1e keer met caravan naar costa brava

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Sugar » vr 19 feb 2016 17:07

Het is inderdaad 50 op een aantal stukken. Zeker bij die haarspeld rechtsaf. Maar eigenlijk is het meer is een 180 graden bocht, die heel vloeiend loopt. Wel de snelheid eruit halen.
Het is een mooie afdaling waar ik in een lage versnelling zou blijven om op de motor af te remmen en mogelijk is de oplooprem dan niet nodig. Mijn caravanremmen waren in elk geval niet bovenmatig warm, onderaan. Dat was met een 2 liter benzine Scenic en een 2.2 diesel Verso.
Geen angst. Er gaan duizenden combinaties per dag naar veilig beneden, dus die van jou ook. Heb bij geen van de afdalingen caravanners langs de weg zien staan.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Ruud27

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Ruud27 » vr 19 feb 2016 17:17

Vorig jaar deze route voor de eerste keer gereden van zuid naar noord, super mooie route en de hellingen vallen mee. Dit jaar gaan we deze route weer rijden maar dan naar het zuiden. Wel een route waar je je rust moet bewaren (eigenlijk altijd) dan gaat het goed. Dan kan je ook nog eens om je heen kijken het is uiteindelijk vakantie toch?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door hoboken » vr 19 feb 2016 17:21

apejoekie schreef:Volgens mij is dat 70 km/u maar ik kan het ook mis hebben.

Ik hield me keurig aan de snelheid en geen centje pijn. Remmen hebben geen krimp gegeven.

Maar als je deze route voor het eerst rijdt heb ik 1 tip. Ken je combinatie en ken je eigen kunnen. Maak je geen zorgen. Achteraf denk je "was dat alles? "

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Bergop is dat 70 bergaf 50 km
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door hoboken » vr 19 feb 2016 17:22

apejoekie schreef:Volgens mij is dat 70 km/u maar ik kan het ook mis hebben.

Ik hield me keurig aan de snelheid en geen centje pijn. Remmen hebben geen krimp gegeven.

Maar als je deze route voor het eerst rijdt heb ik 1 tip. Ken je combinatie en ken je eigen kunnen. Maak je geen zorgen. Achteraf denk je "was dat alles? "

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Berg 70 bergaf 50km
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door hoboken » vr 19 feb 2016 17:28

@ extremebuddy

Ik heb in 2014 deze route gereden nmet een Dacia Lodgy dci 110 met aan de haak een Adria Forma 470 1300kg 2.30m breed probleemloos alleen opletten bij het dalen maar daar heb ik hierboven al over geschreven.

Ik kom enkele malen per jaar in deze omgeving met de motor vandaar dat ik de situatie goed ken.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Gumm » vr 19 feb 2016 22:14

Wij rijden al jaren op en neer naar de regio rond Taragona.
Aanvankelijk reden we vaak over de route du soleil heen en over Millau terug maar de laatste 5 jaar heen en terug over Lyon.
De route over Lyon /Orange is op enige hobbels na vlakker, kost minder aan brandstof en belast het materiaal wat minder.
De reis over Toulouse wel eens overwogen maar de macht der gewoonte blijkt voor ons sterker te zijn.
Ik weet het, er is weinig avontuurlijks aan, het uur van vertrek bepaald bijna wanneer we waar zijn en waar we overnachten.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Meenhoes » za 20 feb 2016 07:58

extremebuddy schreef:Wat doen de meeste hier op het moment zelf zien of er plaats is om te overnachten of op voorhand een plaats boeken voor een overnachting?
Wanneer je op de eerste dag 900 km wil afleggen zal ik zeker een plaats reserveren op een overnachtingscamping. Zelf ook altijd 's nachts om 4 uur vertrokken en hetzelfde aantal km's gereden op de eerste dag en dan is het toch fijn dat je niet opzoek moet naar een camping als je al de hele dag gereden hebt


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

extremebuddy
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 mei 2015 09:54

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door extremebuddy » za 20 feb 2016 11:16

ik weet toch al heel wat meer nu. bedankt voor al de tips en raadgevingen al forumleden. nu op zoek naar een weegbrug en geschikte camping tussen issoire en het massief gebergte ergens voor de lange reis aanvat deze zomer. voor zo een lange trip wil ik echt wel zeker zijn van mijn gewicht en gewichtsverdeling.
honda cvic tourer 1.6 dtec - knaus 550

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Chris » za 20 feb 2016 15:08

RE.gif
De beslissing is genomen denk ik..
Mooie route, prachtig rijden door het Central Massif.
Heel mooi, maar dat betekend ook dat je wat minder afstand aflegt, de rijstijd in het centraal massief is wat meer dan op vlakke weg.
Maar ik zou er zeker ook voor gaan.
Millau heeft aan de noordkant een uitzichtpunt, is leuk om even te stoppen en de brug te bekijken, knap stuk werk.

Fijne vakantievoorpret.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door j.dreves » za 20 feb 2016 15:18

Zo zie je maar, ook de Fransen kunnen bruggen bouwen.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Chris » ma 30 mei 2016 15:56

Ja hoor.... caravan.gif

Plan is niet veranderd... nog steeds Central Massif en de brug van Millau als route.
En de camping voor overnachten zou wel eens Camping Municipal du Mas in Issoire kunnen worden, kijken wat we "halen".
Wij willen van zaterdag op zondag, s'nachts om een uur of 2 gaan rijden.
Zo hebben we Nederland en Belgie en waarschijnlijk al een flink stuk richting Parijs te pakken voor er op zondagochtend verkeer op de weg komt.
Rond Parijs op zondagochtend zal geen probleem wezen ( A3 en A86), en dan even flink doortuffen richting Clemont Ferrant.. kijken hoe ver we komen.
Ik heb er nu al "Zin an". :lol:
Heerlijk vakantie aan de Costa Brava...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door apejoekie » ma 30 mei 2016 16:37

Prachtige route en als je op zondag rijdt dan kom je zeker geen ellende tegen. Vrachtverkeer heeft dan verplichte rust. De route over Toulouse is vlakker en iets langer maar door het ontbreken van de nodige bochten een stuk vlotter te rijden (of voelt dat alleen maar zo? weenie.gif). Zodra je Parijs voorbij bent heb je op de route naar het zuiden, of dat nou over Toulouse is of CF, meerdere mooie campings langs de route. Ik had net na Issoire een simpele municipal bezocht. Kon aangekoppeld blijven staan (nou ja, wel los maar koppeling boven de kogel) en via een bruggetje over de rivier kon je dan naar het dorpje waar je voor kleine boodschapjes (Boulangerie et un boucherie) terecht kan maar ook voor een hapje eten. Municipal Pont d 'Allagnon - Lempdes s/Allagnon. Camping is, nogmaals, eenvoudig maar redelijk langs de snelweg en op een makkelijke plek als je meteen wat kleine boodschapjes wilt doen. Succes!
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door eurotrotter » ma 30 mei 2016 20:48

apejoekie schreef:Prachtige route en als je op zondag rijdt dan kom je zeker geen ellende tegen. Vrachtverkeer heeft dan verplichte rust.
Even off topic mrgreen.gif mrgreen.gif
Gisteren vanaf Memmingen via de Fernpass naar de Dolomiten( Brunico)gereden,in onze tegengestelde richting:In Duitsland al druk,de Fernpass stond over de gehele lengte stil,en voor de betaalpost van de A 22 van Vipiteno stond het stil tot voor de afslag Bressanone ( iets van 15 km)
Ook de staatsstrasse (S.S.12 ) stond volledig dicht.
En..........geen vrachtwagen op de weg,,,,,want het was immers zondag,en dan mogen ze niet rijden mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Marco B
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30 mar 2016 03:16

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Marco B » wo 8 jun 2016 05:03

Veel plezier op Las Dunas! Wij kennen de baai van Rosas wel, hebben op La Ballena, Nautic Almata en op Laguna gestaan en rijden altijd via Parijs-Millau.

Is ringweg Parijs druk, pak dan bij vliegveld de Gaulle de A104/N104 via Marne du Vallee en ga bij Evry weer de snelweg op. Wel een stuk om (ik meen 20km) maar vaak (niet altijd) wel rustiger.
Rij je wel over de ringweg vermijd dan de rechterbaan. Binnen de stadsgrenzen heeft invoegend verkeer voorrang. En die voorrang NEMEN ze ook soms.

Verder een prima te rijden route. Over afdalingen is al genoeg geschreven. Op tijd gas eraf en terugschakelen. Verbrande remmen - het komt voor zo te lezen - kan ik me lastig voorstellen. Als ik rem doe ik het vrij hard en kortstondig om zo kort mogelijk te remmen. Verder afremmen op de motor, laat m maar lekker toeren draaien!

Have fun op Las Dunas. We komen net terug uit de baai.

Gebruikersavatar
frendt
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 17:19
Locatie: Hoofddorp

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door frendt » wo 8 jun 2016 07:34

RE.gif
Grappig, wij nemen in Parijs altijd de rechterbaan, dat lijkt vaak een afslag maar gaat daarna gewoon weer door.
caravan.gif

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door theotrucker » wo 8 jun 2016 09:41

Maar dan wel elke oprit voorrang verlenen, er zijn genoeg Parijzenaars die erop wachten om een buitenlander een poot uit te draaien. Ik kom er vaak met de vrachtwagen, meteen naar baan 2 of 3 en pas naar 1 bij de afrit!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Gumm » do 16 jun 2016 15:00

DSC00158.JPG
foto uit de oude doos...
Issoire...Overnachting op Camping de la Grange Fort misschien iets?
Zijn er ook wel geweest en het heeft toch wel iets zo in de tuin van een echt kasteel te overnachten...
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 1e keer met caravan naar costa brava

Bericht door Chris » do 30 jun 2016 22:40

RE.gif
Leuk Gumm....
Idd om in een kasteeltuin te staan heeft wel iets speciaals.
Ik heb het ook al eerder eens meegemaakt... leuke herinnering aan.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”