefalù): de zeven zusters eilanden“ Panarea en Stromboli Strombolicchio, Salina Filicudi en Alicudi, Vulcano en Lipari”, die vanaf het grootse eiland Lipari, allemaal te bezoeken zijn. Op Vulcano, midden op het strand bevinden zich kokendhete thermische bronnen. Stromboli is mag overigens alleen onder leiding van een gids (om te voorkomen dat je op gloeiende as stuit). Salina, heerlijk om te wandelen en Pannarea ook leuk. Alicudi en Filicudi zijn postzegel zo groot en zeer geïsoleerd.
Giardini Naxos (de eerste Griekse kolonie op Sicilië)
Le gole dell'Alcantara
Parco fluviale dell'Alcantara (de vallei van de Alcantara rivier en de naamgenoot River Park)
Taormina (50km van Catania) (Taormina Mazzaro en Isola Bella). De hotspot van Sicilië, zeer toeristisch. Pittoresk, bloemrijk stadje dat werkelijk spectaculair gelegen is , waar je de Middellandse Zee zie de prachtgie kust en de majestueuze Etna met mooie witte sneeuwkraag, vaak met witte rookpluim. Beneden vind je aardige maar drukke, stranden. Beken en meest gefotografeerde, is wel het strandje Isola Bella.

Pixie

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Pixie » do 28 mar 2013 14:22

Jammer genoeg heb ik geen ervaring in "Camping".
Mijn ouders, die in Sicilië wonen, stadje bij Catania, hebben al 3 jaar een buitenverblijf (caravan) op camping "Eurocamping Marmaruca Letojanni" (50km van Messina en 9km van Taormina) om even tussen uit weg te zijn en van de zee te kunnen genieten (die ligt om wandelafstand 200m). Het is maar een gewone camping met weinig voorzieningen en geen recreatie voor de kinderen, enkel voetbalveld... Er zijn douches aanwezig (die elke dag 's morgen worden grondig gepoetst) maar voor de rest echt basic. In de maand augustus is er veel te beleven in het stadje zelf. Honden zijn ook toegelaten op de camping met leiband. Op strand is het een andere verhaal... Honden zijn niet toegelaten alhoewel de verbodsborden niet legaal zijn...
De meeste toeristen komen langs met hun mobilhome en verblijven daar 3 dagen want Taormina ligt 9km van de camping zelf.
Ze zijn daar zeer vriendelijk maar ik vind deze persoonlijk niet zo geschikt voor kinderen en is tamelijk duur per dag. Deze camping is open vanaf april tot oktober.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door PMT » do 28 mar 2013 16:18

Wij hebben in 2004 helaas alleen een stuk van de noordkant van Sicilië bezocht en willen beslist weer eens terug om de rest van dit prachtige eiland te bekijken en dan langer te blijven dan de 8 dagen die we er toen zijn geweest.
Aan de westkust hebben wij op camping San Filippo gestaan. Toen een redelijk gelegen camping, maar er kan natuurlijk veel veranderd zijn in 9 jaar. Vanaf de camping loop je zo naar beneden naar het strand en Cefalu is redelijk dichtbij. Aan de oostkant hebben wij op camping La Timpa gekampeerd, heel hoog boven de zee met prachtig uitzicht. Hier vandaan zijn we naar oa de Etna en Taormina gereden.
Houdt ook hier net als in de rest van Italië rekening met kleine plekken en dat in de weekenden de campings volstromen met lokale Italianen uit de stad. Die komen dan met hele families, dus dat kan zeer luidruchtig maar ook heel gezellig zijn. Wij moesten persé direct met de buren mee eten toen we op San Filippo stonden en hebben een erg leuk weekend gehad.
Aanrader: Sla beslist de Etna niet over zoiets moet je een keer gezien hebben, ik kan het eigenlijk niet beschrijven hoe mooi, onheilspellend, onwaarschijnlijk en nog veel meer superlatieven er zijn te noemen voor zo'n natuurgeweld.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door ine » do 28 mar 2013 16:58

Geweldig dit verslag van Pixie. aflower.gif
Wij gaan het uit printen.
Dank voor de tijd die u hier aan besteed heeft.
Hier kun je wat mee.
Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Pixie

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Pixie » do 28 mar 2013 17:11

Ben helemaal met eens wat PMT zegt thumbup.gif .
Het is inderdaad zo dat in het weekend de camping volstromen zijn met lokale Italianen die uit de stad komen, de familie komen gezellig samen en iedereen is welkom.
En in meestal in de maand augustus vooral op 15 augustus is dat niet te doen aan zee, iedereen komt daar samen op strand, met fakkels en traditie is om 's nacht een badje te nemen in de zee (dat is in de omgeving tussen Catania-Messina).
Kleine opmerking: de vulkaan Etna is in de laatste weken in volle uitbarsting.
Mocht je een bezoekje brengen aan de Etna, ook eens langsgaan naar Taormina en Castelmola (die ligt iets hoger dan Taormina) en aan Giardini-naxos (die ligt onder Taormina), in richting Gaggi, een bezoekje brengen aan "le Gole dell'Alcantara".
Mocht er me nog iets in mijn hoofd komen zal ik dat zeker hier schrijven maar aarzel niet om vragen te stellen zwaaien.gif

Lucros

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Lucros » do 28 mar 2013 19:53

Fantastisch ! aflower.gif

Ik ga toch een selectie moeten maken, want er is zoveel te bekijken. Ook de tips zijn meer dan welkom.

Luc

Pixie

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door Pixie » do 4 apr 2013 09:08

Hier nog een foto'tje van Sicilië met een paar belangrijkste stadjes
Bijlagen
MappaSicilia600.jpg
MappaSicilia600.jpg (42.52 KiB) 6016 keer bekeken

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: rondreis Sicilïe mei 2013

Bericht door PMT » do 4 apr 2013 12:54

@Lucros
ik heb de afgelopen dagen toch wel vaak aan Sicilië gedacht, het kriebelt erg om daar naar terug te gaan. Dit voorjaar nog ff niet, maar misschien een fly&drive voor 8 dagen in het najaar?

Nog even: houd je er rekening mee dat het geen klein eiland is (ongeveer 2/3 opp. van NL). Ik weet niet hoelang je gaat maar je kunt met deze grootte wel nagaan dat je keuzes zal moeten maken en er is heel veel te zien. De wegen zijn over het algemeen goed tot zeer goed dus daar zal het niet aan liggen, maar om een indicatie te geven, vanaf camping la Timpa Acireale over de A19 naar camping SanFilippo Cefalù 198km reden wij 2½ uur (kon ik nog nagaan aan de tijden van de gemaakte foto's) De kustweg in het zuiden over Agrigento is maar liefst ruim 350km en dat is geen snelweg.
Heel veel plezier en voorpret.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Routes”