verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastricht
verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastricht
Beste mensen,
We reizen met een Toyota Avensis 1.8 benzine wagon 147 pk+ homecar 1400 kg beladen.
De Avensis 3 zou 1500 kg moeten kunnen trekken maar dit valt in de praktijk zwaar tegen.
Ik heb net weer zitten kijken en rekenen, maar ik kom er toch niet goed uit.
Ik overweeg om naar Frankrijk via Maastricht-Luxemburg te rijden om de vele heuvels in de Ardennen te vermijden.
De theoretische reistijd is 25 min langer dan via Antwerpen -Brussel-Luik enz.
Heeft iemand hier ervaring mee?
We reizen met een Toyota Avensis 1.8 benzine wagon 147 pk+ homecar 1400 kg beladen.
De Avensis 3 zou 1500 kg moeten kunnen trekken maar dit valt in de praktijk zwaar tegen.
Ik heb net weer zitten kijken en rekenen, maar ik kom er toch niet goed uit.
Ik overweeg om naar Frankrijk via Maastricht-Luxemburg te rijden om de vele heuvels in de Ardennen te vermijden.
De theoretische reistijd is 25 min langer dan via Antwerpen -Brussel-Luik enz.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Ik weet eigenlijk niet of dat de route via Maastricht minder heuvels heeft. Als je de grens over bent en je komt na Luik dan zit daar toch een behoorlijke lange redelijk steile klim in.
Je moet in ieder geval niet bang zijn om de motor daar flink toeren te laten maken, dat is beter voor het koppel maar ook voor de koeling.
Je moet in ieder geval niet bang zijn om de motor daar flink toeren te laten maken, dat is beter voor het koppel maar ook voor de koeling.
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
De heuvels beginnen na Luik, dus hoe je ook naar Luik rijdt: daarna begint het pas. Ik snap de vraag dus niet zo goed
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Misschien heb ik gemist waar je vandaan komt en waar je in Frankrijk wilt uitkomen. Ik kom bijvoorbeeld uit het oosten van het land en rij via Duitsland ongeveer tot Aken en sla dan af richting Frankrijk.
Maar, heuvels en dalen kun je nooit helemaal ontwijken... ikzelf vind het ook geen straf om heuvel op in de langzame rijstrook te rijden; ik heb geen haast.
Maar, heuvels en dalen kun je nooit helemaal ontwijken... ikzelf vind het ook geen straf om heuvel op in de langzame rijstrook te rijden; ik heb geen haast.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
- fortissimo
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
En als je eerst in het westen van België de Franse grens over gaat?
Dus Antwerpen-Brussel-Charleroi?
Alleen rij je van het laatste naar Charleville-Mézières zo te zien op Google Maps niet over een autosnelweg?
Dus Antwerpen-Brussel-Charleroi?
Alleen rij je van het laatste naar Charleville-Mézières zo te zien op Google Maps niet over een autosnelweg?
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Ik weet niet van waar u vertrekt in NL,maar als u van Antwerpen via Brussel en Luik naar Frankrijk gaat rijd u wel erg ver om.xxl2953 schreef: via Antwerpen -Brussel-Luik enz.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Kweenie waar xxlnogwat vandaan komt en naartoe wil maar dat lijkt mij wel van wezenlijk belang voor we zijn route voorkauwen.
Feit blijft dat je met zo'n combi echt niet bang hoeft te zijn voor die puisten in de ardennen zolang je maar gas durft te geven om gebruik te maken van het koppel en vermogen van de trekauto en dat is er voldoende.
Feit blijft dat je met zo'n combi echt niet bang hoeft te zijn voor die puisten in de ardennen zolang je maar gas durft te geven om gebruik te maken van het koppel en vermogen van de trekauto en dat is er voldoende.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Tja, de klim in Luik is niet echt een klim te noemen. Hoogstens een vrij stijl stuk autosnelweg maar op lokale wegen kan het vele maal erger zijn.
Indien je hier reeds schrik van hebt blijf je misschien best in het platte deel van Nl en ook niet in het deel waar de Amstel gold race gereden wordt. schrik.gif
Via antwerpen, brussel, chareloi naar charleville-meziere is vanaf chareloi een 4vaks baan en voor frankrijk en het deel tot charleville een gewone 2vaks weg. Wel goed te doen met een caravan of aanhangwagen. Niet te stijl. Op sommige stukken niet al te breed, alhoewel. Vanaf charleville is het het 4vaks tot reims.
Een andere oplossing is de weg brussel namen luxemburg te nemen en af te slagen naar bouillon. Daarna verder tot charlevile. Je hebt dan langer 4vaks banen. Tot reims is de snelweg gratis.
Btw, indien je bang bent van de bergop, bergaf kan het minstens even pittig worden! Dus, bergaf in princiepe in dezelfde versnelling als moest je bergop rijden... In zuid Nederland zag ik heel wat 'bestuurders' vanaf boven aan de heuvel remmen tot ze beneden waren. NIET doen in echt bergachtig gebied. Je remmen worden te heet, remolie kan beginnen koken (zeker bij minder goed onderhouden autos wiens remolie sinds enkele jaren niet vervangen is) en daarna is het noodremmen in de grindbak...
Dus eerder een versnelling lager en van die remmen blijven tenzij net voor een bocht natuurlijk. Indien de snelheid oploopt kort en krachtig remmen en nog een versnelling lager schakelen. Laat de motor maar even flink janken en tegen het rood aanleunen (er niet in natuurlijk).
Indien je hier reeds schrik van hebt blijf je misschien best in het platte deel van Nl en ook niet in het deel waar de Amstel gold race gereden wordt. schrik.gif
Via antwerpen, brussel, chareloi naar charleville-meziere is vanaf chareloi een 4vaks baan en voor frankrijk en het deel tot charleville een gewone 2vaks weg. Wel goed te doen met een caravan of aanhangwagen. Niet te stijl. Op sommige stukken niet al te breed, alhoewel. Vanaf charleville is het het 4vaks tot reims.
Een andere oplossing is de weg brussel namen luxemburg te nemen en af te slagen naar bouillon. Daarna verder tot charlevile. Je hebt dan langer 4vaks banen. Tot reims is de snelweg gratis.
Btw, indien je bang bent van de bergop, bergaf kan het minstens even pittig worden! Dus, bergaf in princiepe in dezelfde versnelling als moest je bergop rijden... In zuid Nederland zag ik heel wat 'bestuurders' vanaf boven aan de heuvel remmen tot ze beneden waren. NIET doen in echt bergachtig gebied. Je remmen worden te heet, remolie kan beginnen koken (zeker bij minder goed onderhouden autos wiens remolie sinds enkele jaren niet vervangen is) en daarna is het noodremmen in de grindbak...
Dus eerder een versnelling lager en van die remmen blijven tenzij net voor een bocht natuurlijk. Indien de snelheid oploopt kort en krachtig remmen en nog een versnelling lager schakelen. Laat de motor maar even flink janken en tegen het rood aanleunen (er niet in natuurlijk).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Citaat: "Een andere oplossing is de weg Brussel namen luxemburg te nemen en af te slagen naar bouillon. Daarna verder tot charlevile. Je hebt dan langer 4vaks banen. Tot reims is de snelweg gratis."
Zelf rijd ik al enige keren de route Maastricht, Luik, Namen, richting Luxemburg en dan via Bouillon de Franse grens over naar Reims. Bij Bouillon heb je wel even een heel steile klim, maar met de juiste versnelling en genoeg toeren is het geen probleem. Verder is het een vrij rustige route. Vanaf Reims kun je dan verschillende kanten uit.
Zelf rijd ik al enige keren de route Maastricht, Luik, Namen, richting Luxemburg en dan via Bouillon de Franse grens over naar Reims. Bij Bouillon heb je wel even een heel steile klim, maar met de juiste versnelling en genoeg toeren is het geen probleem. Verder is het een vrij rustige route. Vanaf Reims kun je dan verschillende kanten uit.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
RE.gif
Ligt eraan waar je vandaan komt( in NL of B) en waar je heen wilt(in F)
Als je vanaf Maastricht-Luik komt en je wilt naar Lyon,de Auvergne of de Jura is dit ook niet de meest logische route.
Ga je echter naar het midden of zuiden van Frankrijk,zoals de Dordogne , het Massif Central,of de Pyreneeën is het weer wel een uitstekend alternatief.
Ligt eraan waar je vandaan komt( in NL of B) en waar je heen wilt(in F)
Als je vanaf Maastricht-Luik komt en je wilt naar Lyon,de Auvergne of de Jura is dit ook niet de meest logische route.
Ga je echter naar het midden of zuiden van Frankrijk,zoals de Dordogne , het Massif Central,of de Pyreneeën is het weer wel een uitstekend alternatief.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
wl002_cf schreef:
Btw, indien je bang bent van de bergop, bergaf kan het minstens even pittig worden! Dus, bergaf in princiepe in dezelfde versnelling als moest je bergop rijden... In zuid Nederland zag ik heel wat 'bestuurders' vanaf boven aan de heuvel remmen tot ze beneden waren. NIET doen in echt bergachtig gebied. Je remmen worden te heet, remolie kan beginnen koken (zeker bij minder goed onderhouden autos wiens remolie sinds enkele jaren niet vervangen is) en daarna is het noodremmen in de grindbak...
Dus eerder een versnelling lager en van die remmen blijven tenzij net voor een bocht natuurlijk. Indien de snelheid oploopt kort en krachtig remmen en nog een versnelling lager schakelen. Laat de motor maar even flink janken en tegen het rood aanleunen (er niet in natuurlijk).
Kom,kom, we hebben het over stukken autoroute die wat omhoog en omlaag gaan,de" klim bij Luik"stelt niks meer voor dan de klim tegen de van Brienenoordbrug.( hij is alleen wat langer )
En zo heftig zijn die "klimmen"op de Franse autoroutes allemaal niet,tussen de 5 en 7 % is zowat t gemiddelde ,uitzonderingen in het Massif Central,waar een enkele eens naar de 8 % zal gaan.
Het scenario wat je hier beschrijft ,zoals kokende remolie,vind ik wel erg overdreven,das bangmakerij die nergens voor nodig is.
T.S. zal niet op volle snelheid de Tourmalet afdalen denk ik zo
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
RE.gif Om niet op volle snelheid de Tourmalet af te dalen zal T.S. zeker een goede remtechniek moeten beheersen dus de raad van Willy (WLOO2_cf)vind ik zo gek nog
niet. Ook in CH en A staan "de Nederlanders" nogal bekend om de geschetste remmethode.
Terecht of niet terecht, ik weet het ook niet hoor, maar er zal wel iets waarheid inzitten
Gebrek aan ervaring in een land waar een bruggetje al als een hindernis wordt beschouwd.
Hoe het ook zij om het nog eens te lezen kan weinig kwaad zo vlak voor de vakanties.
Groet, Jaap.
niet. Ook in CH en A staan "de Nederlanders" nogal bekend om de geschetste remmethode.
Terecht of niet terecht, ik weet het ook niet hoor, maar er zal wel iets waarheid inzitten
Gebrek aan ervaring in een land waar een bruggetje al als een hindernis wordt beschouwd.
Hoe het ook zij om het nog eens te lezen kan weinig kwaad zo vlak voor de vakanties.
Groet, Jaap.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Beste mensen,
Bedankt voor de vele reactie.
Ik begrijp dat ik niet volledig ben geweest.
We hebben redelijk wat ervaring met het rijden door de bergen maar dat was vooramelijk met de oude combinatie:
Ford Modeo 2.0 TDCI 320 Nm. met dezelfde caravan.
Met de nieuwe combinatie een Toyota Avensis 1.8 VTT-I ,die op papier, de combinatie goed zou moeten trekken maar de praktijk is anders...
Voorheen reden we standaard vanuit Rotterdam naar bijv Macon via Antwerpen-Luik etc.
Omdat de Toyota gewoon moeite heeft met deze combinatie probeer ik het "valse plat" zoveel mogelijk te mijden.
Daarom ben ik nieuwsgierig of de route via Maastricht wel/geen voordeel oplevert.
Bedankt voor de vele reactie.
Ik begrijp dat ik niet volledig ben geweest.
We hebben redelijk wat ervaring met het rijden door de bergen maar dat was vooramelijk met de oude combinatie:
Ford Modeo 2.0 TDCI 320 Nm. met dezelfde caravan.
Met de nieuwe combinatie een Toyota Avensis 1.8 VTT-I ,die op papier, de combinatie goed zou moeten trekken maar de praktijk is anders...
Voorheen reden we standaard vanuit Rotterdam naar bijv Macon via Antwerpen-Luik etc.
Omdat de Toyota gewoon moeite heeft met deze combinatie probeer ik het "valse plat" zoveel mogelijk te mijden.
Daarom ben ik nieuwsgierig of de route via Maastricht wel/geen voordeel oplevert.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
RE.gif
De route over Maastricht Luxemburg heeft ook echt wel hellingen. Toevallig paar weken terug nog gereden dan wel is waar met me vrachtwagen.
Maar mijn Iveco is niet zo mega sterk en merkte de heuvels A bergen toch echt wel goed.
Maar ik zelf rij een Mondeo 2.0 16v met 145 pk met een caravan van kleine 1500kg er achter. Wij rijden naar Italië met de nodige bergen.
Maar dit is als je goed en snel anticipeert op de aankomede klimmen goed te doen hoor.
Van te voren al terug schakelen dus niet op de klim zelf dan moet het echt wel goed komen met jou auto.
Maar op jou vraag terug te komen denk ik niet dat je er veel mee wint.
Alleen wel een mooie route dat is het wel.
De route over Maastricht Luxemburg heeft ook echt wel hellingen. Toevallig paar weken terug nog gereden dan wel is waar met me vrachtwagen.
Maar mijn Iveco is niet zo mega sterk en merkte de heuvels A bergen toch echt wel goed.
Maar ik zelf rij een Mondeo 2.0 16v met 145 pk met een caravan van kleine 1500kg er achter. Wij rijden naar Italië met de nodige bergen.
Maar dit is als je goed en snel anticipeert op de aankomede klimmen goed te doen hoor.
Van te voren al terug schakelen dus niet op de klim zelf dan moet het echt wel goed komen met jou auto.
Maar op jou vraag terug te komen denk ik niet dat je er veel mee wint.
Alleen wel een mooie route dat is het wel.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Ik begrijp niet goed waarom jouw avensis dit niet goed trekt.
Je hebt het wel over een benziner vvti, trek je de boel bij bergop we in de juiste versnelling/toerental?
Mijn verso trekt de boel gewoon prima, echter, toerentallen van ronde 3800/4000 heeft hij soms nodig om zijn maximaal vermogen aan te spreken.
De berg achter luik blaas ik met bijna 90 km/u omhoog.
Deze motoren kunnen dit met gemak hebben. Ik tank oct.98, omdat dit wordt geadviseerd door toyota bij mijn motor ivm de ethanol in de 95, deze 98 heeft een positief effect op de trekkracht.
Je hebt het wel over een benziner vvti, trek je de boel bij bergop we in de juiste versnelling/toerental?
Mijn verso trekt de boel gewoon prima, echter, toerentallen van ronde 3800/4000 heeft hij soms nodig om zijn maximaal vermogen aan te spreken.
De berg achter luik blaas ik met bijna 90 km/u omhoog.
Deze motoren kunnen dit met gemak hebben. Ik tank oct.98, omdat dit wordt geadviseerd door toyota bij mijn motor ivm de ethanol in de 95, deze 98 heeft een positief effect op de trekkracht.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Als je vanuit Rotterdam naar Macon rijdt, kun je toch veel beter via Antwerpen-Brussel-Charleroi-Charleville Mezierres-Reims-Troyes gaan i.p.v. over Luik? Tenminste ik begrijp Luik niet in het verhaal.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Het is denk ik maar net wat je van een auto-caravan combinatie verwacht. Het is nogal een verschil, een Mondeo turbodiesel met 320 NM koppel of deze Avensis. Bij benzinemotoren is op toeren houden het motto. Wij zijn in juni via Maastricht en de rondweg Luik en via Luxemburg naar Zuid-Frankrijk gereden. Onze benzine auto heeft 124 pk en een bescheiden koppel van 156 Nm en de beladen caravan woog 1150 kg. Dat ging probleemloos, maar er moest natuurlijk wel met regelmaat worden geschakeld. Sterker nog, in Frankrijk hebben we op de heenreis uitsluitend route nationale gereden. Dan moet je ook over steilere hellingen en colletjes. Ook daar had de auto geen enkele moeite mee. Onze eerste combi was een Mazda 626 stationwagen met een 1800 cc 90 pk benzinemotor en die sleurde onze toenmalige Hobby 470TK van beladen 1000 kg ook probleemloos over de berghellingen. Met mijn laatste leasewagen met 400Nm koppel ging het ook allemaal stukken gemakkelijker.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Preciesborm147 schreef:Als je vanuit Rotterdam naar Macon rijdt, kun je toch veel beter via Antwerpen-Brussel-Charleroi-Charleville Mezierres-Reims-Troyes gaan i.p.v. over Luik? Tenminste ik begrijp Luik niet in het verhaal.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
borm147 schreef:Als je vanuit Rotterdam naar Macon rijdt, kun je toch veel beter via Antwerpen-Brussel-Charleroi-Charleville Mezierres-Reims-Troyes gaan i.p.v. over Luik? Tenminste ik begrijp Luik niet in het verhaal.
Economisch gezien is het nog voordeliger vanaf Brussel,via Luxemburg naar Macon te rijden,zeker vanuit Rotterdam.
De E 411 vanaf Brussel heeft slechts 3 klimmetjes tot Longlier( waar de E 25 (vanaf Luik) en de E 411( vanaf Brussel) samenkomen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Vanuit Brussel naar Mons en dan Cambray, Laon,Reims,Troyes en zo via Dijon naar het zuiden. Prima autoroute de A 26, glooiende "heuvels'" die je zonder problemen kunt nemen!
Avento 420 / XC70....
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
RE.gif
Op zich is er niks mis met deze route,je rijdt echter wel wat meer kilometers,en rijdt meer kilometers over de tolwegen.
Ook mis je de gelegenheid om "goedkoop te tanken" in Luxemburg.
Je zult er wat langer over doen maar de verschillen zijn marginaal,maar ook zul je er geen noemensswaardige stijgen mee omzeilen
Op zich is er niks mis met deze route,je rijdt echter wel wat meer kilometers,en rijdt meer kilometers over de tolwegen.
Ook mis je de gelegenheid om "goedkoop te tanken" in Luxemburg.
Je zult er wat langer over doen maar de verschillen zijn marginaal,maar ook zul je er geen noemensswaardige stijgen mee omzeilen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
Tip: neem eens een rijles en laat je goed uitleggen hoe je met versnellingen in de bergen omgaat, want als je als schrik hebt van Luik, zou ik het land niet uit gaan.
Grs RuudH.
Grs RuudH.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
RE.gif Sorry Ruud, maar zo gaan we op het forum niet met elkaar om. Als je het hele draadje had gelezen, had je gemerkt, dat TS redelijk wat ervaring heeft met het rijden in de bergen, maar simpelweg twijfelt of zijn huidige combinatie het allemaal wel gemakkelijk aankan. Met rijlessen heeft dat weinig van doen.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
RE.gif
Je was me net voor.
Verder sluit ik me bij Henny aan. De route die hij noemt is wat heuvelachtiger. Weliswaar iets meer kilometer en tol maar als het je gemoedsrust geeft ook wat waard.
Je was me net voor.
Verder sluit ik me bij Henny aan. De route die hij noemt is wat heuvelachtiger. Weliswaar iets meer kilometer en tol maar als het je gemoedsrust geeft ook wat waard.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: verschil naar Frankrijk via de Ardennen of via Maastrich
........Henny is een zij.....
Avento 420 / XC70....