Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Chris » do 9 okt 2014 22:00

O jee... en nu ik nog weer...

Mogelijkheid 1
Via Ulm naar beneden over de A7 naar de Fernpass, Innsbruck, de Brenner autobaan naar Italie.
De Fernpas heeft een paar klimmetjes, en de Brenner heeft die ook, net voor de tolpoort b.v.
Maar daarna rij je eigenlijk alleen maar naar beneden.
Je komt dus nooit op de Brennerpas op deze manier! alles is autobaan.
De echte ( oude route) Brennerpas wil je echt niet tegenkomen met je caravan, daar ben je nog niet zomaar overheen.
Maar daar kom je dus helemaal nooit als je de autobaan aanhoud richting Italie.
Goed te rijden route dus.

Mogelijkheid 2
Via Neurenberg naar beneden richting Munchen...of....
Via Ulm, rechtdoor naar Munchen, Kufstein (Grens Oostenrijk), over de Inntal autobaan richting Innsbruck.
En daar ga je ook weer de Brenner autobaan op naar Italie, net als hierboven.

Bij 1 heb je dus de Fernpas die meer "bultig" is als de route via Munchen.
Echter Munchen is zeer flie gevoelig, het staat daar vaak vast.

De Brenner autobaan, of autostrada is dus altijd een ouderdeel van de route naar Italie ( of de Reshenpas, dat kan ook nog)
Je moet dus altijd die bult op van de Brenner en komt dus ook altijd over de Europa brucke. ( Tol)

Afgelopen jaar heb ik op de terugweg in Oostenrijk wel heel slecht weer gehad, toen werd er wel langzamer gereden op de Fernpas, ook 10 minuten stil gestaan voor de tunnel.
Die laten ze dan om en om rijden, dus rijrichting voor rijrichting.
Toch heeft deze route voor mij verreweg de voorkeur.
Werkelijk een schitterende route als de zon schijnt, en niet het file risico van Munchen.
De ANWB routekaarten laten die file risico's ook heel duidelijk zien. ( dik gekleurde strepen.)
Heel veel "Baustelle" rond Munchen.

Vertrekken doen wij liefst op zondag, dan is er in Duitsland geen vrachtverkeer en kan je goed een lange ruk rijden.
Ook vermijd je dan de z.g. Zwarte Zaterdagen.. ( ook in Duitsland is het dan druk op de weg)
Wij overnachten dan in Zuid Duitsland, ergens dicht bij de A7 in de buurt van Fussen.
Dan heb ik het allergrootste deel gehad ( ~850 Km)
s' Morgens vroeg op weg en flink doorgaan, over de A61 ( links Rijnse autobaan), die rijd veel vlotter dan de oude A3 met al zijn bergjes en dalletjes.
De volgende dag kan je dan fris de Fernpas rijden en ruim op tijd bij het Gardameer aankomen om je spul op te bouwen.

Nou... heb je er wat aan??

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door eurotrotter » do 9 okt 2014 22:38

RE.gif

Als je bovenop de Brenner bent,op de grens dus,en je kijkt naar rechts zie je aan de andere kant van de spoorlijn een klein dorpje,dat is Brenner/Brennero.
De autoweg ligt net zo hoog als de "oude"weg.

Aan de Oostenrijkse kant mag je met een auto met aanhanger de oude Brennerstrasse niet rijden,t kan wel maar t is gewoon verboden.

Maar als je ,net voor de grens, de afslag Brenner neemt kun je nog steeds de oude grens over en via de S.S 12 ( Strada Statale) de Brenner afrijden.deze weg is breed genoeg,er zit alleen een vrij zware afdaling in van 12 % ,net voor t dorpje Gossensass ( Colle Isarco)
Het dorp Brennero( aan de Italiaanse kant ) is tegenwoordig een vrij actief dorpje met diverse restaurants,tankstations,winkels en zelfs een outletcenter.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

gerardvv
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 17 apr 2013 20:22
Locatie: Spijkenisse

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door gerardvv » di 31 mar 2015 20:26

Dat is het voordeel als je op zondags vertrekt en de tweede helft van de reis op maandags doet, je hebt eigenlijk nooit files (uitzondering daargelaten). Wij rijden zelf juist wel over de A3 en dus via Franfurt- Wurzburg- Neurenberg- Munchen- Brennerpas en dat bevalt ons uitstekend zonder drukte! Met caravan ook erg goed te rijden en nooit last dus van druktes.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door janvijn » di 31 mar 2015 22:29

Mij verwonderd het dat iemand die al een aantal jaren (met vouwwagen) naar Italië gaat deze vraag stelt.
Zou Michel nooit in al die jaren zich gerealiseerd hebben dat, wanneer hij de Fernpass over was, hij pas net in Oostenrijk was aangekomen.
Ik heb het vermoeden dat topicstarter bedoeld te vragen:
Wat is de route met het minste klimmen voor mijn combinatie om vanuit Oostenrijk naar Italië te rijden, indien je bv. naar het Gardameer wil, dan zijn er grofweg twee opties;
1. De Brenner Autobahn.
2. De Reschenpass.

Mij lijkt dan de meest voor de hand liggende route de Brenner Autobahn.
Om bij de Brenner Autobahn te komen zijn er grofweg ook twee opties;
1. Via München richting Kuffstein, dan de Inntal Autobahn richting Innsbruck en dan de Brenner Autobahn.
2. Via de Fernnpass richting Innsbruck en dan de Brenner Autobahn op.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

jsteijn

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door jsteijn » do 21 mei 2015 10:53

Wij hebben nog geen ervaring met de caravan in het buitenland, maar als wij naar Zwitserland/Italië gaan, nemen we de autotrein bij kandersteg. Als je op www.bls.ch kijkt, zie je dat je met de trein daarvandaan helemaal door kunt naar Iselle in noord Italië.

Het is niet duur, je gaat lekker achterover zitten en komt zonder stress aan.
Het eerste deel, van Kandersteg naar goppenstein, is zonder te reserveren. Het tweede deel moet je wel even een reservering maken, maar dat is zo gedaan.

Reken het maar uit tegen de 1op9 benzine die je rijd met de caravan in stijgend gebied...... Het loont echt de moeite, de kids vinden het fantastisch en jij hebt lekker rust.

Succes, judith

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door eurotrotter » do 21 mei 2015 19:08

Wat noem je niet duur?
Volgens de site van BLS Lotschberg kost de trein van Kandersteg naar Iselle CHF 150 voor een auto caravan combi tot 3500kg totaalgewicht,

http://www.bls.ch/d/autoverlad/iselle-preise.php

Dat is iets minder dan € 145.

Als je i.p.v naar Kandersteg ,naar Brig gaat en daar de trein neemt ben je beduidend goedkoper uit,je rijdt 135 km meer maar daar kost de trein naar Iselle maar 48 CHF
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

MichelvDijk

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door MichelvDijk » vr 22 mei 2015 06:48

janvijn schreef:Mij verwonderd het dat iemand die al een aantal jaren (met vouwwagen) naar Italië gaat deze vraag stelt.
Zou Michel nooit in al die jaren zich gerealiseerd hebben dat, wanneer hij de Fernpass over was, hij pas net in Oostenrijk was aangekomen.
Ik heb het vermoeden dat topicstarter bedoeld te vragen:
Wat is de route met het minste klimmen voor mijn combinatie om vanuit Oostenrijk naar Italië te rijden, indien je bv. naar het Gardameer wil, dan zijn er grofweg twee opties;
1. De Brenner Autobahn.
2. De Reschenpass.

Mij lijkt dan de meest voor de hand liggende route de Brenner Autobahn.
Om bij de Brenner Autobahn te komen zijn er grofweg ook twee opties;
1. Via München richting Kuffstein, dan de Inntal Autobahn richting Innsbruck en dan de Brenner Autobahn.
2. Via de Fernnpass richting Innsbruck en dan de Brenner Autobahn op.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.
Hoe ik er moet komen weet ik wel, waar het mij puur om gaat is dat het vanaf nu met een caravan moet. En dan vraag ik gewoon ervarings advies.

Met de vouwwagen weet ik hoe de klimmen gaan met mijn combi. Met caravan dus nog niet. Is dat zo vreemde vraag?

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door janvijn » vr 22 mei 2015 10:31

Een vraag over het verschil tussen vouwwagen en een caravan zou ik helemaal niet gek vinden, evenmin als een vraag wat de beste route hiervoor zou zijn naar Italië.
Maar de vraag "Met de caravan naar Italië via Fernpass of Brennerpass?" Dat vind ik wel een vreemde vraag, omdat de Fernpass toegang geeft tot Oostenrijk, en de Brennerpas toegang geeft tot Italië.
Vandaar mijn nadere uitleg dat er grofweg twee opties zijn om Italië in te rijden.
Als je gevraagd zou hebben "Met de caravan naar Italie via Fernpass en Brennerpass?" zou je van mij voornoemde reactie niet gekregen hebben.

Los van bovenstaande denk ik dat als je vertrouwen hebt in de reis met caravan t/m zuid Duitsland, je geen probleem hoeft te verwachten met beide (hoofd)routes richting Italie.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.
knipoog.gif

MichelvDijk

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door MichelvDijk » vr 22 mei 2015 12:13

Ik denk dat je me in beginsel al verkeerd begrijpt, mijn vraag is via welke pas (allebei Oostenrijk) het beste wil rijden kwa bergen klimmen en dalen. Ik denk dat de meesten mij verkeerd begrijpen over de naam Brennerpas. Dat is namelijk hoe ik de route via München-Oostenrijk-Italie noem.

Maar ik heb inmiddels al besloten om toch via de Fernpass te gaan. Ik hoor te veel dat het via München te vaak file's geeft.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door janvijn » vr 22 mei 2015 15:31

Beste Michel,
Goede keus, is ook een veel mooiere omgeving om door te rijden, goeie reis gewenst, en fijne vakantie
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door eurotrotter » vr 22 mei 2015 17:55

MichelvDijk schreef: Ik hoor te veel dat het via München te vaak file's geeft.
Dat ligt er maar net aan wanneer en hoe laat je de route rijdt,in t weekend kan t op de Fernpas ook wel eens druk zijn ,terwijl je dan rond München zo doorrijdt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

MichelvDijk

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door MichelvDijk » vr 22 mei 2015 18:18

Ik ga zondagmorgen richting de grens van Oostenrijk. Dan overnachten we nog in Duitsland, maandagmorgen gaan we dan over de pas richting italie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Chris » vr 22 mei 2015 21:15

Hoi Michiel.

Aha.. probleem opgelost... jou Brennerpas benaming was niet helemaal correct dus.
Je rijd via Munchen naar Innsbruck, ( dat is de INNTAL autobaan) of via de Fernpass naar Innsbruck.. beide voeren daarna naar de Brenner.
Maar.. idd .. de Fernpass is mooi en prima te doen.
JE zal wel een keer terug moeten schakelen, maar dat moet je op de brenner ook.
Wij reden uit Nederland tot net voor Oostenrijk, dorpje Fussen, en sliepen daar een nacht om de volgende ochtend, fris al een hoentje de Fernpass en de Brenner te "nemen".
Heerlijk om dat te rijden, zou zo weer willen gaan.

Succes en een fijne reis.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JaapB

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door JaapB » vr 22 mei 2015 21:21

Mogelijkheid 397:
Naar Z-Frankrijk en dan langs de bloemenriviera in Italië.
Echt een schitterende route. aflower.gif aflower.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Chris » vr 22 mei 2015 21:30

@ Jaap.

Maak me gek. thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Zeker de mooiste route...

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door eurotrotter » vr 22 mei 2015 21:42

MichelvDijk schreef:Ik ga zondagmorgen richting de grens van Oostenrijk. Dan overnachten we nog in Duitsland, maandagmorgen gaan we dan over de pas richting italie.
Als je maandag daar bent zul je weinig problemen ondervinden,ook aan de Brenner niet.
Maar,als je via de Fernpass gaat zou je kunnen overwegen om niet via de Brenner te gaan maar via de Resiapass.

https://maps.google.com/maps/mm
Je hebt immers al "geoefend"in het bergrijden op de Fernpass. mrgreen.gif
"landschappelijk"is dit een mooiere route dan over de Brenner en je komt over beide routes in Bolzano uit.
De afstand,in kilometers is exact gelijk.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Kasper

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Kasper » za 23 mei 2015 15:00

Inderdaad, over de Fernpas en Reschenpas is een prachtige route. In 2011 heb ik hem al eens een keer gereden, volgende week rijd ik hem nog eens. whistle.gif

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door rovado » za 23 mei 2015 15:26

In een ander draadje heb ik er ook al eens iet over gezegd, maar wij reden jaren de route van ons "beestendorp" via Venlo A61 naar de A7. Via de grenstunnel (eerst nog via een dorpenroute) Oostenrijk in naar de Fernpas en dan via de Reschenpas Italië in. Eerst richting Merano de laatste jaren (tot 2010) tot Mals waar we dan kampeerden.
Prachtige, toeristische route en hebben één keer op advies via de Brenner (over München) gereden. Het was in dezelfde periode als andere jaren, hartstikke druk, restaurants overvol en deden er niks korter over.
Wij hadden, zowel op de heen- als op de terugweg, een overnachting bij Neckarsulm en reden altijd op zaterdag en zondag. Lekker ontspannen rijden.
Eén keer op de Fernpas stilgestaan omdat er een dodelijk ongeluk was gebeurd, maar dat ook eens op de snelweg meegemaakt, verder nooit files gehad.
Veel vakantieplezier haphop.gif
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Kasper

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Kasper » za 23 mei 2015 15:35

RE.gif Dank je. thumbup.gif

AJ
Berichten: 50
Lid geworden op: di 13 nov 2007 14:08

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door AJ » zo 24 mei 2015 08:25

Het is zinvol om de Duitse en Oostenrijkse verkeersinformatie af te luisteren. Fernpas is ook filegevoelig. Vorig jaar op een zondag in juli 2 uur gedaan over het stukje van Reutte naar de Fernpas (Blockabfertgung).

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Kingpin1966 » zo 24 mei 2015 09:40

RE.gif
In de zomermaanden is Blockabfertigung daar standaard volgens mij.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door eurotrotter » zo 24 mei 2015 12:53

AJ schreef:Het is zinvol om de Duitse en Oostenrijkse verkeersinformatie af te luisteren. Fernpas is ook filegevoelig. Vorig jaar op een zondag in juli 2 uur gedaan over het stukje van Reutte naar de Fernpas (Blockabfertgung).
Ik heb nooit blockabfertigung gereden( althans niet met de caravan),maar schuif je dan telkens een stuk naar voor en vervolgens sta je een bepaalde tijd stil voor je weer de volgende "optreksessie maakt???
Of sta je ,zoals in een "normale"file"iedere keer een stuk naar voor te rijden??

Dan zou het eerste beter zijn voor je koppeling en je eigen gemoeds rust.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Kingpin1966 » zo 24 mei 2015 12:57

RE.gif
Bij de zgn. "Blockabfertigung" wordt er steeds een x aantal voertuigen per keer doorgelaten.
Lang staan kan dus voorkomen, afhankelijk van het aantal voertuigen dat wordt doorgestuurd.
Het is dus geen filerijden, meer Stop & Go. Of je staat stil of je rijd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Chris » zo 24 mei 2015 15:02

JaapB schreef:Mogelijkheid 397:
Naar Z-Frankrijk en dan langs de bloemenriviera in Italië.
Echt een schitterende route. aflower.gif aflower.gif

Vergeet al die passen en volg Jaaps advies....
Route 397 awhoea.gif ( Was zo niet te vinden in mijn Tomtom, moest met de "hand" inprogrammeren)

Maar wel een schitterende route, vooral als je de Fernpas en Brenner al een paar keer gezien hebt.
Jaap's route zal wat langer zijn, maar dan zie je ook veel meer onderweg.... leuk toch??

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kasper

Re: Met caravan naar Italië via Fernpas of Brennerpas?

Bericht door Kasper » zo 24 mei 2015 15:13

RE.gif Op de terugweg van Italië gaan we de route rijden zoals JaapB heeft aangegeven. knipoog.gif Maar dan wel via Grenoble omdat we eerst nog even langs Moustiers-Ste-Marie rijden.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”